Bliv medlem af FDM for 620 kr. Det får du ›
Søg

SKODA FABIA Ambiente 1,9 TDI m/DPF 2008 helt suveræn

Kurt Kløve Sørensen's billede
Medlem af
Redigeret d. 20.10.2010 kl. 15:59 | Kurt Kløve Sørensen

Jeg har i november - den 11. 11. 2008 - skiftet ud fra min SKODA FABIA 1,4 Benzin, 2005, kørt 40.000 km uden 1 problem.Grundet køb af Campingvogn HYMER TOURING TROLL 530 2009 køreklar vægt 940 kg, med fabriksmonteret POWER-MOVER og 2,00 meters højde indvendig, toilet/bad, samt med 3M vandrensnings-patron og alt i beskyttelse, gasalarm, 2 stk. røgalarm, en for og en bag, skal man være meget opmærksom på, at det IKKE er alle røgalarmer der er egnet til Campingvogn. Samt FDM-brandtæppe, samt pulver- slukker og DRK-store nødhjælpspakke. Har vandskyllende toilet og v/m vand, samt den nyeste Trumatich Gasvarmeovn/elvarmeovn, den kan både køre på gas og el samtidig.

SKODAen, en Hatc Bach, har 105 HK/ 240 NM og fabriksmonteret an-hængertræk, den er dog en "mindre svinestreg", at der ikke fra ny af læs: fabrikken, var monteret "faststrøm til det 12 polet stik". Og det kostede 1.600- kr at få monteret, men tænk de spadder til SMC ikke har monteret/indsat en tænd/sluk kontakt, fx ved færgetransport. Hvor-for?? Den har nu kørt 18.800 km uden 1 problem, og er en solid træk-ker, men ved nogen hvorfor 1,9 TDI-motoren ikke må tunes, så jeg kan få nogle flere NM ??? fx ville jeg gerne op på 300 NM. Det har 2,00 l TDI-motoren? tager fabrikken gas på os???Det forekommer helt vildt at SKODA SUPERP også leveres ny med en 1,9 TDI m/DPF, men se her har fabrikken nemlig selv sat ydelsen op til 280 NM/300 NM??

Hvorfor??? forbyder SKODA at vi hos en aut. SKODA værksted, læs SMC på Tangmosevej 110, i Køge?? Kan nogen hjælpe mig/os.

Kurt Kløve Sørensen - mail:  sonja-kurt@youmail.dk

Kommentarer til: "SKODA FABIA Ambiente 1,9 TDI m/DPF 2008 helt suveræn"
Medlem af
Oprettet d. 09.12.2010 kl. 02:44 | Kurt Kløve Sørensen
#9Jeg har rejst det livsfarlige problem med at vores SKODA FABIA Ambiente 1,9 TDI m/DPF fra 10.11.2008 og vores HYMER (Eriba) TOURING TROLL 530, systematisk gik i livs farlige slinger. Jeg har nu et godt stykke tid fået analyseret hvad er problemet? For det første opstår problemet ikke ved combi-modellen. Den er dels længere, dels er dens baghofte ikke som på Hatcbach høj...dvs. hatcbachen stikker meget synligt baghoften op, og den er dertil betydelig kortere end combi-modellen.

Dernæst er vores uopfordret leveret med et aftageligt anhængertræk. Dette lort duer ikke, dels er max kugletryk 50 kg, dels er der 50 cm, fra toppen af anhængerkrogen runde hoved, ned til asfalten. Det er i sig selv ubrugeligt, der skal med HYMER TOURING

