Subaru trækker sig ud af skyggen

Med flere nye modeller og bedre priser går Subaru i år efter at få sit højeste salg nogensinde. Men tallene er stadig meget små.

Niels Thaning skal få fart i Subarus salg.
Nyt om biler

Med 890.000 solgte biler i 2014 i verden er Subaru ikke noget lille bilmærke, men sådan ser det ud fra Danmark.

Ud af de næsten 900.000 gik over en halv million til USA, og kun 7.100 til Norden. Af dem fandt blot 220 – på hvide og gule plader - vej til Danmark. Grønland og Færøerne tog yderligere 76.

Subarus salg i Danmark har været meget svingende - men altid lavt.
Subarus salg i Danmark har været meget svingende - men altid lavt.
Det gør Subaru til kun det 28. største personbilsmærke i Danmark, foran kun Land Rover, Porsche og Jaguar.

Dermed findes der så få biler på vejene i Danmark, at Subaru ikke får vurderinger nok til at optræde i FDMs store kundetilfredsundersøgelse, Autoindex.

Store ambitioner

Men Subaru har store vækstplaner, fortæller den danske salgsdirektør, Niels Thaning. I hvert fald i procent.

- Vi regner med, at 2015 bliver historisk rekord for os, siger Niels Thaning.

Salgsdirektør for Subaru i Danmark, Niels Thaning, regner med rekordsalg i år, især takket være forbedret og billigere Forester. Den store SUV er blevet op til 36.000 kr. billigere. Foto: Torben Arent
Salgsdirektør for Subaru i Danmark, Niels Thaning, regner med rekordsalg i år, især takket være forbedret og billigere Forester. Den store SUV er blevet op til 36.000 kr. billigere. Foto: Torben Arent
Salget ventes at stige omkring 60 procent til ca. 360 styks., hvilket vil være en tangering af rekorden fra 2006.

Forester trækker læsset

Det øgede salg skal især komme fra den store SUV Forester, der er blevet forbedret, nu fås med den efterspurgte kombination diesel og automatgear samt er blevet billigere.

SE OGSÅ: Subaru Forester med ny cocktail

Også en ny Outback, der er lige om hjørnet, skal hjælpe til.

Endelig kommer en helt ny stationcar til september. Den hedder Levorg og placerer sig i størrelse i den øvre ende af kompaktklassen. Hvor meget, den kan sætte fut i salget, afhænger meget af prisforhandlingerne, og under alle omstændigheder bliver salgsperioden i 2015 kun på fire måneder.

SE OGSÅ: 2015-nyhederne: Subaru