Bliv medlem af FDM - det betaler sig Læs mere ›
Søg

FDM og DCU gav den gav - tempo 100 h´vad er der sket??

Kurt Kløve Sørensen's billede
Medlem af
Redigeret d. 22.06.2011 kl. 00:05 | Kurt Kløve Sørensen

Nu er det i sig selv nok et problem, at landets 2 største Bil og Campingaktører kører hver sit løb...jeg hørte senest idag den 21. juni, at Den mindre Humanitære Organisation "Der slås i kampen mod brystkræft. Den store "elefant Kræftens Bekæmpelse der selvfølgelig også kæmper for, at få decimeret brystkræft, hvor deres, blot med hver næsten identisk logo  enten en  rød sløjfe og en lyserød tilsvarende sløjfe??..men tænk to gode Humanitære organisationer kæmper om samme flise som 2 piger om samme "flise på Halmtorvet" jamen kæmper i de i "Den Humanitære Superliga???hvor støttekronerne "nærmest fosser ud af støttekassen"..jamen det førte mig til FDM og DCU alias Forenede Danske Motorejere og Dansk Camping Union....

Begge gik vist for første gang sammen til myndighederne, med et entydigt ønske om, at få skabt trafiksikre forhold på det Danske Motorvejsnet og det øvrige store danske landevejs net...nu skulle De have skabt den - hastighedsstighedsstige, der "teoretisk ville sikre, at forskellige bilistgrupper blev separeret så alle de fuldstændige livsfarlige, halsløse og reelt sindssyge overhalinger ...der ved målet hver gang stort ender med, at samtlige 4 grupper holder "side bay side"...Biler med en ellers velkørende campingvogn, må formelt d.d. kun køre max 80 kmt/h, lastbiler 80 kmt/h og så biler solo jfr. de maximale hastighedsskilte.Vel   at mærke når vi taler motorvejskørsel..netop det gør, at de ufattelig mange trafikfarlige overhalinger - på motorvejsnettet - ikke løses af FDM/DCUs krav om "op på 80 kmt/h ikke løser 1 problem, men fryser reelt den trafikfarlige situation som p.t....hverken FDM/DCUs forslag/krav får ikke skabt deen afgørende "hastigheds-trappe".  Alle ud fra den aktuelle trafiksituation.

Det fælles budskab til den stærkt forvirrede trafikminister var, lad biler med Campingvogne komme minimum op på max 80 kmt/h - der set i lyset af mit indlæg...er værdiløst....!

Nej Biler med Campingvogne der til fulde og helst mere opfylder Biltilsynets minimumskrav   til Campingvognenes stabilitet, suveræne bremseevner, og nødbremsen samt det der burde være et "obligatorisk lovkrav..at alle campingvogne skal være udstyret med en godkendt  slingrekobling.  Så det næste, nej campingvogne skal op på 90 kmt/h eller 95 kmt/h på motorvejsnettet...så har efter generationer fået skab en "regulær hastighedstrappe"..gerne med at der også kræves kræves "fartskrivere i biler med campingvogne"...de kan nemlig også udgøre en trafikrisiko dersom de kører for "langs...o...m...t". Uhyggeligt, at FDM og DCU i fællesskab begår en historisk hastighedsfeltagelse...for stærkt er som for langsomt  i praksis lige trafikfarligt...desværre nedværdiger FDMs billistkonsulenter sig ikke til, at læse og debattere her...hvorfor??? 

Kommentarer til: "FDM og DCU gav den gav - tempo 100 h´vad er der sket??"
Medlem af
Oprettet d. 30.08.2011 kl. 15:00 | Kurt Kløve Sørensen
#19Kære Torben Sørensen som velkendt "kommer intet af sig selv", heller ikke det i årtier benyttet i Tyskland "!TEMPO-100 KØRSEL",er genialt.Selvom EU søger en meget naturlig harmonisering af EU-landenes regelsæt, så kan Jeg forsikre Dig om, at Tyskland ikke 1 sekund, vil afskaffe den logisk "trafiksikre campingvogns kørsel" .!! Tværtimod.

