Bliv medlem af FDM i dag

- og få en masse fordele til dig og din bil
Bliv medlem

Skoda Octavia - en „octav" op

Skoda Octavia. Foto: Skoda

En nænsom opdatering af Skoda Octavia bringer ny teknologi og mere komfort ind i en af danskernes mest populære biler. Grundprisen forbliver heldigvis lav.

Skoda Octavia findes som enten femdørs hatchback (billedet) eller som stationcar. LED-baglygter er standard på de fleste af udgaverne. Foto: SkodaMotor mener: Den nye front viser Skodas nye ansigt med mere markante linjer og – mod merpris – LED-forlygter. Trods ny teknologi fremstår Octavia stadig som et ret konservativt bilvalg med moderate linjer og med mest fokus på at være en praktisk bil.

Skoda Octavia er kendt for sin rummelighed, praktiske indretning og lave pris. Og på trods af at fabrikken har givet bilen en opdatering her midt i modellens levetid, er der ikke pillet ved de grundlæggende værdier.

Men der er tilføjet en hel del linjer i udstyrslisten, så man nu kan sammensætte sin Octavia, så den matcher de nyeste biler, hvad angår teknologi og sikkerhed. De mange nyheder er ikke standard og skal derfor tilkøbes enkeltvis. Sætter man kryds ved det hele, mister Octavia en hel del af sin fordel med hensyn til prisen.

LÆS OGSÅ: Motors gruppetest af Ford Focus, Opel Astra, Skoda Octavia og Toyota Auris

Faceliftet har ikke kastet nye mål af sig. Skoda Octavia er en rummelig bil med god plads ved bagsædet.Med hensyn til bilens dimensioner er Octavia stort set uforandret, og der er derfor stadig tale om en ret stor bil.

Nødbremse i to tempi

En af nyhederne er en opdateret automatisk nødbremse, der kan bremse bilen ned, hvis man ikke selv har set, at der er forhindringer forude. Alle udgaver af Octavia har den grundlæggende nødbremse som standard. Den kan bremse for biler ved hastigheder op til 50 km/t.

Men der er også en mere avanceret udgave, og med den kan Octavia også bremse for biler på f.eks. motorvej og for fodgængere i byen. Denne avancerede nødbremse er altid koblet sammen med en velfungerende adaptiv fartpilot, der selv holder afstand til forankørende biler op til topfart.

Instrumentbordet er skabt i lækre materialer, men er også ret konservativt udformet. Pakken koster beskedne 4.600 kr., og hvorfor man ikke har gjort det til standard, og på den måde bragt Octavia i front på det sikkerhedsmæssige område, er en gåde.

LÆS OGSÅ: Motors test af Honda Civic Tourer

Udover nødbremsen kan man tilkøbe en velfungerende vejbaneassistent, der fastholder bilen i vognbanen (+ 6.600 kr.), LED-forlygter (+ 14.000 kr.) og en alarm for biler i den blinde vinkel (+ 6.500 kr.). Vil man have alle de nye systemer, skal man således lægge over 32.000 kr. til listeprisen, og så bevæger Octavia sig ud på grænsen af sin naturlige position.

Den største skærm er ekstraudstyr, men byder på mange gode funktioner. Alle menuer kan indstilles på dansk.Alligevel peger vi på Octavia 1.0 DSG Style med ovennævnte udstyr som bedste køb i Octavia-familien. Så koster den tæt på 320.000 kr., men så får man også en veludstyret bil med mange finesser. Skal det hellere være den rummelige stationcar, er merprisen 15.000 kr.

Et hav af motorer

På motorsiden er der ikke sket alverden endnu, men en ny 1.5-liters benzinmotor er ved at være klar i kulissen og skal sidst på året erstatte den kendte 1.4-liters motor med 150 hk.

Som ekstraudstyr (+ 2.400 kr.) fås to USB-stik og et 230 Volt-udtag ved bagsædet.I Danmark er det dog den helt lille 1.0-liters trecylindrede motor med 115 hk, der er mest populær, hvis det altså ikke skal være topudgaven med den store to-liters dieselmotor med 150 hk.

LÆS OGSÅ: Motors stortest af Peugeot 308

Alle udgaver fås med automatgear i form af dobbeltkoblingsgearet, DSG. Det fungerer også eminent i Skoda Octavia, og da merprisen er nede på 20.000 kr., er det noget, man virkelig bør overveje at tage med. Det løfter køreoplevelsen markant.

