Hejsa
Jeg er den lykkelige ejer af en KIA CEE'D 2010 SW. Den er født med rustbeskyttelse, eller rettersagt er galvaniseret. Jeg har tænkt mig, at have bilen i hele den levetid og ønsker derfor, at passe godt på den. Så vidt jeg ved er det kun "bunden" af bilen som er galvaniseret, hvilket efterlade hjulrum og vanger ubeskyttet. Kan man sprøjte rustbeskyttelse i disse rum, eller kan beskyttelsen skade galvaniseringen? Hvad kan i anbefale?
Tak for hjælpen
Få nyheder, gode råd og tilbud, der gør dit liv som bilejer lettere
› Se tidligere nyhedsbreve her
Kommentarer til: "Rustbeskyttelse KIA CEE'D 2010 SW "
Opret ny kommentarOplysning fra FDM.
Kia har netop udsendt en servicemeddelelse (EF 0117) til deres forhandlere, hvor der bliver givet grønt lys til at rustbeskytte med :
Dinitrol
Pava
Suvo
Tectyl.
mvh
Eigil
Dette slidlag kan i nogle tilfælde ikke holde til opløsningsmidlerne i den supplerende rustbeskyttelse.
Forhandleren oplyste mig om, at i hvert fald Dinitrol netop var blevet godkendt og anbefalede faktisk den dobbeltbehandling, som en tidligere poster nævner. Dette bestilte jeg så udført inden levering. Så kan kun tiden vise, om det bliver nødvendigt at reklamere - og i givet fald til hvem.
vh
Pierre
Et faktum er det i hvertfald, at der er kompatibilitetsproblemer med Ceedens fabriksrustbeskyttelse.
Indtil videre har Kia Danmark valgt at stikke hovedet i busken; forhandlerne får ikke rigtigt noget at vide, som de kan give videre til kunderne.
Heller ikke som nybagt Ceedejer, der henvender sig til Kia Danmark, kan man få svar på sine spørgsmål omkring rustbeskyttelsen. Så har de selvfølgelig også allerede solgt bilen, hvilket gør det mindre interessant at spilde tid på at svare på spørgsmål.
Flere har sagt det, og jeg kan fuldt ud tilslutte mig synspunktet: Kia Impørtøren skal oppe sig lidt og orientere nye som gamle kunder bedre.
Jeg kender ikke det problem Søren beskriver, det skal man selvfølgelig tage i betraktning.
Ceed er en dejlig bil. Jeg går ud fra du læste FDMs sammenligningstest mod VW Golf stationcar. Her fik den en rigtig god anmeldelse. Tillykke med din nye bil.
Når du agter at beholde den i hele dens levetid, bør den rustbeskyttes. Enkelte biler, er så godt rustbeskyttet fra fabrikken, at rustbeskyttelse er oveflødig. Jeg mener dog det kun gælder biler fra VW koncernen, VW, Audi mm.
Her er et link til en hel del artikler om rustbeskyttelse:
http://www.fdm.dk/gsa-default/FDM_All?gsa_query=rustbeskyttelse
vh
Karsten
Der var flere der gerne ville have opgaven, men der var også andre der sagde man absolut ikke skal gøre det. Grunden er, at det bilen er behandlet med fra fabrikken ikke kan arbejde overens med de produkter der er på markedet her hjemme. Rustbeskyttelsen vil krakelere og falde af.
Rådet var derfor at vente til efteråret. Der skulle der være en afklaring på hvilke produkter der skal / kan bruges.
Så mit råd er: Lad for guds skyld være og vent et par måneder endnu. Der er mange der siger det kan lade sig gøre, men de vil også gerne sælge ydelse. Jeg har lyttet til dem der siger det ikke kan lade sig gøre, for det må der være en grund til.
Mvh
Søren Kjeldsen.
Jeg tror i øvrigt der står noget om emnet i det nye Motor.
VH
Karsten