Trailerfælder

Falder du i nogle af trailerfælderne? Foto: Colourbox

Kender du nogle af de fælder, man kan falde i, når man kører med trailer?

Når traileren eller anden anhænger spændes bag på bilen, er der en række regler, der træder i kraft. Det handler fx om, hvor meget du må læsse traileren med og hvor meget, du må køre med i forhold til dit kørekort. Her er tre fælder, du kan risikere at falde i, hvis du ikke kender reglerne for, at køre med trailer.

1. Læsning af trailer

Overlæsning af trailer er både farligt og ulovligt. Det er ikke lige meget, hvad du læsser traileren med. Sten og vådt grus fylder måske ikke så meget, men det vejer til. I en såkaldt havetrailer med en lastevægt på 325 kg, må der fx kun være enten:

  • Sådan ser ca. 40 skovlfulde grus ud i en havetrailer18 fliser (40x40 cm)
  • 18 sække muldjord a 50 l (ikke våd)
  • 52 tørre lægter
  • 36-40 skovlfulde tørt grus

Hvis du bliver stoppet med en for tungt lastet trailer, kan du risikere at få en bøde. Bøden er 75 kr. pr. procent overvægt, dog mindst 1.000 kr. Vurderer politiet desuden, at vogntoget er til fare for færdselssikkerheden, kan du få en betinget frakendelse af kørekortet. De to ting kan også kombineres.

LÆS OGSÅ: Så lidt må der være på traileren

LÆS OGSÅ: Sådan læsser du en trailer rigtigt

2. Kørekortet og bil

Der kan være krav til både kørekort og bil, når du skal køre med trailer.

Kørekortet

Med et almindeligt kørekort (kategori B), må du køre med en trailer med en totalvægt på op til 750 kg. Er trailerens totalvægt på mere end 750 kg, skal du også se på bilens tilladte totalvægt. Er trailerens totalvægt på mere end 750 kg, skal du også se på bilens tilladte totalvægt. Bilens tilladte totalvægt og anhængerens tilladte totalvægt må tilsammen ikke overstige 3500 kg.

Har du taget kørekort før 1. maj 2009, må du i Danmark dog vælge den vægt, der står på bilens registreringsattest som anhængernes største tilladte totalvægt - uden dog at overstige 3500 kg.

LÆS MERE: Kørekort før 1. maj 2009

Skal du køre et vogntog (bil+trailer) med en totalvægt på op til 4250 kg, skal du have et såkaldt B+ kørekort.

Med et trailerkørekort (B/E) kan du køre vogntog med en samlet totalvægt på op til 7000 kg. Dog må anhængerens vægt ikke overstige 3500 kg.

LÆS OM: Trailerkørekort

Bilen

På bilens registreringsattest, kan du se, hvor meget bilen må trække. Dette står under punktet: "påhængskøretøjets største tilladte totalvægt m/bremser" eller "påhængskøretøjets størtse tilladte totalvægt u/bremser".

Reglerne for hvor meget du må køre med, og hvad bilen må trække kan være komplicerede. FDM har derfor lavet en trailerberegner, som kan beregne det for dig.

TEST HER: FDMs trailerberegner

3. Hastighed

Hvor hurtigt må du køre med trailer og anden anhænger? Hvis du kører personbil med en totalvægt på højst 3500 kg, så gælder følgende fartgrænser:

  • Motorvej: 80 km/t
  • Motortrafikvej og landevej: 70 km/t
  • By: 50 km/t

Hvis der i byerne lokalt er skiltet med højere hastighedsgrænser, må du følge dem. Dog må du max. køre 70 km/t i en byzone med anhænger. Er din anhænger godkendt til Tempo 100 i Danmark, må du dog køre 100 km/t på motorvej og 80 km/t på landevej og motortrafikvej.

TJEK HER: Kan din anhænger få Tempo 100 i Danmark?