Naturligvis kva "intet kommer af sig selv" - så skal FDM og DCU selvfølgelig ikke gå af  embedsmandsvejen.jeg er forh. leder og kan forsikre Dig om, at det der skal iværksættes en lodret" aktion der rettes en direkte fælles FDM/DCU skriftlig henvendelse til 2 steder, dels Trafikministeren, ved et møde, dels ved foretræde for Folketingets Trafikudvalg.så er dette "trafiksikkerhedsprojekt søsat" og placeret på det "POLITISKE PLAN"..

Sideløbende sikrer FDM og DCU, at deres personlige/skriftlige henvendelse om PROJEKT TEMPO - 100 for campingvogne - bliver kørt i såvel "MOTOR" som "Camping/Fritid" med klare udmeldinger og nu har FDM og DCU taget fat i landets Politikere..

Jeg vil ikke gerne blande den massive store Lastbilstransports hastighed ind, men enhver der hyppigt/dagligt kører på vort motorvejsnet ved udenmærket at mange/masser af lastbiler er presset hårdt af Deres vognmænd til, at de skal nå det og det, TV1 har glasklart og åbent dokumenteret det i den ene dokumentar udsendelse efter den anden. Men det er debat som hele lastvognsbranchen må tage med Færdselspolitiet.

Men dokumentationen angående hastighed kan jeg stensikkert betro Dig, at VEJDIREKTO- RATET ligger inde med..de tager tusindvis af hastighedsmålinger via GPS-systemet og der til også antal biler, som basis for VDs trafikplanlægning, men hastighedsoverskridelser er VD men Færdselspolitiet. FDM og DCU skal udelukkende "beskrive de faktiske forhold med at trafiksikkerheden øges markant med indførelsen af "TEMPO 100 KØRSEL I Danmark.mvh. Kurt Kløve

T. Sørensen's billede
Medlem af
Oprettet d. 30.08.2011 kl. 13:40 | Torben Sørensen
#18Simpelt, det eneste der mangler er en trafikminister der ser stemmer i at tillade en tempo 100 godkendelse komme igennem og den ekstra administration der ligger i det.

Hvis ikke ministeren er overbevist lægges den i ud bunken til sine embedsmænd, så vil de svare, sædvanligvis det samme afslag som sidste gang.

Fordi argumentationen halter. Der er ingen ved sine fulde fem der kan fremføre at sikkerheden øges hvis farten øges. Den officielle opfattelse er lige omvendt. Lange elefant overhalinger, fordi ingen lastbil kører under 80 km, holder heller ikke. Al den stund at argumentet faktisk beskylder en hel branche for organiseret kriminalitet, uden at have anden dokumentation end rent subjektive betragtninger. En embedsmand vil, i dette tilfælde, fortælle dig at det er den forkerte myndighed du retter henvendelse til.

Skal den fører til torvs, først de 70 på landeveje, skal vi bruge den officielle begrundelse hvorfor og se om ikke udviklingen har overhalet lovgivningen, ellers er der måske en EU parlamentariker som gerne vil harmonisere reglerne inden for EU? Hvilket også vil være et godt sted at starte hvis der er interesse i at få lov til at køre lidt hurtigere på motorvej.

Men der skal nogle officielle statistikker på bordet først, ellers vil indkomne forslag passere den officielle makulator.

Mvh Torben.
Medlem af
Oprettet d. 29.08.2011 kl. 18:51 | Kurt Kløve Sørensen
#17Kære Christian ...ja Du rammer godt plet - der går såmænd nok mange år, før den danske trafiksikkerhed på vort Motorvejsnet optimeres/forbedres ud fra de faktiske logiske virkelighed, om det skyldes "de er langsomme i optrækket" eller blot tilfreds med omfanget af trafikfarlige trafikforhold i det daglige?? gid VEJDIREKTORATET læser FDMs medlemsblade og debatten her?? virkeligheden er nemlig den, at det er helt afgørende, at en Statslig Styrelse, er "aktiv og innovativ samt udfarende" læs. mht. deres Trafikminister..det var faktisk nok også det jeg skønnede vort medlemsblad MOTOR "inddirekte kunne aktivere hos VD?" mvh.Kurt Kløve
CHAU's billede
Medlem af
Oprettet d. 27.08.2011 kl. 11:44 | Christian Autzen
#16 I Frankrig må man køre med 130 km i timen med campingvogn/trailer på motorvej - og det er der så nogle (enkelte), som gør; de fleste ligger nok omkring 90 til 100 km i timen, med trailer dog generelt hurtigere end med campingvogn.

