Bliv medlem af FDM - det betaler sig Læs mere ›
Søg

Danske priser på ny bil har verdensrekord

Kurt Kløve Sørensen's billede
Medlem af
Redigeret d. 23.08.2011 kl. 19:58 | Kurt Kløve Sørensen

Ja man bliver dybt chokeret - en større europæisk undersøgelse hvor alle bil parameter er inddraget, står DANMARK på en suveræn 1. PLADS 40% over nr. 2.  Det må da få FDM samt ansvarlige politikere til, at "træde i skikkelse...!"Næste cyklen..

 

Kommentarer til: "Danske priser på ny bil har verdensrekord"
peter15's billede
Medlem af
Oprettet d. 04.03.2012 kl. 10:51 | Peter Madsen
#17Den høje registreringsafgift er vist et levn fra dengang vores betalingsbalance var det største problem - og da alle biler importeres, var det en måde at hindre import uden at konflikte med EU.

Der er ikke rigtig nogen, der forsvarer den, men den er svær at slippe af med. Dog er der sket det, at provenuet er halveret siden sidste omlægning med rabat på km/l og størrelse - og det var vist ikke skatteminister Chr. Jensens mening!

At vi så kører i mindre biler og det er blevet relativt dyrere at gå en klasse op. Tja?

Og så til Statistikken: Det kan vel gøres op på mange måder. Jeg kunne godt tænke mig 2 tal: Hvad tjener staten pr. bilkøb i de forskellige lande? Hvad koster de 25 (5 biler i 5 klasser) mest almindelige modeller i Europa i de 27 lande? 

For faldet i provenue viser helt tydeligt, at "vi" reagerer på ændret afgiftsfordeling. 
g-h's billede
Medlem af
Oprettet d. 25.02.2012 kl. 20:43 | Gert Hansen
#16 Alle disse "kunstige" priser på biler skal fjernes.  En bil skal koste det samme, om man har kørselsbehov til en leaset bil, eller bilen købes.

Om ikke andet, så for at gøre brugtbilpriserne gennemskuelige!

Flåderabatter, kunstige lave leasingpriser og billige demobiler, der endnu ikke har rundet to cifrede kilometertal på tælleren, gør alle at brugtpriserne lavere og giver en større tab for de ejere, der ikke kan/vil bruge disse tiltag.

Jeg er tilhænger af, at registreringsafgiften skal sænkes og med tiden fjernes og erstattes af en brugsfgift, gerne med en GPS anordning.

Bilerne skal være billige, men dyrere at køre i.  Det vil groft sagt, få folk til at købe den bil, de har behov for og ikke den de har råd til.
eisoe's billede
Oprettet d. 25.02.2012 kl. 20:54 | Eigil Sørensen
#15Jeg har med stor interesse læst denne tråd - specielt Torben Bo Florins indlæg er interessante.

Jeg har  - indrømmet uden den mindste anger - lige leaset en ny BMW X1 til erstatning for min ( også leasede ) BMW 318d - så jeg kunne nå det inden de nye regler træder i kraft.

Det interessante er at nogen tror at der kommer flere kroner i statskassen ved at ændre reglerne - det gør der ikke.

Kunne jeg ikke lease den X1 til den pris der gælder nu ville det blive en købt billigere bil - måske Honda Accord - bilbudgettet er det samme. Forskellen er blot at det er muligt at køre i en lækrere og mere trafiksikker bil.

Det samme tror jeg vil komme til at gælde leasede firmabiler - der er et vist beløb bilen må koste - det betyder så mindre biler eller opsigelse af firmabilaftalen - med større fradrag for kørsel i egen bil til følge.

Janteloven længe leve !
reker's billede
Medlem af
Oprettet d. 10.02.2012 kl. 17:05 | Jens Reker
Torben Bo Bo Florin: »
#14Til Torben Bo Florin:

For mange danskere er det uden betydning om skatten hedder det ene eller det andet. Det hele er danske kroner og det er bundlinien der betyder noget i privatøkonomien. Og det er min teori at en stor del af de danske bilister også er ydere eller modtagere af sort arbejde.
Kurt Kløve Sørensen's billede
Medlem af
Oprettet d. 29.08.2011 kl. 18:39 | Kurt Kløve Sørensen
#13Kære Christrian - samme her Christian, vi skulle pga. sygdom måtte vi skifte   vores TABBERT 320 Campingvogn, vægt 500 kg, ud, idet jeg fik afslag på at      måtte montere et sæt "POWRMOWER m/fjernbetjening og indv. 12 volt batteri        og aut. oplader der samlet vejede så meget, at "campingvognens" Typegod kendelse ikke tillod denne vlgtforøgelse. Vi havde en supper god SKODA FABIA 1,4 16 ventilet, 2005, 60.000 km, men for få NM til den HYMER TOURING TROLL

