Bliv medlem af FDM - det betaler sig Læs mere ›
Søg

Kørelys på Fiat 500

skallebaek's billede
Medlem af
Redigeret d. 06.03.2010 kl. 16:44 | Henning Skallebæk

Ved nogen om det kørelys som Fiat 500 er født med fra fabrikken er godkendt til brug i Danmark. Jeg kan se at Audi, VW og Obel også bruger et tilsvarende system hvor baglyset ikke er tændt.

Kommentarer til: "Kørelys på Fiat 500"
4021051's billede
Medlem af
Oprettet d. 29.07.2010 kl. 16:01 | Henrik Wulff Hansen
Jesper Hald: » #2Helt sikkert lovligt. Færdselsloven siger, at kørelyset kun skal virke foran på bilen, men som Gert Hansen også siger, så er det måske ikke helt så heldigt, idet nogle kunne glemme at dreje på stilken for at aktivere det "rigtige" lys!
#3Hej Jesper (og andre medlæsere)

Dejligt at få bekræftet lovligheden af det CO2 besparende kørelys. Selvfølgelig kan man glemme det "rigitge" lys -som du skriver - men Fiat 500 har(og med den alle modeller, vil jeg mene) en kontrollampe (i min grøn ved nærlys) så man er da adviseret udmærket, når vi efterhånden alligevel holder ekstra øje med speedometret for at undgå fartbøder.

Mig bekendt, har Fiat i øvrigt rigtig mange år haft sådanne kontrollamper (fra 60´erne) - og en særlig god finesse ved Fiat-biler er jo, at man aldrig kan efterlade dem med lyset ubevidst tændt.

I øvrigt tænder jeg ofte nærlys alligevel, når det er mørkt i vejret eller jeg fx, har solen i ryggen.

PS i andre biler - fx, vw´er kan man ofte glemme at stille om fra positionslys/kørelys til nærlys - så det drejer sig sikket som altid, om at være en opmærksom billist og indrette sig efter forholdene og jævnligt føre sig ajour med regler og udvikling på det trafikale område - undskyld den lange smøre, men nogen kan måske få gavn af mit bidrag :))

MVh. HWH
yesboss's billede
Medlem af
Oprettet d. 27.03.2010 kl. 22:05 | Jesper Hald
#2Helt sikkert lovligt. Færdselsloven siger, at kørelyset kun skal virke foran på bilen, men som Gert Hansen også siger, så er det måske ikke helt så heldigt, idet nogle kunne glemme at dreje på stilken for at aktivere det "rigtige" lys!
g-h's billede
Medlem af
Oprettet d. 06.03.2010 kl. 16:57 | Gert Hansen
#1Ja! Det er lovligt!
Dog ikke særlig smart, for man glemmer at tænde nærlyset, når det bliver lygtetændingstid!

Skriv kommentar

GemGennemlæs
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.
  • Tilladte HTML tags: <a> <p> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd><span><div><br />
  • Internal paths in double quotes, written as "internal:node/99", for example, are replaced with the appropriate absolute URL or relative path.
  • Filter for image paths to CDN URLs

Yderligere information om inddataformater

Nyhedsbreve

Få nyheder, gode råd og tilbud,
der gør dit liv som bilejer lettere

FDM på Facebook