Bliv medlem af FDM i dag

- og få en masse fordele til dig og din bil
Bliv medlem

Tesla Model S 85 Performance+ Tech

Tesla Model S

Tesla Model S er en elbil med stor rækkevidde, potent motor og masser af plads. Motor er i den grad imponeret over bilens egenskaber, men ikke alt imponerer.

 
 

7 kommentarer

  Opret ny kommentar
Rediger
 |  Skrevet af: Kent Olle Bajer
#7installer motor-kabinevarmer i Teslaen.
det gør den ikke afgiftspligtig, sænker elforbruget og forlænger derved rækkeviden.
den kan fås gas-benzin- eller dieseldreven.
og så er det jo altid rart at sætte sig ind i en varm bil en kold vintermorgen
Rediger
 |  Skrevet af: Flemming Høy
#6Ligger problemet for Tesla S ikke et helt andet sted?
I 85 KWh modellen ligger der hvad der svarer til 1000 Lithium Ion laptopbatterier. I den nye BMW i3 er der 22 KWh eller ca. 250 batterier. Hvis vi alle vil til at køre i elbiler skal produktionen af batterier virkelig forøges. Der sælges mere end 7 mio. Toyotaer pr. år så hvis de bruger samme slags batterier ville Toyota alene bruge mere end 1.000.000.000 batterier om året. Produktion og transport af så mange batterier ville alene være en enorm miljøbelastning, ligesom de mest optimistiske estimater af planetens lithium reserver giver os max. 100 år før vi løber tør.
Rediger
 |  Skrevet af: Helle Madsen
#5Jeg forstår slet ikke hvordan i kan sammenligne en P85+ med en BMW 520?? -burde i ikke ha taget en 60 kwh bil så? -Har selv købt en 60 kwh og hvis jeg skulle konfigurere en BMW 5 med samme udstyr og motor med samme hk/0-100 tid løber den op i næsten 1,5 mio kr. -Hvis i skulle være fair er det jo BMW M5 + udstyr og så bliver det da interessant at se på forbruget..



En lille video som viser en p85+ mod M5

http://www.youtube.com/watch?v=vvHTN0Yi1t4








Rediger
 |  Skrevet af: Kim Jensen
Quoting: Soeren Wang Rasmussen
#4http://www.ens.dk/sites/ens.dk/files/info/tal-kort/statistik-noegletal/aarlig-energistatistik/energistatistik2012.pdf

Dette er den årlige energi rapport fra Energistyrelsen.
På side 39 finder du det danske tal for udledet CO2/kwh pr. brændselsenhed
Tallet er 481 g CO2 / kwh.

Vil du være venlig at dokumentere hvor energistyrelsen nævner 478 gram?

Da dette tal er udledt pr brændselsenhed, kan vi være enige om at du fuldstændig neglicere al form for vedvarende energi produceret/importeret i DK (41 pct. vind, vand og sol i 2012) og importeret Atomkraft (5% i 2012).

Jeg vil nævne jeg er stor fan af Tesla S elbilen, men erkender gerne bilens begrænsninger. Det er dog ikke rimeligt at i udstiller dette som en faktuel vurdering, og bevidst bruger håndplukkede data.

Når jeg har opladet mine Bly eller NiMH-Akku batterier fra stikkontakten er det den strøm der blev deklareret hos energinet (http://energinet.dk/DA/KLIMA-OG-MILJOE/Miljoedeklarationer/Sider/Miljoed...) jeg har opladet batteriet med.
Rediger
 |  Skrevet af: Søren Wang Rasmussen
#3Svar til flere:
Målingen af det faktiske elforbrug i Tesla Model S er baseret på faktiske forbrugsmålinger af den mængde af strøm vi så at sige har lagt ned i bilen. Det er altså ikke bilens eget bud på strømforbruget vi har benyttet. Heri er også indregnet det tab man har i selve laderen. Vi lagde således 84 kWh ned i et batteri, der kunne køre 289 km. Det er sådan regnestykket ser ud. Det er helt korrekt, at man kan forlænge rækkevidden, hvis man kører pænt hele tiden. Det gælder for så vidt alle biler. Det kan sikkert også blive en hel del værre, når det for alvor bliver vinter. Du har sikkert skrevet ubevidst forkert , men vi angiver forbruget til 292 Wh/km.
Med hensyn til CO2-udslippet har vi taget udgangspunkt i gennemsnitstallet for el-leverancen til danske forbrugere ifølge Energistyrelsen. Tallet er fra 2012. Man kan ikke nøjes med at se på vindmøllestrøm, da man i så fald gør al anden strøm mere sort, idet man jo kun kan bruge strømmen en gang. Der er mange der mener, at man rent faktisk skal se på marginalstrøm, da elselskaberne jo skal udvide produktionen for at levere den energi, der før var leveret af benzin. Det har vi dog ikke taget med i regnestykket, da elbilen i så fald ville blive meget sort. Du har ret i, at elproduktionen med tiden vil blive mere CO2-venlig.
For dieselbilen har vi ligeledes taget udgangspunkt i det konkrete forbrugstal, og altså ikke fabrikstallet. Her har vi også tillagt det CO2-udslip der tilkommer ved raffineringen af dieselolien, ligesom vi har modregnet den CO2-reduktion man får ved at have indblandet syv procent biodiesel i dieselolien (her regnes med en fortrængning på 50%).

Jeg håber at du kan bruge denne test til at få et mere nuanceret billede af forbrug, rækkevidde og udslip ved de forskellige motorteknologier.
mvh
Søren W. Rasmussen
Rediger
 |  Skrevet af: Ulrik Honoré
#2Enig, eller som de selv skriver så lad om natten, og så er udledningen signifikant lavere.
desuden virker det som om der er kørt med MEGET tung fod i jeres test.
jeg har kørt el bil, jeres ynglings hade el bil en Renault fluence, men altså også en relativt stor el bil, og der når jeg ALDRIG i nærheden af 29KWH/100 km som i skriver i har forbrugt i denne test. selv på motorvej og om vinteren med varme og alt kommer jeg aldrig over 22KWH/100 km, og i gennemsnit over året ligger jeg på 16. derfor vil det for alle normale nok ligne de 400 km pr opladning, . det er vel fair at antage at man ikke i hverdagen finder det at køre som man lige har fået kørekortet.
Rediger
 |  Skrevet af: Jan Aage Hansen
#1De 478 g CO2 per kWh er det baseret på danske tal? Og fra hvilket år?
I 2010 var udledningen i Danmark 477 g CO2/kWh efter 200% metoden. I 2012 er udledningen faldet til 335 g CO2/kWh efter 200% metoden, hvilket betyder at Teslaens udledning falder med årene og nu kun udgør 98 g CO2/kWh, hvilket svarer til en VW up!
Kilde: http://energinet.dk/DA/KLIMA-OG-MILJOE/Miljoedeklarationer/Sider/Miljoed...
PS. I har ikke kørt særlig pænt, for 292 Wh/km (29,2 kWh/100 km) er et noget højere forbrug end hvad de danske Tesla Model S ejere bruger, endda ved meget motorvejskørsel med 130 km/t.

Indsend kommentar

  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.
  • Tilladte HTML tags: <a> <p> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd><span><div><br />
  • Internal paths in double quotes, written as "internal:node/99", for example, are replaced with the appropriate absolute URL or relative path.
  • Filter for image paths to CDN URLs

Yderligere information om inddataformater

FDM netbutik

Stort udvalg af udstyr til bilen

FDM netbutik

Stort udvalg af udstyr til bilen