Tempo 100 i timen synes ikke at udgøre noget problem, men kommer farten op imod på de 130 km i timen, så holder i hvert fald jeg afstand.

I Danmark er holdningen den, at med den megen vind, som vi har, så må hastigheden ikke komme for højt op; - man har dog på motorvej hævet hastigheden til 80 km i timen med campingvogn.

For de mange, som kører meget på motorvej i almindelig personbil - og ikke mindst ned gennem Europa, er det optimale, at biler med campingvogn og lastbiler holder samme fart. Herved undgås mange elefantoverhalinger.   

Som Mogens så rigtigt skriver, så er der næppe politisk vilje til at gøre mere ved problemet. - Og da næppe mange politikere er campister, så kommer en højere hastighed (f.eks. 100 km i timen, som i Tyskland) næppe de første mange år.

Hilsen

Christian
Medlem af
Oprettet d. 26.08.2011 kl. 20:26 | Kurt Kløve Sørensen
#15Kære Mogens Meier - Du har ganske ret, men så kunne dette være et oplæg til, et signifikant medlemsudpeget udvalg...hej Kurt kløve
mme's billede
Medlem af
Oprettet d. 26.08.2011 kl. 19:53 | Mogens Georg Meier
Kurt Kløve Sørensen: » #13Kære Mogens Meier - jeg er fuldstændig enig med Dig, kunne man forestille sig, at FDM og DCU nedsatte et regulært "Trafiksikkerhedsudvalg" med FDMs adm. Direktør som Udvalgs formand og med uafhænggige - trafiksikkerheds forskere - fra vore Universiteter, der er uafhængige udførte et arbejde med henblik på, at udarbejde en "Trafiksikkerheds-hvidbog" med dette afgørende spørgsmål som "Udgangspunkt"....efterfølgende sendes til alle Folke-tingsmedlemmer, og med massiv medie-markedsføring samt i FDM medlemsblad MOTOR   som DCUs medlemsblad, "Camping/fritid" begge rammer meget store befolkningsgrupper...?mvh. Kurt Kløve
#14Kære Kurt

Det vil nok være svært at sammensætte en gruppe eller et udvalg, med en sådan sammensætning, der vil være i stand til at nå frem til fornuft. Lige meget hvordan gruppen sammensættes, vil medlemmerne ikke være objektive, men politiske i deres meninger (også formanden for FDM).

Så, hvis der skal fornuft på bordet, skal udvalget bestå af folk fra det virkelige liv, altså fx. dig og mig, Derudover handler det først og fremmest om, at man i DK må holde op med at opdfinde dybe tallerkener, som allerede er opfundet. Dette emne er jo fuldstændig banalt, når man tager i betragtning hvordan tingene fungerer i praksis.

Mvh. Mogens Meier
Medlem af
Oprettet d. 26.08.2011 kl. 18:29 | Kurt Kløve Sørensen
#13Kære Mogens Meier - jeg er fuldstændig enig med Dig, kunne man forestille sig, at FDM og DCU nedsatte et regulært "Trafiksikkerhedsudvalg" med FDMs adm. Direktør som Udvalgs formand og med uafhænggige - trafiksikkerheds forskere - fra vore Universiteter, der er uafhængige udførte et arbejde med henblik på, at udarbejde en "Trafiksikkerheds-hvidbog" med dette afgørende spørgsmål som "Udgangspunkt"....efterfølgende sendes til alle Folke-tingsmedlemmer, og med massiv medie-markedsføring samt i FDM medlemsblad MOTOR   som DCUs medlemsblad, "Camping/fritid" begge rammer meget store befolkningsgrupper...?mvh. Kurt Kløve
mme's billede
Medlem af
Oprettet d. 26.08.2011 kl. 17:08 | Mogens Georg Meier
#12Kære Kurt

Jeg er på ingen måde uenig med dig. Jeg har gennem mange år færdedes i Tyskland, og når det gælder trafik, er tyskerne rigtig gode til at fastsætte fornuftsbetonede regler - også for kørsel med campingvogne.

