Bliv medlem af FDM - det betaler sig Læs mere ›
Søg

En elbil skal kunne køre 500 km på een opladning, eller bliver den nr. 2 bil i familien.

barsoe@c.dk's billede
Medlem af
Redigeret d. 10.03.2011 kl. 15:39 | Thure Barsøe Ca...

Batteribytte stationer og gode for pensionister med god tid, men der er lange udsigter til vi kan købe en batteri pakke som kan drive elbiler 500 km på en opladning. Jeg venter gerne.

Kommentarer til: "En elbil skal kunne køre 500 km på een opladning, eller bliver den nr. 2 bil i familien."
LB32616's billede
Medlem af
Oprettet d. 25.03.2011 kl. 01:53 | John Christiansen
#15indrømmet- i en RUF- er det svært af få ændret fossilerne
Bimmer_R's billede
Medlem af
Oprettet d. 24.03.2011 kl. 22:45 | Bjarne Rasmussen
#14Jeg undskylder straks overfor Barsøe ... jeg var med til at få denne tråd afsporet.

Men for at komme tilbage til det egentlige emne - så vil jeg klart give Barsøe ret i at en minimums rækkevidde på en "el-bil" skal da op omkring 500 Km.

Batteribytte stationerne tror jeg også kun er en periode vi vil se dem. Det skal jo ikke tage 15 - 30 min at tanke sin bil ... vel?

Om det så skal være en ren el-bil ... eller om vi snakker en hybrid af en slags. Det vil jeg overlade til fremtiden at afsløre. Jeg tror personligt heller ikke på den rene el-bil og som Mogens skriver, så er der alternativer, der er bedre "kendt" ...

Jeg ville meget gerne tro på en brint-bil, da jeg godt kan lide ideen om at udvinde brint fra vand ... dog er det stadig "dyrt" at udvinde ... da der skal bruges meget inergi til det.

Mvh

Bjarne
F.Aagaard's billede
Medlem af
Oprettet d. 24.03.2011 kl. 20:54 | Flemming Aagaard
#13Hej  Mogens

Helt enig - diskuter RUF i en tråd til formålet, istedetfor at gentage de samme "i min verden" tåbelige argumenter for et system der aldrig bliver andet et tankeeksperiment, i alle andre tråde om el biler.

Torben, El selskaberne er underlagt lovgivning og kan ikke bare lige indføre to gang transport afgift på strøm til el biler, men derimod kommer der snart en ny energiafgift fra vore "kære" regering som kommer til at hedde noget så eksotisk som forsyningssikkerheds afgift - de forventer jo at afgifts indtægterne fra olie, gas og kul forsvinder gradvist op mod år 2050 hvor vi skal være energi uafhængige af fosile brænsler og så skal pengen jo istedet komme fra den Grønne Energi.

Jeg tror ikke på el bilen i den nuværende form, der er det kun en kort turs bybil der faktisk er rimelig dyr i drift, når man ser på el priserne, batteri levetid og genanskaffelsespris, samt affaldshåndtering af det gamle batteri, så er det billiger med en Blue Tec bil på benzin eller diesel - førster koreaner med 32 km/L har meldt sin ankomst

mme's billede
Medlem af
Oprettet d. 23.03.2011 kl. 11:20 | Mogens Georg Meier
#12Det ville glæde mig, om interesserede parter ville oprette en RUF-tråd.

Mvh. Mogens Meier
LB32616's billede
Medlem af
Oprettet d. 23.03.2011 kl. 00:47 | John Christiansen
#11Korrektion – igen - igen

RUF er ikke enten - eller. Det er både – og = Dual - mode.

Hybrid er kun en lille nødhjælp, og tilsvarende lille del af konceptet. Kun en mulighed, hvis man skal længere væk fra skinnen end ca. 50 km uden opladning, p.g.a. de relativt små batterier. Det kunne også være ekstra batterier, men det er vigtigste del af konceptet, at der fortrinsvis skal køres direkte på El for at være mest klima- og miljøvenlig.

