Lige nu 699 kr.
Medlemskab
Vejhjælp +
Batteritjek

Meld dig ind i dag og bliv godt kørende

Opel Mokka - et X med stor effekt

Opel Mokka X. Foto: Karsten Meyland Lemche, FDM

Den faceliftede Opel Mokka har fået et X på navnet, men forbedringerne af både bilen og køreoplevelsen rækker langt videre.

BiltestOpel Mokka X 1.4T Innovation 4x4 aut.

Opel Mokka er netop introduceret i en faceliftet udgave, nu med tilføjelsen X bag navnet, som bliver den nye betegnelse for Opel’s crossovere og firehjulstrukne modeller. Motor har testet topversionen med 1.4-liters turbomotor og 152 hk. Motoren er fra Opels seneste motorgeneration og er meget velfungerende og passer fint til Mokka X.

Mokka X har et klart firehjulstrækker-præg, som især er tydeligt, når man ser bilen skråt bagfra. Foto: Karsten M. Lemche, FDMI denne version er motoren koblet med en 6-trins automatgearkasse og Opels avancerede firehjulstræk, der fordeler kræfterne ud til hjulene efter behov; ved normal kørsel trækker bilen på forhjulene, men under særlige forhold sender gearkassen op til 50 procent af trækkraften ud til baghjulene. Det betyder, at firehjulstrækket ikke har en nævneværdig negativ indflydelse på brændstoføkonomien.

LÆS OGSÅ: Motors gruppetest af de populære crossovers Mazda CX-3, Honda HR-V, Nissan Qashqai og Renault Kadjar

Det avancerede firehjulstræk er også med til at gøre Mokka X til en velkørende bil, og den pæne frihøjde og bilens relativt høje tyngdepunkt har ingen negativ indvirkning på bilens balance. Den kører ganske fladt gennem sving og opfører sig i det hele taget neutralt uden tendens til over- eller understyring, givetvis takket være det adaptive firehjulstræk.

Mangler nødbremse

Førerpladsen er velindrettet og overskuelig. Den store trykskærm byder på god grafik, der understøtter det udmærkede IntelliLink-system.Sikkerhedssystemerne er omfattende og velfungerende, men det er næsten pinligt, at Opel ikke tilbyder automatisk nødbremse på en bil, der nærmer sig 350.000 kr. i udsalgspris. Bevares, der er både lydalarm og visuel advarsel, når man kommer for tæt på en forankørende, men det er ikke helt nok i denne prisklasse i 2017, og det koster den en stjerne i vores bedømmelse.

LÆS OGSÅ: Motors duel mellem crossoverne Peugeot 2008 og Renault Captur

Til gengæld har Opel tilsyneladende sat sig for at være førende på lygteteknologi, og Mokka X kan udstyres med LED-lygter i alle versioner. Det havde den testede version også, og det fungerer fremragende. Desværre er det ekstraudstyr til 20.000 kr., men det er faktisk en merpris, der er værd at betale.

Lækker og moderne kabine

Bagagerummet er regulært, men ikke prangende stort. Det sluger 356 liter med bagsædets ryglæn oppe, og 1.372 liter med bagsædet foldet ned.Det er i kabinen, man finder de største nyheder, og her er Opel for alvor rykket ind i den digitale tidsalder med IntelliLink-systemet, der forbinder bilen med førerens og passagerernes mobile digitale enheder.

Det er et gennemtænkt og meget velfungerende interface med dansk tale og danske menuer, tilmed pakket ind i en lækker grafik med nem navigation gennem systemerne. Farveskærm på 7” er standardudstyr, men testbilen var udstyret med en 8”-skærm, som koster 15.000 kr. ekstra inkl. navigation.

Kvalitetsfornemmelsen i kabinen er som i andre nye Opel-modeller væsentligt forbedret i forhold til tidligere generationer, og det er tydeligt, at det er et område, hvor den tyske fabrik virkelig prøver at skille sig ud. Man finder sig hurtigt til rette bag rattet, og førerpladsen er overskuelig og behagelig. Mange funktioner styres fra den berøringsfølsomme skærm, så antallet af knapper er minimeret.

LÆS OGSÅ: Motors test af den anderledes crossover Nissan Juke

Den sekstrins automatiske gearkasse i Mokka X er velfungerende og matcher den lille turbomotor godt.Man sidder ganske opret både for og bag, og der er god benplads til passagererne på bagsædet på nær ved midterpladsen. Udsynet skråt bagud er ikke imponerende, men testbilen var udstyret med bakkamera, som er ekstraudstyr til meget rimelige 4.500 kr., og som man helt afgjort bør bestille med.

Testinfo om Opel Mokka X:

Opel Mokka X 1.4T Innovation 4x4 aut.
349.205 kr. (heraf reg.afgift 185.145 kr.)

Plus:
Opel Mokka X's nye front gør slægtskabet med det øvrige Opel-program endnu tydeligere. Mokka bygges nu i Spanien i stedet for Sydkorea.Motor
Infosystem
Oplevet kvalitet

Minus:
Udsyn bagud
Ikke tre års garanti
Nødbremse ikke mulig

Motors tal:
Målt forbrug: 14 km/l
Beregnet økonomi: 4,05 kr./km

Se alle tekniske data om Opel Mokka X

Gå ikke glip af bilviden og gode tilbud

Få bilnyheder, gode råd om vedligeholdelse af bilen samt aktuelle tilbud fra FDM.

Indsend kommentar

  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.
  • Tilladte HTML tags: <a> <p> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd><span><div><br />
  • Internal paths in double quotes, written as "internal:node/99", for example, are replaced with the appropriate absolute URL or relative path.
  • Filter for image paths to CDN URLs

Yderligere information om inddataformater

FDM netbutik

Stort udvalg af bil- og campingudstyr

FDM netbutik

Stort udvalg af bil- og campingudstyr

Netbutik banner på FDMdk: Snekæder

FDM netbutik

Stort udvalg af bil- og campingudstyr

Netbutik banner på FDMdk: Motorolie

FDM netbutik

Stort udvalg af bil- og campingudstyr