GT 530 vi måtte skifte til, så ja vi skiftede til en fabriksny SKODA FABIA Amb. 1,9
   TDI m/DPF, 105 HK og 240 NM. også her 1 gangskøb, og en godt solidt afslag i købsprisen. ....men i praksis var det uden betydning som 67 år gl. vi skal ikke  skifte - men jeg fandt dette fupsystem med "demo-biler" nix.. MVH. Kurt Kløve
Kurt Kløve Sørensen's billede
Medlem af
Oprettet d. 28.08.2011 kl. 12:54 | Kurt Kløve Sørensen
#12Kære Torben -  det kan ikke siges mere præsist som Du gør det Torben! DU har fuldstændig fået fat i "humlen"...så kan vi kun håbe SKAT "træder i skikkelse"..hej Kurt

 
CHAU's billede
Medlem af
Oprettet d. 28.08.2011 kl. 11:05 | Christian Autzen
#11 Nu er det jo ikke alle, som køber demobiler.

For godt 2 år siden købte jeg ny bil, og blev også tilbudt demobil og en forhandler ville lease mig bilen i et par måneder, men jeg takkede nej. Årsagen var nu mest, at jeg så ville være køber nr. 2, og således ikke med mulighed for at få en ny, hvis den blev totalskadet inden for det første år.

I stedet fik jeg så et godt (væsentligt) nedslag i nybilsprisen på den jeg købte; det var på de tider, hvor det var vanskeligt for forhandlerne at sælge biler.

PS: 

Sort arbejde behøver ikke at have noget med beskatningsniveauet at gøre. Se blot på Spanien, hvor der vel forekommer det meste sorte arbejde inden for det vestlige EU. Og her har man endog en lav beskatning, og ikke mindst hvis man ligger under 150.000 kr. i årlig indkomst. Sort indkomst har iøvrigt været et "menneskegode" i Spanien gennem utroligt mange år - spørg blot hussælgere. Men her er der så i de senere år sket en opstramning. I Spanien beskattes gevinst på hussalg, p.t. på 18 % for udlændinge, residenter betaler via indkomstskatten; huspriserne er dog i de seneste år faldet dramatisk.

Hilsen

Christian
Florin's billede
Medlem af
Oprettet d. 28.08.2011 kl. 08:10 | Torben Bo Bo Florin
#10Hej Kurt

Skal jeg nu forstå dine indlæg således, at det i mindre grad er selve beskatningen og i højere grad alle smuthullerne, du er efter?

For så kan vi være enige!

Hvordan kan SKAT tillade en praksis der gør, at staten mister indtægter på demo-biler?

Hvordan kan SKAT tillade principper som fleks-leasing hvor afgiften betales periodevis? Og restafgiften betales af bilens værdi når leasingperioden er udløbet? 

Eller hvordan har SKAT kunnet tillade Land-Rovere blive indregistreret som autocampere? Dette hul er nu lukket til skade for os, der benyttede muligheden efter formålet.

Ovenstående er skyldes fortolkninger af lovene og ikke lovene i sig selv - altså skal der strammes op på gældende praksis i SKAT.

Selvfølgelig skal man også kigge på den samlede beskatning af motorkøretøjer, men jeg tror ikke på, at det vil betyde at denne beskatning samlet set vil falde - det er en omlægning, vi taler om. Desuden skal en omlægning indføres over en længere periode for ikke at få negativ effekt på alle os, der har biler, vi egentlig er godt tilfredse med - de skulle nødigt blive værdiløse 'over night'.

Og til Jens Rekers morsomme indlæg kan jeg sige, at det er køretøjsbeskatningen uvedkommende - sort arbejde skyldes høj beskatning af arbejdsindkomst.
Kurt Kløve Sørensen's billede
Medlem af
Oprettet d. 27.08.2011 kl. 15:55 | Kurt Kløve Sørensen
#9Jamen Du har ret Christian Autzen, ser vi hen over hele samfundet, er vi alle klar over, at der næppe findes nogen patentløsning. Blot er spørgsmålet i dette tilfælde "registrerings- afgiften på biler" værd at at kigge på, først og fremmest på baggrund af, at afgiftsniveauet desværre har "avlet en række fupnumre" der netop Christian til d.d. har haft den urimelige konsekvens, at staten i flere år, direkte NB: læs...har tabt mia og atter mia af kroner der rettelig efter vort nuværende "registreringsafgift", skulle ende i "statskassen". Men nix, der fandt autoforhandlerne en "smut nitche", de bytter nye biler, kørt få km og sælges som "demobiler" køberen tilbydes en mindre rabat - der skulle "angiveligt være en ægte demobil, og bilkøberen siger "ja tak" alt imens forhandleren kan putte ofte 80-100.000- kr i lommen, der reelt skulle ind i statskassen..leaising-systemet er dukket op, og godt er leaising af bil i tyskland bliver lukket i 2013. Men igen et eksempel på "fiduser som den ekstrem høje regi-streringsafgift har "fremavlet - folk bliver kreative"...

