Nu har jeg så fået min nye Garmin Nüvi 1490T, men men ...
Ifølge Garmin's hjemmeside, så er seneste installerede kort for denne model den pr. 3. kvartal (det er så nok 2009, de mener !).
Jeg har så 2 måneder til at opdatere gratis til nyeste version - og de 2 måneder går så fra det øjeblik, hvor den har sin første satellit-kontakt.
Jeg har så prøvet at finde ud af, hvornår Garmin udsender sin 2010 opdaterede kort - men det er for mig umuligt at finde sådan oplysning.
Så hvad gør en klog mand så - ja han spørger i dette forum, om der er nogen, som kender til datoen for udsendelse af 2010 kortopdatering !
FDM sælger jo de gamle (2009) Garmin kort med rabat, så tidspunktet for de nye kort burde vel så være på trapperne; men hvornår ?
NB: Nu har jeg så fortsat den gamle GPS'er, så jeg har endnu ikke haft tændt for den nye - så de 2 måneder er som sådan så ikke begyndt endnu.
Hilsen
Christian
Få nyheder, gode råd og tilbud,
der gør dit liv som bilejer lettere
Kommentarer til: "Garmin kortopdatering 2010"
Opret ny kommentar- sludder!: Der skulle selvfølgelig ha' stået: nüvi 1490T! :)
Jeg er så afgjort 'GPS novice' - med blot tre måneders erfaring med nüvi 1990T. Jeg synes, 'selve anlægget' fungerer fint, men Garmins websider (især vejledning vedr opdatering af software) er jeg langt mindre tilfreds med!:
Det forekommer ofte, at links (der tilsyneladende skal føre til supplerende oplysninger) blot fører direkte tilbage til 'udgangssiden', ligesom det kan opleves som 'en krig' at (forsøge på at) gennemføre en opdatering!: Da jeg forleden havde downloaded seneste opdatering og ville installere den, fik jeg således besked om, at jeg 'lige først' skulle frigøre 5 GB plads på min harddisk!
mvh
Hans Henrik
Lidt stolt af mig selv er jeg nu, uanset legetøj, i 23 år er der et bestemt emne, som ikke har været blandt mit legetøj, men jeg har holdt mig til en (i medens er det blevet til 11 biler). Jeg tror nu ikke det har været billigere, end hvis det havde været legetøj. Dyrt er det absolut!!
Jeg bruger også Firefox nu. Pludselig var der en masse sider Internet Explorer ikke kunne vise,jeg ved ikke hvorfor, men jeg er nok kommet til at ændre et eller andet i opsætningen, jeg ved bare ikke hvad. Firefox er nu også rigtig god.
vh
Karsten
Åbenbart
Er det fordi jeg bruger Firefox ?
mvh
Eigil
Hvorfor kommer det ikke bag på mig at du har købt sådan en fætter.
I øvrigt rigtigt at mænd nok aldrig bliver rigtigt voksne - det, der ændrer sig er prisen på deres legetøj
vh
Karsten
Boys need toys. Det er bare som om legetøjet bliver lidt dyrere med alderen.
Det lyder sikkert åndsvagt, men jeg er ved at skifte til en : Seat Ibiza Cupra, en rigtig dejlig bil, med 7 trins automatgear, 1,4 l med kompresser og torbolader.
Den er helt ny.
Audi er dejlig, quatro er helt utrolig, men den er brugt, det har jeg ikke rigtig kunne affinde mig med.
Selv om jeg snart er ret gammel, dobbelt så gammel som dig (dømt ud fra vores foto, jeg er ellers en ret god fotograf, men dette har jeg ikke kunne ændre på) formodentlig, så er jeg lidt til sportsbiler (drengerøvsbiler). Audi er lidt til ældre mænd (som mig), hvor Seat er mere til unge driftige folk.
vh
Karsten
Det lyder som om, at du er ved at skifte bil? Har det sin rigtighed?