For en personbil med anhænger får du frakendt kørekortet betinget ved 40 pct. overskridelse af hastighedsgrænsen.
LÆS MERE: Sådan omregistrerer du traileren

Få FDM vejhjælp til traileren

FDM Kort Vidste du, at som medlem kan du bl.a. få:

  • Vejhjælp til campingvogn og trailer
  • Ekspertrådgivning og juridisk hjælp
  • Adgang til billån, forsikring og vejhjælp
  • Bladet Motor 11 x årligt med forbrugerstof og tips og tricks
Bliv medlem

Gå ikke glip af bilviden og gode tilbud

Få bilnyheder, gode råd om vedligeholdelse af bilen samt aktuelle tilbud fra FDM.

11 kommentarer

  Opret ny kommentar
Rediger
 |  Skrevet af: Casper Schad
Quoting: Frantz Felk
#11Hej Frantz

Jeg ved ikke om jeg er helt enig med dig i, at man kan betragtes som uskyldig når man tages på fersk gerning i at overtræde gældende regler for køretøjers lovlige udstyr og indretning :) Men du har måske nok ret i, at der er tale om regler, som langt fra alle kender. Og at der derfor ikke var tale om en overtrædelse af reglerne som den pågældende mand begik med vilje. Men det er ikke en betingelse for at pålægge bøde at man har kendskab til de regler, man overtræder. Derfor er det selvfølgelig også vigtigt at holde sig orienteret om de mange regler, der gælder for kørsel, som man altså altid er forpligtet af.

Regler om køretøjers lovlige udstyr og indretning findes ikke i færdselsloven, så deri kigger du forgæves. Disse regler findes i stedet i udstyrsbekendtgørelsen. Og det er i denne bekendtgørelse at det er fastslået, at der ved kuglen på anhængertrækket altid skal forefindes et sikringsøje til brug for hæftelse af sikringswire. Og det er også i denne bekendtgørelse at det er fastslået, at ved kørsel med anhænger med påløbsbremse, så skal der anvendes sikringsordning der udløser påløbsbremsen i tilfælde hvor anhængeren falder af tilkoblingsordningen. Og den sikringsordning vil normalt bestå i en wire der hæftes i sikringsøjet ved kuglen.

Med venlig hilsen
FDM Rådgivningen
Casper Schad
Advokat
Rediger
 |  Skrevet af: Henning Frandsen
#10Lige en 4. ting man skal huske: Jf. Bekendtgørelse om synsfri sammenkobling af bil og påhængskøretøj med en tilladt totalvægt på højst 3500 kg
§5 Stk. 2. Bilens og påhængskøretøjets registreringsattest eller kopi heraf skal medbringes under kørslen og på forlangende vises til politiet.

Henning Busch Frandsen
Rediger
 |  Skrevet af: Peter Bo Rasmussen
#9Ref. Frank Hjort

Vedr. hastigheder på motorvej.

Hastigheden på alm. bil på motorvej under 3.500 kg er 130 km/t.
På udvalgte strækninger er hastigheden dog begrænset til 110 km/t.

Hastigheden for lastbiler, modulvogntog, hænger/trækker m.m.,
er begrænset til 80 km/t, samt hvis du kører med alm. trailer efter køretøj under 3.500 kg.

Tillige er hastigheden for lastbiler sat op fra 50 km/t til 70 km/t i bymæssig bebyggelse på udvalgte strækninger. Det være sig ringveje, store gennemkørselsveje m.m.

På landeveje/motortrafikveje er lastbiler på grund af deres størrelse begrænset til 70 km/t.
Alm. biler må køre hhv. 80 og 90 på landeveje og motortrafikveje,
afhængig af skiltning.

Der er som intet latterligt i disse forordninger.
De er vedtager ud fra et sikkerhedsmæssigt/transportmæssigt synspunkt,
og det skal vi vel alle være glade for, så vi kan færdes sikkert i trafikken.
Har selv set adskillelige eksempler på førere af et køretøj der har hovedet under armen, og det er disse der er til fare for os andre, så kan de blive udskilt med politiets hjælp, ser jeg det kun positivt at der er sat forskellige begrænsninger på køretøjet, afhængig af hvilket et du fører (med/uden påhæng)

Måské skulle du gøre dig selv, en tjeneste og læse op på de Danske hastighedsbegrænsninger.

