Meld dig ind i dag og bliv godt kørende Lige nu får du 20% rabat første år (Normalpris 640 kr. om året)

Test af servicerens additiver

FDM har testet servicerens additiver

FDM har undersøgt og testet tre additiv produkter. Se her testen af produkter fra Würth, Bardahl og Bell Add.

FDM har set nærmere på produkter fra:

Würth er et internationalt firma, som er leverandør til det professionelle erhvervsmarked med alt indenfor bolte og skruer, værktøj, kemiske og tekniske produkter og lignende. Du har sikkert set deres logo på værkstederne, men de har ikke et direkte salg til privatkunder.

Bardahl er et internationalt firma som er leverandør til den professionelle autobranche med alt indenfor additiver, håndrens, olie, bilpleje og lignende. Du kan opleve deres logo på værkstedet, men også i nogle bilistbutikker, som sælger reservedele, tilbehør og udstyr.

Bell Add er et dansk firma som er leverandør til den professionelle autobranche i Danmark, samt produktudvikling og erfaringsudveksling i hele Norden. De har specialiseret sig indenfor rensevæsker og rensemetoder til indvendig rensning og vedligeholdelse af motorer. Du kan opleve deres logo på værkstederne, i nogle bilistbutikker, samt på FDM testcentrene.

Mere om additiver

Test på diesel og benzin bil

Hvert produkt blev testet på 2 biler. Vi testede på nye moderne dieselbiler, ældre diesel biler, samt benzin biler. Først blev der lavet en røggastest på dieselbilerne. Nogle af bilerne blev desuden undersøgt indvendig i cylinderne med endoskop kamera for synlig ophobning på stempler og ventiler. Det blev konstateret, at en gruppe af bilerne ville kunne gå gennem syn, hvorimod den anden gruppe ville blive kasseret grundet forhøjede røggasser og ophobning af affaldsstoffer.

Koncentreret rens

Bilerne fik udført en koncentreret rens med rensemaskine. De fik en rens igennem indsugningen og en rens via udstødningen – en såkaldt EGR rens. Bilerne blev kørt en god tur for at sikre at affaldsstofferne var brændt væk, og rensevæsken var ude af brændstofsystemet. Efterfølgende blev bilerne igen undersøgt med endoskop kamera og fik lavet en ny røggastest.

Synligt resultat

Overordnet var der synligt resultat for begge grupper biler. På gruppen af biler, som fra begyndelsen kun havde små synlige tegn, kunne der efter rensningen registreres sænkede røggastal sig. Indvendig kunne der registreres en ændring og nogle biler fik en registrerbar blødere motor gang. Gruppen af biler, der ville være blevet kasseret til syn, viste store forbedringer i røggastesten og ville efter rensningen kunne klare et syn. Ved nærmere undersøgelse med endoskop, kunne det klart ses, at motorerne var blevet renset indvendig for affaldsstoffer.

Har du brug for servicerens

FDMs konklusion er, at additiv har en rensende effekt. Men det er ikke alle bilejere, som har behov for en servicerens ved hvert serviceeftersyn. Det kan sammenlignes lidt med, at der er nogle, som har behov for at gå til tandlægen hver 6. måned, mens andre kan nøjes med tandrens hver 12. måned. I stedet for at værkstederne pr. automatik hælder servicerens i tanken, er det bedre med en dialog om den enkeltes bilejers kørselsmønster og vaner for at få klarlagt om der er et behov for en forebyggende servicerens.  

Rens billigere end udskiftning

I nogle tilfælde, hvor en dyse er tilstoppet eller en EGR ventil er til kokset, kan en rensning vise sig at være en del billigere frem for en dyrere komponent udskiftning. En udskiftning af en dyse kan i de værste tilfælde ende med en hel motor adskillelse. En servicerens som hældes i tanken koster ca. kr. 150 - 250,- og en koncentreret rens på et værkssted koster ca. mellem kr. 1.500 - 3.500,- alt afhængigt af omfang. Servicerens er dog ikke løsningen på alle fejl, da man fortsat vil kunne komme ud for helt almindelige mekaniske skader, som ikke kan løses med en rens.
 

Andre additiver

Ud over additivet til brændstoftanken, findes der også en bred pallette af specielle rense additiver til turboer, EGR-ventiler, motorolie, partikelfilter osv. Disse produkter har vi dog ikke testet og kan derfor ikke komme med en vurdering.
 

FDM anbefaler også:

 

Når bilen skal på værksted

Video: Hvad er servicerens

Video: Hvad er motoradditiver

Gå ikke glip af bilviden og gode tilbud

Få bilnyheder, gode råd om vedligeholdelse af bilen samt aktuelle tilbud fra FDM.

7 kommentarer

  Opret ny kommentar
Rediger
 |  Skrevet af: Erik Carlo Andersen
#7Test af servicerens additiver.....................Hvor?
Rediger
 |  Skrevet af: Kjeld Kamp Svendsen
#6Ja, Abcon fuelsystem cleaner fra Lindemann, det har jeg gode erfaringer med, gav min gamle Lancer en tur efter 105.000 km., selve motoren mærkede jeg ikke nogen forskel på (den blev også tit "blæst" igennem med 5000 rpm. over en 10-12 kilometer), men mit benzinfyr kom der godt nok knald på igen, og har fået 3-4 kammeraters motorer kørt friske igen.
Så bruger jævnligt Abcon fsc i min nye Lancer, da der også er benzinfyr i.
Rediger
 |  Skrevet af: Michael Rank An...
#5Hvilke produkter fra de andre producenter skal man vælge hvis man ønsker et vedligeholdene produkt til at hælde i tanken ved tankning? Modsat Belladd så har de andre producenter adskillige produkter og det virker uoverskueligt. Hvilke har I testet? Jeg bruger belladd og er tilfreds med det, men synes det er lidt dyrt.
Rediger
 |  Skrevet af: Ove Adler Sørensen
Quoting: Dennis Houborg Svendsen
#4Du har fuldstændig ret. FDM op på hesten igen.
Rediger
 |  Skrevet af: Dennis Houborg ...
#3"Testen" er ligegyldig og uinteressant uden en konklusion af de forskellige produkter!
Rediger
 |  Skrevet af: Jan Garder
#2Vores Vectra 2,0T gik meget ujævnt i tomgang. Efter rådgivning fra vores AutoMester har vi nu efter 3 tankfulde med tilsætning af BellAdd oplevet at motoren er begyndt at gå mere roligt og lavere i tomgang. Fuld tilfredshed herfra.
Rediger
 |  Skrevet af: Peter Wilms
#1Angående servicerens, har jeg ikke oplevet nogen effekt med Bell Add, med derimod produktet fra Lindemann.dk ABCON Progarage servicerens, findes både til benzin og dieselmotore, jeg bruger det til min Mitsubishi Galant 2.0 gti 16v årg. 1992 med 135.000 km på tælleren, og den kører som en drøm, der er ikke nogen kritik af Bell Add.

Indsend kommentar

  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.
  • Tilladte HTML tags: <a> <p> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd><span><div><br />
  • Internal paths in double quotes, written as "internal:node/99", for example, are replaced with the appropriate absolute URL or relative path.
  • Filter for image paths to CDN URLs

Yderligere information om inddataformater

FDM netbutik

Stort udvalg af bil- og campingudstyr

FDM netbutik

Stort udvalg af bil- og campingudstyr
VIND
MED FDM

TEST OG VIND

Er du en fremtidssikret bilist?

LÆS MERE
Gavekort 10.000 kr.

Få nyheder fra FDM og vær med i konkurrencen om 5 stk. Tivoli Wild Cards.