TROLL GT 530, der kun er 2,00 høj, plus afstanden fra campingvognsbunden til asfalten så den er bevist kun ca 2,25 meter høj, areodynamisk. Ved en højde på kuglehovedet tilasfalten på 50 cm, behøver ingen have den "store kædestrammereksamen" for, at se campingvognen påkoblet den ellers fortræffelig SKODA FABIA Ambiente Hatcbach, 1,9 TDI m/DPF, simpelt hen hænger med bagenden. Det aftagelige SKODA anhængertræk, duer ikke, det skal være et alm. anhængertræk, og bedst er dem der går under kofanger

bagved. Så er kuglehovedhøjden kun 44-46 cm over asfalten. Og nul problemer med slinger og slingerkoblingen spændt på korrekt måde, dvs. først spændes den røde højre bremsestrammer, og når den har "klikket nogle gange, spænd gerne godt til, blot der ikke er maling eller rust på kuglehovedet. Herefter trykkes det røde håndtag i venstre side, og nu kan man mærke at den strammer, man skal fatisk trykke pænt til.

Det er simpelt hen ukvalificeret SMC-SKODA-biler videnskapacitet, og jeg har drøftet problemet med en Helge Andersen hos SKODA Importøren. Han erkender der er et problem. Men da selv det uduelige aftagelige anhængertræk er typegodkendt møder man nogle hørder. Man kan på hatcbachen bagagerum komme ekstra vægt på en 100 - 125 kg, men enhver kan så regne ud, at det begrænser den nødvendige campingvægt, og stjæler unødige motorkræfter og ikke mindst brændstof. SKODA FABIA Combi har ikke dette problem, men udskifte støddæmperne bagved, til en svagere vil ændre hatcbachen køreegenskaber og dertil ulovligt. Sagt på dansk - SMC-Importøren bør meddele alle dens forhandlere om - venner, nul montering af aftagelig anhængertræk på SKODA 

FABIA Hatcbach men kun et ikke aftageligt, og brug anhængertræk der går under  bagerste kofanger. Og det er kravet til SMC-biler (SKODA) at de skal uden beregning fjerne - demontere vort ikke bestilte aftagelige anhængertræk, og udskifte det med et alm, ikke aftageligt anhængertræk krog. Og max afstand fra kugelehovetop til asfalt  44-46 cm. Det er bare ufatteligt at en stor koncern som SMC-Biler, er så udygtige, at de bevist sætter deres SKODA kunders liv og lemmer i livsfare, pga. af  teknisk uvidenhed.

Nu burde FDMs tekniske afdeling, skulle helt naturligt læse samtlige indlæg her, og gå lige i kødet på SMC-biler Storkoncernen.Nu er jeg svært syg hjerte- lungepatient, og har POWRMOWER på campingvognen så jeg trods kun en fysisk lungekapasitet på 15% med en fjernstyring kan selv kan manøvrere med campingvognen, hvor camping forhandleren for egen regning måtte foretag en total ommontering. De havede placeret det store batteri bagved, ja man tager sig til hovedet, det blev så placeret foran, og nu er camp.vognens balancepunkt nu flyttet godt 5 cm frem, og er nu kun 2 cm bag akselen.

Jeg håber mange andre SKODA FABIA ejere med en Hatcbach er opmærksom på hvor er problemet der ikke er tilstede ved combimodellen. 
Medlem af
Oprettet d. 16.11.2010 kl. 21:32 | Kurt Kløve Sørensen
Torben Sørensen: » #3Plejer man ikke at sætte et relæ ind på faldstrømsledningen, så man ikke behøver en kontakt?
1,9 TDI kan pumpes til omkring 150 HK, men det er ikke sikkert at transmissionen kan følge med. Det er vist nok kun 6 trins gearkassen der kan holde til dette.
Ingen tvivl det er en god vogn, men hvorfor købe den hvis man synes den er for svag?
#8For det første er for dårligt, af både VW og SKODA, at der ikke automatisk er fra fabrikken også trukket en faststrømsledning. Men her sviget især SKODA sine begejstrede kunder. Pris for eftermontering ca 1.800- ktr.

