Godt nok steg købelysten blandt os europæere mere end i USA og Kina, men salget i de to kæmpelande blev i 2015 markant større end i EU-området.
Selv om personbilsalget i Europa steg 9,2 procent til 14,2 mio. sidste år, er der langt op til verdens nr. et og to, henholdsvis Kina og USA.
Amerikanerne købte 5,7 procent flere biler i 2015 end i 2014 og satte dermed historisk rekord med 17,5 mio. nye biler. Det hidtil største bilår var 2000 med 17,4 mio.
21 mio. biler i Kina
Det er dog ingenting i forhold til det nye billand Kina. Her steg salget sidste år med 7,3 procent til ligeledes historisk rekord på 21,1 mio. biler.
I Kina var stigningen ellers fladet ud i 2015, men en midlertidig afgiftslettelse i årets sidste kvartal for biler med motorer under 1,6 liter satte gevaldigt skub i denne bilstørrelse, særligt de mindre SUV-modeller. De gik sidste år 52 procent frem til 6,2 mio. Sedaner er med 11,7 mio. stadig mest almindelige, men salget faldt 5,3 procent.
GM størst i Kina
General Motors, inklusive lokale partner, blev for første gang længe største bilkoncern i Kina. Med en vækst på fem procent kom GM op på 3,6 mio. Volkswagen gik derimod tre procent tilbage til 3,55 mio.
Volkswagens tilbagegang tilskrives dog ikke dieselsagen, som primært er et amerikansk fænomen og sekundært et europæisk. Derimod skyldes faldet et forkert modelprogram og beslutninger taget i Tyskland, påpeger brancheeksperten Yang Jian, der er chefredaktør for Automotive News China.
VW langsom til omstilling
VW-mærket har stadig et meget begrænset udvalg af SUV-modeller, mens GM har lanceret adskillige i den billige ende. På samme måde har VW helt misset den hastige vækst i Kinas landområder, hvor bilkøberne stadig efterspørger billige modeller.
Dem har GM lanceret flere af, mens VWs gamle og billige Santana-model er blevet meget gammel, og et annonceret nyt lavprismærke stadig ikke er klart.
GM fører i USA foran Ford og Toyota
Også i USA er General Motors (stadig) største bilkoncern. GM nåede op på 3,1 mio. biler i sit hjemmemarked sidste år. Ford er nr. to med 2,6 mio., mens Toyota kommer lige efter med 2,5 mio. Fiat-Chrysler er fjerdestørst med 2,3 mio.
Derfra er der et stykke ned til de to øvrige koncerner med over en mio. solgte biler: Honda med 1,6 mio. og Hyundai-Kia med 1,4 mio.