Ved ikke lige hvor du får dine 100 km/t fra på motorvej.
Kan det være Tempo 100 godkendelse med campingvogn ?,
men dit indslag tyder på en mangel og indsigt i love og regler, samt forståelse af trafiksikkerhed :-)
- og igen. . .
Der er intet latterligt i trafiksikkerhed.
Rediger
 |  Skrevet af: Carsten Nielsen
Quoting: Frank Hjort Andersen
#8Med mindre du mener at samtlige trailere burde have lov til at køre 80 på landevejen er jeg meget uenig med dig.
Rediger
 |  Skrevet af: Ole Balch Petersen
#7Er det tilladt at trække en trailer med højere tilladt totalvægt end angivet på registreringsattesten, hvis traileren er læsset således, at dens aktuelle vægt er lavere end angivet på registreringsattesten ?
Rediger
 |  Skrevet af: Torben Sørensen
Quoting: Jesper Christensen
#6Frakendelsen kommer også ved 30% fartoverskridelse og ved mindre end 1,6 mm. slidbane. Undgå at overholde vigepligt og ingen sele på mindreårige. Hvor farlig skal den tur absolut være?
Rediger
 |  Skrevet af: Torben Sørensen
Quoting: Frantz Felk
#5Hej Franz. Jeg går ud fra du mener spring wiren. Den skal sidde til et fast punkt på bilen, hvilket i praksis betyder at den må ikke kunne falde af uden at den fjerne fysisk. sætter du den over trækkrogen kan den i teorien ryge med op og den vil så ikke aktive påhængets bremse. Så et lukket øje fastmonteret det trækkende køretøj og en hel og funktionel fjeder belastet lukkeøje fastmonteret på springwiren skal sættes sammen og betjenten må finde noget andet der er galt.

Mvh Torben
Rediger
 |  Skrevet af: Frantz Felk
#4Jeg mangler så afgjort den 4. oplysning: Hvordan anvendes sikkerhedslinen
korrekt ved trailerkørsel???
Jeg så i tv, at det kostede en uskyldig ældre mand kr. 1.000 i bøde at hæfte sikkerhedslinen om krogen på en dobbeltakslet trailer med bremser, da han blev stoppet af politiet.
Der synes at være forskellige regler for trailere/campingvogne med bremser og trailere uden bremser.
Vi har derfor efterfølgende forsøgt at finde bestemmelserne herom i færdselsloven. Det lykkedes ikke rigtigt, da VI kun fandt nogle vage og uklare formuleringer om emnet.
FDM oplyste til gengæld nogle helt andre og skrappe lovkrav om linefastgørelsen!!!
VIL I HOS FDM IKKE VÆRE SÅ VENLIGE AT REFERERE TIL DET STED I FÆRDSELSLOVEN, HVOR REGLERNE STÅR!?
Mvh.
Rediger
 |  Skrevet af: Frank Hjort Andersen
#3Hvor var FDM's lobbyister, da der skulle vedtages nye hastighedsgrænser.

Jeg kan forstå der er to forskellige fartgrænser på motorvej 100/80 km/t.

Men at der på landevej nu findes både 70/80 km/t er fuldstændigt latterligt!
Rediger
 |  Skrevet af: Annica Berggreen
Quoting: Jesper Christensen
#2Du mener at FDM skal hjælpe folk der ønsker at overlæsse deres trailer, til at vide nøjagtig hvor meget de kan overlæsse med, inden de mister kortet?

Ok.

Indsend kommentar

  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.
  • Tilladte HTML tags: <a> <p> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd><span><div><br />
  • Internal paths in double quotes, written as "internal:node/99", for example, are replaced with the appropriate absolute URL or relative path.
  • Filter for image paths to CDN URLs

Yderligere information om inddataformater

FDM netbutik

Stort udvalg af bil- og campingudstyr

FDM netbutik

Stort udvalg af bil- og campingudstyr