Bliv medlem af FDM i dag

- og få en masse fordele til dig og din bil
Bliv medlem

Duel: Peugeot 5008 mod VW Touran

Dueltest af syvsædersbilerne Peugeot 5008 og VW Touran. Foto: Karsten M. Lemche, FDM

Både Peugeots flotte 5008 og VW’s praktiske Touran kan begejstre en børnefamilie. De har begge plads til syv personer, og selvom pladsforholdene er næsten ens, er der stor forskel på den måde, bilerne forkæler familierne på.

DueltestPeugeot 5008 1.2 e-THP Active

DueltestVW Touran 1.4 TSI Comfortline - testvinder

Vi starter på bagsædet. Altså det i bagagerummet. Der, hvor min 188 cm lange krop på origamimanér skal foldes helt korrekt for at komme om. Men idet jeg har indfundet mig på tredje række af Peugeots nye 5008, sidder Eva (160 cm) og smiler ved siden af mig.

Børn elsker at sidde på allerbagerste række. I hvert fald på korte ture. Og der er ingen tvivl om, at Eva befinder sig noget bedre heromme end jeg. Mine knæ rammer ind i ryglænet på midterste række, selvom vi har kørt anden sæderække frem for at give lidt plads til den voksne. Eva derimod sidder godt og har rigeligt med plads til både ben og hoved.

Peugeot 5008 har en flot designet kabine. Især med metalknapperne under den trykfølsomme skærm. Smart med digitale instrumenter, men ikke, når der kommer direkte lys på dem. Kopholderne (nederst til højre) er dårligt placeret i forhold til førerens højre arm .Men idet vi kravler over i duellanten VW Touran, bliver hendes smil lidt større, for her er større ruder, mere benplads og bedre loftshøjde. De sidste to endda på et niveau, hvor du som voksen kan sidde på korte ture. Og nej, knæene rammer ikke længere imod.

Design og antidesign

Man kan sige, at designet gør forskellen på de to duellanter. Peugeot har et moderne, smart design med lidt mindre rudeareal og flotte designløsninger som metalkontakter under den trykfølsomme skærm. Den kræser virkelig for dine øjne, og den er da også klart børnene på billedernes favorit.

LÆS OGSÅ: Motors gruppetest af crossovers - Mazda CX-3, Honda HR-V, Nissan Qashqai og Renault Kadjar

VW Touran har et let aflæseligt speedometer, hvor du ikke som i Peu-geoten er tvunget til at se på digitaltal. Touran er netop opdateret med VW’s nye 8"-trykskærm, der står flot uanset lys i omgivelserne. Kedeligt design i kabinen, men funktionaliteten er god.VW Touran er derimod et kedeligt, kasset og helt igennem praktisk tænkt køretøj. Den ligner VW-traditionen tro sin forgænger, og det giver bedre gensalgsværdi. Praktisk i hverdagen og økonomisk – det kan til gengæld vinde de voksnes stemmer.

En del af forklaringen på det firkantede design er, at Touran har virkelig store side- og bagruder. Ja faktisk er sideruderne seks cm højere, og bagruden hele 30 procent højere end den, du finder i 5008. Det giver ikke overraskende mere lys og et meget bedre udsyn, og det glæder både fører og passagerer.

SUV eller MPV?

Vores unge modeller faldt umiddelbart for Peugeot 5008's iøjefaldende design, mens det voksne testhold satte større pris på VW Tourans praktiske egenskaber.MPV’erne var et hit i 00’erne, og Peugeot kalder selv deres 5008 for en SUV, nutidens trend. Det må være noget, marketingafdelingen har fundet på, for 5008 er en MPV. Altså en praktisk familiebil med fleksibel indretning mere end en sporty, offroadlignende type. Den har f.eks. små rum i gulvet bag forsæderne, hvor du kan gemme ting og sager.

 

Peugeot 5008 har med 702 liter det største bagagerum. Det kan udvides ved at flytte anden sæderække frem. Med alle syv pladser i brug kan du også pakke under sædet; her er i alt 166 liter.Men mere essentielt er der tre separate sæder på anden sæderække, som individuelt kan justeres i længderetningen og ryglænshældningen. Det er klassisk MPV-stil. Du kan endda tage den tredje sæderække helt ud af bilen. Det kan du ikke i Touran.

LÆS OGSÅ: Motors test af Toyota C-HR - dette er ikke en Toyota!

Den tyske kasse har derimod samme fleksibilitet på anden sæderække, og så giver de lavere placerede og højere sideruder børnene bedre udsyn. Flybordene i Touran er også bedre udformet og mere brugbare end dem, du kan tilkøbe til 5008.

VW Touran rummer blot 137 liter, når alle syv sæder er i brug. Når man kun er fem, har du 633 liter. Tredje sæderække kan ikke tages ud; til gengæld har du altid et plant gulv i bagagerummet.Et minus ved begge biler er, at bagdørene er meget lange. Faktisk over en meter. Årsagen er, at der er brug for en stor døråbning for at kunne komme om på tredje sæderække. Det gør til gengæld, at det kan være lidt svært at kante sig ind på bagsædet på en trang p-plads. Med samme døråbning i cm målt fra karrosseriet er der bedre adgangsforhold til anden sæderække i Touran. Især med smallest mulig åbning.