Danmark indtager en suveræn 1.plads i Europa, nr 2. ligger i kr. 40% under Danmark, det  er Finland. Der har nøjagtig samme "kamp for, ar opretholde det høje finske velfærds sam-fund.

Kigger vi i Danmark bagud, var "bilafgiftssystemet" politisk fastslået, det skulle bruges til, at financirere hele vort vejnet, især motorvejsnetudbygning og vedligeholdelse, og de mange følgeudgifter, som Vejdirektoratet styrer. Men pludselig som indtægterne væltede ind i stats kassen, ja så blev "hele bilafgiftssystemet" langsomt uden vi opdagede det, en hovedindtægtskilde sammen med personbeskatningssystemet.  Og dermed kære Christian Autzen står vi hvor vi står nu som Du rettelig konstaterer...mvh. Kurt Kløve
CHAU's billede
Medlem af
Oprettet d. 27.08.2011 kl. 12:11 | Christian Autzen
#8Bilafgifterne er altid en diskussion værd - men så kommer vi jo heller ikke videre.

Ses der på statens udgifter, så er det ulige nemmere for politikerne at bevilge flere penge til den offentlige "forsørgelse" end at udskrive nye skatter og afgifter.

Hvad vores velfærd angår - og således hvad vores skatte- og afgiftspenge går til -  så kunne vi jo stille det spørgsmål, om vi ikke kunne gøre tingene på en anden og billigere måde, så der ikke var behov for at opkræve så store skatter og afgifter.

Sýgehusene, som nu trækkes frem, er jo et godt sted at begynde. For hvem siger, at folk absolut skal beslaglægge en seng længere end højst nødvendigt; og her har mange sygehuse faktisk lært lektien - ambulant undersøgelse, indlæggelse dagen før operation, og så hjem senest 3./4. dagen hhv. mere ambulant behandling.

Og kunne vi så få et sygehus Danmark - og ikke disse totalt overflødige regioner, så kunne man jo bygge store sygehuse og med patienthoteller; og så tilrettelægge operationerne som i en produktionsvirksomhed/bilfabrik.

En betalingsring omkring København er da givet en glimrende ting (jeg kommer der jo næsten aldrig mere). Men omvendt, så vil vi vel alle gerne beholde det meget fleksible arbejdsmarked - og en betalingsring vil alt andet lige forringe dette for mange arbejdstagere. Her kunne man jo så istedet opkræve en særlig årligt løbende afgift af arbejdsgiverne/virksomhederne - når de opretter nye arbejdspladser inde i centrum af storbyerne, så det er her omkostningen kommer til at ligge, i stedet for hos arbejdstagerne.

I Spanien er bilpriserne ca, halvdelen af de danske, og benzin ca. 2 kr. billigere pr. liter. Modsat, så opkræver den spanske stat store beløb i tinglysningafgifter ved bolighandler, og med de meget lave omsætningstal for bolighandler i disse tider, så mangler den spanske stat meget meget store skatte- og afgiftsindtægter. Momsen er godt nok hævet fra generelt 16 % til 18 %, men da 20 til 25 % er arbejdsløse, så er der ikke mange penge til indkøb, og dermed går statens glip af mange momspenge.

Hisen

Christian
Kurt Kløve Sørensen's billede
Medlem af
Oprettet d. 26.08.2011 kl. 19:24 | Kurt Kløve Sørensen
#7Hej Jens Reker, ja det skal nok hjælpe som "som 1 skrædder i he...d. Nej mon ikke nok, det samlede danske "afgiftssystem" skal revurderes, så det samlede resultat sikrer vort "velfærdssamfund´" men også markant får styrket vores trafiksikkerhed - det koster samfundet - Dig og mig og alle andre skatteborgere - ofte mio af kroner 1 færdselsulykke som følge at vores bilpark, dels er komprimeret med mange små nye biler, billige og kører fint, men deres trafikulykkes beskyttelse fx. med det nødvendige antal "airbacks".

