Lang kineser-Volvo kommer til USA

For første gang bliver en kinesisk bygget Volvo eksporteret. Det er samtidig et af de første eksempler på eksport fra Kina af et vestligt mærke.

Volvo S60 Inscription.
Nyt om biler

Volvo lancerer senere i år en ret unik bil til amerikanerne: en S60, der er forlænget ved bagsædet og har fået navnet Inscription. Men for kinesere er det gammelt nyt. De har nemlig længe kunnet købe en S60L.

Volvo S60 i den lange udgave kaldes i Kina S60L og i USA Inscription. Akselafstanden er øget otte cm, som alle kommer bagsædepassagererne til gode. Foto: Volvo
Volvo S60 i den lange udgave kaldes i Kina S60L og i USA Inscription. Akselafstanden er øget otte cm, som alle kommer bagsædepassagererne til gode. Foto: Volvo

Det er samme bil, for Volvo kaster sig nu ud i en usædvanlig transaktion. Mærket eksporterer S60L fra sin nye fabrik i Chengdu i Vestkina til USA.

Ekstra god bagsædeplads

Dermed får amerikanerne en bil med god bagsædeplads, hvilket er ganske efterspurgt, og som man ikke ligefrem kan påstå, at den normale S60 tilbyder.

Eksporten, der begynder i andet kvartal, ventes i år at blive på 1.500 biler ud af en forventet produktion på 26.000.

Følsomt emne

Der er god plads på bagsædet af en S60 Inscription. I særdeleshed når man er kineser. Foto: Torben Arent
Der er god plads på bagsædet af en S60 Inscription. I særdeleshed når man er kineser. Foto: Torben Arent
Det er ikke bare usædvanligt, men formentlig også lidt følsomt at et bilmærke – særligt et premiummærke – må sige til kunderne, at bilen er ”Made in China”. Det gælder måske særligt Volvo, som modsat andre vestlige luksusmærker rent faktisk er kinesisk ejet.

Men der vil formentlig komme flere eksempler, og der er næppe objektive grunde, der taler i mod. Vestlige mærker, f.eks. Volvo, Volkswagen og Mercedes-Benz, har fabriksanlæg, der holder fuldstændig samme standard som i andre dele af verden.

I pressemeddelelsen fra Volvo er der da også et afsnit om den kinesiske fabrik, hvor ordet ”kvalitet” optræder hele fire gange.

Honda har - i hvert fald tidligere - eksporteret et mindre antal Jazz-modeller fra Kina til Europa.

Endnu større Volvo fra Kina

Yderligere en stor Volvo kan muligvis blive eksporteret fra Kina til USA. Det gælder en bil, der omtales som ”strategic flagship”. Det drejer sig muligvis om den kommende S90, efterfølgeren for S80.

Der kan eventuelt være tale om en forlænget S90, da Volvos kinesiske bestyrelsesformand flere gange har talt for, at Volvo skulle have en bil, der kunne konkurrere med f.eks. Mercedes-Benz S-klasse – noget Volvo selv ikke har været begejstret for.

SE OGSÅ: Volvo blander benzin og el i heftig cocktail