Hvad gør vi lige nu? Der er etableret Metro på Amager mm. til ca. 25 mia. kr. , uden der er kommet en eneste passager mere i den offentlige trafik. Metrocityringen kommer til at koste godt 20 mia. kr. Mon det bliver bedre end at der kunne etableres RUF - net i hele Storkøbenhavn incl. køretøjer for et beløb mindre end sidstnævnte.

Et hold ingeniører har netop færdiggjort analyser mm om Ring 3 som RUF, versus letbane. Hoved - konklussionen er at RUF vil være dobbelt så hurtig, og koste det halve.

En dual RUF bane koster ca. som en alm. kommunevej, selvom kapaciteten er som en motorvej til flere gange denne pris.

Bremseevnen er naturligvis den samme på RUF – gummihjul /asfalt, som andre biler når der køres på asfalt, men på monorailen bremses hydraulisk som en skivebremse, men her direkte på skinnen. Ikke på hjulene, som på skinnen er glatte hjul med minimal rulningsmodstand og friktion.

Der er råd for at korrigere mangel på viden ved at læse videre, men spørg bare. 

Bimmer_R's billede
Medlem af
Oprettet d. 22.03.2011 kl. 17:18 | Bjarne Rasmussen
#10 Jamen du har jo ret .. *suk* 

Batteri og hybrid biler er jo netop en stor del af RUF konceptet ... hvis man skal ud over en vis afstand fra et koblingspunkt - så er det netop beskrevet at man skal benytte sådan et køretøj.

Og dermed har du jo også ret i at vi så kommer til at vedligeholde 2 systemer - det eksisterende asfalt og det nye RUF (alstå en klokkeklar fordyring i vedligehold). Og i hht. endnu mere RUF dokumentation - så er det jo altså designet på den måde at den netop er gummi hjul der bruges til at få et RUF køretøj til at bevæge sig - hvad enten vi snakker op eller ned i fart. Så problematikken vedr. bremselængden / slidtage er fuldstændig den samme i begge koncepter. 

Men du kan jo læse lidt mere om det på RUF.DK ... 
LB32616's billede
Medlem af
Oprettet d. 22.03.2011 kl. 02:42 | John Christiansen
#9Det er synd, Bjarne, at du ikke er med på RUF-ideen, men jeg kan af dine kommentarer se, at det beror på en udstrakt mangel på viden om systemet. F.eks. kan Hr- og Fru Hansen ikke bestemme farten på monorailen. Det styres helt og holdent af systemet, så de må på asfalt.

Hvis man vil bruge gamle biler, er man også henvist til at bruge de alm. veje.

Måske skulle du alligevel prøve at regne lidt m.h.t.kødannelse.

Bilproducenterne vil da helst lave både batteri- og hybridbiler mm, så længe der er et marked, der vil betale for det ekstra ressourcekrævende isenkram.

Asfaltindustrien vil jo også helst beholde asfaltveje, som med motorvejene er mange gange dyrere end en dobbelt monorail. Iøvrigt skal der jo stadig være mange alm. veje.

Bremselængde på næsten ingenting kan kun gøres hvis man har styr på friktionen til underlaget. Det er der kun RUF der har, ved at styre kraften hydraulisk direkte på underlaget.
Bimmer_R's billede
Medlem af
Oprettet d. 22.03.2011 kl. 00:56 | Bjarne Rasmussen
#8RUF kommer ikke til at ske - i hvertfald ikke som erstatning for bilismen som vi kender den.

Jeg var i starten helt med på ideen, men har måttet sande at der er ALT for mange ubekendte i det regnestykke.

RUF vil jeg betragte som en mulig udvikling af vores skinnesystem i dag (s-tog / metro / osv.)... men mere vil det heller ikke kunne klare med det eksisterende design.

For at et sådant design skulle kunne komme i betragtning - så ville det være et krav at man kunne være flere på "banen / sporet" sideløbende med hinanden. Hvem sætter ellers farten?