Med hensyn til om et relæ kan erstatte en fysisk on/off kontakt - nej Biltilsynet kræver jfr. de krav Trafikstyrelsen kræver. Der skal være monteret en fysisk afbryder, opsat ved førersædet. Af hensyn til "transport med færge, kræves der en kontakt". Under færgetransport må gasanlægget heller ikke være aktivt. Mvh Kurt 
knold@teliamail.dk's billede
Medlem af
Oprettet d. 06.11.2010 kl. 17:47 | Rene Pedersen
Kurt Kløve Sørensen: » #6Hej Rene Pedersen og Leon Juel Hansen
De forhold omkring, at Campingvognen let kommer i slinger, er også nogle af de chok vi har fået, og takker for Jeres gode råd. Vi har en HYMER TOURING TROLL 530, den er aerodynamisk og ikke høj, man stå oprejst inde, men hele taget kan løftes, men vi havde nok forventet en bedre stabilitet, campingvognen har ellers en god slingrerkobling, der skal spændes godt og i den rigtige rækkefølge., dvs. kobles på SKODA Fabiaen 1,9 TDI m/DPF til håndtaget klikker, og så spændes den høre røde drejeknab til der der hører spændeklik og spændt godt til, hvorefter det røde håndtag til venstre trykkes ned, og her skal man kunne mærke god modstand.
Men trods dette oplevede vi endda nogle gange den omtalte "panikslinger". Jeg fik hver gang vogntoget under kontrol. Jeg fik alt undersøgt, og nægtes kan det ikke at vores ret fabriksnye fra november 2008, medført anhængertræk, det aftagelige, og jeg har er helt sikker på, at anhængerkrogen sidder fior højt. Derfor er Jeres gode råd om god bagage last bag helt rigtigt, men der står så til gengæld max 50 kg, på bagdøren når den åbnes.
Vi kører nu med god last og højere dæktryk på bilens baghjul, men hvor meget kører I så med, jeg har valgt, at tage det dæktryk på bilen der svarer til fuldlast? Dæktrykket på  Campingvognen har jeg af camoingforhandler og SMC samt FDM  fået 118 forskellige  svar på, men HYMER fastholder deres anvisning på 3,9 bar når den har været til test, hos DCU/PJ-Caravan i Roskilde, var begge dæk pumpet helt op på (4,9 bar) ???
Sidst vi kørte havde jeg et kugletryk på 55 kg, 3 bar på baghjule af SKODAen og 3,9 bar på Campingvognen og slingrekoblingen godt spændt efter den anvisning der står på det røde håndtag til venstre der til sidst skal trykkes ned.  En medarbejder ved TOP Camping hvor vi har købt den fortalte det rækkefølgen var ligegyldig. Men den holdt ikke, trykkede jeg slingrekoblings venstre røde håntag ned først og der efter spændte den røde runde drejeknap til højre, var slingrekoblingen reelt ikke spændt. Pakningen campingvognen er så vi har den tunge bagage midt for og foran. Incl. det store 12 volt batteri og den aut. oplader til POWERMOWERNE da jeg er kronisk hjerte- lungepatient. Ved leveringen havde de ellers placeret det tunge batteri bag under sengene. Men en balancevægt beregning, viste at balancepunktet lå ca 7 cm, bag vognakslen. Og idet der også er vandtank under bag, måtte forhandleren flytte hele elinstallationen for Dres regning op foran. Mht. til brændstofsforbruget er det nu efter motoren er kørt til, kørt 23.000 km, og jeg nøje sikrer korrekt gearvalg, det står forøvrigt også på en testside på internettet der hedder www.whattowcar.com og her udfylder man siden til test, bilfabrikat, motortype, HK/KW, NM og Campingvogns data præsist, jeg fik 5 stjerner og en god vejledning til gearvalg alt efter lige vej, stigninger, bjergkørsel, osv. og har man Gogle-værktøjssiden kan man automatisk får det hele oversat til dansk og logger det ud.
Ved solokørsel blandet ligger SKODA Fabia Ambiente Hatcbach 1,9 TDI m/DPF 105 HK og 240 NM, ligger den på ca 16,5 km/l, ved motorvejs kørsel ca 19 -20 km/l men holdt altid under 130 km/t. Normalt ligger vi med 110 km/t.  Med Campingvogn og vægt, løber den ca 14,5 km/t og jeg har brændstofsmåleren konstant på l/pr 100 km. Og sikrer bedst muligt gearvalg. Mortorbremser og ved start pænt op på den hastighed - jeg hører nogle kører meget langsomt op.? Vi er godt tilfreds med SKODAen men havde helst været fri for den aftagelige anhængertræk. Dæk, altid Michelin sommer dæk Energi Saver og om winter Michelin Alpin A3. Nu er dækstørrelsen lidt sjælden. Jeg læser Jeres erfaringer med stor interesse. Så hvad dæktryk skal rette sig efter på campingvognen??? udover det er et maridt at få campingvognen repareret der kan oceaner af tid for, For forhandleren at
at få de rigtige reservedele hjem pt. har vi ventet 3 mdr. og PJ har endnu ikke fået det hjem, vi fik en påkørsel på rastepladsen, en flot på Bornholm i Alminden v/Storeborg og Lilleborg mens vi var oppe og se de gamle oldtidsminder, havde en venlig bilist - Rønne Politi mener det har været en stor kassevogn evt. med anhænger der ramte índ i højre bagende af Campingvognen, skader for 60.000- kr. Og den er ikke færdigrepareret endnu - ALU siden nederst bag og rundt mangler....tænk hvis bilbranchen kørte med det sjov....hej Kurt

