Bliv medlem af FDM - det betaler sig Læs mere ›
Søg

Defekt motor i min Opel Corsa:-(

mfmar's billede
Medlem af
Redigeret d. 07.10.2010 kl. 22:40 | Mike Friis Marcussen

Hej



I dag skete det, der bare ikke måtte ske. Min Opel Corsa fra januar 2006 med 140.000 km. på bagen kørte i stykker.
 


Jeg kørte på motorvejen i morges med fartpiloten på 130 km/t. og var ved at overhale en bil. Pludselig lyser lampen for udstødningssystemet og motoren vil ikke tage omdrejninger. Samtidig begynder motoren at sige høje raslelyde. Jeg trækker ind bag den bil, som jeg er ved at overhale og sætter havariblinket til. Jeg sætter også bilen i frigear.
 


Så begynder lampen for motorelektronik at lyse, og motoren går ud. Heldigvis er der en afkørsel kort efter, som jeg triller ind på. For enden af afkørslen holder en bil for ubetinget vigepligt, så jeg må bremse helt ned. Jeg skubber så bilen ud på landevejen og ind i højre side af vejen.
 


Jeg får ringet til Falck, som kommer og henter bilen og mig og kører os til et Opelværksted.
 


Jeg ringer til værkstedet kl. 12.45, hvor de meddeler, at plejlstangen(?) er knækket og der muligvis er sket mere. De har endnu ikke haft toppen af. Jeg er spændt på, hvor meget der skal laves ved motoren.
 


Bilen er 4½ år gammel og er blevet passet og plejet, som den skal. Alle service er overholdt, dog ikke altid på autoriseret værksted. Jeg skifter olie og oliefilter for hver 10.000 km.
 


Hvordan står jeg nu? Jeg er meget overrasket over, at min bil kan gå så meget i stykker, når den er blevet passet med ALLE service og hyppige olieskift.


Hvad mener I?

Hilsen

Mike

Kommentarer til: "Defekt motor i min Opel Corsa:-("
g-h's billede
Medlem af
Oprettet d. 13.01.2011 kl. 18:53 | Gert Hansen
#17Det er ærgerligt, men som de andre skriver, er der nok kun dig selv, til at betale reparationen.

Fejl på topstykker, kan opstå ved noget så enkelt, at motoren har kørt uden/med for lidt kølervæske.

Har motoren været kørt meget varm, går det ud over toppakningen og er man uheldig, tager topstykket også skade.

 
Claudewitz's billede
Oprettet d. 13.01.2011 kl. 12:21 | bettina claudewitz
bettina claudewitz: » #13Har oplevet stort set det samme i søndags.. Dog har jeg købt min opel corsa 2007, privat. Den har kørt 32000. Tempraturmåleren lyste & jeg kørte ind til siden. Nu er den på værksted uautoseret !? & de fortæller at det er topstykket den er gal med...? FDM fortæller mig at jeg ikke kan gøre nogen ansvarlige... Jeg har prøvet at kontakte sælger men hun vil simpelhen slet ikke tale med mig... Kan det virkelig være rigtig at jeg intet kan gøre... Håber virkelig der er nogle der kan give mig et råd
På forhånd tak
Bettina
#16Tilføjelse .... Jeg har været den lykkelige ejer i 2 mrd.... :(
Per Friis Rasmussen's billede
Oprettet d. 13.01.2011 kl. 12:20 | Per Rasmussen
#15Hej Bettina.

Jeg er helt enig med Mogens, og at sælger udviser en "knap så social omgangstone" viser nok desværre at vedkommende har kendt til problemet ? Who knows ...

 

Det virker dog ikke helt som det samme havari Mike var ude for, hvis jeg forstår dit indlæg rigtigt.

En knækket pejlstang er et yderst sjældent set problem i en nyere motor, hvorimod et defekt topstykke hører mere ind under kategorien "problemer der fremkommer med jævnlige mellemrum".

Det bliver det ikke mindre ærgerligt af når der er tale om en nyere motor med få km., blot knap så dyrt.

Hvis topstykket skal planslibes og toppakningen skiftes, så er udgiften til at overse. Min datter har netop fået det lavet.

Tror hun gav 4000 kr - men det var nu vist som orange "weekend-arbejde" :-))

 
mme's billede
Medlem af
Oprettet d. 13.01.2011 kl. 11:44 | Mogens Georg Meier
#14Hej Bettina

 

Nu skriver du ikke hvor længe, du har haft bilen, men som udgangspunkt er du dårligt stillet.