Det kan jo være at Hr. og Fru hansen ikke har lyst til at se landskabet med 200 Km/t - så de nøjes med at køre 90 ... Eller et nedbrud for en vogn på mono-rail systemet - og man holder helt stille.

Fjerne køer - ja det bliver ikke bilkøerne :-) Man kommer til at holde ved de samlingspunkter som man i dag kalder for tilkørsler ... da det ikke vil kunne ske i samme fart som vi gør i dag.

For at lave noget der vil virke - så skulle det laves ala Scalextric racerbanen, som Torben er inde på :-) Og det er netop det, der også forskes i, Det og så kombineret med ny teknologi, hvor biler via et modul (der kan droppes i alle eksisterende biler) "snakker" sammen og deler information om "vind og vejr" ... Altså vil det være muligt at "drafte" på hinanden - da bremselængden kan forkortes til næsten ingenting. Det vil også være muligt i løbet af kort tid at få information om evt. uheld på den strækning man har plottet ind i sin navigation. ALT dette er jo punkter, der bruges til at "sælge" RUF ideen - de har bare glemt at det kræver "nye" veje - og "nye" biler. Den anden løsning er lige om hjørnet - og kan sættes i den gamle golf fra 84.

Jeg måtte også se det i øjnene - tiden for et landsdækkende mono-rail system - er død.

Jeg behøves ikke engang regne på det - alle bilproducenterne har allerede gjort det.
LB32616's billede
Medlem af
Oprettet d. 21.03.2011 kl. 02:38 | John Christiansen
#7Udbygning af elnettet vil ikke være så omfattende ved RUF systemet, da det gennemsnitlige forbrug ved en RUF vil være ca 1/3 af en ren batteribil som eks. Better Place anvender.Samtidig skal der ikke graves så megen højspænding ned i jorden. Den kan være i RUF-skinnen.

En test/ godkendedelsesperiode på 3-4 år, og initialproduktion på måske 1-2 år. Herefter skulle det være muligt at opstille skinnerne mm. Jeg har regnet ud, at ca.60 mand vil kunne anlægge ca. 1. km dobbeltskinne pr. dag, så det kan gå meget hurtigt efter beslutningen er taget.
T. Sørensen's billede
Medlem af
Oprettet d. 20.03.2011 kl. 17:47 | Torben Sørensen
#6Njah, det er vel bare en ombygning, en inteligent en, men lur mig om der ikke skal betales transportafgift af den strøm du skal bruge til at lade med, når den tid kommer. Altså en afgift ud over den tramsport afgift du allerede bataler for at få strømmen frem forstås.

Bilmæssigt forstår jeg hybrid teknologien, men ren el drift kræver en scalectric bane, eller RUF om man vil. Jeg tror bare ikke det kommer mig tilgode de næste 20-30 år.

F.Aagaard's billede
Medlem af
Oprettet d. 19.03.2011 kl. 21:19 | Flemming Aagaard
#5Hej Torben

"ombygninge" af el nettet så du kan lade din el bil ude i garagen - er faktisk i fuld gang og har været det de sideste 2 år nu.

Enten har du fået en ny type intilligent el måler ellers får du det indenfor de næste par år.

Den intilligente el måler kan via fjernstyring, så give tilladelse til ladestationen til din el bil så den kan begynde at oplade når der er plads på el nettet og strømmen er billig - det bliver så om natten når vindmøllerne producere mere strøm en DK bruger.

Dermed undgår man at udbygge el nettet for Mia Kr, i stedet for vi alle så en intilligent El Måler der bliver en intilligent del af det nye Smart Grid (intilligent El) og kan fjernstyres fra en central elværks server så elnettets nuværende kapacitet udnyttes 100 % også om natten.

Derudover vil der så også blive mulighed for billigere strøm om aftenen , om natten og i weekenderne, hvilket man så kan indrette sit forbrugsmønster efter.