#7Har du prøvet at få bilen sporet, tror det er et forsøg værd, Og hvad angår kugle tryk tror jeg du skal lidt højere op 50 kg er jo ikke meget, ved ikke om det er rigtigt men nogen ville jo sige at kugle trykket bliver mindre når du køre da der kommer luft under vognen, køre selv med ca 75 kg efter vægten på vores hobby, Hvad dæktryk angår kan du se på dækket hvor meget de kan klare både i vægt og tryk prøv at pumpe dem til max og se om det hjælper, syntes ikke 3,9 bar er meget, er din fabia en combi eller hatcback, vores er en Fabia2 Sport 1,6tdi 105 hk combi og syntes ikke den nye slingre med camping vognen køre faktisk utrolig godt, og din bil må jo være den samme bare med en lidt grovere motor gang haha, Men den gamle fabia 1combi 1,9tdi 101hk var meget ustabil med cv, ved ikke hvad der gør forskellen da de jo har samme hjul ophæng, den nye 1,6 motor trækker utrolig godt men har en kæmpe ulæmpe da den er meget nem til at gå i stå når man kobler til og det er altså ikke rart når man holder i kø op af bakke med en camping vogn efter, men er også eneste minus, mvh
Medlem af
Oprettet d. 20.10.2010 kl. 15:58 | Kurt Kløve Sørensen
#6Hej Rene Pedersen og Leon Juel Hansen

De forhold omkring, at Campingvognen let kommer i slinger, er også nogle af de chok vi har fået, og takker for Jeres gode råd. Vi har en HYMER TOURING TROLL 530, den er aerodynamisk og ikke høj, man stå oprejst inde, men hele taget kan løftes, men vi havde nok forventet en bedre stabilitet, campingvognen har ellers en god slingrerkobling, der skal spændes godt og i den rigtige rækkefølge., dvs. kobles på SKODA Fabiaen 1,9 TDI m/DPF til håndtaget klikker, og så spændes den høre røde drejeknab til der der hører spændeklik og spændt godt til, hvorefter det røde håndtag til venstre trykkes ned, og her skal man kunne mærke god modstand.

Men trods dette oplevede vi endda nogle gange den omtalte "panikslinger". Jeg fik hver gang vogntoget under kontrol. Jeg fik alt undersøgt, og nægtes kan det ikke at vores ret fabriksnye fra november 2008, medført anhængertræk, det aftagelige, og jeg har er helt sikker på, at anhængerkrogen sidder fior højt. Derfor er Jeres gode råd om god bagage last bag helt rigtigt, men der står så til gengæld max 50 kg, på bagdøren når den åbnes.

