Bliv medlem af FDM - det betaler sig Læs mere ›
Søg

Hver femte bilist sms'er under kørslen

mme's billede
Medlem af
Redigeret d. 29.10.2009 kl. 11:31 | Mogens Georg Meier

Jeg ved ikke om andre er faldet over denne her, men jeg er ærligt talt rystet!

http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2009/10/26/054408.htm

Hilsen Mogens

 

 

Kommentarer til: "Hver femte bilist sms'er under kørslen"
KnUdAa's billede
Medlem af
Oprettet d. 22.07.2011 kl. 23:30 | Knud Munk
#14Hvad med at stå op af sengen 5 min og så konsentrer jer om at køre bil forsvarlig ?
F.Aagaard's billede
Medlem af
Oprettet d. 02.11.2009 kl. 17:56 | Flemming Aagaard
strand129: » #12Nu var det sådan lidt i spøg, man skal jo også skifte gear og sådan. Men det drejer sig om i hvilket omfang man er istand til at gribe rattet. Hvis det var iorden, så kunne man jo også lige få lov til at barbere sig under en køreprøve. At andre heller ikke kan holde hænderne på rattet er lige så godt et argument som at de andre kører for hurtigt, så må jeg også gøre det.

Mvh. Torben.

PS. Er der en af jer der har fundet ud af at ændre brugernavnet?«
#13Hej Torben

Er retter du brugernavnet på din FDM profil.

Log ind og når du er på så - Min Konto / Rediger Profil / PErsonlige oplysninger / Log ind detaljer / Brugernavn - så ændre du bare brugernavnet i kassen og gemmer oplysningerne.

HUSK -at næste gang du logger på skal du så bruge det nye brugernavn.

M.V.H
Flemming Aagaard
T. Sørensen's billede
Medlem af
Oprettet d. 02.11.2009 kl. 17:29 | Torben Sørensen
mfmar: » #9Strand129: Nej, jeg påstår ikke, at man både kan sove og køre bil på samme tid...

Men jeg påstår, at jeg godt kan køre en bil sikkert, selvom min ene hånd er optaget af at styre en barbermaskine.

Desuden - hvem har begge hænder på rattet hele tiden, når de kører bil? Halvdelen af tiden har jeg ikke begge hænder på rattet...

Hilsen

Mike«
#12Nu var det sådan lidt i spøg, man skal jo også skifte gear og sådan. Men det drejer sig om i hvilket omfang man er istand til at gribe rattet. Hvis det var iorden, så kunne man jo også lige få lov til at barbere sig under en køreprøve. At andre heller ikke kan holde hænderne på rattet er lige så godt et argument som at de andre kører for hurtigt, så må jeg også gøre det.

Mvh. Torben.

PS. Er der en af jer der har fundet ud af at ændre brugernavnet?
Florin's billede
Medlem af
Oprettet d. 02.11.2009 kl. 14:16 | Torben Bo Bo Florin
#11Hej Mike

Sikkerhed drejer sig ikke så mmeget om hvad, du bruger hænderne til - det er mere hvad du bruger hovedet til!

SMS tastning kræver stor koncentration, derfor er det decideret farligt at gøre under kørslen. Barbering kræver faktisk også en del koncentration, og derfor er det heller ikke sikkert.

Under mine mange kilometer på motorvejen har jeg set mange sære til - fx. en reklamebil fra et kopi-firma hvor den kvindelige kører holdt et æble i det ene hånd, mobilen i den anden og forsøgt at holde rattet ved hjælp af benene!

Eller kvinder, der lægger make-up under kørslen - DET kræver i hvert fals fuld koncentration.

Mange hilsner
Torben
mfmar's billede
Medlem af
Oprettet d. 02.11.2009 kl. 13:32 | Mike Friis Marcussen
#10Hej Mogens

Jeg er enig i, at brug af mobiltelefon på den ene eller den anden måde er langt farligere end så meget andet.

Men jeg vil faktisk ligestille barbering med eksempelvis åbning af en dåse eller åbning af en flaske med skruelåg - endda er det nok mere farligt at famle rundt med en flaske eller en dåse i åbningsøjeblikket end det er at barbere sig:-)

At spise i bilen vil jeg også betegne som mere farligt end barbering. Men mange gør det alligevel.

Hilsen

Mike
mfmar's billede
Medlem af
Oprettet d. 02.11.2009 kl. 13:26 | Mike Friis Marcussen
#9Strand129: Nej, jeg påstår ikke, at man både kan sove og køre bil på samme tid...

Men jeg påstår, at jeg godt kan køre en bil sikkert, selvom min ene hånd er optaget af at styre en barbermaskine.

Desuden - hvem har begge hænder på rattet hele tiden, når de kører bil? Halvdelen af tiden har jeg ikke begge hænder på rattet...

Hilsen

Mike
mme's billede
Medlem af
Oprettet d. 02.11.2009 kl. 13:13 | Mogens Georg Meier
#8Hej Mike

Personligt har jeg ikke den store forståelse for din barbering bag rattet. Det er altså ikke i orden, selv om det ikke er så slemt som fx det rablende idiotiske: at SMS'e, mens man fører et køretøj.

Hilsen Mogens
T. Sørensen's billede
Medlem af
Oprettet d. 02.11.2009 kl. 12:56 | Torben Sørensen
#7Hva pokker Mike.

