Hej derude, min C5 har i en længere periode haft en periodisk fejl, eller en besynderlig adfærd.Sidst på min tur til Østrig, 2500 km.
Hver ENESTE gang jeg startede og kører motorvej, km/t 100 +, begynder den at ryste meget voldsomt i styretøjet/ kabinen.
Det hjælper ikke at speede op til km/t 130 – 150, det bliver kun meget værre.
Hvis jeg holder hastigheden på 80 km/t i ca 10 km / minutter går rystelserne væk og jeg kan sætte hastigheden op som jeg vil, km/t 150 – 190, indtil jeg stopper bilen igen.
Sænker jeg farten, eller holder i tomgang i perioder ved kø og andet, sker der ikke noget ved det, jeg kan stadig køre uden rystelser efterfølgende.
Problemet er der hver gang jeg har tanket, eller holdt en længere pause og forsvinder kun, hvis jeg kører meget stille på motorvejen max km/t 100 /10 minutter.
Hvis jeg rører bremserne, når rystelserne står på, reagerer den meget kraftigt med stærkere rystelser.
Jeg har problemer med både sommer- og vinterdæk, sommerdækkene er næsten nye, (5000 km). Dækkene er blevet afbalancerede og hverken mekaniker, eller FDM kan finde fejl på hjul/ styretøj.
I øvrigt hjælper det heller ikke at geare ned i 4. og 3., så det kan heller ikke være transmissionen.
Er der erfaringer derude, eller gode gæt :-)
Få nyheder, gode råd og tilbud,
der gør dit liv som bilejer lettere
Kommentarer til: "C5, 2001, benzin. Ryster periodisk kraftigt på hjul."
Opret ny kommentarHar læst dit indlæg, og jeg kan ikke lade være med at tænke på, om fejlen måske er i selve dækket, altså karkassen. Jeg har selv med de originale 17" Michelin Exalto - et eller andet- oplevet, at dækkene efter i vintervejr at have stået stille i 14 dage (ferie) havde fået en flad side. Det betød, at jeg de første km måtte køre stille og roligt indtil dækkene var blevet varmet op og blevet bløde og medgørlige igen. Måske har et eller flere af dine dæk samme tendens - blot i værre grad.
Der er jo også det forhold, at forhjulsophæng og baghjuls ditto af sikkerhedshensyn så vidt jeg ved stadig fra fabrikken er afstemt således, at forenden har en egensvingning ved f.eks. ca. 80 km/t og bagenden ved f.eks. 120 km/t. Dette gør at begge hjulpar ikke mister vejgrebet samtidigt på grund af ubalance i hjulene. Måske skal fejlen søges ved hjulophængene i stedet for selve hjulene.
Der må være nogen i branchen, som har løsningen på dit problem.
Prøv evt. Citroen-klubben eller for den sags skyld Peugeot - klubben.
M.v.h.
P. Nielsen
Sommerdækkene er næsten nye, 5000 km.