Vi kører nu med god last og højere dæktryk på bilens baghjul, men hvor meget kører I så med, jeg har valgt, at tage det dæktryk på bilen der svarer til fuldlast? Dæktrykket på  Campingvognen har jeg af camoingforhandler og SMC samt FDM  fået 118 forskellige  svar på, men HYMER fastholder deres anvisning på 3,9 bar når den har været til test, hos DCU/PJ-Caravan i Roskilde, var begge dæk pumpet helt op på (4,9 bar) ???

Sidst vi kørte havde jeg et kugletryk på 55 kg, 3 bar på baghjule af SKODAen og 3,9 bar på Campingvognen og slingrekoblingen godt spændt efter den anvisning der står på det røde håndtag til venstre der til sidst skal trykkes ned.  En medarbejder ved TOP Camping hvor vi har købt den fortalte det rækkefølgen var ligegyldig. Men den holdt ikke, trykkede jeg slingrekoblings venstre røde håntag ned først og der efter spændte den røde runde drejeknap til højre, var slingrekoblingen reelt ikke spændt. Pakningen campingvognen er så vi har den tunge bagage midt for og foran. Incl. det store 12 volt batteri og den aut. oplader til POWERMOWERNE da jeg er kronisk hjerte- lungepatient. Ved leveringen havde de ellers placeret det tunge batteri bag under sengene. Men en balancevægt beregning, viste at balancepunktet lå ca 7 cm, bag vognakslen. Og idet der også er vandtank under bag, måtte forhandleren flytte hele elinstallationen for Dres regning op foran. Mht. til brændstofsforbruget er det nu efter motoren er kørt til, kørt 23.000 km, og jeg nøje sikrer korrekt gearvalg, det står forøvrigt også på en testside på internettet der hedder www.whattowcar.com og her udfylder man siden til test, bilfabrikat, motortype, HK/KW, NM og Campingvogns data præsist, jeg fik 5 stjerner og en god vejledning til gearvalg alt efter lige vej, stigninger, bjergkørsel, osv. og har man Gogle-værktøjssiden kan man automatisk får det hele oversat til dansk og logger det ud.

Ved solokørsel blandet ligger SKODA Fabia Ambiente Hatcbach 1,9 TDI m/DPF 105 HK og 240 NM, ligger den på ca 16,5 km/l, ved motorvejs kørsel ca 19 -20 km/l men holdt altid under 130 km/t. Normalt ligger vi med 110 km/t.  Med Campingvogn og vægt, løber den ca 14,5 km/t og jeg har brændstofsmåleren konstant på l/pr 100 km. Og sikrer bedst muligt gearvalg. Mortorbremser og ved start pænt op på den hastighed - jeg hører nogle kører meget langsomt op.? Vi er godt tilfreds med SKODAen men havde helst været fri for den aftagelige anhængertræk. Dæk, altid Michelin sommer dæk Energi Saver og om winter Michelin Alpin A3. Nu er dækstørrelsen lidt sjælden. Jeg læser Jeres erfaringer med stor interesse. Så hvad dæktryk skal rette sig efter på campingvognen??? udover det er et maridt at få campingvognen repareret der kan oceaner af tid for, For forhandleren at

at få de rigtige reservedele hjem pt. har vi ventet 3 mdr. og PJ har endnu ikke fået det hjem, vi fik en påkørsel på rastepladsen, en flot på Bornholm i Alminden v/Storeborg og Lilleborg mens vi var oppe og se de gamle oldtidsminder, havde en venlig bilist - Rønne Politi mener det har været en stor kassevogn evt. med anhænger der ramte índ i højre bagende af Campingvognen, skader for 60.000- kr. Og den er ikke færdigrepareret endnu - ALU siden nederst bag og rundt mangler....tænk hvis bilbranchen kørte med det sjov....hej Kurt

