Bliv medlem af FDM - det betaler sig Læs mere ›
Søg

Levetid på pærer Colt Z30 (2007)

bentdahlsen's billede
Medlem af
Redigeret d. 13.07.2011 kl. 20:31 | Bent Jørgensen

Jeg har en Colt med aut. kørelys på nærlyspærerne. Nærlyspærerne holdt kun ca. 27000 km (ca. 500 timer). Montering af standardpærer kan ikke betale sig. De brænder over efter en uges tid. Jeg kører nu med nogle Phillips 3XLife Time (tror jeg nok de hedder). De holder endnu. Hvilke erfaringer har I andre?

Der burde have stået: Montering af dårlige pærer kan ikke betale sig. De originalmonterede GE-pærer kan jo også kaldes standard. Tilføjet juli 2011

Kommentarer til: "Levetid på pærer Colt Z30 (2007)"
bentdahlsen's billede
Medlem af
Oprettet d. 15.07.2011 kl. 14:57 | Bent Jørgensen
#10Hej Per

Når et værksted skifter nærlyspærer, går jeg ud fra at justeringen kontrolleres samtidig. For der kan være skævheder i pærerne. Også derfor er det ikke let at skifte selv.
Per Friis Rasmussen's billede
Oprettet d. 13.07.2011 kl. 13:19 | Per Rasmussen
#9Hej Bent.

Tak for din beskrivelse - det var et rigtig godt råd !!!

Jeg har nu - uden at skulle betale vores Mitsubishi-værksted halen af en jet-jager - fået skiftet pærerne.

Du har i øvrigt ret - Mitsusbishi`s Colt virker som en rigtig god kvalitetsbil - men de får ikke nogen præmie for tilgængeligheden til nærlyspærerne.

Jeg tror dog ikke at pærerskiftet går ud over lygtejusteringen ( det vil selvfølgelig vise sig i nærmeste fremtid når jeg i mørke får lyst op mod en mur ... ) . H-7 pæren har jo et "ben" der passer ind i pære-konsollen, så hvis den er trykket rigtig på plads burde der ikke være problemer.
Oprettet d. 13.07.2011 kl. 13:19 | Per Rasmussen
#8Hej Bent.

Tak for din beskrivelse - det var et rigtig godt råd !!!

Jeg har nu - uden at skulle betale vores Mitsubishi-værksted halen af en jet-jager - fået skiftet pærerne.

Du har i øvrigt ret - Mitsusbishi`s Colt virker som en rigtig god kvalitetsbil - men de får ikke nogen præmie for tilgængeligheden til nærlyspærerne.

Jeg tror dog ikke at pærerskiftet går ud over lygtejusteringen ( det vil selvfølgelig vise sig i nærmeste fremtid når jeg i mørke får lyst op mod en mur ... ) . H-7 pæren har jo et "ben" der passer ind i pære-konsollen, så hvis den er trykket rigtig på plads burde der ikke være problemer.
bentdahlsen's billede
Medlem af
Oprettet d. 08.10.2011 kl. 18:19 | Bent Jørgensen
#6Hej Per Rasmussen

Din Colt fra 2008 er sikkert identisk med min fra 2007, når det gælder forlygternes udformning. Inde i hjulkasserne er der en lille plade, der kan klipses af. Bag den sidder det vandtætte dæksel på lygtehuset. Prøv om du får mere plads ved at lave styreudslag til venstre eller højre. Hvis du har en donkraft, kan du evt. løfte bilen en smule. Husk at sikre bilen mod at falde af donkraften osv. Man kan næsten ikke se, hvad man laver. Så måske skal du øve dig på fjernlyspærerne først. For at ramme hullet i selve parabolen kan man noget af tiden se ind gennem lygteglasset. Måske skal lygterne justeres bagefter, så mærk evt. indstillingen af på en mur før pæreskift (ved pærer der stadig lyser). Du forstår sikkert, hvad jeg mener. Udskiftningen er også beskrevet i min instruktionsbog. Jeg har endnu ikke kørt de næste 27000 km, så jeg ved ikke, om Phillips 3XLife Time holder længere end de fabriksmonterede. Du har sikkert læst de andre indlæg om Osram mm. Jeg tror man skal være tilfreds med 500 timer/ca.30000 km. Pærer med xx% ekstra lysstyrke tror jeg, du skal undgå. Ekstra lysstyrke går ofte ud over levetiden. Skift af nærlyspærer giver minuspoint  til Colt, men den har da mange plusser på andre områder
Oprettet d. 09.07.2011 kl. 14:45 | Per Rasmussen
#5Hej -

Har netop købt en Colt 1,3 fra 2008.