Hilsen
Mike
Tak, ja den er rigtig fed, og JVC har en rigtig god hjemmeside, både på com og på dk. Så har min bilforhandler en sidende i forretningen, hvor jeg har prøvet den. Den beregnede en rute til Saalbach (1200 km) i Østrig på 10 sek.
Jeg får den først i næste uge sammen med bilen.
Du har ret med det med prisen, jeg har haft 2 fastmonterede, til begge koster et Europakort over 2.000,- kr. helt vildt i forhold til Tomtom og Garmin.
vh
Karsten
Der er ingen tvivl om, at det er en lækker GPS, du der har købt. Fordelene ved de transportable er bare, at du kan planlægge din tur fra sofaen - og at de oftest er langt billigere i kortopdateringer end de fastmonterede.
Har selv en fastmonteret i VW hvor hver kortopdatering ligger over kr. 1000,-
Var i Fona i sidste uge. Hvor jeg fik at vide, alle Tomtom har TMC antennen indbygget i ladekablet. Den han viste mig havde. Men uanset det er gennem mini USB så er det den samme stik der skal bruges til fast installation.
Jeg er nu ikke så ked af det ikke blev Tomtom, den JVC er virkelig fed. Med "EGNOS" som gver en mere præcis navigation. Se link:
http://www.jvc.dk/site/da/kw-nt1/index.html
vh
Karsten
Er lidt forvirret - TMC er ikke indbygget i ladekabel men en løs ledningsantenne der tilsluttes mini usb stik i TomTom enhed der hvor du plejer at sætte ladestikket i.
Ladestikket tilsluttes så i stedet en "samleboks/antenneforstærker" på TMC antennen . Så Tom Tom enhed kan få strøm på køreturen.
M.V.H
Flemming Aagaard
Jeg har også altid været Tomtom fan, og er det for så vidt stadig. Jeg var faktisk ved at investere i en ny Tomtom, i forbindelse med bilskifte. Tilfældigvis fandt jeg ud af, TMC antennen er indbygget i ladekablet. Dette betyder du ikke kan anvende TMC hvis du sætter din Tomtom i en fast installation, det virker kun med ladekablet tilsluttet (det til cigartænderen), det er sku for dumt. Så blev det til en JVC KW-NT1, den er nu heller ikke så ringe.
vh
Karsten
Som før omtalt er jeg TomTom mand og kender ikke Garmin produkter ret godt.
Men jeg kan da oplyse at jeg arbejdsrelateret lige har investeret 888,- kr i en TomTom Europa XL 5" skærm med TMC og den virker forrygende - den kan god nok ikke måle Fiktiv højde over havet, men til gengæld kan den uendelig meget andet og er utrolig let at betjene og bruge til daglig.
M.V.H
Flemming Aagaard
Jeg tror gerne, at Garmin vil have, at det skal være som du skriver. Men sagen er den, at det virker fuldstændig forkert - og så er det, at jeg mener, det er en grundlæggende konstruktionsfejl.
Og hvad mere er, så kan min gamle Garmin Nüvi 660 FM langt mere præcist angive rette højde, og den har ikke så stor afvigelse, som den nye 1490T. Og tro mig, jeg har testet de 2 sammen.
Jeg har endnu aldrig set, at den gamle viste minus meter - altså at jeg skulle køre under havets overflade; men det kan den nye 1490T.
Og så er det jeg mener, at det er et alvorligt tilbageskridt - Garmin's udviklingsafdeling kunne "bare" genbruge det gamle modul til højdemåling. Og så kunne de også samtidig genbruge ordet "højde" i stedte for "elevation".
Det er da muligt, at jeg blot kværulerer, men tilbageskridt set i forhold til noget tidligere er noget, som skal påtales !
Ellers er jeg fuldt ud tilfreds med, at den nye kan vise flere forskellige ting på skærmen: Ankomsttidspunkt, tid til ankomst, elevation/højde samt klokken.
