Bliv medlem af FDM for 620 kr. Det får du ›
Søg

Problemer med speederen i en Toyota

ebbebrich's billede
Medlem af
Redigeret d. 28.01.2010 kl. 15:10 | Jannik Ebbe Brich

Jeg har en Aygo fra 2007 og indenfor de sidste par måneder har vi været ramt af speederen der sætter sig fast.

Normalt gør den det kun et par gange indenfor det første kvarter af køreturen, men idag gjorde den det kontinuerligt - altså 15-20 gange under 45 minutters tur.

Problemet er anmeldt til Toyota, men de troede vist ikke helt på os. Faktisk kendte de ikke engang til problemerne i USA...

Og nej - det er ikke måtterne :o) de sidder helt fast hvor de skal.

Er der andre med samme problem ??"

Kommentarer til: "Problemer med speederen i en Toyota"
Speedex's billede
Medlem af
Oprettet d. 14.03.2010 kl. 12:53 | Kjeld Kamp Svendsen
#32http://www.bt.dk/udland/norge-overvejer-toyota-forbud
CyberOpz's billede
Medlem af
Oprettet d. 06.03.2010 kl. 19:01 | Claus Krogsgaard
#31Jeg skal til værksted med min Yaris 2007 i morgen. Mit værksted har haft speciel 'speeder weekend', så de kan komme igennem puklen... Vi har dog ikke oplevet problemer med speederen, men det er jo rart nok at vide at ens bil ikke længere vil være omfattet af denne potentielle fejl.
Per Friis Rasmussen's billede
Oprettet d. 06.03.2010 kl. 15:46 | Per Rasmussen
pouldavid48: » #28Der stod følgende efter indtastning af stelnummer:

Din bil er ikke omfattet af kampagnen.

Din Toyota med stelnummer xxxxxxxxxxxxx er ikke omfattet af den forebyggende sikkerhedskampagne.

Vi tager dog forbehold for fejl i den stelnummerliste, der d.d. ligger til grund for denne afgørelse, og opfordrer dig til at tjekke siden løbende.

Skulle du mod forventning modtage en indkaldelse fra Centralregisteret for Motorkøretøjer, beder vi dig kontakte dit Toyota-værksted.

Nu forstår jeg slet ingen ting, da de hele tiden har sagt, at det er aygo, der er solgt fra 05 til 09 (for mit vedkommende), der skal indkaldes?

Hilsen Polle«
#30Hej igen.
Der er en del modeller involveret i kampagnen. Det er ikke alle modeller/årgange men kun udvalgte serier.

Hvis din bil er er produceret inden for nedenstående intervaller kan bilen være omfattet af den forebyggende sikkerhedskampagne. Aygo (2005 – 2009) iQ (2008 – 2009) Yaris (2005 – 2009) Auris (2006 – 2010) Corolla (2006 – 2009) Verso (2009 – 2010) Avensis (2008 – 2009) RAV4 (2005 – 2009)
Speedex's billede
Medlem af
Oprettet d. 06.03.2010 kl. 15:24 | Kjeld Kamp Svendsen
#29Hej

Faldt lige over dette indslag, kan man gå ud fra journalisten er mega fan eller er det bare mig ??? og igen syns jeg pressechefen negligerer problemet ! !
Klik på del 4. http://www.motorsiden.dk/Diverse/radiostationerne.htm
pouldavid48's billede
Medlem af
Oprettet d. 06.03.2010 kl. 14:49 | Poul D Lundgreen
#28Der stod følgende efter indtastning af stelnummer:

Din bil er ikke omfattet af kampagnen.

Din Toyota med stelnummer xxxxxxxxxxxxx er ikke omfattet af den forebyggende sikkerhedskampagne.

Vi tager dog forbehold for fejl i den stelnummerliste, der d.d. ligger til grund for denne afgørelse, og opfordrer dig til at tjekke siden løbende.

Skulle du mod forventning modtage en indkaldelse fra Centralregisteret for Motorkøretøjer, beder vi dig kontakte dit Toyota-værksted.

Nu forstår jeg slet ingen ting, da de hele tiden har sagt, at det er aygo, der er solgt fra 05 til 09 (for mit vedkommende), der skal indkaldes?