 

Ved privat handel er der ingen købelov eller garantiordninger, med mindre sælger har givet dig en skriftlig garanti med i købet (er nok ikke tilfældet). Det er således behæftet med større risiko når man handler privat - til gengæld har man sædvanligvis sparet en del penge i forbindelse med købet af bilen.

 

Med venlig hilsen

 

Mogens Meier 
Claudewitz's billede
Oprettet d. 13.01.2011 kl. 11:28 | bettina claudewitz
#13Har oplevet stort set det samme i søndags.. Dog har jeg købt min opel corsa 2007, privat. Den har kørt 32000. Tempraturmåleren lyste & jeg kørte ind til siden. Nu er den på værksted uautoseret !? & de fortæller at det er topstykket den er gal med...? FDM fortæller mig at jeg ikke kan gøre nogen ansvarlige... Jeg har prøvet at kontakte sælger men hun vil simpelhen slet ikke tale med mig... Kan det virkelig være rigtig at jeg intet kan gøre... Håber virkelig der er nogle der kan give mig et råd

På forhånd tak

Bettina
T. Sørensen's billede
Medlem af
Oprettet d. 21.12.2010 kl. 22:53 | Torben Sørensen
#12Hej Mike.

Noget sen på den, men lige lidt ekstra til denne her synes jeg er på plads. En plejlstang må ikke knække, det kan den ikke hvis der ikke er lavet kontruktive ændringer på motoren. Det skyldes en fejl i støbningen/sindringen af plejstangen og hvis den er der, vil nedbruddet fremskyndes af vedvarende ens belastning. Fartpilot er garant for noget sådan. Kan ikke sige om Opel havde stillet sig anderledes hvis alle olieskift og service mm var udført af dem, men.

Dette men er til ønsket om længere garanti. Danmark har en gevaldig afgift på nye biler, ikke en nyhed, men skal en garanti udvides vil fabrikken lægge en ekstra pris på bilen. 7500 til 10.000 vil ikke være usædvanligt for en lille mellemklassebil. Med dansk registreringsafgift og moms vil dette medføre en merpris på ca. 21000-28000 plus moms.

Så jeg er fortaler for service aftaler, selv sliddele er inkluderet, men det hele står i aftalen. Jo dårligere aftale des ringere tror fabrikanten på sit produkt, så det burde være en bedre tilgang end at skulle debattere om det var en sliddel eller fabrikationsfejl.

Håber du stadig er glad for din Corsa, og jeg er igang med en anden tråd, for vi har også købt en, eller rettere min bedre halvdel har. Jeg er ikke total VAG fanatiker sådan lige for en ordens skyld.
snk's billede
Medlem af
Oprettet d. 17.10.2010 kl. 17:30 | Sven Nørskov Kr...
#11Hej Mike.

Jeg skriver dette til dig skønt jeg ikke ved at det hjælper i din situation, men det kan måske hjælpe andre.

Det er så fint at der gives km til hvert servise og olientypen er valgt på forhånd, desværre er der mange der ikke tænker på at olien er en specieltype og nok ikke kan købes på enhver tankstation.

Dernæst er der vores kørselsmønster som er meget forskelligt, mange småkørsler og korte  ture giver i vores klima et højere fugt / affalds produkt i olien som burde give et tigere olieskift.

Jeg kører selv med campinvogn og det er fint med alle de lange intervalg som man lover, men det er jo i sidste dig som som taber på at den haverer.

Vi har i 12 år haft en astra F  med 100 hk og skønt den havde kørt med campingvogn fra dag 1 så havde den intet olieforbrug selv den havde rundet 170.000 ud over den 3/4 liter som den aldrig fik fordi jeg skiftede olie med en god kvalitet for hver 5000 km, nu har vi en Astra diesel som også får skiftet olie for hvert 7500 km skønt Opel siger 30.000 eller et år, vi har endnu ikke set olieforbrug undtagen den første gang hvor den måtte have en liter undervejs.

Jeg er nok en af dem der skifter for tit, men vi skal have vore biler over lang tid så derfor dette ekstra skift, da jeg mener at snavset olie slider på motoren, de intervaller der oplyses er i min mening kun for repræsentanter og dem der kører 30 til 60000 om året,, resten skal bruge den sunde fornuft og og skifte med den rette dyre olie, så holder bilen længere motormæssigt, dernæst kommer rustbeskyttelsen med ind i billedet.

Jeg har set motorer med meget slam og skaller ved brug af forkert olie eller en for billig olie, jeg er ikke ansat af en olieleverandør, men pris og kvalitet hænger sammen i de fleste tilfælde.