Den bilteknologiske udvikling har forlængst overhalet det danske "bilregistrering-ringssystem" dernæst få sat en stopper for det store omfang af salg af de mange "såkaldte demobiler" der netop snyder/bedrager satskassen for mia af kroner, der istedet havner i de forkerte lommer. Derfor Jens Reker...
reker's billede
Medlem af
Oprettet d. 26.08.2011 kl. 18:34 | Jens Reker
#6FDM skriver i seneste Motor (9/2011) at Danmark er europamester i bilafgifter. Vi kan så til gengæld vælge at glæde os over at vi også er europamestre i sort arbejde, hvilket vel kompenserer for en del.
Kurt Kløve Sørensen's billede
Medlem af
Oprettet d. 24.08.2011 kl. 18:13 | Kurt Kløve Sørensen
#5 

Nu tager Torben meget naturligt fat om en side i den trafikpolitiske debat, FDM direktør fandt etableringen af et "bom-penge-system" ved indkørsel til Storkøbenhavn for en dårlig ide??

Det er nu et spørgsmål om, man er tilhængeraf en solid stangtrafik i hele København for ønskværdigt? modsat så er det et faktum vi mangler, at FDMs adm.direktør Thomas Møller Thomsen parrallelt med hans afvisning forsøget på, at begrænse omfanget af biler i hele storkøbenhavn, set i lyset af beboerne i København selvfølgelig skal friholdes som beboer i egen by.  Det ville være et meget vægtigt "indslag" i denne trafikpolitiske debat. FDM hver kan eller må holde sig ude af HELE DEN TRAFIKPOLITISKE DEBAT !!  DET SKYLDER FDM sine medlemmer. Som samfundet - som Danmarks Automobilforening.

Netop derfor bør FDMs blad MOTOR etablere en trafikpolitisk debat, der helst gerne skulle være markeret stærkt, synligt og kraftig opfordring til FDMs medlemmer at deltage.FDMs ønsker til regeringen, automobilbeskatningen contra et "godt skjult gråt automobilkøbs marked når vi taler ny bil, til leasing m.m..
Kurt Kløve Sørensen's billede
Medlem af
Oprettet d. 24.08.2011 kl. 13:37 | Kurt Kløve Sørensen
#4 

Jeg er naturligvis med en solid samfundsøkonomisk baggrund helt klar over, at den bilbeskatning vi har, er et historisk fænomen - og naturligvis skal vi ikke yderligere have smadret vort velfærdssamfund, udover det der indtil nu er sket, men en off. sygehus standard, "en seng med en skummadras af ringekvalitet puttet ind i vinylpose og oven på  blot et lagen?? igen rullemadras! en patient med feber, og lagnet vådt på få timer, ...nej det kan det dårligt gøres ringere. Få det skiftet "selv på en akutafdeling" kræver "sin patient" jeg er desværre selv svært kronisk hjerte- lungepatient, arbejdet mig ihjel, 14-16 timer dg. 7 dage om ugen. blot et eksempel fra en sygehussektor gennemgået en historisk nedgrade-ring: overbelægning, underbemanding, og ofte så dårlig rengøring, pga. af normalt var der  5 rengøringsassistenter nu 2..Fik man "legionellainfektion i sygehusets brugsvand"..det er hverdagen anno 2011......

Derfor skal der - alt andet lige - ske en gennem gribende revurdering af vort beskatnings system, så fx. basisfødevarer har mindre moms end luxux fødevarer..osv.  

Men det niveau bilbeskatningen udelukkende i Danmark har nået, er der opstået Torben Bo Florin og Mogens Meier, nogle "nærmest bedrageriske" bilhandel systemer, salget  af fabriks nye såkaldte "demobiler", handler om forhandlere der udveksler biler, og staten bliver snydt for mia i registreringsbeløb. Mens bilerne sælges med en mindre rabat til bilkøberne får en mindre rabat snupper autoforhandlerne angiveligt ofte tjener beløb nævnt på 100.000- kr pr. solgt demobil, vist 30-40% af nye solgte biler??eller dybt betænkelige forhold omkring dagens bilhandler, som FDM iøvrigt selv har omtalt...

Så er omfanget af leasingbiler lejet i tyskland, og triller rundt herhjemme, begge forhold og sikkert mange flere "fiduser og skattesmutveje" er "frugten af Danmark placering som nr. 1. 40% over nr. 2 = Finland. Og nye fiduser dukker hver dag, der medfører at "bilbeskatnings kroner" ender i de forkerte lommer, men det er måske ubekendt for Jer Mogens Meier og Torben Bo Florin??hullet skulle angiveligt lukks i 2014...

