Sverige strammer regler for mobilsnak

Det er stadig tilladt at tale i håndholdt telefon under kørsel i Sverige, men reglerne er nu strammet. Mobiltelefon må nu kun benyttes, når ”det ikke påvirker kørslen i trafikfarlig retning.” Det samme gælder GPS.

Usikker kørsel i kombination med telefonsnak kan betyde, at man bliver stoppet af svensk politi.
Trafik

Sverige er et af få vesteuropæiske lande, hvor det stadig er tilladt at tale i håndholdt mobiltelefon. Men fremover bør man tænke sig ekstra godt om, inden man taler i telefon eller bruger ”kommunikationsudstyr” i det hele taget under kørslen.

1. december er der sket en skærpelse af reglerne. Der er stadig intet forbud, men derimod lægges der op til sund fornuft eller uklare regler, afhængig af, hvordan man ser på det.

Det hedder nu, at førere af motorkøretøjer ”kun må anvende mobiltelefon og andet kommunikationsudstyr, hvis det ikke påvirker kørslen på en skadelig måde.”

Alle typer "kommunikationsudstyr"

Kommunikationsudstyr inkluderer navigationsapparater, og der skelnes fortsat ikke mellem håndholdt og håndfri telefonbrug.

– ”Påvirker skadeligt” kan konkret handle om at sms’e under kørslen, hvilket indebærer, at man ikke har den opmærksomhed, som kræves for at køre sikkert, siger Hans Yngve Berg fra den svenske Transportstyrelsen.

Bengt Svensson fra det svenske politi siger, at bl.a. usikker eller farlig kørsel i forbindelse med mobilsnak kan føre til rapport og bøde.
Bengt Svensson fra det svenske politi siger, at bl.a. usikker eller farlig kørsel i forbindelse med mobilsnak kan føre til rapport og bøde.
- Det kan også være at surfe via telefonen, indtaste en adresse i en GPS-navigator eller spille under kørslen. Alt som tager blikket og opmærksomhed fra kørslen, også selv om det bare er nogle få sekunder, påvirker kørslen i skadelig retning, siger Transportstyrelsens sikkerhedsekspert.

Bøder og konkret vurdering er op til domstole

Hvad der konkret vil anses for trafikfarligt og dermed ulovligt vil i sidste ende være op til domstolsafgørelser. Det samme gælder bødestørrelsen.

Et eksempel på, hvordan politiet fremover kan finde på at gribe ind, kommer fra kommissær Bengt Svensson, der er trafikansvarlig hos Rigspolitistyrelsen:

- Hvis en politipatrulje bliver opmærksom på en fører, der anvender sin telefon og samtidig kører på en trafikfarlig måde, kan den nu optage rapport om det. Det kan være førere, der slingrer over midterlinjen, kører op på fortovskanten eller bremser kraftigt i en kø, så der opstår risiko for ulykke.