Bliv medlem af FDM i dag

- og få en masse fordele til dig og din bil
Bliv medlem

Nissan X-Trail - støjende familiebil

Nissan X-trail. Foto: Karsten Meyland Lemche, FDM

Nissan X-Trail fås med syv sæder, og indretningen er målrettet familielivet. Men testbilen var udstyret med en meget støjende dieselmotor.

BiltestNissan X-Trail DCI 177 Xtronic aut. Tekna

Misfornøjet er det ord, som bedst beskriver oplevelsen af topmodellen af Nissan X-Trail.

Det starter ellers godt.  Pladsforholdene er gode, og især bagsædet er som skabt til en familiebil. Udstyrslisten er alenlang, måske naturligt for topversionen Tekna, men det er alligevel imponerende med både Bose-højttalere og et væld af sikkerhedspakker.

Læs også: Motors duel mellem SUV'erne Kia Sportage og VW Tiguan

X-Trail adskiller sig designmæssigt fra Qashqai, når du ser modellerne bagfra. Bagagerummet er på 550 liter, tilkøber du syv sæder, falder det til 445 liter.Dog falder fraværet af adaptiv fartpilot meget i øjnene.

Ikke så langt på literen

Men efter udstyrslisten er pakket forsvarligt ned, starter vi motoren, og så starter misæren. Dieselmotorer har fået skyld for meget, men normalt giver de flotte forbrugstal, kraftigt bundtræk og har en behagelig motorlyd.

Topvarianten af X-Trail har kun det kraftige bundtræk. For Motors forbrugsmåling viste kun 13 km/l, hvilket er kortere end selv den 280 hk kraftige benzinmotor i Alfa Romeos SUV Stelvio.

Læs også: Motors test af Volvo XC60 - moderne SUV

Xtronic-gearkassen har en traditionel automatgearsvælger, men er et CVT-gear med mange udvekslinger. Det fungerer udmærket, men passer ikke godt til den store dieselmotor.Mere belastende er motorlyden, der nærmest kan karakteriseres som støj. Og som konstant forbliver et irritationsmoment. Det bliver ikke bedre, af at være kombineret med en CVT-automatgearkasse.

Med en anden motor havde gearkassen formentlig passet fint, men kombineret med den store 2.0-liters dieselmotor fungerer det ikke. Med automatgear må den store diesel kun trække 1.650 kg på krogen, vælger du manuelt gear, må den trække 2 ton.

Se hvad bilen koster på biler.dk

Fine køreegenskaber

Rattet er lidt fladt i bunden, hvilket skal give lidt mere plads til benene og lette ind/udstigning. Speedometeret er lineært og ikke nemt af aflæse, digitalt speedometer kan vælges mellem speedometeret og omdrejningstælleren.X-Trails øvrige egenskaber er over middel. Køreegenskaberne er ikke dynamiske og inspirerende, men passende for en SUV-type. Trods 19 tommer fælge er komforten udmærket, og X-Trail er behagelig at køre langt i. Motoren falder også lidt til ro ved konstant fart.

360-graders kamera er standard på N-Connecta- og Tekna-versionerne. Det forvrænger virkeligheden på bilens hjørner, men er smart til at se, om du parkerer helt lige i p-båsene.Bortset fra denne motorvariant er X-Trail en vellykket feriebil. Det skyldes især, at anden række er relativt højt placeret, så børnene lidt som i biografen får lidt bedre udsyn ved at sidde højere oppe end forældrene. Det er både ud af forruden og sideruderne.

LÆS OGSÅ: Motors test af den kolossale SUV Skoda Kodiaq

Der er også mulighed for at få en tredje sæderække, det er kombineret med panorama-soltag og koster 20.000 kr. Sæderne er mest egnet til børn og kortere ture. Vil du have panorama-soltaget, kan det tilkøbes for blot 7.400 kr.

Du kan vælge mellem to- og firehjulstræk. Du kan også låse differentialerne og vælge et elektronisk kravle-ned-af-bakken program.

Tre stjerner for en ellers god bil er en hård dom. Men med en pris på over 500.000 kr. med de nye afgifter, dårligt brændstofforbrug og en ulidelig hård diesellyd kan det ikke blive til mere. En bedre motor og mere konkurrencedygtig pris vil løfte vurderingen med en stjerne eller to.

Testinfo om Nissan X-Trail:

Nissan X-Trail DCI 177 Xtronic aut. Tekna
522.565 kr. (nye afgifter)

Plus:
4x4
Plads
Udsyn

Minus:
Syvtommers trykskærm er standard, og du har også navigation. Opløsningen på skærmen er grovkornet og ikke tidssvarende. Det er måske acceptabelt i en Nissan Micra, men i en X-Trail til over 500.000 kr. er det ikke.Forbrug
Motorstøj
Fartpilot

Motors tal:
Målt forbrug: 13 km/l
Beregnet økonomi: 5,90 kr./km

Tag testen: Se hvilken bil, der passer til dig

Se alle tekniske data om Nissan X-Trail i FDMs bildatabase

Gå ikke glip af bilviden og gode tilbud

Få bilnyheder, gode råd om vedligeholdelse af bilen samt aktuelle tilbud fra FDM.

Indsend kommentar

  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.
  • Tilladte HTML tags: <a> <p> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd><span><div><br />
  • Internal paths in double quotes, written as "internal:node/99", for example, are replaced with the appropriate absolute URL or relative path.
  • Filter for image paths to CDN URLs

Yderligere information om inddataformater

FDM netbutik

Stort udvalg af udstyr til bilen