Bliv medlem af FDM - det betaler sig Læs mere ›
Søg

Ford Focus 2008+ vs Ford Focus 2007 og tidligere

davgaard's billede
Medlem af
Redigeret d. 27.07.2011 kl. 16:11 | Kasper Davgaard

Hejsa

jeg står og er i kraftige overvejelser med en Focus 1,6 Stationcar (109hk)

Jeg synes at kunne se der er sket et facelift fra 2007 modellen til 2008

Er der ellers sket andet der taler for at skulle købe en 2008 model frem for en 2007,2006 eller 2005 model?

Kommentarer til: "Ford Focus 2008+ vs Ford Focus 2007 og tidligere"
Per Friis Rasmussen's billede
Oprettet d. 01.08.2011 kl. 14:48 | Per Rasmussen
#11Nej det kan der være noget om...

Men nu faldt snakken på om Kasper skulle vælge diesel eller benzin-udgave, og så er det da absolut relevant at medtage de omkostninger der kan ligge og vente hvis man er uheldig. Specielt med hans lave kørselsbehov

Mange er jo noget forblændede af den fornemme brændstoføkonomi som diesel`en har - men jeg synes ikke det er ikke rigtigt at lave "balance-regnskabet " der viser at man kun skal køre få tusinde kilometer om året - diesel i forhold til benzin- hvis man ikke tager den forhøjede risiko ved dieseldrift in mente.

Her er den artikel jeg omtalte der handler om de ekstraudgifter til kobling - svinghjul man må påregne på momentstærke diesel`er :

http://www.autoupdate.dk/nyheder/diesel-kan-koste-bilejeren-dyrt_ID28464.aspx
eisoe's billede
Oprettet d. 02.08.2011 kl. 18:55 | Eigil Sørensen
#10Nu skal det ikke gøres til en diskussion omkring farerne ved diesel - vi skal passe på ikke at gå i selsving.

Der er en glimrende artikel om emnet her :

http://www.fdm.dk/sites/default/files/mediafiles/62-64-2008-09.pdf

Den artikel er så 3 år gammel - der kan være sket meget på 3 år.

Og så kører jeg iøvrigt på en kvalitetsolie ( Castrol Edge 5W-30 ) og kører max. 10.000 km mellem skift på min Cee'd - udledt af nævnte artikel - og overholder naturligvis serviceintervaller, det kunne nemt blive selvmål ikke at gøre det med en bil med 7 års garanti.

mvh og fortsat god sommer ( herovre hos os i Jylland er den kommet tilbage :-) )

Eigil
Per Friis Rasmussen's billede
Oprettet d. 30.07.2011 kl. 08:53 | Per Rasmussen
#9Jeg er denne gang enig med Mogens.

Vi snakker om diesel i sammenhæng med nogle få kilometer om dagen, hvor motoren ikke når at blive driftsvarm. En moderne diesel tager væsentlig længere end 10 km om at blive driftsvarm. Hvis den har partikel-filter er det endnu værre. Mange koldstarter vil betyde  aflejringer i filteret.  Det kan godt nok regenerere - men på langt sigt vil det skulle skiftes hurtigere pga driftsbetingelserne - og det er ikke billigt.

Der er mange økonomiske risikofaktorer ved at køre moderne common-rail diesel. Det gigantiske tryk sætter mange koksaflejringer i EGR systemet og på dyserne når motoren ikke når at blive "brændt igennem", og det vil man typisk kunne mærke når bilen er nogle år gammel, med risiko for nogle økonomiske lussinger til følge.

Husk også på, at momentet er meget større i en turbo-diesel bil. Dejligt når man kører lange ture, men hvis vi snakker om 2 x 10 km om dagen, så vil momentet der rigtigt "sparker igennem" ved 1800-2000 omdrejninger slide på kobling og svinghjul ved de mange gearskifte som små-kørsel betyder.

Jørgen Jørgensen/FDM har iøvrigt omtalt at et skifte af svinghjulet på en hårdpumpet common-rail diesel må påregnes mindst 1 gang i bilens levetid, modsat før i tiden hvor et massivt svinghjul nok skulle holde for evigt.

Jeg har selv haft både Peugeot og 2 x Mitsubishi diesel-er men har skiftet til en Colt m 1,3 liter benzinmotor (samt en 1,3 l Ford Ka til hustru`en) af samme årsag. Frygten for at de vilde diesel-reparationer pludselig kunne smadre bilbudgettet.

