Toyota Verso - friskere familieflytter

Toyota Verso har fået en meget synlig ansigtsløftning med ny front i Auris-stil.

En markant ny snude er det synlige tegn på, at Toyota Verso har fået en større ansigtsløftning, der også indebærer mere støjsvag kabine og bedre køreegenskaber.

Toyota Verso ligner sig selv bagfra. De klare lygteglas er vist en overset smutter ved redesignet.Motor mener: Toyota Verso har fået en europæisk overhaling, der både strammer design, køreegenskaber og forbrug op. Der er dog enkelte skønhedspletter.

Toyota Verso er en af de stille eksistenser blandt de rummelige, syvpersoners familiebiler, men multibilen blev dog den fjerde mest solgte af sin slags sidste år. Verso, der stammer fra 2009, skulle gerne klare sig bedre i år, håber Toyota, når en faceliftet udgave kommer til Danmark til marts.

Der er i hvert fald sket en række fornuftige forbedringer ved ansigtsløftningen, som i øvrigt for første gang nogensinde for en Toyota helt og holdent er udviklet af Toyota i Europa – i det tekniske center i Bruxelles og i designcenteret i Nice.

Sidespejlene på Toyota Verso er gjort mindre – for at reducere vindstøj og -modstand - og har fået blinklys indbygget.Sidstnævnte har sørget for den nye snude, der giver bilen en tiltrængt skarphed og friskhed og får formgivningen rettet ind til det nye Toyota-design, der senest og mest markant er kommet til udtryk hos Auris.

Derimod er det uforståeligt, at de europæiske designere af ni forskellige nationaliteter ikke har opdaget, at baglygterne med deres gennemsigtige plasticstil virker billige og har været passé i årevis.

Bedre køreegenskaber i Toyota Verso

Nuvel, der er også sket betydelige tekniske opdateringer – i alt er 470 dele udskiftet. Toyota siger, at der er gjort meget for at reducere støj og vibrationer, og Motors første tur i nyheden indikerer, at der er noget om snakken. Bilen er ganske tyst, men selv om den har fået nye, mindre sidespejle for at forbedre aerodynamik og mindske støj, kommer der en del vindsus fra hjørnestolperne ved almindelig motorvejsfart.

Materialerne har flere steder fået en fin opgradering. Krom-staffagen følger med fra T2-niveau på Toyota Verso.Køreegenskaberne er strammet op på en velvalgt måde. Den elektriske servostyring er gjort mere præcis og affjedringen justeret i retning af en mere dynamisk kørestil, men det lader ikke til, at det er gået ud over komforten.

Længere på literen i Toyota Verso

Motorprogrammet er som hidtil med to benzin og to diesel. 1.8 benzin og 2.0 diesel ventes at blive de klart foretrukne blandt danskere købere. Særligt 2.0 diesel har fået en større overhaling af teknikerne i Bruxelles. De har pillet ved indmaden, så vibrationerne er reduceret, og de har bragt brændstofforbruget ned, så den går fra at kunne køre 18,9 til 20,4 km/l.

Faceliftet indebærer også bedre materialer nogle steder på instrumentbordet. Hvorvidt en del kromagtig pynt er en visuel forbedring, må være en smagssag. Toyotas integrerede og ikke særlig dyre „Touch”-system med musikstyring, integration af telefon samt mulighed for navigation tilbydes nu til også Toyota Verso.

Faceliftet har desværre ikke betydet, at blinklyset er blevet af den europæiske „komfort”-type, hvor én berøring giver tre blink ved vognbaneskift. Men funktionen kan tilkøbes.

Toyota Verso fås fortsat med valg mellem fem og syv sæder, og i begge tilfælde er der tre gode enkeltsæder på anden række, og gulvet er helt plant.

Priserne forventes at fortsætte stort set uændret.

Af Torben Arent

Toyota Verso 1.8 Valvematic benzin T2 Touch

Cylindre4
Motorvolumen, ccm1.798
Ventiler16
Hk v. omdr.147
Nm v. omdr.180 – 4.000
Længde-bredde-højde, cm446 – 179 - 162
Akselafstand, cm278
0-100 km/t, sek.10,4
Topfart, km/t190
Forbrug, km/l14,7 km/l. 158 g/km (CO2)
Pris, kr.325.000

Toyota Verso D-4D diesel T2 Touch

Cylindre4
Motorvolumen, ccm1.998
Ventiler16
Hk v. omdr.124
Nm v. omdr.310 – 1.600
Længde-bredde-højde, cm446 – 179 – 162
Akselafstand, cm278
0-100 km/t, sek.11,3
Topfart, km/t185
Forbrug, km/l20,4 km/l. 129 g/km (CO2)
Pris, kr.355.000