Konservativ indretning

Bagagerummet rummer 590 liter i femdørs-versionen og 610 liter i stationcar-udgaven.Bag rattet opleves Octavia ret uforandret, og i bund og grund er der heller ikke behov for store ændringer. Man sidder godt, har et godt overblik, og materialerne virker lækre og er nydeligt monteret.

Men har man tidligere ejet en Skoda, kunne man måske godt drømme om lidt mere fornyelse. Skoda har dog indført helt nye skærme i midterkonsollen, hvor navigationsanlæg, radio og andet godt betjenes. De biler, vi prøvede, havde det største anlæg monteret (+ 22.500 kr.), og her kunne vi glæde os over en enorm skærm, der med dansk tekst og tale gjorde det let at finde rundt i de mange muligheder.

LÆS OGSÅ: Motors stortest af Mazda 3

Fronten er fornyet, og de i alt fire forlygter er placeret skråt i forhold til hinanden og udgør sammen med det store kølergitter det nye look fra Skoda.Lidt synd er det dog, at man har erstattet den gamle drejeknap med små trykknapper, der er svære at finde i farten. Også varme- og ventilationsanlægget er fornyet, og her har man desværre indført en række spejlblanke små knapper. De ser flotte ud, men er nærmest umulige at se, når solen skinner. Det kan Skoda sagtens gøre bedre, og løsningen vidner om, at Octavia nok er fornyet, men at der trods alt har været grænser for, hvor megen energi, der er brugt på sagen.

At bilen alligevel samlet set er et godt bud på en velkørende, solid og nyttig familiebil, er der ingen tvivl om. De fleste udgaver af Skoda Octavia må i øvrigt trække op til 1.800 kg. Kommer til Danmark i marts.

TAG TESTEN: Find din nye bil på biler.dk

Skoda Octavia 1.2 TSI – 5-dørs

Cylindre4
Motorvolumen, ccm1.197
Ventiler16
Hk v. omdr.86 – 4.300
Nm v. omdr.160 – 1.400
Længde-bredde-højde, cm467 – 181 – 146
Akselafstand, cm268,6
0-100 km/t, sek.12,0
Topfart, km/t181
Forbrug, km/l20,8 km/l
Pris, kr.202.880

Skoda Octavia 1.0 TSI – 5-dørs

Cylindre3
Motorvolumen, ccm999
Ventiler12
Hk v. omdr.115 – 5.000
Nm v. omdr.200 – 2.000
Længde-bredde-højde, cm467 – 181 – 146
Akselafstand, cm268,6
0-100 km/t, sek.9,9
Topfart, km/t203
Forbrug, km/l21,2
Pris, kr.240.880

Skoda Octavia 1.4 TSI – 5-dørs

Cylindre4
Motorvolumen, ccm1.395
Ventiler16
Hk v. omdr.150 – 5.000
Nm v. omdr.250 – 1.500
Længde-bredde-højde, cm467 – 181 – 146
Akselafstand, cm268,6
0-100 km/t, sek.8,1
Topfart, km/t219
Forbrug, km/l19,2
Pris, kr.259.880

Skoda Octavia 1.8 TSI – 5-dørs

Cylindre4
Motorvolumen, ccm1.798
Ventiler16
Hk v. omdr.180 – 5.100
Nm v. omdr.250 – 1.250
Længde-bredde-højde, cm467 – 181 – 146
Akselafstand, cm268,6
0-100 km/t, sek.7,3
Topfart, km/t231
Forbrug, km/l16,4
Pris, kr.278.880

Skoda Octavia 1.6 TDI – 5-dørs

Cylindre4
Motorvolumen, ccm1.598
Ventiler16
Hk v. omdr.115 – 3.250
Nm v. omdr.250 – 1.500
Længde-bredde-højde, cm467 – 181 – 146
Akselafstand, cm268,6
0-100 km/t, sek.10,1
Topfart, km/t203
Forbrug, km/l25,0
Pris, kr.266.880

Skoda Octavia 2.0 TDI – 5-dørs

Cylindre4
Motorvolumen, ccm1.968
Ventiler16
Hk v. omdr.150 – 3.500
Nm v. omdr.340 – 1.750
Længde-bredde-højde, cm467 – 181 – 146
Akselafstand, cm268,6
0-100 km/t, sek.8,4
Topfart, km/t218
Forbrug, km/l23,2
Pris, kr.312.880

Gå ikke glip af bilviden og gode tilbud

Få bilnyheder, gode råd om vedligeholdelse af bilen samt aktuelle tilbud fra FDM.

