Gennem minefelter med bløde dæk

Et helt særligt Michelin-dæk gør det muligt for et minerydningskøretøj at forcere et minefelt uden at udløse miner.

Nyt om biler

Et dæktryk på 0,36 bar ville få en personbil til at køre ualmindelig dårligt og dække ville være ødelagt på ingen tid. I omegnen af to bar er der i et personbilsdæk.

Men det ekstremt lave dæktryk er en dyd og en nødvendighed i et nyt specialdæk fra Michelin.

Michelin har udviklet et nyt dæk til minerydningskøretøjer, så de kan køre gennem et minefelt uden at udløse eksplosioner.

Minerydderen SOUVIM II på billedet kan køres tværs igennem et minefelt uden at udløse minerne, fordi trykket mod underlaget er ekstremt lavt. Det er faktisk lavere end fodaftrykket fra et menneske, pointerer Michelin.

Lettere end en kanin

Et almindeligt pansret rekognosceringskøretøj trykker mod underlaget med 5 kg pr. kvadratcentimeter. Den 7,5 ton tunge SOUVIM II har et tryk på blot 360 g/cm2. Et 80 kg tungt menneskes fodaftryk – uoplyst skonummer – er på cirka 660 g/cm2. En kanin på 2,5 kg er faktisk oppe på 450 g/cm2.

Med en minerydder på lette fjed er det muligt at minerydde en strækning på op til 150 km pr. dag ved en gennemsnitsfart på 20 km i timen. Med antilandminedækkene kan køretøjet passere over flade landminer, og dækket kan deformeres rundt om spidsen på koniske landminer, uden at de aktiveres.

34 tommer dæk

Det særlige LX PSI-dæk med dimensionerne 710/75 R 34.

Den største udfordring har ifølge Michelin været at håndfremstille og fastgøre et bredt, ti centimeter tykt bånd af skum på en karkasse fra Michelins dæk til landbrugsmaskiner. Karkassen fungerer ved meget lavt dæktryk for at frembringe et så langstrakt aftryk som muligt. Det tykke bånd af skum dækkes derefter med et tyndt lag gummi for at beskytte mod slitage og for at give et bedre greb.