Men at få danske politikere til at fastsætte fornufttige regler, tager meget, meget lang tid -  hvis det lykkes.

Mvh. Mogens Meier
Medlem af
Oprettet d. 26.08.2011 kl. 16:32 | Kurt Kløve Sørensen

Kære Mogens Meier - jeg giver Dig ret i, at mit indlæg angående det fælles FDM & DCU udspil til Trakfikministeren, at få indført den velkendte Campingvogns ordning TEMPO 100. ordning her i Danmark på Motorvejsnettet, var "rodet og kernen forsvandt i det - undskyld.

Jeg skal som Du selv skriver, ikke gøre det kompliceret, når det kan siges enkelt. Når jeg skriver "eksperter" , er jeg bevidst om, at både FDM & DCU, er eksperter når det gælder   den optimale trafiksikre Motorvejskørsel med Campingvogn, der naturligvis opfylder alle trafiksikkerhedsmæssige krav, til såvel Campingvognen som bilen. Altså vogntoget mhp.    om bilens trækkraftkapasitet (NM) matcher "campingvogn & bil". (motorkraft - vægt.).

Jeg efterlyste meget naturligt "resultatet af dette fælles FDM/DCU undspil" ? Min baggrund for at gå ind til hvad skete der er, at med overholdelse af Færdselslovens max hastigheds krav for Campingvogne 70 km/t er der en lang række problemer, som både FDM & DCU er velkendte med.

1.  Med hensyn til "optimal kørsel med bilen", min en SKODA FABIA Amb. Hact Bach 1,9 TDI     med DPF og 105 HK og 240 NM samt 5 gear. Samt en campingvogn en aerodynamisk  HYMER TOURING TROLL GT 530 - 940 kg, årg. 04.2009, med slingerkobling og optimale nye dæk. En test på "Suwagen.Info - Test...viser at vort "vogntog er super optimalt".

Kravet om max. 70 km/t medfører at kørsel generelt på motorvej er skiften mellem 3 og 4 gear. På plane strækninger uden nævneværdig stigninger, kan jeg gå i 5 gear. Men drift økonomisk skal vi generelt skifte mellem 3 og 4 gear. (km/l)

2. Det er vist velkendt at flertallet af campingvogne kører min. 80 km/t, hvilket gør det muligt, at køre i 4 gear og når instrumenterne viser det, op i 5 gear. Ved kørsel mellem 90-100 km/t er kørslen optimal, såvel trafik afvikling-, driftmæssigt og økonomisk. Minimum af CO2-udledning.

Derfor et meget trafiksikkerhedsmæssigt og kørselsmæssigt - alt andet lige - helt enkelt den optimale hastighedskørsel. Hvad er argumenterne mod det?

Jeg ved ikke hvorfor mit første - ganske rigtig svært tilgængelige indlæg - er gentaget 5 gange, er uvist for mig?. Men jeg håber meget på Mogens Meir, Du har en forklaring på, hvorfor det skulle være så svært, at gennemføre??Især nu set i lyset af Trafikstyrelsen har udvidet omfanget af "forbud mod de så farlige ELEFANTOVERHALINGER"..Samme gælder naturligvis også at vi campister ikke heller skal udføre "campingvogn-elefant-overhalinger".

Målet set for mig er, at opnå den optimale "glidende trafikrytme". Hej Kurt Kløve

mme's billede
Medlem af
Oprettet d. 26.08.2011 kl. 14:15 | Mogens Georg Meier
#10Hej Kurt

Det er mig lidt uklart hvori din "ekspertrolle" består, ligesom jeg ikke kan se hvori det "tekniske" består. Så svært er emnet altså heller ikke.

Derimod forekommer dine indlæg mig uoverskuelige og noget rodede.At du så med mellemrum sender det (tilsyneladende) samme indlæg, bliver det jo ikke bedre af.

Med venlig hilsen

Mogens Meier
mme's billede
Medlem af
Oprettet d. 23.06.2011 kl. 06:16 | Mogens Georg Meier
#9Hej Kurt

Nok er jeg langsom i optrækket, men at forklare det samme hele seks gange er dog ikke nødvendigt....

