Bliv medlem af FDM - det betaler sig Læs mere ›
Søg

607ér hjulstøj.

6896651's billede
Medlem af
Redigeret d. 25.05.2011 kl. 09:35 | Per Nielsen

Jeg har en 607ér fra 2003 som har kørt ca. 110000 km. Den kører på originale alufælge, Michelin 225/55/16. Bilen kører rigtigt lækkert på motorvej-landevej og f. s. v. også i byen, men jeg syntes og har altid syntes, at der faktisk er hjulstøj. Det er lidt svært at beskrive, men det er ikke egentlig rullestøj. Det er mere hvad jeg vil kalde støj fra huller og ujævnheder, og dem er der jo stadig en del af efter denne vinter.

Støj fra huller og ujævnheder, ja naturligvis vil de fleste nok sige, men jeg har også en 406èr fra 1996, og der er den slags støj ikke nær så udpræget. Det irriterer mig selvfølgelig, at mit "flagskib" på det punkt faktisk lyder lidt "billig".

Jeg har selvfølgelig sikret mig mig, at reservehjulet o. s. v. ikke ligger løst, og mekanikeren har spændt ophæng o. s. v. så der ikke skulle være klak-lyde.

Jeg har tænkt på om andre hjul kunne have en virkning, fx et smallere hjul, et 17" hjul, Ja hvad ved jeg.

Har nogen et forslag til hvad jeg kan gøre ?

Kommentarer til: "607ér hjulstøj."
6896651's billede
Medlem af
Oprettet d. 12.10.2011 kl. 11:09 | Per Nielsen
Toke Bohm Veng: » #13Hvis det lyder som klonklyde når du kører over brosten eller huller i vejen, er det helt sikkert de bagerste kødben. Dem får du meget billigt på Ebay og det tager ca. 2 timer at skifte dem. Og så er der RO ! :o)
#14Tak for svaret. Du skriver klonklyde. Jeg skriver klaklyde. Men mon ikke vi mener det samme, og det høres netop meget tydeligt, hvis man kører forholdsvist langsomt over brosten. Klakkelak. Klakkelakkelak. Men jeg syntes det kommer forfra. Sidder der også "kødben" foran ?
tokeveng's billede
Oprettet d. 08.10.2011 kl. 21:13 | Toke Bohm Veng
#13Hvis det lyder som klonklyde når du kører over brosten eller huller i vejen, er det helt sikkert de bagerste kødben. Dem får du meget billigt på Ebay og det tager ca. 2 timer at skifte dem. Og så er der RO ! :o)
MCDK3's billede
Medlem af
Oprettet d. 15.06.2011 kl. 09:52 | Morten Christensen
#12Jeg vil prøve at give dig et eksempel.

Begge vores biler er købt fra ny. Det er ikke noget at prale af!:-) Men  det er efter min mening lettere at have en reference.

En undervogn kan ikke fungere som en ny efter 100000-200000.

Ex. min 307 har gået 92000... Leveret sænket. Jeg har selvfølgelig brugt den:-) Men det ville jég nok også med 607'er.

Jeg har ødelagt en baghjulsleje. Begge skiftet i forbindelse med nye skiver.

Jeg har knækken en fjeder bagi. Begge er skiftet til H&R. Og de er da bare gode. Det skulle have været dem fra starten.

Bagge dæmpere bagi er skiftet....trods at peugeot sagde....de går aldrig til... så var der ikke mere dæmpning i højre side, og under 50% i venstre side.

Det var ikke umiddelbart til at mærke før jeg stod med dem i hånden.

Jeg ved.... at mine dæmpere foran trænger... + fjedre.. sikkert også hjul lejer.

Men jeg ved også at bøsninger + trækaksler holder sig rigtig godt.

Jeg trøster mig lidt ved at, det faktisk er til at få 'ny bil igen' hvis der skiftes nogle dele.

Jeg er nemlig rigtig glad for vores pegotter.

Det samme gælder ikke vores 206. Den har gået 72000. Men den er da blevet lidt mere slatten i affjedringen. Og det vil på et tidspunkt også bevirke mere dækstøj. En ordentlig affjedring holder hjulet ordentligt på vejen.

Min mor har en Rover 620 ti. Jeg tror at den ligger lidt op af din 607, samt, samt diverse bmw.

Det er en 200 hestes. Hun mærker det ikke selv.... Men hvor er den dog slatten.... 235... yes, det virker vildt at køre 130. Jeg forstår ikke hvorfor der skal spares på unervogn. Biler slides, og det koster kroner at vedligeholde, samt købe nyt.

Din 607'er er da en interessant bil at bruge lidt kroner på:-)

Mvh Morten
6896651's billede
Medlem af
Oprettet d. 15.06.2011 kl. 09:22 | Per Nielsen
#11Morten og Christian

Nej jeg har ikke haft den fra ny. Den havde kørt ca. 100.000 km, da vi købte den for lidt over et år siden. Vi købte den fordi vi efterhånden er 5 "voksne" i familien. Vi har altid været glade for vores 406ér, og da fruen straks godkendte 607éren, var valget ikke svært, og den kører da også rigtigt dejligt, er rummelig og lydsvag, bortset lige fra .....

Christian er inde på, om det er fordi jeg måske opfatter lyden fra dækkene anderledes i 607éren end i 406éren, og måske har han en pointe i det. Fruen kører i 607éren og jeg kører primært i 406éren og har har gjort det i så mange år, at jeg er blevet et med bilen. Det er næsten somom, der er automatgear i den 406ér.
MCDK3's billede
Medlem af
Oprettet d. 14.06.2011 kl. 13:45 | Morten Christensen
#10Har du haft din 607 fra ny? evt. km da du fik den.