Der er allerede gået en nærlyspære, og af de andre indlæg at dømme må jeg hellere anskaffe mig nogle pærer af en god kvalitet . ( Troede ellers kun det var franske biler der åd pærer i rå mængder til morgenmad ....)

Et hastigt kig i motorrummet fortalte mig at fjernlyspærerne er rimeligt tilgængelige - hjælper mig ikke så meget lige nu. Nærlyspære-adgangen sidder gemt helt bag på lygtekonsollen. En afmontering af 3 skruer til lygtehus og hjælm-stangen gav mig ikke håb om at adgangen til pæren blev lettere.

Er der nogen der har et "fif" ?
bentdahlsen's billede
Medlem af
Oprettet d. 08.04.2010 kl. 18:54 | Bent Jørgensen
#4Tak for oplysninger om pærer. Når jeg skriver kun 500 timer, er det, fordi man tidligere forventede længere levetid for en pære. Men de 500 timer/30.000 km kan jeg godt acceptere, fordi jeg til gengæld får et godt og skarpt lys. Hvis Osram H7 til ca. 50 kr. holder 30-40.000 km (svarende til de fabriksmonterede), så er det da et godt valg. Jeg tvivler på, at mine long-life pærer holder 3 x så langt. Hvis andre har erfaringer, så kom bare med dem. For man skifter ikke gerne pærer en mørk og regnfuld nat væk hjemmefra. (Den med knoerne). Jeg har altid reserve-H7'er + lommelygte med.

mvh Bent
Brinckmann's billede
Medlem af
Oprettet d. 07.04.2010 kl. 23:34 | Michael Sørensen
#3Det er da rigtigt at henholdsvis, 27000/34000 er mere end acceptabelt, for en nærlyspære's holdbarhed. Min forrige bil, (Hyundai Accent) der holdt nærlyspærerne kun 6-8 mdr.
nemozz's billede
Medlem af
Oprettet d. 07.04.2010 kl. 22:30 | Morten M. Jensen
#2Måske er jeg bare ikke så kritisk, men jeg synes at hhv. 27.000 km og 34.000 km er en fuldt acceptabel holdbarhed på nærlyspærer. Jeg har lige rundet de 70.000 km i min Colt, og jeg har næsten lige skiftet pærer for 2. gang, så mine erfaringer svarer stort set til jeres - de holder ca. 30.000 km. 

Jeg overvejede at købe longlife pærer, men jeg var lidt i tvivl om de var pengene værd, så jeg købte bare almindelige Osram H7 til 50 kroner stykket. Nu har jeg jo også efterhånden fået lidt øvelse i at skifte pærerne uden at få blodige knoer, så det må jeg hellere holde ved lige :-)

Mvh.

Morten
Brinckmann's billede
Medlem af
Oprettet d. 03.04.2010 kl. 23:01 | Michael Sørensen
#1Jeg har lige efter 2 1/2 og 34000km fået skiftet nærlys pærer, på min COLT Insport okt 2007. De gik så også ud med ca 10 min mellemrum. Jeg fik skiftet pærerne hos min Mitsubishi forhandler (jeg har servicekontrakt) og de har da indtil nu holdt i 3 uger.

mvh

Michael

Skriv kommentar

GemGennemlæs
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.
  • Tilladte HTML tags: <a> <p> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd><span><div><br />
  • Internal paths in double quotes, written as "internal:node/99", for example, are replaced with the appropriate absolute URL or relative path.
  • Filter for image paths to CDN URLs

Yderligere information om inddataformater

Nyhedsbreve

Få nyheder, gode råd og tilbud,
der gør dit liv som bilejer lettere

FDM på Facebook