Mvh. Mogens Meier
Medlem af
Oprettet d. 23.06.2011 kl. 00:11 | Kurt Kløve Sørensen
#8Jeg beklager, dersom jeg havde formuleret mig for "teknisk"..så både Christain som Mogens Meyer...nej Christian indlægget var så sandelig ikke "fra karsken bælg" men jeg burde have forladt min ekspert rolle og overast hvad jeg efterlyser, jeg skal forsøge..gode venner.

Se i en årrække har man - også her på FDMs-debatfora drøftet lastbilernes 1. elefant over halinger..2. de konstante hastighedsproblemer, når de store Trucker Lastvogntog og så mænd også personbiler med Campingvogne begge har max hastighed..80 kmt/h. Logisk  nok giver dette sammenfaldende max. hastighedsgrænse helt logisk problemer. Ingen af motorvejens bilister - måske udover de ofte hårdt tidsmæssigt pressede lastbilchauffører       - har absolut ingen interesse i "de trafikrytme ødelæggende elefantoverhalinger, men lige     så lidt når personbiler med Campingvogn forsøger, at overhale et stort lastvognstog ...!problemerne er trafikafviklings- og trafiksikkerhedsmæssigt identisk.

Derfor efterlyser jeg en "regulær såkaldt: Hastigheds stige...dvs. få separeret campingvogn tog fra de store lastvognstog og derfra til til den øvrige park af privatbiler/varebiler der har de max. tilladte hastighedsgrænser, at holde sig inden for...altså 1) max. lastvognshastighed og 2) max. Campingvogns hastighed..til 3) den øvrige biltrafik (personbiler/varevogne.

Det var sagens "materie"...at få skruet en hastigheds-trappestige sammen, alene med det formål - alt andet lige - at sikre at campingvognstog på de rigtige strækninger kan passe-   re den ofte lange kolonne af store lastvogntog ...og dermed få luft??(plads til det stigende antal biler på vort vejnet..

Så kan man teknisk stille en række spørgsmål. Kan den eksisterende uden videre sikker-hedsmæssigt tillade at de må køre 90 kmt/h?? jeg tænker på de ofte over 5-6-...år gamle campingvogne???Det næste er så de tyske campingvogns hastighedsregel "tempo 100" ,  er den ønskværdig på vort motorvejsnet??

Set - udelukkende ud fra at tillade hastigheder der nedsætter den tid det tager fx. et cam-pingvogntog at passere X-antal store lastvogntog...burde max. hastighed for campingvogne være 100 kmt/h..

Sagen er blot den, at borset fra nogle "høflige grynt fra Trafikministeren" er der absolut     ikke sket det ringeste..."lassie faire"...en yderst velkendt dansk "metode. Dette var bud-skabet set i lyset af løsningen af et ekstremt presserende problem. Og når så 2 store  "Interesseorganisationer går arm i arm...ville man tro det skete for, at ændre tingenes  tilstand, ikke om 5 år, men NU... Kløve
Medlem af
Oprettet d. 26.08.2011 kl. 13:03 | Kurt Kløve Sørensen
#7Jeg beklager, dersom jeg havde formuleret mig for "teknisk"..så både Christain som Mogens Meyer...nej Christian indlægget var så sandelig ikke "fra karsken bælg" men jeg burde have forladt min ekspert rolle og overast hvad jeg efterlyser, jeg skal forsøge..gode venner.

Se i en årrække har man - også her på FDMs-debatfora drøftet lastbilernes 1. elefant over halinger..2. de konstante hastighedsproblemer, når de store Trucker Lastvogntog og så mænd også personbiler med Campingvogne begge har max hastighed..80 kmt/h. Logisk  nok giver dette sammenfaldende max. hastighedsgrænse helt logisk problemer. Ingen af motorvejens bilister - måske udover de ofte hårdt tidsmæssigt pressede lastbilchauffører       - har absolut ingen interesse i "de trafikrytme ødelæggende elefantoverhalinger, men lige     så lidt når personbiler med Campingvogn forsøger, at overhale et stort lastvognstog ...!problemerne er trafikafviklings- og trafiksikkerhedsmæssigt identisk.