Mvh og god weekend

Per
mme's billede
Medlem af
Oprettet d. 29.07.2011 kl. 12:44 | Mogens Georg Meier
Eigil Sørensen: » #7Hej Mogens.

Og hvad begrunder du det med ?

Jeg kører ca. 2 x 22 km dagligt + længere ture og holder et gennemsnitsforbrug på ca. 18km/l - det er godkendt - har nu på knap 2 år kørt 41.000 km uden nogen som helst problemer med dieselmaskinen. ( BMW 318d )

Ved da godt at Diesel kan blive dyrt, hvis der køres for mange korte ture mht. dyser m.m.

Men med 2 x20 km og måske en del af det på motorvej går det nok.

Min 1,6 CRDi Cee'd kører næsten kun korte ture nu, og nogle længere ture indimellem - og har gjort det mere end et år - har nu 77.000 km på bagen og et gennemsnitsforbrug på ca. 16km/l - også godkendt - kørselsmønsteret taget i betragtning.

Jeg er faldet for diesel - ikke mindst på grund af det dejlige moment i bunden af omdrejningsområdet.

mvh

Eigil

#8Hej Eigil

Det begrunder jeg med, at risikoen for dyre "diesel-relaterede" reparationer er for stor. Den daglige kørsel vil enten være 2 x 20 km eller (endnu værre) 2 x 10 km, og det er efter min opfattelse for lidt.De reparationer, der forholdsvist let, kan ramme med én med et sådant kørselsmønster, ville ihvertfald jeg ikke lægge tegnebog til.

Mht. din 318 diesel er der den lille, men ikke uvæsentlige detalje, nemlig at du leaser bilen. Så skulle noget ske med den bil, er det jo BMW, der betaler - så længe du overholder de krav, fabrikken stiller vedr. service.

Mht. til din Ceed, som nu stort set udelukkende kører korte ture - og har holdt til det et års tid: Tja - lad os håbe det bliver ved.

Din kærlighed til diesel: Jeg ville skam også gerne køre diesel, men det tillader mit kørselsmønster ikke. Og jeg savner såmænd ikke power i min 320i, som trods alt holder et gennemsnit på ca. 14 km/l og klarer de fleste gadehjørner i 3. gear.

Så, alt i alt: Mit råd, i situationen her, er uændret.

MVh, Mogens
eisoe's billede
Oprettet d. 29.07.2011 kl. 11:21 | Eigil Sørensen
Mogens G Meier: » #6Med det kørselsmønster: Glem diesel

Mvh. Mogens Meier
#7Hej Mogens.

Og hvad begrunder du det med ?

Jeg kører ca. 2 x 22 km dagligt + længere ture og holder et gennemsnitsforbrug på ca. 18km/l - det er godkendt - har nu på knap 2 år kørt 41.000 km uden nogen som helst problemer med dieselmaskinen. ( BMW 318d )

Ved da godt at Diesel kan blive dyrt, hvis der køres for mange korte ture mht. dyser m.m.

Men med 2 x20 km og måske en del af det på motorvej går det nok.

Min 1,6 CRDi Cee'd kører næsten kun korte ture nu, og nogle længere ture indimellem - og har gjort det mere end et år - har nu 77.000 km på bagen og et gennemsnitsforbrug på ca. 16km/l - også godkendt - kørselsmønsteret taget i betragtning.

Jeg er faldet for diesel - ikke mindst på grund af det dejlige moment i bunden af omdrejningsområdet.

mvh

Eigil

mme's billede
Medlem af
Oprettet d. 29.07.2011 kl. 10:26 | Mogens Georg Meier
#6Med det kørselsmønster: Glem diesel

Mvh. Mogens Meier
davgaard's billede
Medlem af
Oprettet d. 29.07.2011 kl. 10:20 | Kasper Davgaard
#5Tak for svarene

Jeg forventer at den skal køre cirka 2*20km om dagen. Måske hvis det er min kone bliver dt 2*10km om dagen. Jeg fandt en beregner der viste at det bedst kan betale sig med en diesel motor til trods for 2*10km om dagen. Men om det hvad angår slid på motoren er nok at køre 2*10 kan jeg ikke rigtig hitte ud af.

