Jeg har efter 30 tkm (september 2008) eftersyn fået problemer med at starte min Passat (tdi 170), når vejret er koldt (under 6 grader).
Mit lokale VW værksted, har talrige gange forsøgt at udbedre fejlen (software, dyser m.m.). Hen over sommeren har jeg ikke haft problemer, men ak - nu er det jo igen blevet koldt, og dermed er problemet igen aktuelt.
Bilen har d.d. gået 65 tkm, og jeg har d.d. fået dommen fra mit værksted: Bilen fejler intet udover hvad man må forvente når vejret bliver kold (olien bliver stiv, glødesystemet har svært ved at tilføre motoren den tilstrækkelige varme osv.). Værkstedet har ikke rigtig noget kommentarer til det faktum at problemet ikke eksisterede vinteren 2008 (da bilen var ny), eller hvorvidt dette er en generelt accepteret fænomen for alle lignende VW-ejere.
Udover dette irriterende problem, har bilen været talrige gange på værkstedet: DSG skiftemekanismen (40 tkm) efter 3 forgæves udbedrings-/justeringsforsøg og 2 gange med motorfejl. Alt er løst under garantien, men hvor er det dog irriterende at skulle undvære sin bil til fordel for en tilfældig udlejningbil a la VW Fox, Ford Fiesta ol., og ikke mindst når man hver eneste gang man afleverer bilen skal skændes om hvem der skal betale for udlejningsbilen.
Måske er jeg bare stødt ind i en "mandagsmodel", men måske er der nogen af jer, der har oplevet lignende problemer, og måske endda har fundet en løsning på problemerne - i såfald vil jeg meget gerne høre fra jer.
Få nyheder, gode råd og tilbud, der gør dit liv som bilejer lettere
› Se tidligere nyhedsbreve her
Kommentarer til: "Startproblemer m.m.- Passat TDi 170 Highline, 2008"
Opret ny kommentarHer om vinteren kan en diesel ikke bare startes man skal vente med at starte ind til den gule glødelampe går ud.
Det er en fejl som mange nybagte diesel kører begår.
Det er så sådan, at den efter start stadig varmer med gløderørene i en periode. Det kan hjælpe at forvarme 2 gange inden start. Dvs. sætte tænding på vente på at glødelampen går ud, tænding af og så igen tænding på - vente og starte.
Har dog kun haft problemer på min 2,0TDI når det har været rigtig koldt som i denne vinter, så kan den lige gå på 3 cylindere et par sekunder.
VW kan også have problem med start ved varm motor, det er simpelthen fordi at hvis motoren er varm (f.eks efter et kortere stop) så tilføres der (af miljøhensyn) ikke så meget brændstof, så den skal lige have et sekund mere på starteren.
Den går kun på 3 cyl de første 2-4 sek. Har fået at vide af 2 forskellige VW værksteder at de ikke kan finde nogen fejl og det ene værksted har sagt at det er ok så længe det er under 30 sek (!)
Der er vist forskelig oplivelser med start problemmer,Har selv C model/06 2,0 TDI 80T.KM.Min starter dårligt når der er over 15 grader ude, som om den køre på 3 cyl en kortere tid,men nu om vinter eller når der er koldt er alt ok. Har været på mange VW værk. og ingen kender problem. Allt data er ok,men irriterende er det.Der er noget der ikke er som skal være. Har også vinter problem,min bremsepedal bliver sten hårdt om morgen når der er koldt,og det er inden jer starter bil (svare til at man afprøver bremseforstærker) VW siger alt ok så længe der ikke er problemer nå motor kører).Hører gerne fra jer.
Er der ingen fejlkoder!!!
Har lidt af det samme og fandt ud af det er en ventil i indsugningen, og har kun problemet ved KOLD motor, det hjælper ved at vente ca.15 sek. med at trykke nøglen helt ind til start.