Hilsen Sven Kristiansen

 
g-h's billede
Medlem af
Oprettet d. 17.10.2010 kl. 14:30 | Gert Hansen
#10På den anden side tror jeg ikke, at en Opel kan køre 140.000km. over 4,5 år, med en fejl i motoren.

Men måske kan denne offentliggørelse finde frem til flere kunder, der har haft samme motorproblemer.

Der findes måske en indbygget svaghed i netop denne motor og det kan måske klemme Opel til at erkende, at der måske er plads til lidt kulancearbejde alligevel! 

Det er et enestående motorhavari, indtil andet er bevist!! ;-)
Florin's billede
Medlem af
Oprettet d. 17.10.2010 kl. 09:26 | Torben Bo Bo Florin
#9Tak for orienteringen, Mike!

Du har da helt ret i, at en motor skal holde mere end 140 tkm, og at det kunne tyde på, at der havde været en svaghed fra starten.

Opel's nyeste biler er eller særdeles interessante, så vi må håbe, at Opel DK opdager, at vi forbrugere/bilkøbere lægger mere og mere vægt på lave driftsomkostninger og god garanti - der kan Opel (og mange andre) lære af i sær Kia/Hyundai.

Held og lykke med din ombytningsmotor, det lyder da til at du har fået en god behandling på dit værksted.
mfmar's billede
Medlem af
Oprettet d. 17.10.2010 kl. 09:14 | Mike Friis Marcussen
Torben Bo Florin: » #7Hej Mike
Nu ville det være interessant for os andre at høre, hvad værkstedet har sagt til dit havari? Både omkring havariets omfang, men i lige så høj grad om økonomien.
#8Hej Torben og andre

 

Min motor er desværre helt færdig, en plejlstang er knækket, stemplet har trykket ventilerne skæve. Derfor bliver der lagt en ombyttermotor i bilen, der har gået 55.000 km.

 

En servicetekniker fra GM har set på skaden, og han vurderede, at GM ikke ville hjælpe med reparationen. FDMs jurister vurderer, at der kun er mig selv til at betale. Jeg har også kontaktet GM Danmarks kundeservice telefonisk, hvor jeg havde en lang snak. Der var ikke noget at gøre, bilen er 4½ år gammel og har kun en nyvognsgaranti på 2 år. Kulance kunne der heller ikke blive tale om, da jeg ikke har fået lavet alle service på autoriseret værksted.

 

Jeg er godt nok skuffet over Opel. Motoren er ikke gået i stykker på grund af for lidt vand eller olie, eller på grund af forkert olie. Motoren har altid fået olie, som opfylder minimumskravene, og de fleste gange har den fået GMs egen longlifeolie, 5W30...og jeg har regninger på olien og de originale oliefiltre, som jeg også har købt hos Opel.

 

Nu er det ikke olien, som vi har diskuteret, for det er ikke olien, der er skyld i havariet. Det er alene, at bilen ikke har nogen form for garanti på nuværende tidspunkt. Jeg står bare uforstående tilbage, for jeg kan simpelthen ikke forstå, at en motor kan gå i stykker, når den kun har kørt 140.000 km. og har fået alle service. Jeg har endda skiftet olie tiere end for hver 30.000 km., som Opel foreskriver.

 

Jeg står tilbage med en regning på min. 15.000 kr., nok nærmere 20.000 kr. Det havde jeg godt nok ikke regnet med, at jeg skulle punge ud med på nuværende tidspunkt, da jeg købte bilen. Jeg købte bilen fra ny, så jeg havde en driftsikker bil i mange år.

 

Min næste bil er sandsynligvis ikke en Opel. Nu tænker jeg bl.a. i garanti, og der er 2 år simpelthen for lidt!

 

Jeg har skrevet min historie til Ekstra Bladet, så jeg håber at komme i medierne med min historie. En motor skal holde meget længere, og en importør skal stå inde for sine produkter. Der må have været en fejl i motoren, siden en plejlstang knækker efter kun 140.000 km.

 

Hilsen

 

Mike
Florin's billede
Medlem af
Oprettet d. 17.10.2010 kl. 08:52 | Torben Bo Bo Florin
#7Hej Mike

Nu ville det være interessant for os andre at høre, hvad værkstedet har sagt til dit havari? Både omkring havariets omfang, men i lige så høj grad om økonomien.
Per Friis Rasmussen's billede
Oprettet d. 10.10.2010 kl. 14:10 | Per Rasmussen
#6EDIT:

Sagen jeg ref. til er beskrevet her på side 8 hvis det skulle have interesse.

http://www.taxidanmark.com/pdf/blad042009.pdf

 

Mvh

Per
Per Friis Rasmussen's billede
Oprettet d. 10.10.2010 kl. 11:00 | Per Rasmussen
#5Hej Mike.