Men står valget om køb af andet udstyr op imod en nyere model som 1490T i stedet for en 660 FM, så skal man faktisk have penge nok. Og jeg ville i dag tvivle på, om jeg, med den erfaring jeg har nu, ville købe en nyere model !
Hilsen
Christian
Det med data når du mister satelitforbindel - der er sådan set korrekt den måde din GPS gør det på - når forbildelsen forsvinder begynder "computeren" selv at genere data udfra "data Historie" op til forbindelsen forsvandt.
Dvs. har du kørt svagt opad inden du mister signalet inde i tunnelen estimere GPS selv den forventede højde i forhold til det du lige har gennemkørt / i forhold til de km du køre uden GPS signal - så når du har kørt svagt opad indtil signal udfald "tror" gps af det gør du så nok fortsat og kalkulere fiktiv højde ud fra de historiske data.
M.V.H
Flemming Aagard
Højdemåleren viser ikke videre præcist, som min gamle 660 FM ellers gjorde. Når jeg kører ind i en tunnel, så forsætter den opad - med samme sekvens som i det sidste målte stykke, indtil den kommer og siger, at nu er der ikke satellitforbindelse. Denne fejl synes for mig at være en grundlæggende fejl.
For, er der ikke længere satellitforbindelse, så må den holde den højde den viste ved sidste måling - hverken mere eller mindre. At forsætte opad til f.eks. 50 meter højere visning, hvor man ellers (normalt i tunnelen) kører lige ud, er en fejl af rang.
Skærmbilledet kan man forskyde ved at sætte en finger på skærmen og "skubbe"/"trække" i den retning man ønsker at komme. Og den kører hurtigt, ingen tvivl om det; men efter 2 sådanne skub/træk, så kører den helt umotiveret selv videre og stiller sig et andet sted, og herfra er den så nærmest ikke til at fjerne fra igen.
Her må givet være en fejl - enten det så kan være en såkaldt hardwarefejl eller en softwarefejl. Denne funktionalitet kan så ikke bruges.
Ved førstkommende lejlighed vil jeg reklamere - men gad vide, om jeg så igen får problemet med opdateringen ?
Spørgsmålet er så, om det er denne model (1490T) som generelt er fejlbehæftet !
Hilsen
Christian
Hvis du alligevel vil have livstidsopdatering(LTO), kan du da lige så godt få gang i nyheden.
Lær den at kende og få alle funktioner efterset.
Vent med at aktivere LTO, til du er sikker på, den virker som den skal.
Jeg ved ikke, om de vil overflytte LTO, hvis man får en ny Garmin under garanti!
Når først LTO er aktiveret, kan det være ligemeget, med den gratis opdatering og LTO bliver garanteret ikke billigere, end de 699.-«
GPS sendt til Garmin, efter en uge kom der en ny retur og min nylig indkøbte LTO blev overført ude n problemer.
I øvrigt stor ros til Garmin supporten, meget hjælpsomme medarbejdere.
Når jeg opdaterer min Navigon ca. en gang i kvartalet tager det omkring 2 timer - 2,5 GB download og installering.
Jeg har en 4 Mbit forbindelse og det tager altså lidt tid at downloade flere GB - selv når afsenderen kan levere varen til max. hastighed.
Nu behøver man jo heller ikke sidde ved maskinen mens den downloader ;-) - det skulle gerne foregå helt automatisk når først det er sat i gang.
mvh
Eigil
Og det var lidt af en prøvelse at få ny GPS'er.
Jge købte den via Elgigantens kundetjeneste - og den kom så med pakkeposten; om de (postvæsenet) har smidt mere rundt med denne pakke end med andre pakker, kan jeg ikke sige noget om, men den ville absolut ikke starte. Selve gps'en var "blot" lagt inde i en større papkasse, og uden stødabsorberende materiale af nogen art.
Det endte så op i, at jeg fik den skiftet/ombyttet hos Elgiganten i Holbæk. PS: Fremover vil jeg nok betænke mig lidt i at få elektronik tilsendt via post.