Hilsen Polle
pouldavid48's billede
Medlem af
Oprettet d. 06.03.2010 kl. 14:33 | Poul D Lundgreen
#27Mit bedste bud er, at der nok skal være noget konstateret i vejen med speederen i f.eks aygo, før det bliver lavet!

Det er vist 31.000 biler bare i danmark, der er tale om, og hvor mange måneder/år vil det ikke tage at gennemfører reparationer på disse biler?

Når man tager hensyn til, at værkstederne jo også har alle de normale og sædvanlige serviceeftersyn og rep.!

Måske skulle man overveje at skifte til ford igen, hvis ellers man da kan komme af med toyotaen?

Hilsen Polle
Per Friis Rasmussen's billede
Oprettet d. 06.03.2010 kl. 14:30 | Per Rasmussen
pouldavid48: » #25Det er mærkeligt, at vi ikke er blevet indkaldt endnu til rep. af speederen på aygo!

Min er fra 2008!«
#26Hej.
Nej ! For det er ikke alle modeller der har et potentielt problem.
Indtast din bils stelnummer i rubrikken og check om den skal indkaldes til speedereftersyn

http://www.toyota.dk/service/campaigns/safety_2010/recall_search.aspx
pouldavid48's billede
Medlem af
Oprettet d. 06.03.2010 kl. 14:21 | Poul D Lundgreen
#25Det er mærkeligt, at vi ikke er blevet indkaldt endnu til rep. af speederen på aygo!

Min er fra 2008!
ebbebrich's billede
Medlem af
Oprettet d. 05.03.2010 kl. 14:34 | Jannik Ebbe Brich
#24Hej Christian.

Man kan selvfølgelig godt forstå producenterne. Det er en ganske fornuftig tilgang til brugen af forskellige dele, som man i øvrigt også ser indenfor bla - elektronik branchen og jeg er ikke i tvivl om at der kan hentes mange penge på den konto.


Problemet er jo blot, som du også er inde på, at en fejl nu ikke længere kun findes i en Citroen, eller Audi, men spreder sig til andre mærker.

En komponentfejl kan nu ramme talrige mærker samtidig og det er et problem vi ikke har set så meget til endnu.

Jeg spår at der kommer flere af den slags gigantiske sager i fremtiden og det kommer til at koste BIG TIME - specielt på tilidskontoen.
CHAU's billede
Medlem af
Oprettet d. 04.03.2010 kl. 23:16 | Christian Autzen
#23Jeg har lige her til aften set et indslag i tysk TV (ZDF) om Toyota's problemer.

Her blev nævnt, at der efterhånden er mange "smådele", som bliver brugt i en del forskellige biler - noget som gøres af sparehensyn, for hvorfor opfinde den dybe tallerken flere gange.

Det betyder selvfølgelig, at en fejl i en Toyota sagtens kan forekomme i andre mærker.

Og er kvalitetskontrollen ikke god nok - ja så kører det lige igennem til alle aftagere. Man kan jo sagtens forstille sig, at en underleverandør benytter Toyota som kvalitetskunde i forbindelse med salg til andre bilfabrikker.

Hilsen
Christian
ebbebrich's billede
Medlem af
Oprettet d. 04.03.2010 kl. 18:28 | Jannik Ebbe Brich
amortens: » #21Samme speeder sidder jo i de andre små biler fra fabrikken i tjekkiet...!«
#22Du har fuldstændig ret, og derfor har både Citroen og Peugeot også indkaldt C1 og 107.

http://politiken.dk/tjek/bilerogmc/article890812.ece

http://www.citroen.dk/CWD/DK/News/Latest+news/FOREBYGGENDE+HJEMKALDELSE+...
amortens's billede
Medlem af
Oprettet d. 04.03.2010 kl. 15:51 | Arne Mortensen
#21Samme speeder sidder jo i de andre små biler fra fabrikken i tjekkiet...!
ebbebrich's billede
Medlem af
Oprettet d. 25.02.2010 kl. 19:02 | Jannik Ebbe Brich
Speedex: » #19http://epn.dk/brancher/industri/bil/article1988608.ece«
#20Hvis det er sandt hvad artiklen påstår, så har Toyota godt nok trådt i nælderne !!

