Meld dig ind i dag og bliv godt kørende Lige nu får du 20% rabat første år (Normalpris 640 kr. om året)

VW Golf GTE – den grønne GTI

Det er ikke lige til at se, at VW Golf GTE er den mest avancerede Golf nogensinde. Foto: PR

Opladningshybriden VW Golf GTE er en sportslig og grøn bil med mange talenter. Ét af dem er rimelig pris.

En fuld opladning varer to timer og et kvarter fra en ladestander eller hjemmelader (1x16 ampere). Fra et almindeligt stik tager det knap fire timer. Hurtigladning tilbydes ikke. Foto: VWMotor mener: VW Golf GTE er en fantastisk bil med eminent teknik. Den kan både være sportslig og bede om at blive kørt nænsomt, og tilmed er den til at betale sammenlignet med andre motorstærke biler.

VW Golf træder på sin 40 års fødselsdag ind i en helt ny verden. Den verden, der består af opladningshybrider – eller elbiler uden begrænsninger. Det gør Golf til verdens første bil, der både fås i benzin-, diesel-, el- og naturgasversioner foruden opladningshybriden GTE.

Golf GTE blander sig dermed i en lille, eksklusiv skare af opladningshybrider. Audi lancerer inden VW A3 med helt samme teknik som Golf GTE, og ellers er udbuddet begrænset til Volvo V60 D6, Opel Ampera og – med lidt god vilje – BMW i3 med rækkeviddeforlænger.

LÆS OGSÅ: Motors test af Volvo V60 D6

Farvetemaet på VW Golf GTE er blåt: logo, frontgrill og bremsecalipre. Foto: Torben Arent, FDMDen tekniske cocktail i Golf’en er kompleks og imponerende: en standard 1.4 TSI-benzinmotor med 150 hk, en elmotor på 102 hk, en særlig version af DSG-automatgearkassen og et mellemstort litiumbatteri med 8,8 kWh energi – nok til 50 kms elkørsel ifølge normen.

Elastisk forbrugstal

Summen af de to motorer er 204 hk, 350 Nm, 0-100 på 7,6 sekunder og en potentiel ekstrem grøn glorie: 66,7 km pr. liter. Som altid ved den type biler er tallet både lidt akademisk og elastisk, idet det baserer sig på en bestemt fordeling mellem el- og benzinkørsel (her er det 2/3 el) og på, at strømmen er CO2-fri.

DSG-gearkassen er modellen med seks trin, men i stedet for de normale to koblinger har den her hele tre. Den tredje bruges til at koble benzinmotoren helt fra hjulene, når føreren slipper speederen. Så triller bilen uden motorbremsning.

Det bliver ingeniøragtigt, når en menu indeholder disse fire, ikke helt indlysende valgmuligheder. Foto: Torben Arent, FDMLÆS OGSÅ: Motors stortest af Opel Ampera

Umiddelbart er bilen fuldstændig ukompliceret, forbløffende stærk, støjsvag og meget behagelig at køre. Som udgangspunkt optræder Golf GTE som elbil og bliver ved med det, indtil batteriet er tømt, hvis man ikke gør noget.

Præstationerne er særdeles livlige, selv om elmotoren er knap så stærk som i den rene el-Golf. Topfarten ved el-drift er 130 km/t., men som i andre elbiler tæller rækkevidden livligt nedad ved 110-120 km/t.

Det gør ikke så meget, for en 150 hestes benzinmotor står klar i kulissen, og hvis man er lidt smart, sørger man for at hidkalde benzin-assistansen, allerede når man kører ind på motorvejen, uanset om batteriet er tømt eller ej.

Besværligt at vælge køre-mode

Og her er det, at tingene bliver lidt komplicerede. For ingeniørerne har åbenbart fået lov at overføre alle mulighederne fra udviklingsprojektet til produktionsudgaven. Der er både to knapper ved gearstangen at trykke på, fire andre muligheder inde i en menu samt en ekstra indstilling med gearvælgeren. Men blandt de mange muligheder er der intet, der hedder ’auto’ eller noget i den stil.