Ro i familiebilen

Nu handler biler ikke alene om design og pladsforhold, men også om, hvordan de kører. Og her kan familien Danmark godt glæde sig. Trods bilernes størrelse, så kører de fantastisk. Der er ikke tale om GTI-fræsere, men du får god komfort, og bilen reagerer prompte, når du drejer på rattet.

LÆS OGSÅ: Motors test af Seat Ateca - Seats trumfkort

Det er sværere at komme ind på tredje række i 5008. Gulvet bagi er højere placeret, og åbningen er mindre. Det går dog nogenlunde for en teenager.Peugeot 5008 er lidt mere sportslig i sin ageren, og med sit relativt lille rat føles den mere agil i trafikken. Rattet har flad top og bund, og det irriterer ved parkeringsmanøvrer. Men man vænner sig til det med tiden.

VW Touran har et klassisk rat og klassiske køreegenskaber. På nogle overflader kan den føles lidt mere fast i affjedringen, selvom dens 16"-fælge er en tomme mindre end Peug­eotens. Begge biler er meget støjsvage, og det gør dem ideelle til at køre lange ture i.

Billigere udstyr

I denne test har vi valgt benzinvarianterne, der er den motor, som passer bedst til de fleste familier. Ifølge tallene burde Touran vinde sikkert, men i praksis føles motorerne lige stærke. Det er kun ved høje omdrejninger, at Touran trækker fra. Ved hverdagskørsel er der ingen forskel.

I Motors forbrugsmåling kørte Touran lidt længere på literen end 5008, og det er mest en kritik af Peugeoten, der var tre km/l fra de officielle tal. Men i forhold til bilstørrelsen er 17-18 km/l pæne tal.

LÆS OGSÅ: Motors test af Audi Q2 - trendy mini-SUV

VW Touran byder på bedst plads på tredje række, mere lys og bedre adgangsforhold. Der er også bedre fodplads under anden sæderække.Både Peugeot 5008 og VW Touran er faldet i pris som følge af de nye afgifter. VW har efterfølgende ændret lidt på standardudstyret, så multifunktionsrat og adaptiv fartpilot er blevet standard på Comfortline-versionen. Kort fortalt er Peugeoten blevet 25.000 kr. billigere, mens Touran er faldet 30.000 kr. Men fordi biler i denne prisklasse nu betaler 85 procent i registreringsafgift mod tidligere 150 procent, skal du betale mindre for udstyret.

Peugeots topvariant, Allure, koster blot 15.000 kr. mere end denne Active. Men selvom du får 19"-fælge, Apple CarPlay/Android Auto, flyborde, rullegardiner, p-sensor foran og en række designdetaljer, så er det vigtigere, at du med dette udstyrsniveau kan tilkøbe LED-forlygter. For i begge biler savnede vi bedre lys i mørke.

LÆS OGSÅ: Motors test af Kia Niro - hybrid crossover

Ganske overraskende er VW Touran billigere end Peugeot 5008. Ikke bare at eje, men også på pris og på ekstraudstyr. Det gælder især, hvis du vil have automatgear. Det koster 13.000 kr. til Touran, mens Peugeot forlanger 37.000 kr. oven i den 15.000 kr. dyrere Allure-version. Til Touran vil vi ud over automatgearet anbefale Apple CarPlay/Android auto og DK Komfortpakke, der indeholder panoramasoltag, bakkamera, nøglefri betjening og rullegardiner til bagdørene. DK-pakken med p-sensorer for/bag er også nyttig.

I denne kombination får du den bedste familiebil på markedet netop nu. Praktisk, fornuftig og økonomisk. Egenskaber, som kendetegner en testvinder – når du spørger en voksen. Men det er ikke altid, at fornuften skal sejre, så hvis 5008 rammer dine tangenter, kan du trygt købe den.

Testinfo om Peugeot 5008 og VW Touran:

Peugeot 5008 1.2 e-THP Active
328.870 kr. (nye afgifter)

Plus:
Design
Pladsforhold
Køreegenskaber

Minus:
Udsyn
Udstyrspriser
Ikke tre års garanti

Motors tal:
Målt forbrug: 17 km/l
Beregnet økonomi: 3,85 kr./km

Se alle tekniske data om Peugeot 5008 i FDMs bildatabase

VW Touran 1.4 TSI Comfortline
319.358 kr. (nye afgifter)

Plus:
Udsyn
Pladsforhold
Adaptiv fartpilot

Minus:
Design
P-sensor ikke std.
Ikke tre års garanti

Motors tal:
Målt forbrug: 18 km/l
Beregnet økonomi: 3,65 kr./km

Se alle tekniske data om VW Touran i FDMs bildatabase

Gå ikke glip af bilviden og gode tilbud

Få bilnyheder, gode råd om vedligeholdelse af bilen samt aktuelle tilbud fra FDM.

Indsend kommentar

  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.
  • Tilladte HTML tags: <a> <p> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd><span><div><br />
  • Internal paths in double quotes, written as "internal:node/99", for example, are replaced with the appropriate absolute URL or relative path.
  • Filter for image paths to CDN URLs

Yderligere information om inddataformater