Av for en pinlig sag. At lave den slags stunt i USA er nok noget nær det dummeste man kan tænke sig. Kæmpe bøder og mulige fængselsstraffe - jeg tror vist ikke helt den sag har været tænkt igennem.....

Og implikationerne for rennomé og fremtidig omsætning tør jeg slet ikke tænke på.
Speedex's billede
Medlem af
Oprettet d. 25.02.2010 kl. 17:32 | Kjeld Kamp Svendsen
#19http://epn.dk/brancher/industri/bil/article1988608.ece
krogn's billede
Medlem af
Oprettet d. 05.02.2010 kl. 18:23 | Niels Krog
#18Godt der er opmærksomhed på problemet og jeg håber da at FDM tager deres holding op til overvejelse, da det er meget svært at holde "hovedet koldt" i vanskelige situationer.
ebbebrich's billede
Medlem af
Oprettet d. 05.02.2010 kl. 16:37 | Jannik Ebbe Brich
Speedex: » #14Hmm, faldt så lige over denne artikel... http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article1294305.ece«
ebbebrich's billede
Medlem af
Oprettet d. 05.02.2010 kl. 16:34 | Jannik Ebbe Brich
Speedex: » #13Den historie ville jeg da gå til pressen/FDM med, Toyota påstår at der ikke er eksempler herhjemme og det skal jo helst lyde til, at det nærmest slet ikke er et problem, og det lyder jo til at værkstederne at det har de da "slet ikke hørt om" at det kan ske, men måske skal der lig på bordet herhjemme også...

Mvh. Kjeld«
#16Hej Keld

Jeg HAR faktisk været i kontakt med FDM, og så sent som i dag har jeg haft et møde med en af deres journalister :o)
krogn's billede
Medlem af
Oprettet d. 05.02.2010 kl. 12:59 | Niels Krog
#15"Sjovt nok" har jeg spurgt FDM jurister om toyota ansvar ifm. en ulykke/uheld som her beskrives og har fået dette svar. Citat
"Toyotas ansvar for fejl ved bilen i henhold til købelovens reklamationsret og fabriksgarantien er først og fremmest at afhjælpe denne. Hvis fejlen medfører skade, kan der i visse tilfælde være grundlag for erstatning. Hvis ellers skaden har årsag i fejlen og ikke i, at føreren har undladt at aktivere bremse og kobling for dermed at undgå skaden."
Jeg kan forstille mig at det er svært at udtale sig ud fra en tænkt situation, men for mig at se bør der ikke være tvivl om at det er Toyota, i denne situation, der har bevisbyrden og ikke forbrugeren.
Speedex's billede
Medlem af
Oprettet d. 05.02.2010 kl. 12:15 | Kjeld Kamp Svendsen
#14Hmm, faldt så lige over denne artikel... http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article1294305.ece
Speedex's billede
Medlem af
Oprettet d. 05.02.2010 kl. 12:10 | Kjeld Kamp Svendsen
ebbebrich: » #8Hmmm - jeg kan se at jeg har talt så meget om min oplevelse at jeg faktisk har glemt at skrive om den herin-de. !!!

Det var den dag hvor speederen sad fast flere gange at det var ved at gå alvorligt galt.

Jeg kørte på motorvejen og var ved at gøre klar til at tage næste afkørsel. Det var morgen og solen stod skarpt og lavt. Pludselig rammer solen så uheldigt at jeg blændes af lyset og min forrude bliver hvid. Fu.. hvad skete der - jeg slipper gassen og kobler ud men speederen sidder fast og motoren går vildt op i omdrej-ninger - mere fu.. !!. Solen forsvinder og jeg kan se at jeg har retning direkte mod volden mellem frakørslen og motorvejen. Jeg undviger (tak for ESP) og undgår en kollision med få meter. Alt dette tager måske 5 se-kunder, og man kommer altså langt på 5 sekunder med 100 km/t.

Havde det været solen alene, havde jeg nok bare bremset eller brugt sprinkleren. Overraskelsen over spede-ren og den efterfølgende motorhvinen fik mig på randen af panik, hvilket kostede dyrbare sekunder.