Stort ØV :-(

 

Tja - du gider nok snart ikke læse flere indlæg i tråden, med mindre en eller anden har et guldkorn, der kan give dig en ny motor på importørens regning.

Jeg må sige at jeg desværre er på linie med de øvrige - det ender nok med at du må til lommerne selv...

Jeg mener selvfølgelig at 4 år og 140t er alt, alt for lidt for en så vigtig motordel, og hvis der var en smule retfærdighed til, så ville Opel importøren æde den regning uden at kny. Hvis du havde brugt Opel værksted til ALLE dine serviceeftersyn, så havde en mikroskopisk chance for et mindre kulance-beløb været til stede.

Nu er det nok nærmest spild af tid at forsøge med...

 

Det eneste råd jeg kan komme i tanke om, er at kontakte et Opel værksted i Flensburg og forklare dem sagens sammenhæng. Værkstedet vil måske indbringe en klage til Opel`s europæiske serviceorganisation ( mon ikke den ligger i das  Vaterland? ;-)

 

Jeg har hørt om et tilsvarende eksempel med en taxivognmand fra en landsby her omkring. Godt nok en mercedes. Men han oplevede det samme som dig. Et ordentlig brag fra motoren, der døde ...

Mercedes DK ville ikke røre sagen med en ildtang, fordi at garanti var udløbet og andre værksteder var benyttet til service.

Han havde noget familie i Tyskland, der skaffede en forbindelse til en Mercedes gut med et par vinkler på skuldrene og WUPTI, så havde han en ny motor og en stor undskyldning fra Mercedes`øverste serviceorganisation.

 

Nu er Opel og Mercedes ikke helt det samme, meen ...?

 

Held og lykke med reparationsprojektet.

Per

 

 
eisoe's billede
Oprettet d. 09.10.2010 kl. 08:39 | Eigil Sørensen
#4Hej Mike.

Ja, en kedelig sag - jeg føler med dig - det burde ikke ske.

 

Det kan blive en bekostelig affære.

 

Jeg oplevede noget tilsvarende i mine forældres Peugeot, da jeg var yngre - der kunne det betale sig at reparere motoren - og du har jo stoppet motoren med det samme - så du kan håbe på at skaderne ikke er alt for omfattende.

 

mvh

 

Eigil

 
mme's billede
Medlem af
Oprettet d. 09.10.2010 kl. 07:21 | Mogens Georg Meier
#3Hej Mike

 

Ja, det er en rigtig kedelig og sjælden sag, men som sagt af andre: Der er kun en til at betale her, og det er desværre dig.

 

Hilsen Mogens
Dkleomad's billede
Medlem af
Oprettet d. 08.10.2010 kl. 21:15 | Leo B. Madsen
#2Tja, 140/t km er da alt for kort for en plejlstang at holde.

Mener ikke dens brud har noget som helst at gøre med olieskifte intervalerne,

om så der var skiftet for hver 1000 km ville den nok være knækket alligevel.

Kulance? Lyder som et eventyr. Jeg ville ikke regne med det.

Kig hellere efter en erstatningsmotor, måske i udlandet, polakkererne kan

meget for få penge.

Ærgeligt, ærgeligt, ærgeligt, men nok ikke noget at gøre ved det.

Hilsen fra  Kadet E ejer fra 87 med 170.000 km på orginal motor som stadig kører fint :-)

Ja livet er nogen gange uretfærdigt.

 

 
Florin's billede
Medlem af
Oprettet d. 08.10.2010 kl. 18:04 | Torben Bo Bo Florin
#1Det er da en kedelig sag, men der er ingen tvivl om, hvordan du står juridisk: Bilens garantie er udløbet for længe siden, og dermed kan du ikke kræve noget fra Opel - blot håbe på en eller anden grad af kulance.

Skriv kommentar

GemGennemlæs
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.
  • Tilladte HTML tags: <a> <p> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd><span><div><br />
  • Internal paths in double quotes, written as "internal:node/99", for example, are replaced with the appropriate absolute URL or relative path.
  • Filter for image paths to CDN URLs

Yderligere information om inddataformater

Nyhedsbreve

Få nyheder, gode råd og tilbud,
der gør dit liv som bilejer lettere

FDM på Facebook