Toyota Verso 2.2 D-CAT diesel T2 Touch

Cylindre4
Motorvolumen, ccm2.231
Ventiler16
Hk v. omdr.177
Nm v. omdr.400 – 2.000
Længde-bredde-højde, cm446 – 179 - 162
Akselafstand, cm278
0-100 km/t, sek.8,7
Topfart, km/t210
Forbrug, km/l17,2 km/l. 153 g/km (CO2)
Pris, kr.415.000

Toyota Verso 1.6 Valvematic benzin T2 Touch

Cylindre4
Motorvolumen, ccm1.598
Ventiler16
Hk v. omdr.132
Nm v. omdr.160 – 4.400
Længde-bredde-højde, cm446 – 179 – 162
Akselafstand, cm278
0-100 km/t, sek.11,7
Topfart, km/t185
Forbrug, km/l15,2 km/l. 154 g/km (CO2)
Pris, kr.305.000

6 kommentarer

Opret ny kommentar
Heine Laursen
#6Det er dejligt at læse alle de positive kommentarer fra tilfredse Toyota kunder!
Toyota Sportvan fra 2002, diesel har jeg haft og har stadig problemer med trækkraften der varierer, nok er det ikke en racerbil, men der er meget forskel på trækkraften. motorikonent kan tænde ved acceleration op over 2400 omdr. for derefter yder motoren mere, også med campingvognen på slæb. Det har ikke været mulig at få hjælp fra FDM´s prøvestation inden garantien på 3 år udløb, ej heller hos Toyota eller forhandler. Ved sidste eftersyn hos Toyota værkstedet Lysen i Næstved kunne mekanikeren ikke justere turbotrykket, derfor udskifte den elektroniske regulator, uden virkning kun at jeg betalet et par tusinde ekstra, efterfølgende anbefalede Toyota Danmark at udskifte Turboen. Det er mange penge ekstra, derfor venter jeg og holder omdrejningerne under 2400.

med venlig hilsen
Heine Laursen
Carsten Parsow
#5Bil nr. 12 i rækken blev en fabriksny Verso 2,2 Diesel. Iøvrigt min 10. Toyota. Kalenderen viste september 2007 og nu her ca. 5½ år senere er jeg stadig ejer af den driftsikre, stabile Verso.
Bilen kører fantastisk uanset om det er til Italien på sommerferie med tre personer og tagboks eller om jeg blot skal til og fra arbejde(ca 55 km hver vej) her hjemme. Er god ved hurtig kørsel på rene, tørre veje om sommeren eller på våde/snedækkede veje om vinteren.
Den er godt tung og står godt fast og trækker igennem helt nede fra og gerne i det fantastiske 4. gear.
Har den sidste tid gået og overvejet om det er snart, der skal ske forandringer i billivet. Så det passer mig rigtig godt at læse, at FDM´s eneste bekymringer er det gamle design på baglygterne og det manglende komfortblink.
Steen Hansen
#4Bil nr.16 i rækken blev en fabriksny Verso. Kiggede først på en ny VW Passat på trods af advarsler fra tidligere VW ejere (ikke firmabiler), men FDM skriver jo altid så pænt om VW, så det kunne da ikke passe, det vi havde hørt, mente vi. Imidlertid var VW forhandleren så selvfed grundet godt salg af Up'er, at hans tilbud på vore brugte bil var fornærmende. Så kørte vi til Toyota for at kigge på en Avensis, men konen faldt pladask for Verso'en. En bil jeg aldrig selv havde skænket en tanke. Til vores brug med bla. hund og aktiv fritid, kan vi bare konstatere, at det er den bedste hverdagsbil, vi endnu har haft. At så Toyota forhandlerens kundebehandling ligger klasser over samtlige øvrige mærker, styrker kun den positive oplevelse. Og så er jeg enig i, at FDM journalisterne går mere op i, om lygterne ligner noget fra en billig spillemaskine som på mange Audi'er, end om bilen giver valuta for pengene i hverdagen.
Morten Juster
#3Iøvrigt har motorsiden en mere reel oplevelse her: http://www.motorsiden.dk/Nyheder/2013%20Toyota%20Verso%20First%20World%2...
Morten Juster
#2Hvis Motors største problem er det klare lygteglas og at der ikke er "komfort" blink, er det vist mindre alvorligt. Det er nok journalisten, der mener at biler fra europa er bedre uanset hvad.
Henrik Vennegaard
#1Benzinøkonomi i en dieselbil? :-)

Indsend kommentar

  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.
  • Tilladte HTML tags: <a> <p> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd><span><div><br />
  • Internal paths in double quotes, written as "internal:node/99", for example, are replaced with the appropriate absolute URL or relative path.
  • Filter for image paths to CDN URLs

Yderligere information om inddataformater


FDM netbutik

Stort udvalg af bil- og campingudstyr