Jeg er snart 40, har mere end 20 års erfaring bag et rat hvor jeg de sidste mange år har kørt knapt 30.000 km om året, deltaget i FDM køreteknisk kursus oven i en mange årig erfaring med kørsel i terræn i både lastbil, personbil og sågar pansredekøretøjer. Jeg betragter mig selv som en rimelig rutineret bilist og hvis dette ud-gør et problem for mig - vil jeg tillade mig at spekulere om ikke også andre ville kunne få problemer.

Så kære Toyota - dette her er alvorligt og ikke bare for sjovt. En ulykke kommer sjældent alene, og er ofte en kombination af flere bidragende faktorer og dette er en af de mange.«
#13Den historie ville jeg da gå til pressen/FDM med, Toyota påstår at der ikke er eksempler herhjemme og det skal jo helst lyde til, at det nærmest slet ikke er et problem, og det lyder jo til at værkstederne at det har de da "slet ikke hørt om" at det kan ske, men måske skal der lig på bordet herhjemme også...
Mvh. Kjeld
krogn's billede
Medlem af
Oprettet d. 05.02.2010 kl. 11:01 | Niels Krog
#12Har endnu tilgod at have en positiv oplevelse med toyota værksted. Faktisk er jeg blevet afvist hos forhandleren, da jeg rettede henvendelse om gaspedal-problemet.
Har heller ikke modtaget en tilbagemeldning på klagen til Toyota.dk.
Jeg må sige det skaber en del usikkerhed om sikkerheden under kørsel i en toyota.
ebbebrich's billede
Medlem af
Oprettet d. 04.02.2010 kl. 19:03 | Jannik Ebbe Brich
#11På trods af min oplevelse, synes jeg bestemt også at Toyota virker sin opgave voksen. Jeg er helt enig i at det kræver sin mand at melde ud som de gør.
Man kan så overveje motivationen herfor. Som jeg har forstået casen, så har Toyota USA siddet på hænderne og haft kendskab til problemet nogen tid. På denne baggrund forlyder det at der er erstatningssager på vej fra familierne til de der er omkommet i samme periode.
Jeg hørte en ganske forfærdelig optagelse fra alarmcentralen, hvor en billist oplyser at motorvejen stopper om 800m og at han ikke kan stoppe bilen- Herefter bliver der stille... alle 4 i bilen omkom :(

Den slags publicity, ville godt nok også få mig til at reagere.

Jeg er også helt enig i at "os" uden automatgear og nøglefri tænding nok er knap så meget i risikozonen omend det ikke giver nogen garanti.

Bortset fra ham mekaniker padden jeg nævner - kan jeg ikke sætte en finger på Toyotas håndtering.

Det skulle da lige være at de måske skulle være lidt hurtigere til at informere deres forhandlernet. 2 gange har jeg som nævnt hørt nyheden i radioen og 2 gange har værkstedet stillet sig uforstående over for problemet.

Men alt i alt - kan jeg kun sige at min oplevelse med Toyota trods alt - generelt - er yderst positivt.
CyberOpz's billede
Medlem af
Oprettet d. 04.02.2010 kl. 15:26 | Claus Krogsgaard
tsp: » #9Hej Ebbe

Jeg kan godt forstå at du syntes din oplevelse med speederen, som sætter sig fast, er ubehagelig. Jeg ville bestemt også reagere en anelse ukontrolleret, hvis det skete for mig. Netop grunden til at der er set dødsulykker i USA og ikke Europa, er formentlig at i USA kører alle jo med automatgear og når speederen sætter sig fast, så går der altså rigtig mange sekunder, før man finder ud af at dreje nøglen, eller rive i gearvælgeren og den skal vel at mærke sættes i N og ikke P, for så blokerer bilen jo på de trækkende hjul og så det da for alvor galt. Så jeg kan godt forstå, at det er gået galt i USA. Jeg syntes så også at det er MEGET ansvarligt, af Toyota at melde ud i hele verden, som de har gjort. Det er jo ikke en sag der opfattes som noget positivt i befolkningen. Jeg er naturligt blevet mødt med det mange gange allerede. Jeg kører jo Toyota for 14. gang. som alle i min omgangskreds ved. Jeg er helt sikker på at der er rigtig mange andre bilmærker, som ville gå helt stille med dørene i sådan en sag. Det gør Toyota ikke, de står frem på rigtig japansk manér og undskylder mange gange.

