Lige nu 699 kr.
Medlemskab
Vejhjælp +
Batteritjek

Meld dig ind i dag og bliv godt kørende

Additiv er servicerens til brændstoftanken

Additiv servicerens

Et additiv er udviklet til at rense og beskytte komponenterne i brændstofsystemet. Mange får påfyldt servicerens i forbindelse med serviceeftersyn.

Når der sker en forbrænding i motoren efterlader det affaldsstoffer som blandt andet kommer fra brændstoffet og oliedampene. Affaldsstoffer sætter sig på stemplerne, ventilerne, indsprøjtningsdyserne, EGR ventilen og lignende steder. Ved at tilsætte et additiv i brændstoffet, blødgøres affaldsstofferne, så de brændes af i forbindelse med forbrændingen. Det vil sige, at motoren renses indvendig, mens du kører i bilen. Rensningen kan sammenlignes lidt med en afkalkning af kaffemaskinen.

SE VIDEO: Hvad er en servicerens

Ophobning af belægninger

Det er ikke alle biler som ophober belægninger indvendig i motoren. Det er blandt andet afhængig af den enkeltes kørselsmønstre. Det kan dog opleves på både benzin og diesel motorer. Nogle FDM medlemmer har oplevet, at motoren i deres moderne dieselbil kokser til omkring indsprøjtningsdyser, gløderør og EGR ventil. Hvis det får lov til at udvikle sig, kan det med tiden bevirke, at bilen kører ujævnt eller har et dårligt brændstofforbrug. Med tiden kan det resultere i at motorlampen lyser på bilens panel. Det skal så løses med store og dyrere reparationer.

Mere end et additive

Der findes forskellige niveauer indenfor indvendig rensning af motorerbrændstofsystemet. Der findes servicerens som du selv eller værkstedet kan hælde i brændstoftanken, det kan virke forebyggende, men også rense begyndende ophobning, men hvis det har siddet der i længere tid eller der er tale om større mængde, skal der andre metoder til.

Rensning af brændstofsystem

Hvis der er tale om større ophobning af affaldsstoffer i motoren, kan nogle værksteder tilbyde en mere koncentreret indvendig rens af brændstofsystemet. Dette foregår ved at brændstoftanken frakobles og en rensemaskine tilkobles direkte på brændstofsystemet. Motoren startes op og kører en lille time på den koncentrerede rensevæske. Motoren kører med forhøjede omdrejninger, samtidig med at der sprøjtes et andet rensemiddel direkte ind i indsugningen. Hvis der er mistanke om affaldsstoffer i EGR ventilen, så kan den renses med koncentreret rensevæske på spray enten som væske eller som skum, som skal sidde i kort tid og opløse affaldsstofferne.

FDM anbefaler også:

Når bilen skal på værksted

Spørg FDMs tekniske rådgivere

Gå ikke glip af bilviden og gode tilbud

Få bilnyheder, gode råd om vedligeholdelse af bilen samt aktuelle tilbud fra FDM.

Indsend kommentar

  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.
  • Tilladte HTML tags: <a> <p> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd><span><div><br />
  • Internal paths in double quotes, written as "internal:node/99", for example, are replaced with the appropriate absolute URL or relative path.
  • Filter for image paths to CDN URLs

Yderligere information om inddataformater

FDM netbutik

Stort udvalg af bil- og campingudstyr

FDM netbutik

Stort udvalg af bil- og campingudstyr

FDM netbutik

Stort udvalg af bil- og campingudstyr