Kinesere og amerikanere sætter bilrekord

Aldrig før er der solgt så mange nye biler i verdens to største bilmarkeder som i 2015. 38,6 mio. biler købte kunderne i de to lande. Salget steg 5,7 pct. i USA og 7,3 pct. i Kina.

Nyt om biler

Godt nok steg købelysten blandt os europæere mere end i USA og Kina, men salget i de to kæmpelande blev i 2015 markant større end i EU-området.

Selv om personbilsalget i Europa steg 9,2 procent til 14,2 mio. sidste år, er der langt op til verdens nr. et og to, henholdsvis Kina og USA.

Amerikanerne købte 5,7 procent flere biler i 2015 end i 2014 og satte dermed historisk rekord med 17,5 mio. nye biler. Det hidtil største bilår var 2000 med 17,4 mio.

21 mio. biler i Kina

Bilsalget i Kina satte rekod i 2015, og det siger ikke så lidt: godt 21 mio. nye biler. Foto: Torben Arent
Bilsalget i Kina satte rekod i 2015, og det siger ikke så lidt: godt 21 mio. nye biler. Foto: Torben Arent
Det er dog ingenting i forhold til det nye billand Kina. Her steg salget sidste år med 7,3 procent til ligeledes historisk rekord på 21,1 mio. biler.

I Kina var stigningen ellers fladet ud i 2015, men en midlertidig afgiftslettelse i årets sidste kvartal for biler med motorer under 1,6 liter satte gevaldigt skub i denne bilstørrelse, særligt de mindre SUV-modeller. De gik sidste år 52 procent frem til 6,2 mio. Sedaner er med 11,7 mio. stadig mest almindelige, men salget faldt 5,3 procent.

GM størst i Kina

General Motors, inklusive lokale partner, blev for første gang længe største bilkoncern i Kina. Med en vækst på fem procent kom GM op på 3,6 mio. Volkswagen gik derimod tre procent tilbage til 3,55 mio.

GM har succes med sine lokale SUV-modeller i Kina. Her er det en Baojun 560. Foto: GM
GM har succes med sine lokale SUV-modeller i Kina. Her er det en Baojun 560. Foto: GM
Volkswagens tilbagegang tilskrives dog ikke dieselsagen, som primært er et amerikansk fænomen og sekundært et europæisk. Derimod skyldes faldet et forkert modelprogram og beslutninger taget i Tyskland, påpeger brancheeksperten Yang Jian, der er chefredaktør for Automotive News China.

VW langsom til omstilling

VW-mærket har stadig et meget begrænset udvalg af SUV-modeller, mens GM har lanceret adskillige i den billige ende. På samme måde har VW helt misset den hastige vækst i Kinas landområder, hvor bilkøberne stadig efterspørger billige modeller.

Dem har GM lanceret flere af, mens VWs gamle og billige Santana-model er blevet meget gammel, og et annonceret nyt lavprismærke stadig ikke er klart.

GM fører i USA foran Ford og Toyota

General Motors er i hopla hjemme i USA, især i kraft af godt SUV-salg. Foto: GM
General Motors er i hopla hjemme i USA, især i kraft af godt SUV-salg. Foto: GM
Også i USA er General Motors (stadig) største bilkoncern. GM nåede op på 3,1 mio. biler i sit hjemmemarked sidste år. Ford er nr. to med 2,6 mio., mens Toyota kommer lige efter med 2,5 mio. Fiat-Chrysler er fjerdestørst med 2,3 mio.

Derfra er der et stykke ned til de to øvrige koncerner med over en mio. solgte biler: Honda med 1,6 mio. og Hyundai-Kia med 1,4 mio.