Og så et tillægsspørgsmål

Jeg havde læst mig frem til at de 1.6 modeller med 90hk var uden partikelfilter og derfor dyrere i afgifter, og at dem med 109HK havde partikel filter. og derfor billigere i afgifter. Jeg synes dog at kunne se at der er listet mange biler med 90HK som har billige afgifter. Så er det mig der har læst forkert/husker forkert eller hvordan?
2728624's billede
Medlem af
Oprettet d. 29.07.2011 kl. 08:23 | Klavs Nielsen
#4 Du skriver ikke om du en benzin eller en dieselmodel. Med den megen snak om kørselsmøster i forhold til diesel, skal du være opmærksom på dette. Mange småture er ikke godt for diesel, selvom du måske kører langt nok om året. Partikelfilter er klart et miljøgode, men gør bilen endnu mere sårbar overfor de korte ture.

I 2007 lavede de en 1,8 diesel model. Den fås som Ghia og Trend Collection, begge med nogenlunde samme udstyr. Lige nu er der et par Collection til ca. 170.000 kr/70.000 km. Jeg gav 155.000 for 3 mdr. siden (1,8 Ghia - 82.000 km)

Skal du trække noget, er 1,8 værd at overveje frem for 1,6, men den kører så heller ikke så langt på literen. Min klarer 11.6 sydpå med campingvogn, og ca. 17 herhjemme, når jeg også kører landevej. I byen ligner det 14.

Hilsen

Klavs
mbrandborg's billede
Medlem af
Oprettet d. 28.07.2011 kl. 20:54 | Morten Brandborg
#3Hej Kasper

Jeg er selv den lykkelige ejer af en Ford Focus 2007 (2,0 TDCI GHIA). Den skal til 90.000 km service i morgen. Jeg bestilte den med fabriksmonteret motorvarmer. Det er en af de bedste investeringer jeg har gjort.

Jeg har også et ganske godt kendskab til de efterfølgende modeller.

Set med mine øjne var der reelt kun tale om et facelift, nogle andre instrumenter og ikke mindst DPF. Det var der desværre ikke på min model og det er ganske kostbart at eftermontere.

Du bør dog se dig godt for med hensyn til om det er en standard (TREND) eller f.eks. en GHIA. Ved valget af en GHIA får man f.eks. nogle meget bedre sæder, to-zoners klimaanlæg, bak-sensor,regnsensor, fartpilot og en masse andet udstyr, som gør kørslen til en ren fornøjelse. Jeg kan ikke berette om nogen dårlige erfaringer med at noget af dette udstyr har fået defekter. Jeg får serviceret min bil på et Ford-værksted og tillader mig den luksus at påfylde en kvalitetsolie (Magnatec A1, som jeg selv indkøber til under halv pris hos Billigbilpleje,dk).

Dit valg af motorstørrelse virker fornuftigt med mindre du har behov for et større kraftoverskud.

God fornøjelse med at finde en god Focus.

Hilsen Morten B

CHAU's billede
Medlem af
Oprettet d. 28.07.2011 kl. 19:51 | Christian Autzen
#2Hej Kasper

Du skal måske prøve at tjekke udstyrsniveauet de 2 modeller imellem.

2008-modellen gik vel mest som kampagnemodel med en del ekstra udstyr - bl.a. klimaanlæg og fartpilot, dengang der var mindre afsætning på nye biler. Disse kampagnemodeller blev solgt til priser, som lå op til 30.000 kr. under listeprisen - dog at de så kunne være omkring ½ år gamle (efter produktionstidspunktet) på salgstidspunktet.

En del biler har så også i første omgang gået som demobiler - som dog ikke forringer bilen, men blot betyder, at forhandleren har kunnet få et nedslag i registreringsafgiften. Altså burde sådanne biler vel kunne fås billigere også som brugte (?).

109 HK motoren er vel med partikelfilter - ellers bør du nok overveje om det ikke kunne være et gode i det lange forløb.

Hilsen

Christian
CHAU's billede
Medlem af
Oprettet d. 28.07.2011 kl. 19:54 | Christian Autzen
#1....

Skriv kommentar

GemGennemlæs
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.
  • Tilladte HTML tags: <a> <p> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd><span><div><br />
  • Internal paths in double quotes, written as "internal:node/99", for example, are replaced with the appropriate absolute URL or relative path.
  • Filter for image paths to CDN URLs

Yderligere information om inddataformater

Nyhedsbreve

Få nyheder, gode råd og tilbud,
der gør dit liv som bilejer lettere

FDM på Facebook