Den rene e-mode, som er standardindstillingen, og sportsindstillingen kaldet GTE, har egen knapper. Sættes gearvælgeren i ’B’, motorbremser bilen. Ellers er der friløb. Foto: Torben Arent, FDMLÆS OGSÅ: Motors stortest af BMW i3

Ikke helt indlysende bør man vælge ’Battery Hold’ i menuen. Så forvandles bilen til en ’almindelig’ hybrid, hvor benzinmotoren er den primære drivkraft, men får en hjælpende hånd fra elmotoren med den strøm, som dannes ved bremsning.

’Battery Hold’ betyder også, at batteristrømmen gemmes til f.eks. bykørsel sidst på ruten. Man også vælge ’Battery Charge’, hvor benzinmotoren stille og roligt lader et tomt batteri op til ca. halv ladning, men det giver ingen miljømæssig mening.

LÆS OGSÅ: Motors test af VW Golf GTD

Ønsker man motorbremsning og dermed opsamling af bremseenergi, skubbes gearvælgeren i ’B’. På den måde kan må både give gas og bremse med speederfoden, hvilket kan være bekvemt. Energimæssigt er det nærmest lige meget, for når man bremser moderat med bremsepedalen, ryger der også strøm tilbage på batteriet.

Benzinmotorens omdrejningstæller er skrumpet til nærmest ingenting. I stedet er der en stor effektmåler. Når nålen står i det grønne område, lades batteriet. Foto: Torben ArentOg når vi er i denne funktion: Overgangen mellem motorbremsning og hydraulisk bremsning sker helt umærkeligt. Det var i hvert fald oplevelsen ved den første prøvetur.

Som hybrid er Golf’en endnu stærkere og hurtigere end på ren elkraft, og samtidig er benzinøkonomien lav. 22,2 km/l siger VW.

Hurtig som en GTI

Med tryk på GTE-knappen bliver slægtskabet med Golf GTI og GTD (diesel) tydeligt. Begge motorer arbejder sammen for fulde omdrejninger, og drejningsmomentet er lige så stort som på GTI og næsten det samme som hos GTD – men er til rådighed ved meget lavere omdrejninger. Nu er hybriden lige så hurtig til 100 km/t. som GTD.

Så er det, at Gran Turismo-bilen vågner. Speeder, styretøj og gearskift bliver mere kontant, og en computer sørger for at blande elektronisk lyd fra højttalerne med benzinmotorlyden. Hvad, der er hvad, er ikke lige til at afgøre.

LÆS OGSÅ: Motors test af Tesla Model S

Den ekstra teknik - batteri, elektronik, elmotor og en ekstra kobling - øger vægten med små 200 kg. Men en passende opstramning af undervognen betyder, at den alsidige Golf ikke føles tung – eller gyngende.

En fuld opladning varer to timer og et kvarter fra en ladestander eller hjemmelader (1x16 ampere). Fra et almindeligt stik tager det knap fire timer. Hurtigladning tilbydes ikke.

Den grønne teknik er i høj grad brugt til at gøre Golf’en hurtig. Hvad med en opladningshybrid med lidt mindre motorer, så brændstoføkonomien kunne blive endnu bedre?

– Vi har stadig mange projekter i gang med Golf, siger en af bilens fædre, så det nærmest lyder som en bekræftelse.

GTE bliver i Danmark 80.000-90.000 kr. billigere end GTI og GTD, prisen for DSG-gear indregnet. Og så følger der endda fuldt LED-forlys med i den grønne Golf. Med prisen på ca. 425.000 kr. koster bilen to tredjedele af en Opel Ampera og under halvdelen af en Volvo V60 plugin-hybrid.