Respekt for det. !



Hilsen

Torben«
#10Nu kan man ikke indstille gearvælgeren til 'P' under kørslen med automatgear. Faktisk kan man kun skifte mellem 'D' og 'N'. Så man kommer altså heller ikke til at smide bilen i bak gear.
tsp's billede
Medlem af
Oprettet d. 04.02.2010 kl. 15:07 | Torben Pedersen
#9Hej Ebbe
Jeg kan godt forstå at du syntes din oplevelse med speederen, som sætter sig fast, er ubehagelig. Jeg ville bestemt også reagere en anelse ukontrolleret, hvis det skete for mig. Netop grunden til at der er set dødsulykker i USA og ikke Europa, er formentlig at i USA kører alle jo med automatgear og når speederen sætter sig fast, så går der altså rigtig mange sekunder, før man finder ud af at dreje nøglen, eller rive i gearvælgeren og den skal vel at mærke sættes i N og ikke P, for så blokerer bilen jo på de trækkende hjul og så det da for alvor galt. Så jeg kan godt forstå, at det er gået galt i USA. Jeg syntes så også at det er MEGET ansvarligt, af Toyota at melde ud i hele verden, som de har gjort. Det er jo ikke en sag der opfattes som noget positivt i befolkningen. Jeg er naturligt blevet mødt med det mange gange allerede. Jeg kører jo Toyota for 14. gang. som alle i min omgangskreds ved. Jeg er helt sikker på at der er rigtig mange andre bilmærker, som ville gå helt stille med dørene i sådan en sag. Det gør Toyota ikke, de står frem på rigtig japansk manér og undskylder mange gange.
Respekt for det. !

Hilsen
Torben
ebbebrich's billede
Medlem af
Oprettet d. 04.02.2010 kl. 11:32 | Jannik Ebbe Brich
#8Hmmm - jeg kan se at jeg har talt så meget om min oplevelse at jeg faktisk har glemt at skrive om den herin-de. !!!

Det var den dag hvor speederen sad fast flere gange at det var ved at gå alvorligt galt.

Jeg kørte på motorvejen og var ved at gøre klar til at tage næste afkørsel. Det var morgen og solen stod skarpt og lavt. Pludselig rammer solen så uheldigt at jeg blændes af lyset og min forrude bliver hvid. Fu.. hvad skete der - jeg slipper gassen og kobler ud men speederen sidder fast og motoren går vildt op i omdrej-ninger - mere fu.. !!. Solen forsvinder og jeg kan se at jeg har retning direkte mod volden mellem frakørslen og motorvejen. Jeg undviger (tak for ESP) og undgår en kollision med få meter. Alt dette tager måske 5 se-kunder, og man kommer altså langt på 5 sekunder med 100 km/t.

Havde det været solen alene, havde jeg nok bare bremset eller brugt sprinkleren. Overraskelsen over spede-ren og den efterfølgende motorhvinen fik mig på randen af panik, hvilket kostede dyrbare sekunder.

Jeg er snart 40, har mere end 20 års erfaring bag et rat hvor jeg de sidste mange år har kørt knapt 30.000 km om året, deltaget i FDM køreteknisk kursus oven i en mange årig erfaring med kørsel i terræn i både lastbil, personbil og sågar pansredekøretøjer. Jeg betragter mig selv som en rimelig rutineret bilist og hvis dette ud-gør et problem for mig - vil jeg tillade mig at spekulere om ikke også andre ville kunne få problemer.

Så kære Toyota - dette her er alvorligt og ikke bare for sjovt. En ulykke kommer sjældent alene, og er ofte en kombination af flere bidragende faktorer og dette er en af de mange.
ebbebrich's billede
Medlem af
Oprettet d. 04.02.2010 kl. 10:51 | Jannik Ebbe Brich
#7Så er pedalen udskiftet, og vi må krydse fingrene for at det løser problemet.