8 kommentarer

  Opret ny kommentar
Rediger
 |  Skrevet af: Søren Wang Rasmussen
#8Svar til #7:
Kære Finn,

Jeg har nu undersøgt sagen, og desværre kan Skoda ikke leveres med dansk tekst og tale. Det var i første omgang meldingen, men her holder Skoda desværre fortsat fast i, at Dansk ikke er med i programmet. Det er meget ærgerligt, og – som du skriver – ringe at så stort et bilmærke endnu ikke har dansk med i programmet.

Motor beklager at vi i første omgang havde stillet denne mulighed i udsigt!

Med venlig hilsen

Søren W. Rasmussen
Bilteknisk redaktør
Rediger
 |  Skrevet af: Finn Agerbæk Thode
#7Jeg vil gerne have oplyst hvor Søren W. Rasmussen har prøvekørt og hørt at Skoda navigation er med dansk tale.
Jeg er endnu ikke stødt på nogen VW, Audi eller Skoda der har dansk tale. Har netop været ved Skoda der fortæller at den ikke findes med dansk tale. Det er godt nok for ringe at så stor en koncern ikke kan finde ud af at levere med dansk tale.
Mvh
Finn
Rediger
 |  Skrevet af: Svend-Erik Rasmussen
Quoting: Poul Molstrøm
#6Alle bilmærker kører godt nok med tillæg på bilens lakering,
på nær en enkelt farve eller to. Der er jo penge i skidtet.
Nu kender jeg ikke dit købs forløb, men sælger burde måske
have fortalt dig, at den eneste Octavia farve uden tillæg er
Pacific Blue.
Rediger
 |  Skrevet af: Poul Molstrøm
#5Grådigheden har tilsyneladende ingen grænser.Min overraskelse var stor ved køb af en Skoda Octavia over,at der var ekstra tillæg på kr.2001,00 for en ganske almindelig hvid udgave,her er ikke tale om metallak.På mit spørgsmål,hvorfor-det var blevet en populær bil.Kan man mon købe en model uden maling så kunne man måske gå i gang med spraydåsen derhjemme.Nå,hvad bliver det næste der står for tur,mulighederne er store,det samme er grådigheden. Poul Molstrøm.
Rediger
 |  Skrevet af: Søren Wang Rasmussen
#4Svar til #3
Prisen på Octavia begynder ved 200.000 kroner. Den bil vi i sin tid havde med i gruppetesten havde en del mere udstyr og en kraftig motor, og var derfor den dyreste i det felt. Konklusionen at Octavia fås til en lav pris er altså i orden, og vurderet ud fra indgangsprisen.

mvh
Søren W. Rasmussen, Bilteknisk redaktør, FDM-Motor
Rediger
 |  Skrevet af: Michael Norlin
#3Tak for update på den nye Octavia.

Et enkelt spørgsmål til bemærkningen om at Octavia har "Lav pris". Hvordan kommer forfatteren frem til den konklusion, når Octaviaen var den dyreste model i sidste års test af 4 stationcars i klassen : http://www.fdm.dk/biler/test-teknik/motors-biltest/gruppetest-skoda-octa...

Citat "Skoda Octavia er testens største og dyreste bil"
Rediger
 |  Skrevet af: Svend-Erik Rasmussen
Quoting: Martin Christensen
#2Som næsten daglig læser af FDM.DK må jeg godt nok
sige , at rigtig mange også synes, at FDM skamroser
VAG-koncernen. Men sådan er der jo så meget, når det
drejer sig om menneskers forhold til biler.
Ovenstående anmeldelse er faktisk sober og rimelig
objektiv (synes jeg :-) ).
Rediger
 |  Skrevet af: Martin Christensen
#1Jeg er godt nok glad for, at jeg har meldt mig ud af FDM. Man hader virkelig alt, hvad der kommer fra Tyskland hos FDM. Det kan kun være fransk, fransk og evigt fransk, der dur.

Indsend kommentar

  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.
  • Tilladte HTML tags: <a> <p> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd><span><div><br />
  • Internal paths in double quotes, written as "internal:node/99", for example, are replaced with the appropriate absolute URL or relative path.
  • Filter for image paths to CDN URLs

Yderligere information om inddataformater

FDM netbutik

Stort udvalg af udstyr til bilen

FDM netbutik

Stort udvalg af udstyr til bilen