Dermed skulle der nok være nogen, der kan se fidussen i at kombinere sport og miljø. VW har selv svært ved at sige, hvem disse nye kunder er. Men der venter dem i hvert fald en oplevelse.

Af Torben Arent

 

VW Golf GTE

Cylindre4
Motorvolumen, ccm1.395
Ventiler16
Hk v. omdr.204
Nm v. omdr.350-2.200
Længde-bredde-højde, cm427 – 180 – 146
Akselafstand, cm263
0-100 km/t, sek.7,6
Topfart, km/t222
Forbrug, km/l66,7 km/l 35 g/km (CO2)
Pris, kr.425.000

Gå ikke glip af bilviden og gode tilbud

Få bilnyheder, gode råd om vedligeholdelse af bilen samt aktuelle tilbud fra FDM.

5 kommentarer

  Opret ny kommentar
Rediger
 |  Skrevet af: Peter D. Jørgensen
#5@Claus: For 3490,- kan man for alle nuværende Golf modeller udvide garantien fra 2 til 4 år. Der står godt nok ikke GTE endnu, men prisen gælder både GTI og GTD, så mon ikke også det gælder for GTE? http://www.volkswagen.dk/da/service/garanti_og_reklamation/plus2daekning...
Det er sikkert noget VW sælger særskilt, for at undgå at betale registreringsafgift af værdien på garantien.
Rediger
 |  Skrevet af: Claus Holmegaar...
#4Ikke uinteressant at man kan få en bil, der kan køre 50 km på ren el og dermed dække de fleste mindre ture og samtidig kan trække op til 1500 kg ( http://www.volkswagen.de/de/models/golf-gte/brochure/catalogue.html ) . Så kan den jo faktisk bruges til det hele i modsætning til el-biler, der kun kan bruges til korte distancer eller hybrider, der ligesom elbiler ikke kan trække noget videre - om noget overhovedet.
Bare en skam at man hænger på VWs helt utilstrækkelige to-års garanti, hvis man skulle få lyst til prøve den nye teknik af ........!
Rediger
 |  Skrevet af: Peter D. Jørgensen
#3@Kurt: Toyota Prius H2 koster 430.000 på hvide, og 259.000 på gule inkl. moms, så mon ikke VW kan lave tilsvarende?
Rediger
 |  Skrevet af: Kurt Jensen
#2Spørgsmålet er, om man kan få prisen ned ved at købe en på gule plader incl. moms.
Rediger
 |  Skrevet af: Jan Reimert
#1Jeg er helt overbevist om, at fremtidens biler bliver på hybriddrift. At VW og Volvo er startet med rimeligt store benzinmotorer og dermed GTI-lignende yderser, skal nok være for, at få kunderne til at føle sig fristet af denne form for drivmiddel.
Jeg forventer, at inden der er gået 5 år, så vil alle nye biler være med hybriddrift, hvor det i en VW Golf, kan blive en kombination af benzinmotor med ca. 105 hk. sammen med en elmotor på ca. 80 hk. Eller med en kombination af en dieselmotor på ca. 70 hk. og en elmotor på ca. 50 hk. Begge uden avancerede muligheder for valg af drift, men hvor elektronikken selv finder ud af den ideelle driftmulighed.
Så glem alt om rene elbiler!

Indsend kommentar

  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.
  • Tilladte HTML tags: <a> <p> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd><span><div><br />
  • Internal paths in double quotes, written as "internal:node/99", for example, are replaced with the appropriate absolute URL or relative path.
  • Filter for image paths to CDN URLs

Yderligere information om inddataformater

FDM netbutik

Stort udvalg af bil- og campingudstyr

FDM netbutik

Stort udvalg af bil- og campingudstyr
VIND
MED FDM

TEST OG VIND

Er du en fremtidssikret bilist?

LÆS MERE
Gavekort 10.000 kr.

Få nyheder fra FDM og vær med i konkurrencen om 5 stk. Tivoli Wild Cards.