Mht. dækstøj, er det heller ikke min erfaring at michelin er de mest støjsvage.

Bridgestone.... har jeg slet ikke gode erfaringer med.

Jeg kører goodyear. Det har for mig indtil videre være det bedste valg. 
CHAU's billede
Medlem af
Oprettet d. 14.06.2011 kl. 13:03 | Christian Autzen
#9Hej Per

Først - nej jeg har ikke en 607'er.

Dernæst - du klager over hjulstøj, og her foreslår jeg så en simpel test, altså at sætte nogle andre dæk på bilen for at se, om det kunne afhjælpe problemet.

Michelin-dæk er i  min verden lidt hårdere end f.eks. nogle andre dækmærker, og det betyder så, at ujævnheder slår mere igennem med Michelin - hhv. vil et lavere dæk, som 55 være mere stift end f.eks, 60 eller 65.

Og derfor kunne en test af et dæk med højere profil være en ide; men omvendt så kan man jo starte forfra og så bruge løs af penge - indtil problemet er løst (enten det så er pengene eller dækkene !).

Jeg giver dig helt ret - en 607'er burde alt andet lige være mere komfortabel opbygget end en 406'er, og derfor burde dækkene jo reelt være mere lydsvage på denne bil; men det kunne jo så også være det, som man kunne kalde et "synsbedrag" - at du opfatter støjen fra dækkene på en anden måde i 607'eren end i 406'eren.

Hilsen - og held og lykke med dit foretagende.

Christian

6896651's billede
Medlem af
Oprettet d. 14.06.2011 kl. 08:43 | Per Nielsen
#8Fabrikken anviser (og Michelin åbenbart også) 225/55/16, men vil jeg kunne opnå mindre hjulstøj ved at vælge et dæk med profil 60, uden at det bliver noget slingreværk? Og er det lovligt? Der er vel en årsag til at fabrikkerne anbefaler en hjulstørrelse og dækdimension.
MCDK3's billede
Medlem af
Oprettet d. 13.06.2011 kl. 23:46 | Morten Christensen
#7Michelin's dækguide for en 607:

Fordæk & Bagdæk
225
55
R 16
95

W

MCDK3's billede
Medlem af
Oprettet d. 13.06.2011 kl. 23:41 | Morten Christensen
#6Med en dækbredde på 225 er 55 næppe et lavprofildæk.
6896651's billede
Medlem af
Oprettet d. 13.06.2011 kl. 15:33 | Per Nielsen
#5Christian Autzen

Er det så Peugeot 607 du kører med 65 profil?
CHAU's billede
Medlem af
Oprettet d. 11.06.2011 kl. 10:35 | Christian Autzen
#4Nu kører du jo på dæk med lav profil  - 55 - og det gør jo, at dækket bliver mere stift, en ting som er medvirkende til, at støj fra huller og ujævnheder slår mere igennem, end hvis det var en 60'er eller 65'er profil.

Hvad med at prøve et sæt dæk med en højere profil hhv, andet dækmærke - så får du da prøvet, om det kunne være problemet, før du eventuelt bruger en helvedes masse penge på noget, som ikke hjælper.

En anden ting er, at Michelin dæk - synes jeg selv at have bemærket, bliver lidt mere støjende jo mindre dækprofil der er tilbage.

PS: Jeg kører selv altid med 65 profil - netop for at sikre en bedre komfort; men det kan så skyldes min alder, at jeg sætter det komfortable før det sportslige ! 

Hilsen

Christian
MCDK3's billede
Medlem af
Oprettet d. 10.06.2011 kl. 20:48 | Morten Christensen

Hej Per.

Du får lige et par erfaringer.

Jeg har 2 peugeot som jeg har haft fra ny af.

Mine erfaringer er indtil videre at det er bagenden der først kræver opmærksomhed.

Dæmpere der står af ved 60-80000 km, hvorfor hjulene ikke kommer ordentlig over ujævnheder.

Baghjuls lejer der tiltager i støj.

Dårlige fjedre. H&R fjedre kan stærkt anbefales.

Min 307 griffe er blevet ny igen.

Du har et flagskib, men hvis du vil holde standarden, bliver det nødvendigt at skifte dele ud præventivt, ellers bliver du træt af den.

Michelin er ikke nødvendigvis garant for støjfri og gode dæk.

Uanset Adac fdm test kører jeg goodyear. På min 307, 235-45-17 Eagle f1 asymetric

Vinter 205-55-16 ultragrip performence2. V-mærket.

Duragrip på vores 206.

Altid godt op i load indeks. Jeg er ikke blevet skuffet endnu.

Pas på med valg af værksted!

Mvh Morten
6896651's billede
Medlem af
Oprettet d. 10.06.2011 kl. 18:18 | Per Nielsen
#2Hej Mogens

Jeg ville lige se om der kom flere bud.

Det med gummibøsningerne tror jeg, at jeg har læst et andet sted også, så det vil jeg tjekke.

Tak for svaret.
mme's billede
Medlem af
Oprettet d. 25.05.2011 kl. 10:33 | Mogens Georg Meier
#1Hej Per

Der kunne måske være tale om slidte gummibøsninger?

Mvh. Mogens Meier

Skriv kommentar

GemGennemlæs
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.
  • Tilladte HTML tags: <a> <p> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd><span><div><br />
  • Internal paths in double quotes, written as "internal:node/99", for example, are replaced with the appropriate absolute URL or relative path.
  • Filter for image paths to CDN URLs

Yderligere information om inddataformater

Nyhedsbreve

Få nyheder, gode råd og tilbud,
der gør dit liv som bilejer lettere

FDM på Facebook