Bliv medlem af FDM - det betaler sig Læs mere ›
Søg

A4 2.0TDI 143 - Chiptuning

belomo's billede
Medlem af
Redigeret d. 24.05.2010 kl. 10:34 | Bent Petersen

Hej,

Er der nogle der har erfaring med chiptuning af 2.0 TDI 143HK , kan kobling m.v. holde til den ekstra belastning ?  Økonomi ?

Mvh//Bent

Kommentarer til: "A4 2.0TDI 143 - Chiptuning"
F.Aagaard's billede
Medlem af
Oprettet d. 24.05.2010 kl. 13:48 | Flemming Aagaard
#13 Hej Bent

Nu kommer der jo en hel del andet end CO 2 ud af udstødningen på en dieselbil og p.t har jeg ikke læst om Chiptuning / tunere der vil garantere at standart fabriks garanti normer vedrørende div udledninger fra udstødningen ikke forringes - så derfor skal du have bilen til syn, selvom du ikke forøger effekten med mere end 20 % - så du kan komme i den relevante "forureningsklasse" til Grøn Afgift.

Derudover siger det sig selv at lægger man 20 % på momentet - bliver hele driv linien belastet temmelig meget mere og hårdere.

M.V.H

Flemming Aagaard 
belomo's billede
Medlem af
Oprettet d. 24.05.2010 kl. 10:31 | Bent Petersen
#12Hewj Torben,

Min bil er 2 år og 14 dage så det garantimæssige er ikke et issue, men det øvrige er jo nok kun for at de dækker sig ind i hoved og rø- efter der har været så megen skriveri i medierne om emnet, nok fordi nogle øko guruer slår det stort op med ekstra forurening osv., men CO2 udledningen bliver målt og holdes indenfor de opgivne værdier. At den skulle køre længere på literen tror jeg ikke på, men det afhænger naturligvis af hvor ofte den tunge højre fod bliver trampet i gulvet.

Mvh//Bent  
Karsten D Hansen's billede
Medlem af
Oprettet d. 24.05.2010 kl. 10:24 | Nenita Hansen
#11Læs Ekstra Bladet i dag, der er flere sider om emnet. Ikke alle er lige seriøse, i den brance.

vh

Karstem
belomo's billede
Medlem af
Oprettet d. 24.05.2010 kl. 10:18 | Bent Petersen
Henrik Dietz: » #8@ Bent Petersen
Du husker selvfølgelig at køre bilen direkte til syn, når den er tunet?
#10Selvfølgelig Henrik , men kun hvis effekten er forøget med mere end 20%.
Florin's billede
Medlem af
Oprettet d. 23.05.2010 kl. 20:08 | Torben Bo Bo Florin
#9Hej Bent

Nedenstående er fundet på Scantunes hjemmeside:

Vi gør opmærksom på, at tuning kun må foretages på biler, der udelukkende anvendes til motorsport samt udenlandsk indregistrerede biler og kan have forsikringsmæssige/garantimæssige konsekvenser, for hvilke Scantune ikke kan gøres ansvarlig. Tilbud/priser dækker ikke evt. godkendelsesprocedurer eller garanti for godkendelse.

Det siger vel alt?

dietz's billede
Medlem af
Oprettet d. 23.05.2010 kl. 18:29 | Henrik Dietz
Bent Petersen: » #7Hej Torben,
Nej det er ikke den forkerte bil jeg har valgt, men derfor kan man jo godt til en relativ overskuelig pris få noget mere bundtræk med en chiptuning.
Er der iøvrigt nogle der har erfaring med chiptuning fra Scantune ?
Mvh//Bent
#8@ Bent Petersen

Du husker selvfølgelig at køre bilen direkte til syn, når den er tunet?
belomo's billede
Medlem af
Oprettet d. 23.05.2010 kl. 11:50 | Bent Petersen
Torben Bo Florin: » #6Har man brug for chiptuning er det da en forkert bil, man har købt!
Træerne vokser altså ikke ind i himlen, så at tro på, at økonomien bliver bedre samtidig med at forurening og CO2 udledning ikke forværres, er utopisk.
Dog findes der originale chipninger, der selvfølgelig er godkendt af producenterne og er integreret i den originale motorstyring, men så er priserne desværre også derefter.
#7Hej Torben,

Nej det er ikke den forkerte bil jeg har valgt, men derfor kan man jo godt til en relativ overskuelig pris få noget mere bundtræk med en chiptuning.

Er der iøvrigt nogle der har erfaring med chiptuning fra Scantune ?

Mvh//Bent
Florin's billede
Medlem af
Oprettet d. 09.05.2010 kl. 12:34 | Torben Bo Bo Florin
#6Har man brug for chiptuning er det da en forkert bil, man har købt!

Træerne vokser altså ikke ind i himlen, så at tro på, at økonomien bliver bedre samtidig med at forurening og CO2 udledning ikke forværres, er utopisk.