Desværre for El bilen stiger el priserne temmelig meget p.t - bare den seneste uge er KWH prisen i DK steget 15 % pga at Tyskland har panik lukket de 9 ælste atomreaktore med omgående virkning -så fordelene bliver mindre og mindre
T. Sørensen's billede
Medlem af
Oprettet d. 18.03.2011 kl. 13:18 | Torben Sørensen
#4Fremtiden for el biler indeholder også nogle faldgruber. Hvis vi alle skal oplade i carporten skal elnettet udbygges for nogle milliarder, eller også skal der opfindes en anden løsning. Kulfyrede værker er heller ikke en løsning hvis der skal være et grønt regnskab i dette her, så nogle flere miliarder skal der til. Nu er det sådan at kørsel i egen vogn anses for en uhørt luksus i dette land, og ekstravagant opførsel skal beskattes. Beskatning af elbiler vil også komme på tale. Jeg forventer at de udstyres med en forbrugsmåler, så der kan betales transportafgift af den strøm der bruges til elbilen. Man kan jo ikke bruge blå strøm, så noget skal der gøres.

Så vi kigger ikke på en billigere transportform, men jeg må indrømme at jeg ser endog meget store fordele i bytrafik.
LB32616's billede
Medlem af
Oprettet d. 16.03.2011 kl. 02:34 | John Christiansen
#3Kære Bjarne Rasmussen

Når du har bragt Hugins indlæg som link, er der jo også mulighed for i samme tråd at læse svarene på hans kritiske kommentarer, som kun delvist er korrekte. Der er jo svar fra både Agerskov og Rød Hat, som forklarer rette sammenhænge. Desuden er jeg ret sikker på at Hugin hverken har set Prototype mm på Ingeniørhøjskolen i Ballerup, eller talt med opfinderen Palle R Jensen.

Jeg syntes vi skal gøre alt vi formår for at gøre infrastrukturen bedre og klimavenlig, og jeg er sikker på at Palle til stadighed gerne vil have input, der kan løse evt. uforudsete problemer.
Bimmer_R's billede
Medlem af
Oprettet d. 15.03.2011 kl. 23:48 | Bjarne Rasmussen
#2@John

Nu har jeg set dine kommentarer om RUF i flere tråde efterhånden og begynder at tænke på om du udfører lidt lobbyarbejde for at få taget denne gamle idé op igen. (jeg er klar over at der stadig forskes videre med idéen - den er ikke død).

Men for lige over et år siden blev konceptet gennemdiskuteret - igen - på klimadebat.dk, hvor en debattør - Hugin - virkelig kunne bringe nogle gode argumenter ind i debatten.

Jeg synes at folk måske burde læse hans indlæg, for lige at se sagen fra en anden side.

Link til Hugins indlæg

Mvh

Bjarne
LB32616's billede
Medlem af
Oprettet d. 15.03.2011 kl. 01:53 | John Christiansen
#1En ren elbil vil kunne køre lige så langt som udstrækningen af den skinne, der bl.a. skal levere strømmen til fremdrift og opladning af et mindre batteri til lokal kørsel. Altså skal vi have elbilveje/ monorails og tilsvarende køretøjer. Det er RUF, der vil kunne dette og meget andet. En værdig forbedring af de biler vi kører i i dag.- og så bl.a. uden at hænge i stillestående bilkøer.

Nogle kunne tro det blev for dyrt, man en Monorail koster kun som en alm. kommunal vej, men har kapacitet som en motorvej - med 200 km/tim!

Skriv kommentar

GemGennemlæs
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.
  • Tilladte HTML tags: <a> <p> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd><span><div><br />
  • Internal paths in double quotes, written as "internal:node/99", for example, are replaced with the appropriate absolute URL or relative path.
  • Filter for image paths to CDN URLs

Yderligere information om inddataformater

Nyhedsbreve

Få nyheder, gode råd og tilbud,
der gør dit liv som bilejer lettere

FDM på Facebook