Borgmester: Landsretskendelse kan koste p-pladser

Teknik- og miljøborgmester i København, Morten Kabell, vil ikke afvise, at det kan koste almindelige p-pladser, at opladningshybridbiler har fået rettens ord for, at de godt må parkere på elbilpladser.

Bilist

Kampen om parkeringspladserne kan i fremtiden blive endnu hårdere i København. Det kan blive konsekvensen af den kendelse, Østre Landsret før jul afsagde, og som giver opladningshybridbiler lov til at parkere på pladser, der er forbeholdt elbiler.

Teknik- og miljøborgmester Morten Kabell har på baggrund af kendelsen bedt sin forvaltning se på, hvilken betydning rettens afgørelse vil få for belægningen af pladserne.

”Alt tyder på, at det vil føre til en øget belastning, at opladningshybridbiler nu også må parkere på pladserne. Det kan igen betyde, at vi er nødt til at reservere flere parkeringspladser til elbiler, hvilket vil gå ud over de biler, der kører på fossile brændstoffer,” siger borgmesteren og tilføjer:

”Skal vi nå vores klimamål i København, er vi nødt til at være ambitiøse.”

LÆS OGSÅ: Landsret: Opladningshybrider må gerne parkerer på elbilparkeringspladser

Elbilpladser skal stå mål med behovet

Teknik- og miljøborgmesterens udmelding skaber hos FDM bekymring for, at borgmesteren vil udnytte kendelsen til yderligere at begrænse almindelige borgeres og besøgendes mulighed for at parkere i København.

”Vi har forståelse for, at man som kommune vælger at reservere en mængde p-pladser til el- og opladningshybrider, men antallet af reserverede pladser skal naturligvis stå mål med det behov og den efterspørgsel, der er blandt byens brugere,” siger jurist i FDM Dennis Lange.

LÆS OGSÅ: København eftergiver p-afgifter

P-pladser har lavet besøgstal

Der findes i dag 226 parkeringspladser forbeholdt el- og opladningshybridbiler i Københavns Kommune med tilsammen 129 ladestandere. Vil kommunen udvide antallet af elbilparkeringspladser på bekostning af eksisterende p-pladser, kræver det ifølge Socialdemokraternes medlem af teknik- og miljøudvalget, Lars Weiss, imidlertid et flertal i udvalget.

”Det er velkendt, at elbilparkeringspladserne flere steder i København i dag har samme besøgsfrekvens som folkekirken. Men det er klart, at hvis forvaltningen kan dokumentere, at der nu er behov for at øge antallet af elbilpladser, så er vi da villige til at se på det,” siger Lars Weiss som afventer mere konkrete tal.

Automatreaktion

Venstres medlem af teknik- og miljøudvalget, Flemming Steen Munch, har dog svært ved at få øje på, at kendelsen fra Østre Landsret skulle skabe behov flere elbilparkeringspladser.

”Jeg har svært ved at forestille mig, at de trods alt relativt få opladningshybridbiler, der er indregistreret, kan betyde, at man bliver nødt til at inddrage yderligere parkeringspladser. Tværtimod oplever jeg ofte, at elbilpladserne står gabende tomme, mens andre bilister har svært ved at finde en parkeringsplads. Derfor kan jeg også kun tolke borgmesterens udmelding som en automatreaktion i hans iver efter at jage bilerne ud af byen,” siger Flemming Steen Munch.

SE VIDEO: Sådan forstår du parkeringsskiltene