Derfor efterlyser jeg en "regulær såkaldt: Hastigheds stige...dvs. få separeret campingvogn tog fra de store lastvognstog og derfra til til den øvrige park af privatbiler/varebiler der har de max. tilladte hastighedsgrænser, at holde sig inden for...altså 1) max. lastvognshastighed og 2) max. Campingvogns hastighed..til 3) den øvrige biltrafik (personbiler/varevogne.

Det var sagens "materie"...at få skruet en hastigheds-trappestige sammen, alene med det formål - alt andet lige - at sikre at campingvognstog på de rigtige strækninger kan passe-   re den ofte lange kolonne af store lastvogntog ...og dermed få luft??(plads til det stigende antal biler på vort vejnet..

Så kan man teknisk stille en række spørgsmål. Kan den eksisterende uden videre sikker-hedsmæssigt tillade at de må køre 90 kmt/h?? jeg tænker på de ofte over 5-6-...år gamle campingvogne???Det næste er så de tyske campingvogns hastighedsregel "tempo 100" ,  er den ønskværdig på vort motorvejsnet??

Set - udelukkende ud fra at tillade hastigheder der nedsætter den tid det tager fx. et cam-pingvogntog at passere X-antal store lastvogntog...burde max. hastighed for campingvogne være 100 kmt/h..

Sagen er blot den, at borset fra nogle "høflige grynt fra Trafikministeren" er der absolut     ikke sket det ringeste..."lassie faire"...en yderst velkendt dansk "metode. Dette var bud-skabet set i lyset af løsningen af et ekstremt presserende problem. Og når så 2 store  "Interesseorganisationer går arm i arm...ville man tro det skete for, at ændre tingenes  tilstand, ikke om 5 år, men NU... Kløve
Medlem af
Oprettet d. 23.06.2011 kl. 00:10 | Kurt Kløve Sørensen
#6Jeg beklager, dersom jeg havde formuleret mig for "teknisk"..så både Christain som Mogens Meyer...nej Christian indlægget var så sandelig ikke "fra karsken bælg" men jeg burde have forladt min ekspert rolle og overast hvad jeg efterlyser, jeg skal forsøge..gode venner.

Medlem af
#5Jeg beklager, dersom jeg havde formuleret mig for "teknisk"..så både Christain som Mogens Meyer...nej Christian indlægget var så sandelig ikke "fra karsken bælg" men jeg burde have forladt min ekspert rolle og overast hvad jeg efterlyser, jeg skal forsøge..gode venner.

Medlem af
#4Jeg beklager, dersom jeg havde formuleret mig for "teknisk"..så både Christain som Mogens Meyer...nej Christian indlægget var så sandelig ikke "fra karsken bælg" men jeg burde have forladt min ekspert rolle og overast hvad jeg efterlyser, jeg skal forsøge..gode venner.

Medlem af
#3Jeg beklager, dersom jeg havde formuleret mig for "teknisk"..så både Christain som Mogens Meyer...nej Christian indlægget var så sandelig ikke "fra karsken bælg" men jeg burde have forladt min ekspert rolle og overast hvad jeg efterlyser, jeg skal forsøge..gode venner.

mme's billede
Medlem af
Oprettet d. 22.06.2011 kl. 14:12 | Mogens Georg Meier
#2Enig med Christian

Mvh. Mogens Meier
CHAU's billede
Medlem af
Oprettet d. 22.06.2011 kl. 12:20 | Christian Autzen
#1 Undskyld Kurt

Men jeg synes dit indlæg virker lidt forvirrende - måske fordi du har skrevet ud ad karskens bælg og ikke lige har taget dig tid til at læse det lidt igennem først.

Havde du nu gjort det - samt tænkt lidt over, hvad du ville sige/skrive, så er jeg da sikker på, at du havde fået gjort dit indlæg langt mere læsevenligt.

Hilsen

Christian

Skriv kommentar

GemGennemlæs
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.
  • Tilladte HTML tags: <a> <p> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd><span><div><br />
  • Internal paths in double quotes, written as "internal:node/99", for example, are replaced with the appropriate absolute URL or relative path.
  • Filter for image paths to CDN URLs

Yderligere information om inddataformater

Nyhedsbreve

Få nyheder, gode råd og tilbud,
der gør dit liv som bilejer lettere

FDM på Facebook