Volvo’er skal lære at bremse for elge

Volvo Cars er ved at videreudvikle den automatiske nødbremse, så systemet ikke kun kan bremse for fodgængere, men også for elge, hjorte og andre store dyr.

Bilist

En hjort eller elg, der i tusmørket springer ud fra skoven, er ingen spøg, hvis man kommer kørende med 80 km i timen.

Som del af udviklingen har Volvo kørt rundt i dyreparker, hvor udstrøet foder har lokket råvildtet tæt på, så Volvo-folkene har kunnet filme dyrene. Billederne bruges til at lære computeren, hvordan dyrene ser ud.
Som del af udviklingen har Volvo kørt rundt i dyreparker, hvor udstrøet foder har lokket råvildtet tæt på, så Volvo-folkene har kunnet filme dyrene. Billederne bruges til at lære computeren, hvordan dyrene ser ud.
Selv danske rådyr kan resultere i dødsulykker, og de tunge og langbenede elge koster hvert år mange bilister livet i det øvrige Skandinavien og i det nordlige Nordamerika.

Den fare skal fremtidens Volvo’er være i stand til at undgå eller i hvert fald sørge for at afbøde konsekvenserne af.

Kan købes om få år

Volvo er godt i gang med at udvikle et system, der advarer og bremser automatisk, hvis der er større dyr på vejen. Den nye form for nødbremse kommer på markedet om ”få år”.

Det sker som en videreudvikling af Volvos eksisterende anti-kollisionssystem, der kan opdage og bremse for fodgængere og i vid udstrækning også for cyklister.

Motor foreslog det

Computeren skal lære at analysere råvildt, der bevæger sig i mørke. I den endelige udgave vil der ikke være nogen skærm i bilen - kun en advarsel.
Computeren skal lære at analysere råvildt, der bevæger sig i mørke. I den endelige udgave vil der ikke være nogen skærm i bilen - kun en advarsel.
Da Motor for halvandet år siden var med til afprøvninger af fodgænger-prototypen, foreslog vi, at systemet også burde udbygges til at holde øje med vilde dyr. Volvos sikkerhedsekspert svarede dengang, at det da var en god idé, og at det da ikke kunne udelukkes i fremtiden.

Nu er udviklingen altså i fuld gang. En udfordring for Volvos ingeniører er at lære systemet at genkende forskellige dyrearter. I første omgang bliver det hjorte, elge og rener, som systemet kan reagere på.

På samme måde har det taget lang tid at lære computeren, hvordan et menneske ser ud i forskellige situationer.

Skal virke i mørke

Mens anti-fodgængersystemet officielt ikke virker i mørke, så er det afgørende at anti-elg-systemet skal kunne det, da de fleste vildtpåkørsler sker i mørke eller tusmørke.

Det nye sikkerhedsudstyr får derfor sine oplysninger fra dels en radar, dels fra et infrarødt kamera.

40.000 uheld alene i Sverige

- Målet er, at systemet skal fungere ved normale landevejshastigheder. I tilfælde, hvor det ikke kan hjælpe føreren med helt at undgå en påkørsel, reducerer systemet bilens hastighed nok til at mindske kollisionskræfterne og dermed de alvorligste konsekvenser, forklarer Andreas Eidehall, der er teknisk ekspert i aktive sikkerhedssystemer hos Volvo Cars.

Alene i Sverige er der rapporter om flere end 40.000 uheld årligt, der involverer vildtlevende dyr. Mest farligt er elge, som ofte lander oven på forruden eller taget, men en kollision med råvildt, som det ses i Danmark, er heller ikke ufarlig.