Bliv medlem af FDM i dag

- og få en masse fordele til dig og din bil
Bliv medlem

Mazda CX-5 - lidt lille indeni

Den nye Mazda CX-5 ser større ud, end den er.

Den nye Mazda CX-5 ser stor ud, men indeni er pladsen ikke overvældende. Føreren sidder godt og udstyret imponerer, så den er attraktiv som senior-SUV.

CX-5 er en „tag eller lad vær”-model, der især henvender sig til bilkøbere, som gerne vil have et højt udstyrsniveau. For at få topkarakter skulle den have en større trykfølsom skærm med Apple CarPlay/Android Auto, mulighed for adaptiv fartpilot på andet end topmodellerne samt mulighed for at kombinere automatgear og benzinmotor uden firehjulstræk.

Det kan dog ikke rykke ved det samlede gode indtryk, som CX-5 giver: Man behøver ikke at være en bilgigant for at ramme plet.

 
 

5 kommentarer

  Opret ny kommentar
Rediger
 |  Skrevet af: Niels Henrik Ch...
#5Til Steen Hansen: Jeg er enig med Jens Christoffersen. Små turbo motorer behøver ikke at give problemer. Jeg har nu haft en Fiesta model 2015 i 2 1/2 år. Den er udstyret med en 3 cylindret turbomotor, med knap 1 liter volumen, der yder 125 hk, hvilket reelt og med 99 oktanvirker som mere, måske 140 hk. Årsagen til mit valg var, at motoren i tyske autoblade var testet som problemløs i en Ford Focus over 100.000 km. Ideen med at det maksimale moment indtræder tidligt, ved 1700 omdrejninger, muliggør tidlige gearskift og dermed et lavt forbrug. Et kortvarigt boost af momentet, ved gas gennem gearene, forårsager, at momentet virker langt kraftigere end en moderne 2 liters moot uden turbo. Jeg har meget svært ved at se ulemperne ved små turboladede motorer.
Rediger
 |  Skrevet af: Christen Christensen
#4Jeg har et ben i hver lejr.

Fruen har en Honda Civic 1,8 Sport med 142 benzin-HK. Den er lav-gearet og går ca. 38 km/t ved 1000 o/min. i 6. gear svarende til godt 3400 o/min. ved 130 km/t - der er ikke vildt ryk i 6. gear på motorvejen, da max. moment ligger ved 4300 o/min. Der er lyd i den, men det lyder sundt og harmonisk. Og den trækker uden ryk eller protester ved 50 km/t i 6. gear.
På en ferietur til Chamonix gik den tæt på EU-normen, mens den ved småture om vinteren kun går 13-14 km/l (Aut. klimaanlæg er altid aktivt).

Selv kører jeg i en privatleaset Peugeot 308 st. car. 1,6 med 120 turbo-diesel-HK. Den er høj-gearet og går ca. 67 km/t ved 1000 o/min. i 6. gear svarende til knap 2000 o/min. ved 130 km/t - der er pænt ryk i den på motorvejen, da max. moment ligger allerede ved 1750 o/min. Den er dejligt lydsvag på motorvejen. Til gengæld er der kun brug for de første 4 gear ved bykørsel (max. 50 km/t).
På en ferietur til Lofoten (hurtigt op og ned gennem Sverige) gik den 21-22 km/l, mens den til daglig herhjemme klarer 18-20 km/l - afhængig af årstiden (Aut. klimaanlæg er altid aktivt).

Jeg er glad for begge biler.
Rediger
 |  Skrevet af: Jens Kristoffer...
Quoting: Steen Hansen
#3Hej Steen.
Er du sikker på at de små turbomotorer fortsat giver så mange problemer?
Har du prøvet at køre med en lille turbo-benzin?
Kombinationen af benzinøkonomi, smidighed og trækkraft gør dem helt vidunderlige!
Rediger
 |  Skrevet af: Jens Meyer Svendsen
#2Suzukis boosterjet 1.4 har automatgear, bedre økonomi og mere udstyr end C5´en
Rediger
 |  Skrevet af: Steen Hansen
#1FDM glemmer helt at godskrive, at en bil uden turbo tilbyder et langt mindre kompliceret liv som bilejer. Prøv selv at lave en statistik over hvor mange bilejere, der har problemer med deres små turbomotorer i alt for store biler? Da vi købte vores CX 5, var vi også ude at prøve en tilsvarende bil med en 1,6 turbomotor. Det var en katastrofe i køreoplevelsen på motorvejen. Tak til Mazda for ikke at ligge under for modedillen med små spinkle motorer og iltmaske. Jeg finder det også lidt underligt, at FDM fortsat priser dieselmotorer, da dieselbiler de facto er på vej ud af markedet.

Indsend kommentar

  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.
  • Tilladte HTML tags: <a> <p> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd><span><div><br />
  • Internal paths in double quotes, written as "internal:node/99", for example, are replaced with the appropriate absolute URL or relative path.
  • Filter for image paths to CDN URLs

Yderligere information om inddataformater

FDM netbutik

Stort udvalg af udstyr til bilen