Alt imens "handel med værdipapirer" fortsat er UDEN beskatning som alt andet...det kalder på revudering af det danske bilbeskatningsskatningssystem, der der udover har medført,   at trafiksikkerheden herhjemme lider af et ekstremt stort antal "gamle biler", salg af nye små billige der ikke "i sagens natur" yder samme trafikulykkes beskyttelses, 6-8 airbags osv., alt har sin pris, og prøv at regne ud hvad blot 1 alvorlig trafikulykke koster samfundskas- sen? og ikke mindst de menneskelige omkostninger...ofte katastrofalt høj.

Naturligvis skal vi beskytte "stumperne" af vort forh. legendariske velværdssamfund. Men vi skal ikke være "dum-konservative...mht. omlægning af hele det danske statsafgiftssystem, herunder bilbeskatningen..Dette mål nåes kun ved konstruktiv nytænkning..som da Danmark stort forærede "samfundsejendommen" - vores naturgas og olieressourcer - dette er så en heltanden sag - fortids dårskab!, og dog...her burde Danmark have lært noget af Norge...i håbet om at en konstruktiv nytænkning kan åbne øjene for de tonsvis af "fup huller i skattesystemet". Tag blot den realitet at Danske Vognmænd i årtier har lagt mia-beløb i Motorvejsafgifter i udlandet alt imens alle udenlandske lastvognstog kører fredelig og roligt "gratis på vort motorvejsnet på skatteydernes regning..og danske vognmænd"...
mme's billede
Medlem af
Oprettet d. 24.08.2011 kl. 11:01 | Mogens Georg Meier
Torben Bo Florin: » #2Vi er desværre nødt til at acceptere, at køretøjer udover at være et transportmiddel også er blevet et beskatningsobjekt. Konsekvensen af dette er, at en omlægning/nedsættelse af afgiften vil medføre store huller i statskassen. Derfor skal nedsættelsen jo financieres på anden vis.

FDM's søger at flytte afgiften fra afgift på bilerne til variable omkostninger, men reelt nedsætter det ikke den samlede beskatning.

Der er vel ingen, der forestiller sig, at Danmark skal have billigere biler på bekostning af yderligere nedgang i velfærden?

Så jeg tror, at der er brug for, at vi kommer med nye, kreative forslag - og ikke bare alle bliver enige om, at det er noget skidt med den afgift!
#3Hej Torben

Helt enig!

Formuleringen "også er blevet et beskatningsobjekt" vil jeg dog anfægte. Biler som beskatningsobjekt har eksisteret lige så længe, jeg kan huske tilbage.

Beskatningen er kraftig, ingen tvivl om det, men jeg vil dog godt tilføje, at i 2011 får man samlet set meget mere bil for sine penge end man gjorde i 60´erne, 70'erne osv.

Med venlig hilsen

Mogens Meier
Florin's billede
Medlem af
Oprettet d. 24.08.2011 kl. 09:30 | Torben Bo Bo Florin
#2Vi er desværre nødt til at acceptere, at køretøjer udover at være et transportmiddel også er blevet et beskatningsobjekt. Konsekvensen af dette er, at en omlægning/nedsættelse af afgiften vil medføre store huller i statskassen. Derfor skal nedsættelsen jo financieres på anden vis.

FDM's søger at flytte afgiften fra afgift på bilerne til variable omkostninger, men reelt nedsætter det ikke den samlede beskatning.

Der er vel ingen, der forestiller sig, at Danmark skal have billigere biler på bekostning af yderligere nedgang i velfærden?

Så jeg tror, at der er brug for, at vi kommer med nye, kreative forslag - og ikke bare alle bliver enige om, at det er noget skidt med den afgift!
T. Sørensen's billede
Medlem af
Oprettet d. 24.08.2011 kl. 08:14 | Torben Sørensen
#1Næste, det er betalingsringe, endnu højere P afgift og flere steder du skal betale for at parkere.

Piben ville få en anden lyd det øjeblik alle skulle bruge tog og bus, staten ville gå bankerot inden årets udgang, medmindre at billetprisen blev firedoblet. Så det er skruen uden ende.

Mvh Torben

Skriv kommentar

GemGennemlæs
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.
  • Tilladte HTML tags: <a> <p> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd><span><div><br />
  • Internal paths in double quotes, written as "internal:node/99", for example, are replaced with the appropriate absolute URL or relative path.
  • Filter for image paths to CDN URLs

Yderligere information om inddataformater

Nyhedsbreve

Få nyheder, gode råd og tilbud,
der gør dit liv som bilejer lettere

FDM på Facebook