Dog findes der originale chipninger, der selvfølgelig er godkendt af producenterne og er integreret i den originale motorstyring, men så er priserne desværre også derefter.
hrhansendotdk's billede
Medlem af
Oprettet d. 09.05.2010 kl. 12:13 | Steffen Hansen
#5@Henrik Dietz:

Vi snakker her om A4 8K TDI, en moderne bil med partikelfilter. Min er snart 2 år gammel, og den er renere om røven end en tilsvarende benzinbil. Udstødningen er stadig helt blank inden i.

Og mht. om fabrikken allerede gør det: 2.0 TDI 120hk og 143hk er _identiske_ biler. Der er kun motorstyringen til forskel. Og af de forskelle til 170hk modellen jeg skrev om, har højst een noget at sige mht. miljøbelastning. Men igen, partikelfilteret taget det.
dietz's billede
Medlem af
Oprettet d. 09.05.2010 kl. 11:43 | Henrik Dietz
#4PS. Og hvad med garantien på bilen? Den forsvinder sandsynligvis.
dietz's billede
Medlem af
Oprettet d. 09.05.2010 kl. 11:40 | Henrik Dietz
#3Et godt råd: Spar dine penge, spar dig selv for ærgrelser og bekymringer (kan bilen holde til de ekstra kræfter? er det lovligt? etc.), og spar luften for skadelig partikelforurening. Næsten al diesel chiptuning er nemlig ulovlig i Danmark. Og det er klart, at sælgernes påstande om bedre økonomi og mindre forurening ikke holder en meter. Ellers havde bilproducenterne forlængst indbygget teknologien fra fabrikken.

Se her:

"De lover guld - og nu også grønne skove.

Økotuning hedder chip-forhandlernes nyeste påfund, der ifølge reklamer i radioen og på nettet lover, at din bil kører 10-20 procent mere på literen og tilmed får flere hestekræfter.

Men det er vildledende markedsføring. For chiptuning er overordentlig miljøskadeligt, siger Kåre Press-Kristensen fra Det Økologiske Råd til DR Nyheder.

»Chiptuning underminerer EU’s forsøg på at få en mere miljørigtig bilpark. De sundhedsskadelige partikler øges markant med langt de fleste chip. Der er eksempler på, at partikelforureningen øges med over 300 procent, når bilen chiptunes, siger Kåre Press-Kristensen.

Derfor er næsten alle chiptuningssæt også ulovlige herhjemme, oplyser FDM.

»Det er kun nogle ganske få fabriksmonterede sæt, der er godkendte. Alt andet er ikke godkendt, fastslår Torben Kudsk«, der er politisk konsulent i FDM."

Læs hele artiklen her http://stiften.dk/article/20100224/AAS/702249875

Glæd dig over de mange diesel-heste, som din bil allerede har...
hrhansendotdk's billede
Medlem af
Oprettet d. 09.05.2010 kl. 11:37 | Steffen Hansen
#2Hej.

Jeg skal heller ikke gøre mig klog på det, men jeg har også overvejet chiptuning hvis det kan gørs på en forsvarlig og lovlig måde. Det nærliggende må være at sammenligne med A4 2.0TDI 170hk. Så vidt jeg kan finde ud af, er trækaksler, bremser, gearkasse, motorblok og stort set resten af bilen ens. De ting der er forskellige er:

1) Turbo'en

2) Nogle "turbulenskanaler" i indsugningen som 143hk modellen ikke har

3) Koblingen

Uden at vide det, går jeg ud fra at turbo og kobling er noget der tit kommer i farezonen ved chiptuning, så at de er anderledes på 170hk modellen er nok et skidt tegn...

Nogen der ved mere, eller ligefrem har egentlige erfaringer?
Karsten D Hansen's billede
Medlem af
Oprettet d. 08.05.2010 kl. 21:22 | Nenita Hansen
#1Jeg ved ikke så meget om chiptuning, men der er flere forskellige former. Nogle er fokuseret på bedre økonomi, andre på flere heste. Det kan være ulovligt. Husk i mange tilfælde skal bilen synes, og forsikringen ændres, hvis du hiver f.eks. 40 hk. mere ud af bilen skal den sunes og du skal betale en hulens masse penge i firsikring. Jeg har haft en Seat med 240 hk. så ville FDM Forsikring ikke kendes ved mig mere. Jeg var heldig at Alka ville forsikre bilen for ca 8.000 årligt.

Jeg tror ikke træktøjet vil tage skade, men måske trækaksler og bremser. Men det er bl.a. derfror den skal synes.

vh

Karsten

Skriv kommentar

GemGennemlæs
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.
  • Tilladte HTML tags: <a> <p> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd><span><div><br />
  • Internal paths in double quotes, written as "internal:node/99", for example, are replaced with the appropriate absolute URL or relative path.
  • Filter for image paths to CDN URLs

Yderligere information om inddataformater

Nyhedsbreve

Få nyheder, gode råd og tilbud,
der gør dit liv som bilejer lettere

FDM på Facebook