Bortset fra en Mekanikker der 2 gange påstod at denne ikke kendte noget til Toyota's tilbagekaldelser og trods flere dødsfald i USA ikke mente problemet udgjorde en risiko, så har jeg ikke noget at udsætte på Toyota's håndtering.

Men det pisser mig af når en kloge Åge fortæller mig at det ikke er farligt, når jeg jo SELV HAR været tæt på at forulykke. Det er korrekt, isoleret set, burde speeder problemet ikke udgøre en alvorlig risiko. Nu er jeg imidlertid ikke jagerpilot, og at analysere, konsekvensberegne og reagere på 3 kritiske problemer samtidig på 5 sekunder er altså noget der presser mine evner en del.. :o)

Nå - men det hele synes jo at få en lykkelig slutning og det er vel det vigtigste.

Tak for alle jeres kommentarer
tsp's billede
Medlem af
Oprettet d. 29.01.2010 kl. 15:47 | Torben Pedersen
#6Det vil også ligne Toyota dårligt, hvis de skulle prøve at løbe fra et problem. Det kan man se hos andre bilmærker, uden at jeg her skal nævne nogen. Toyota plejer faktisk at gøre en dyd ud af at afhjælpe evt, fejl inden de opstår hos den enkelte. Jeg kører nu i den 14. Toyota og det skyldes bl.a. at jeg aldrig har haft problemer med at få rettet et problem på værkstedet. Jeg har faktisk 2 gange oplevet at Toyota har kontaktet mig, for at få lov til at udskifte en del, som man havde fundet ud af, kunne give problemer.
Jeg har haft 5 andre bilmærker, så jeg har lidt at sammenligne med. Jeg har på 30 år kørt lidt over 1,2 mill. km.
Hilsen
Torben
gbe's billede
Medlem af
Oprettet d. 29.01.2010 kl. 15:09 | Gert Bech
#5Held og lykke,
vi andre venter spændt set i lyset af den nye udvikling. Toyota har jo besluttet at hjemkalde 1.1 mill. i EU.
ebbebrich's billede
Medlem af
Oprettet d. 29.01.2010 kl. 15:05 | Jannik Ebbe Brich
#4Tak for svarene. Min kone var hos Toyota i morges hvor de uden fysisk at kigge på bilen besluttede at udskifte speederpedalen. Jeg skal love for at der er kommet andre boller på suppen - respekt :o)
Så må vi håbe det hjælper.
CHAU's billede
Medlem af
Oprettet d. 28.01.2010 kl. 18:31 | Christian Autzen
#3Det kunne jo opgså have noget med frostvejret at gøre - at delene fryser fast (?).

Men ellers - send en skriftlig klage til Toyota !

Den med, at det har de aldrig hørt før - kan synes at være en form for standardbemærkning på mange værksteder.

Hilsen
Christian
gbe's billede
Medlem af
Oprettet d. 28.01.2010 kl. 15:57 | Gert Bech
#2Det var ca 2.3 mill. i USA hvoraf de eneste mærker solgt i EU er Corolla og RAV4. Men citat Ekstra Bladet:Vi er i gang med at undersøge, om der er biler på det europæiske marked, og herunder Danmark, som er omfattet, men der er endnu ingen konklusion, oplyser Toyota informationschef René Mouritsen.

Så Toyota bør kende til problemet!
tsp's billede
Medlem af
Oprettet d. 28.01.2010 kl. 15:46 | Torben Pedersen
#1Hej
Forleden dag kom det frem i dagspressen, at Toyota skulle tilbagekalde rigtig mange biler. Jeg kan ikke huske tallet men det var rigtig mange, netop p.g.a. speederproblemer. Så dit værksted må da kende til problemet, de er vel de første som bliver informeret. Hvis det vel og mærke er et aut. værksted.

Skriv kommentar

GemGennemlæs
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.
  • Tilladte HTML tags: <a> <p> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd><span><div><br />
  • Internal paths in double quotes, written as "internal:node/99", for example, are replaced with the appropriate absolute URL or relative path.
  • Filter for image paths to CDN URLs

Yderligere information om inddataformater

FDM på Facebook

Tilmeld dig FDMs nyhedsbreve

Få nyheder, gode råd og tilbud, der gør dit liv som bilejer lettere

› Se tidligere nyhedsbreve her