Ugens spionfotos: Land Rover Discovery

Femte generation af Land Rovers store model nærmer sig hastigt. Det bliver spændende at se, hvor bilen placerer sig mellem offroader og luksus-SUV. Og hvilken teknologi den får.

Nyt om biler

En ny Land Rover Discovery står klar i kulissen. Vi får den formentlig at se til sommer eller efteråret, og salget kan måske begynde inden årets udgang. Spionbilleder fra svensk Lapland viser i hvert fald en temmelig færdig prototype.

Discovery 5 er an lang bil, der også fremover får plads til syv. Fotos: Lehmann
Discovery 5 er an lang bil, der også fremover får plads til syv. Fotos: Lehmann
Den nuværende Discovery er da også en ældre herre. Egentligt stammer den fra 2004, hvor Discovery 3 blev lanceret med selvbærende karrosseri. I 2009 kom så den nuværende Discovery 4, der dog kun var et større facelift. Yderligere et facelift kom i 2013.

Helt ny denne gang

Femte generation bliver en helt ny bil fra grunden – med platform og teknologi fælles med den mindre Discovery Sport og fætrene hos Range Rover.

Et centralt spørgsmål er, hvor Land Rover vil placere bilen mellem rå offroader-egenskaber og moderne, velkørende SUV. Det første ligger i bilens gener, men det andet er et markant større marked.

Stadig fuld terrænduelig

Proportioner på den nye Discovery virker meget klassiske og genkendelige.
Proportioner på den nye Discovery virker meget klassiske og genkendelige.
Formentlig bliver det en mellemting eller både-og. Land Rover har trods alt Range Rover til at tage sig af den helt luksuriøse afdeling. Og også den næste Discovery skal kunne sælges til kunder, der virkelige skal bruge bilen under hårde betingelser i Afrika, Asien, Sydamerika og de uvejsomme dele af Nordamerika.

Designet, som det tager sig ud gennem kamuflagen, har i hvert fald den klassiske, kantede facon.

Interessant bliver også, hvilke fikse nye teknologier, Land Rover putter i Discovery. Mærket har de seneste år vist en del nyskabelser i sin udviklingsafdeling.

Usynlig motorhjem og trailer

Konceptbilen Discovery Vision fra 2014 giver nok en god indikation på det endelige design. Foto: Land Rover
Konceptbilen Discovery Vision fra 2014 giver nok en god indikation på det endelige design. Foto: Land Rover
Det gælder bl.a. mulighed for at ”se” gennem motorhjelmen og ”se” gennem en stor trailer. Land Rover har også leget med laserteknik, som på asfalten kan angive bilens bredde eller ”male” blinksignaler og andre beskeder til andre trafikanter på kørebanen.

SE OGSÅ: Motorhjelmen bliver gennemsigtig

Land Rover arbejder også med laserskanning, der kan aflæse ujævnheder I terrænet præcist og derefter tilpasse affjedring og gear.
 
Hybridteknik vil givetvis blive en mulighed for at holde brændstofforbruget i ave, og noget tyder på, at Land Rover nu tager skridtet videre og tilbyder opladningshybrider.