Da jeg så ville downloade det nyeste kort, så gik det helt galt - der blev kun downloaded 99 %. Og årsagen kan være, at jeg havde et antivirusprogram (PC Doctor) installeret ekstra - og dette produkt har givet filtreret en vigtig fil fra.
Garmin support fik så lagt en ny kortopdatering ud til mig på mygarmin, og så fik jeg den endelig downloaded korrekt (med PC Doctor slået fra !), og efterfølgende installeret på GPS'en.
Tidsforbrug omkring 4 timer - for 3,5 GB; så det er nok ikke en opdatering jeg vil foretage med jævne mellemrum hen over året, men nok "kun" 1 gang om året !
Hilsen
Christian
- du hedder jo ikke Karsten, undskyld !
Hilsen
Christian
Jeg giver dig fuldstændig ret - men, og det er så her problemet findes, nemlig det budgetmæssige i min og min kones økonomi.
Som pensionister er vi (desværre) nød til også at tænke på indstrømningen af penge til vores konti - og det sker så løbende hen over året i månedlige beløb.
Aftrækket er så lidt anderledes, og her har vi så periodiseret vort forventede forbrug (pengestrømmene) i løbet af året. Formentlig helt som man vel også gør i veldrevne firmaer.
Og det er så her problemet findes, at der først vil være penge til sådant køb hen sidst på året/omkring årsskiftet.
- Men omvendt så kunne vi jo enten købe lidt billigere vin (hvis det skulle kunne findes) eller undvære vinkøbet i en periode.
Hilsen
Christian
Hvis du alligevel vil have livstidsopdatering(LTO), kan du da lige så godt få gang i nyheden.
Lær den at kende og få alle funktioner efterset.
Vent med at aktivere LTO, til du er sikker på, den virker som den skal.
Jeg ved ikke, om de vil overflytte LTO, hvis man får en ny Garmin under garanti!
Når først LTO er aktiveret, kan det være ligemeget, med den gratis opdatering og LTO bliver garanteret ikke billigere, end de 699.-
Jeg får dog beskeden ved begge to, at der ingen nyere opdateringer findes, end 2010.20 versionen!
Tusind tak for oplysningen - og jeg har så også tilmeldt mig som bruger på garmin-user.dk.
Ud fra oplysninger på denne hjemmeside synes det at fremgå, at den seneste version er NT 2010.30 - de får så åbenbart numre som NT 2010, 2010.10, 2010.20, 2010.30 o.s.v. for år 2010.
Jeg vil dog vente med at aktivere den til omkring 1. marts.
Og så kan det da godt være, at jeg skal købe mig en "livtidsopdatering" - men dog nok først i starten af 2011, idet jeg vel kan holde ud at køre med et opdateret kort med nr. NT 2010.30 frem til den tid.
Hilsen
Christian
Jeg har lige været inde på www.garmin-user.dk, og her kan jeg se, at der skulle være kommet en opdatering nu, her i januar.
Og til april skulle der komme endnu én. Så du kan åbenbart vente med at tænde din enhed til sidst i februar, så kan du stadig nå at få kortopdateringen i april.
Så jeg tager altså fejl - der kommer nye kortopdateringer hvert kvartal, åbenbart:-)
Hilsen
Mike
Så vidt jeg husker, så kommer der kun én opdatering pr. år, og det er i september. Så du kan vist lige så godt begynde at bruge din nye gps, med mindre du kan vente til sidst i juli:-)
Ja, så må jeg vel have fået den nyeste - men hvis der sker opdatering for hvert kvartal, så bør jeg vel fortsat vente lidt.
Og jeg skal (så) faktisk først bruge den reelt i midten af marts måned, så jeg kan vente lidt med opdateringen.
Hilsen - og tak for oplysningen
Christian
City Navigator Europe NT 2010.20 Limited, Deluxe All Regions, Sept 09