Bliv medlem af FDM i dag

- og få en masse fordele til dig og din bil
Bliv medlem

Kør trygt på Autobahn

Ulykkesprocenten er mindre på den tyske Autobahn end på danske motorveje. Men du skal køre rigtigt

Hvert år kører tusinder af danskere sydpå ad den tyske Autobahn. Se her, hvordan du kører sikkert og lovligt på Autobahn.

Der er et par regler på Autobahn, du skal være opmærksom på.

Fletteregel

Når du kører i accelerationsbanen på vej ind på Autobahn, gælder flettereglen ikke, som du kender den fra Danmark. På Autobahn er der ubetinget vigepligt for biler, der skal ind på Autobahn. Det betyder, at bilen i accelerationsbanen har vigepligt for trafikken på Autobahn.

Til gengæld gælder flettereglen, hvor en vognbane bliver lukket, og længere fremme fletter sammen med nabobanen. Her skal man holde sin bane, og først flette sammen hvor de to baner bliver til én. Hvis man skifter vognbane for tidligt, og dermed ikke fletter korrekt, kan det straffes med bøde.

Overhaling 

Man må kun overhale højre om, når bilerne i banen til venstre for én kører langsommere end 60 km/t. eller holder i kø. Her må du højst køre 20 km/t. hurtigere end dem. Ellers er det ikke tilladt at overhale højre om.

Fri hastighed

Hvis ikke andet er skiltet, er der som udgangspunkt fri hastighed på Autobahn. Derfor skal du være ekstremt opmærksom, når du skifter vejbane, da biler kan hale overraskende hurtigt ind på dig. Overhalingsbanen længst mod venstre er forbeholdt dem, der overhaler eller kører meget hurtigt. I Tyskland kan det snildt være 260 km/t.

Kører du hurtigere end 130 km/t og bliver involveret i en trafikulykke, så skal du bevise, at det ikke var din (høje) hastighed, der var skyld i eller medvirkende til ulykken.

Ved kø

"Stau" betyder kø, og det kommer de fleste ud for, når de kører på Autobahn.Det er almindelig praksis, at man aktiverer havariblinket, hvis der kommer kø forude.

Kommer der et udrykningskøretøj, når man holder i kø, skal biler i venstre bane holde til venstre, og bilerne i banen til højre bane holde til højre, så udrykningskøretøjer kan køre imellem. Nødsporet må ikke optages.

Du må ikke stå ud af bilen, selvom I holder stille.

Du kan bruge FDMs køprognose, hvor du kan se risiko for kødannelser og vejarbejde

Tjek køprognoserne på fdm.dk, der løbende bliver opdateret

 

GPS og fartkontrol

Det er forbudt at køre med GPS, der rummer informationer om fartkontrol. Nogle GPS’er har dette præinstalleret, så husk at slå funktionen fra, før du krydser grænsen.

Hold dig orienteret

Forstår du tysk, kan det være en fordel at følge med i trafikmeldingerne i radioen.

LÆS MERE: Med FDM vejhjælp er du dækket i Europa

Læs også: Regler om sikkerhedsudstyr i Tyskland

 

Gå ikke glip af bilviden og gode tilbud

Få bilnyheder, gode råd om vedligeholdelse af bilen samt aktuelle tilbud fra FDM.

FDM netbutik

Stort udvalg af udstyr til bilen

FDM netbutik

Stort udvalg af udstyr til bilen