knold@teliamail.dk's billede
Medlem af
Oprettet d. 04.10.2010 kl. 10:17 | Rene Pedersen
#5Hej, Vi har i fire år haft en Fabia 1,9tdi pd 101 hk, Syntes den er utrolig god til at trække en camping vogn, Vi har en hobby 440 med totalvægt på 1200 kg og har været både i Italien og Kroatien flere gange, uden problemer syntes den trækker fantastisk, Men vil gi Leon ret du skal passe meget på den ikke går i slyng husk at have rigeligt med vægt  på trækket og luft i baghjulene da den ellers sejler meget, Vores vogn er temp 100 godkent og holder nemt 100 på de tyske motorveje, Vi har købt en ny fabia 1,6 tdi 105hk combi den køre meget mere stabil med vognen sejler overhovedet ikke og trækker lige så godt som den gamle, Men tror heller ikke du har samme motor som octavia og superb men de ligner hinanden meget, , Vores kørte længere på literen hvis jeg kørte i 4 gear men kan sagtens køre i 5  men så skal den helst over 100. Min nevø fik sin fabia  1,9tdi chippet ved et firma der køre rundt og chipper om vil kke lige nævne deres navn her, Bilen havde kørt 25000 km da han fik det lavet, han kørte ca 30 km og så røg turboen = 20000 kr så pas lidt på ,
lesu2212's billede
Medlem af
Oprettet d. 20.07.2010 kl. 20:07 | Leon Juel Juel ...
#4Bilen er stærk nok mener jeg, da jeg selv har en Hobby med totalvægt på 1200kg. Den kan let og ubesværet køre  med din campingvogn.  Lige et ord om overhaling med Skodaen.

Hvis du ikke har læs i bagagerummet og vil køre forbi et lastvognstog, så tag dig i agt for den slipvind der kommer fra forenden af lastvognen. Den kan give et kragftigt skub i campingvognen så du kommer i slyng. Det er en neglebidende skræmmende oplevelse. BLIV bagved lastvognen. Nyd din gode bil og have en god oplevelse med campingvognen.
T. Sørensen's billede
Medlem af
Oprettet d. 24.02.2010 kl. 13:15 | Torben Sørensen
#3Plejer man ikke at sætte et relæ ind på faldstrømsledningen, så man ikke behøver en kontakt?
1,9 TDI kan pumpes til omkring 150 HK, men det er ikke sikkert at transmissionen kan følge med. Det er vist nok kun 6 trins gearkassen der kan holde til dette.
Ingen tvivl det er en god vogn, men hvorfor købe den hvis man synes den er for svag?
jeffers's billede
Medlem af
Oprettet d. 24.02.2010 kl. 11:08 | Steen Jeffers
#2Så vidt jeg kan se, har Superb 1,9 TDI pumpedyse motor og den har 250 NM - hverken mere eller mindre.
Sjovt nok ser det ud til at Superb Combi ikke leveres med 1,9 TDI.
pendler's billede
Medlem af
Oprettet d. 24.02.2010 kl. 10:03 | Jesper F. Lorenzen
#1hej mht HK/NM kunne forklaringen være at din Fabia kører med den "gamle" pumpe/dyse motor mens den nye Superb er udstyret med den nye Commenrail motor. Vedr Tuning synes jeg du skal stille spørgsmålet på www.vagcars.dk her er der et underforum kun omhandlende tuning af diesel biler

Skriv kommentar

GemGennemlæs
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.
  • Tilladte HTML tags: <a> <p> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd><span><div><br />
  • Internal paths in double quotes, written as "internal:node/99", for example, are replaced with the appropriate absolute URL or relative path.
  • Filter for image paths to CDN URLs

Yderligere information om inddataformater

FDM på Facebook

Tilmeld dig FDMs nyhedsbreve

Få nyheder, gode råd og tilbud, der gør dit liv som bilejer lettere

› Se tidligere nyhedsbreve her