Elbiler skal oplades trådløst

Mercedes-Benz demonstrerer for tiden trådløs opladning af elbiler via en plade i gulvet, som man blot parkerer bilen henover. Mange bilproducenter eksperimenterer med teknikken, der kan være på markedet om få år.

Den elektriske bil køres blot hen over pladen, når bilen skal oplades.
Nyt om biler

Den trådløse lader består af en lille flise der placeres midt i garagen, så bilens forende lige kan køre hen over den. Selve ladningen foregår trådløst  Foto: Søren W. Rasmussen, FDM
Den trådløse lader består af en lille flise der placeres midt i garagen, så bilens forende lige kan køre hen over den. Selve ladningen foregår trådløst Foto: Søren W. Rasmussen, FDM
Der arbejdes på alle fronter med at gøre elbiler lettere at benytte i hverdagen. Et af de daglige problemer som elbilejer og ejer af opladningshybrider er få sat en ledning til bilen.

Den opgave har flere bilfabrikker arbejdet med en løsning på, men noget tyder på at det bliver Mercedes-Benz, der kommer først med et alternativ til ledningen.

Fabrikken har netop demonstreret en ladeløsning for Motor, hvor man på simpel vis kører sin bil hen over en lille ’flise’, der er sluttet til elnettet.

Guides til at parkere korrekt

En løs flise placeres der, hvor bilen skal parkeres, og en ledning sluttes til elnettet ved hjælp af en installatør. Foto: Mercedes-Benz
En løs flise placeres der, hvor bilen skal parkeres, og en ledning sluttes til elnettet ved hjælp af en installatør. Foto: Mercedes-Benz
I bilen sidder en plade mellem forhjulene, der ved hjælp af induktion kan modtage den energi, der afsættes i ’flisen’ i gulvet. Bil og ’flise’ behøver ikke at røre hinanden, og i det hele taget er teknikken ikke speciel følsom over for bilens placering. Men føreren guides under parkeringen, og kan således se på en skærm i bilen, hvornår bilen står optimalt i forhold til opladningen.

Ifølge Mercedes-Benz kan opladningen ske lige så hurtigt, som var der benyttet en kraftig væglader. Men da der ikke er tale om en fysisk forbindelse som en ledning, bliver tabet i den trådløse overførsel lidt større end for en kabelopladning. Mercedes angiver at man taber omkring fem procent på at oplade sin bil via kabel, og at den trådløse teknik koster yderligere fem procent.

Mange eksperimenterer

Volvo gennemførte i 2013 et forsøg i Belgien med induktionsladning.En C30 elbil kunne oplades på to en halv time. Illustration: Volvo
Volvo gennemførte i 2013 et forsøg i Belgien med induktionsladning.En C30 elbil kunne oplades på to en halv time. Illustration: Volvo
Fordelen ved Mercedes’ nye trådløse oplader er, at den er meget enkel at installere i f.eks. en garage eller i en parkeringskælder. Den store ’flise’ lægges blot på gulvet, og kablet fra den sluttes til elnettet af en installatør. Man kan på denne måde let tage laderen med sig, hvis man f.eks. flytter eller får en ny p-plads.

Andre bilproducenter har også været i gang i et stykke tid. F.eks. har Volvo, Audi, Renault og Toyota gennemført større eller mindre forsøg med induktion-ladning. Et af problemerne nu er at få indført en fælles standard, hvad angår pladens størrelse og effekt, frekvens og spænding. 

Mercedes vil indføre induktion om "få år"

Tre familier i Japan begyndte i vinters dagligdags test af trådløs opladning med Toyota Prius plugin-hybrid. Toyota kalder teknikken magnetic-resonance. Illustration: Toyota
Tre familier i Japan begyndte i vinters dagligdags test af trådløs opladning med Toyota Prius plugin-hybrid. Toyota kalder teknikken magnetic-resonance. Illustration: Toyota
Mercedes-Benz vil dog inden længe gå i gang med sit eget system. Den nye trådløse teknik ventes på markedet inden for få år som ekstraudstyr til den nuværende S-klasse, men systemet vil også kunne tilpasses den lange række af opladningshybrider, som Mercedes sender på markedet de kommende år.

Har man allerede købt en opladningshybrid, vil der endda også være mulighed for at få den trådløse opladning eftermonteret i bilen. Prisen på systemet kendes ikke.

 

 

Også Audi har eksperimenteret med trådløs ladning, bl.a. med konceptbilen her.
Også Audi har eksperimenteret med trådløs ladning, bl.a. med konceptbilen her.