Du påstår vel ikke at du kan sove, barbere dig og så køre bil samtidig. Jeg vil tro at de mere hårdkogte trafiksikkerheds eksperter vil postulere at du ikke har begge hænder på rattet under denne operation, og som følge deraf ikke kan styre på forsvarligvis.
mfmar's billede
Medlem af
Oprettet d. 31.10.2009 kl. 10:06 | Mike Friis Marcussen
#6Hej igen Karsten H.

Humor har du i hvert fald!

Selvfølgelig bruger jeg ikke skraber, når jeg barberer mig, det ville være fysisk umuligt at udføre en sådan barbering i en bil. Jeg håber da ikke, at der er mennesker, der barberer sig med en skraber eller kniv i bilen.

Jeg bruger selvfølgelig en batteridrevet barbermaskine.

Hilsen

Mike
Karsten D Hansen's billede
Medlem af
Oprettet d. 30.10.2009 kl. 16:37 | Nenita Hansen
#5Jeg skal ikke kunne sige, hvem der har ret med hensyn til sms under kørslen, jeg så bare en "klog" udtale, at det kunne være tilladt hvis mobilen var fastmonteret, men vi skal nok afvente en domstolsafgørelse, før vi ved det med sikkerhed, eller en lovpræcisering.
Jeg er oså god til at barbere mig under kørslen. Det går let med indsæbningen, det er lidt sværere at styre kniven, somme tider ender det med, halsen næsten er skåret over :-)

vh
Karsten
mfmar's billede
Medlem af
Oprettet d. 30.10.2009 kl. 12:57 | Mike Friis Marcussen
#4Hej Karsten H.

Mogens Wilbert har en anden mening om SMS under kørsel. Han mener, at det er forbudt, uanset om telefonen er håndholdt eller fastgjort i en holder.

http://nyhederne.tv2.dk/krimi/brevkasse/article.php/id-25910665.html

Hilsen

Mike
mfmar's billede
Medlem af
Oprettet d. 30.10.2009 kl. 12:49 | Mike Friis Marcussen
#3Ja, mange koncentrerer sig ikke kun om kørslen.

Min radio er ratbetjent, dejligt. Og så har jeg fået fartpilot, det er også rigtig dejligt.

Men jeg hører til dem, der godt kan finde på at barbere sig under kørslen. Det har jeg intet problem med, da jeg nærmest kan barbere mig i søvne. Når jeg barberer mig i bilen, er mit fokus stadig på vejen. (Andre vil selvfølgelig opponere mod min udtalelse, det er jeg godt klar over!)

Jeg er enig i, at alle mennesker er forskellige. Jeg mener, at jeg kører lige så godt bil, selvom jeg barberer mig. Andre fokuserer meget mere på barberingen, og det tager fokus fra vejen.

Hvis man ikke kan betjene sin radio under kørsel, uden at fokus går fra vejen, så skal man sætte sig ind i sin radios funktioner, når bilen holder stille. Så svært er det ikke at betjene en radio!

Ingen har vist berørt rygerne, der ryger i bilen også. De er farlige, synes jeg. Det er lidt ligesom at ryge i sengen. Hvis man taber cigaretten, er der en potentiel brandfare og folk går i panik. Det er mindst lige så farligt som at SMSe.

Hilsen

Mike
F.Aagaard's billede
Medlem af
Oprettet d. 30.10.2009 kl. 00:53 | Flemming Aagaard
#2Hejsa

Ja ind i mellem kan man undre sig over at der bliver tid til at køre bilen også.

Man ser mange underlige ting når man færdes jævnligt på motorvejen - jeg har set en mand babere sig med 110 km/t og en sælger sidde og skrive på en bærbar pc samtidig med at han styrede med det ene knæ - en kvinde var ved at lægge sidste hånd på "krigsmalingen" og andre sidder og roder med radioen / solbrillerne eller kaffen - faktisk alt andet en at koncentrere sig om bilen og trafikken.

M.V.H
Flemming Aagaard
Karsten D Hansen's billede
Medlem af
Oprettet d. 29.10.2009 kl. 21:38 | Nenita Hansen
#1Jo jeg har set den, det er rimeligt uhyggeligt. Meget ansvarsløst!! Der er helt sikkert mange, som er bedre til at SMs end jeg er, men uanset hvor god man er, bliver det hovedløst kørsel.
Hvad værre er, at det er lovligt, hvis mobilen er fastmonteret. Det burde koste 2 klip, mobiltale burde koste 1 klip, men det koster kun 500 kr. og kun hvis mobilen er håndholdt.
Ganske få idioter går og skyder på hinanden, men de er gudsjarmerlige amatører med en gun, så det er sjældent nogen kommer til skade. Men det får pressedækning, i den grad.
I trafikken er der mange gudesjarmerligeamatører, som smser eller på anden måde er til stor fare for andre, men de får ingen bevågenhed i pressen, jo lidt, når de slår nogen ihjel og stikker af.

vh
Karsten

Skriv kommentar

GemGennemlæs
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.
  • Tilladte HTML tags: <a> <p> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd><span><div><br />
  • Internal paths in double quotes, written as "internal:node/99", for example, are replaced with the appropriate absolute URL or relative path.
  • Filter for image paths to CDN URLs

Yderligere information om inddataformater

Nyhedsbreve

Få nyheder, gode råd og tilbud,
der gør dit liv som bilejer lettere

FDM på Facebook