Grønt lys for ’talende’ biler

Det europæiske projekt med at få biler til at kommunikere med hinanden og vejskiltene er rykket et skridt nærmere, efter at store forsøg på almindelige veje er faldet heldigt ud. Nu gælder det hønen og ægget. Mange biler og vejskilte skal have udstyret, for det giver mening.

Information om grøn bølge-hastighed er en af mulighederne med C2X.
Nyt om biler

Teknikken virker, og bilisterne er meget glade for funktionerne.

Det er den overordnede konklusion, efter at et tre og et halvt år langt forsøg i syv lande er afsluttet.

750 bilister i Finland, Frankrig, Tyskland, Italien, Holland, Spanien og Sverige har under dagligdags forhold prøvet det, som skal blive til den næste revolution i bilbranchen: De samarbejdende biler. Eller på engelsk ´cooperative driving’.

Advarsler om farlige begivenheder tæt på bilen er en af de største muligheder ved C2X. Her er det advarsel om holdende biler forude, men det kan også være om havarerede biler, tabte genstande, en oliepøl eller vejarbejde.
Advarsler om farlige begivenheder tæt på bilen er en af de største muligheder ved C2X. Her er det advarsel om holdende biler forude, men det kan også være om havarerede biler, tabte genstande, en oliepøl eller vejarbejde.

200 biler har tilbagelagt to mio. km med fremtidens sikkerhedssystemer.

Et EU-finansieret forskningsprojekt DRIVE C2X er netop afsluttet ved en stor ekspertkonference i Berlin og de mange deltagere fra 47 partnere i bilbranchen, komponentleverandører, telekom-firmaer og offentlige myndigheder var enige om, at teknikken virker fejlfrit og er moden til at komme i produktion.

Testpersoner meget positive

Interessant har projektet også vist, at de deltagende bilister var glade for det. 90 procent var meget tilfredse med teknikken og bedyrede, at de ville benytte den, hvis den var til rådighed i deres bil. Kvaliteten af bilture øges på grund af mindre usikkerhed og stress samt øget følelse af sikkerhed og komfort, sagde deltagerne.

En store konference i Berlin har netop afsluttet forsøget med kommunikerende biler og melder nu grønt lys til politikerne. Næste svære fase: at få teknikken ud i bilerne.
En store konference i Berlin har netop afsluttet forsøget med kommunikerende biler og melder nu grønt lys til politikerne. Næste svære fase: at få teknikken ud i bilerne.

C2X, også kaldet C2C og C2I, er den kryptiske forkortelse for bil til bil og bil til infrastruktur-kommunikation og virker ved en radiofrekvens, der minder meget om internets wifi.

Med den lille radiosender indbygget i bilen og koblet til en gps-modtager og bilens instrumenthus kan bilerne advare hinanden og modtage alskens oplysninger. Den information kan være en tiendedel sekund gammel og vil typisk være højst relevant, da den gælder ting, som sker inden for få hundrede meter fra bilen.

Uanede muligheder

Der er stort set ingen grænser for, hvilke sikkerheds- og komfortsystemer, der kan indføres med C2X, men i forsøget har syv sikkerhedsfunktioner og en komfort/miljø-funktion været afprøvet:

Advarsel om udrykningskøretøjer er en af de første, lovende anvendelser af C2X-teknik. Inde i instrumenthuset kan føreren får advarslen og samtidig se, hvorfra den kommer.
Advarsel om udrykningskøretøjer er en af de første, lovende anvendelser af C2X-teknik. Inde i instrumenthuset kan føreren får advarslen og samtidig se, hvorfra den kommer.

- Advarsel mod udrykningskøretøjer

- Advarsel mod stillestående trafikkø

- Trafiksignaler i instrumenthuset

- Advarsel mod vejarbejde

- Advarsel mod tabte genstande på vejen

- Advarsel mod havareret bil

- Advarsel om ”farligt” vejr

- Grøn bølge assistent

Avanceret P-guide er realistisk

Ved afslutningskonferencen i Berlin pegede eksperter desuden på, at guidning til nærmeste ledige parkeringsplads kunne blive en af de første, populære funktioner, som bilister er villige til at betale for.

For nu står det forkromede europæiske C2X-projekt over for sin største udfordring: at komme i gang. Problemet er det klassiske om hønen og ægget, som også gælder f.eks. brintbiler og brinttankstationer. Hvad skal komme først?

Med C2X s

Se en præsentationsvideo af DRIVE C2X-projektet (engelsk).
Se en præsentationsvideo af DRIVE C2X-projektet (engelsk).

kal et større antal biler have det, før det giver særlig mening, og hvem vil købe det, når nytten er lav? Og måske sværest: hvilke vejmyndigheder og kommuner vil investere i helt ny teknik, når der ikke er så mange biler med udstyret.

Skal gøres til standard

DRIVE C2X-projektet foreslår, at bilbranchen bliver enig om at gøre udstyret til standard fra et bestemt tidspunkt, men det bliver tidligst ved slutningen af dette årti. Selve ”dimsen”, der skal sidde i bilen, vil formentlig ikke blive særlig dyr, men der skal også udvikles den software, der skal få bilen til f.eks. at bremse selv eller til at køre på en grøn bølge.

Daimler (Mercedes-Benz), der har siddet i formandsstolen for DRIVE C2X, siger at firmaet i hvert fald ikke i 2015 vil have udstyr klar, der benytter den nye bil-wifi-standard.

BMW er også langt fremme med udviklingen, men det er uoplyst, hvornår koncernen har tænkt sig at sælge C2X-teknik.

Volvo har allerede demonstreret et system, hvor firmaets næste generations biler kan advare om udrykningskøretøjer inde i bilen. Ud over piktogram sker det med en sirenelyd fra bilens højttalere.
Volvo har allerede demonstreret et system, hvor firmaets næste generations biler kan advare om udrykningskøretøjer inde i bilen. Ud over piktogram sker det med en sirenelyd fra bilens højttalere.

Der lægges også op til, at udstyret – i hvert fald med nogle funktioner – kan eftermonteres og leveres af uafhængige producenter. Det kunne være navigationsfirmaer som Garmin og Tom Tom.

Volvo først?

Derimod kunne Volvo personbiler og lastbiler blive de første. Volvo Cars har ved en demonstration i 2013 sagt, at teknikken kommer med den nye XC90, som lanceres næste år.

Advarsel mod udrykningskøretøjer kunne blive en af de første funktioner, fordi det kun kræver udstyr i Volvo’erne og i ambulancer og politibiler.