Bliv medlem af FDM - det betaler sig Læs mere ›
Søg

C5, 2001, benzin, "Antipollution default"

climber's billede
Medlem af
Redigeret d. 08.11.2010 kl. 15:27 | Allan Andreasen

Når jeg har kørt bilen varm, ca 100 km motorvej, sætter tændingen meget kortvarigt ud og teksten "Antipollution default" vises på computeren, tændingen fortsætter med kortvarigt at sætte ud ca hver 5. minut, indtil bilen stoppes.
Hvis bilen efterfølgende ikke startes en dag, eller to, er fejlen væk.
Når jeg kører direkte på værksted og computeren aflæses mens fejlen kan registreres, kan det være tændspole, kabler og computer, dvs fejlfinding er svært/ dyrt.

Har I erfaringer derude?
Tændspolerne er skiftet, uden at det hjalp.

Kommentarer til: "C5, 2001, benzin, "Antipollution default""
Varmemesteren's billede
Medlem af
Oprettet d. 06.04.2011 kl. 19:13 | Carsten Pedersen
#7Det problem havde jeg også på min C5 fra 2001.  Problemey blev testet på citroen værksted, uden løsning.   Min lokale mekanikker skiftede en blæser, derefter var der ingen problem.

Mvh.

Carsten
medhue's billede
Medlem af
Oprettet d. 03.04.2011 kl. 08:50 | Niels Lund
#6Undskyld, der er en tyrkfejl, det skal selvfølgelig være 2,0 Hdi

mvh. Niels Lund
medhue's billede
Medlem af
Oprettet d. 03.04.2011 kl. 08:49 | Niels Lund
#5Jeg håber da problemet er løst for jer.

Jeg havde samme problem med en 2,9 Hdi. Det viste sig, at fejlen opstod fordi selvrensningen af katalusatoren ikke fik lov at gøre rensnigen færdig. Den skal simpelthen køres med noget der ligner bundgas i 2. eller 3 gear ca 10 km, eller ud på en længere tur på motorvejen f.eks., så den bliver rigtig brændt igennem.

Der har ikke været problemer med min siden, men jeg frygter det kommer igen i løbet af sommeren, men så kender jeg jo kuren.

Med venlig hilsen

Niels Lund
garagen's billede
Oprettet d. 03.04.2011 kl. 08:36 | martin udsen
#4Jeg har samme næsten problem med min Citroen C5, 2,0i fra 2003. Ved koldstart (også efter et par timers pause) kører motoren normalt de første 20 sekunder. Derefter går den ujævnt og sætter ud på en cylinder, for til sidst - efter 45 sekunder, hvor den går i stå. Derefter lyser motorlampen og der fremkommer besked i display med Anitpollution fault, efterfulgt af katalysator fault. Under dette - lugter bilen kraftigt af uforbrændt benzin, og jeg hælder til den teori, at motoren drukner sig i benzin. Har efter motortest ved Citroen, fået skiftet tændrør og tændspole, men fejlen er ikke forsvundet. Jeg er fortvivlet, og tænker på om det kan være en vandtemperaturføler, der giver forkert signal til computerstyring, men den måler tillsyneladende også korrekt. Har i et svar på problemet, vil jeg meget gerne have besked. Med venlig hilsen, Martin.
kbarfod's billede
Medlem af
Oprettet d. 08.11.2010 kl. 19:17 | Klaus Barfod
#3Hej. "Antipollution Fault"

Jeg har haft det på min C5 II 2005. På min var det den ene af Lamda sonderne der var udenfor kalibreringen. På nyere bezinbiler sidder der to af disse. Den ene bruges af motorstyringen foran katalysatoren til benzinindsprøjtningen. Den anden sidder efter katalysatoren for at se om alt gik som det skulle mht. forureningen.

Andre har haft defekt tændingsbro, men den har du fået skiftet.

En anden fejlkilde kan være for dårligt batteri eller stelforbindelse. Dette får bilens computer til at fejle (for lille spænding til Lamdasonderne mv.

Den helt store fejl (sjældent) er defekte ventilløftere, men så går motoren på 3 cylindre virkeligt dårligt.

Det kan anbefales at du får læst fejlkoderne ud når fejlen er der.
climber's billede
Medlem af
Oprettet d. 08.11.2010 kl. 19:15 | Allan Andreasen
#2Det er ikke selve computerbeskeden, der er hovedproblemet, men det, at den sætter ud.

MVHAA
sdkjeldsen's billede
Medlem af
Oprettet d. 08.11.2010 kl. 16:30 | Søren Kjeldsen
#1Hej.

Jeg har haft oplevelsen med en Peugeot 307 2,0 SW.

Jeg skulle køre med en konstant hastighed på 60 km/t i 5 minutter, så forsvandt beskeden fra displayet.

307`eren jeg havde var fra 2003 og jeg har oplevet det på en årgang 2004 også, og i begge tilfælde hjalp det.

Jeg håber det lykkedes for dig, for det kan være katalysatoren der ikke har det så godt.

Mvh

Søren kjeldsen 

Skriv kommentar

GemGennemlæs
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.
  • Tilladte HTML tags: <a> <p> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd><span><div><br />
  • Internal paths in double quotes, written as "internal:node/99", for example, are replaced with the appropriate absolute URL or relative path.
  • Filter for image paths to CDN URLs

Yderligere information om inddataformater

Nyhedsbreve

Få nyheder, gode råd og tilbud,
der gør dit liv som bilejer lettere

FDM på Facebook