Bliv medlem af FDM i dag

- og få en masse fordele til dig og din bil
Bliv medlem

Nissan X-Trail - høj bil i børnehøjde

Nissan X-Trail. Foto: Karsten Meyland Lemche, FDM

Nissan Qashqai er p.t. Danmarks næst mest solgte bil. Men den har også en storesøster X-trail, der er lige en tand bedre for børnefamilierne, og den har netop fået et diskret facelift.

Fortil er der kommet nyt Nissan-logo, der gemmer radaren til den automatiske nødbremse, der er standard på alle modelvarianter. Foto: Karsten M. Lemche, FDMMotor mener: En rigtig børnevenlig familiebil, hvor bagsæderne er bedre end i Qashqai.

Du sidder næsten som i en biografsal, når du indtager bagsædet i Nissan X-trail, der ligesom lillebror Qashqai netop har fået et facelift. For ligesom i biografen er den anden sæderække placeret højere i kabinen end forreste række, og det giver bare et bedre udsyn.

Ikke kun ud af forruden, men også ud af sideruderne, og det er at tænke biler i børnehøjde. X-trail har også et bagagerum, der på grund af ny beklædning er vokset 15 liter til 565, så den er en fuldgod erstatning for en stationcar.

TAG TESTEN: Hvilken bil passer til dine behov?

Bagsædet er højt placeret i bilen. Det giver ikke bare et godt udsyn fra bagsædet, men betyder også, at voksne får god lårstøtte. Den vigtigste tekniske opdatering er, at automatisk nødbremse i modsætning til i Qashqai er standard på alle varianter. Det er den mere avancerede løsning, hvor den også bremser for fodgængere. Et klart plus.

Desværre har Nissan ikke valgt at opdatere den trykfølsomme skærm i midterkonsollen. Den fremstår lidt Nintendo-agtig i skærmopløsningen og halter langt efter nutidens mobilskærme. Det er samme skærm, man finder i alle Nissans modeller, og måske man kunne acceptere det i en billig Micra, men i en bil, som koster fra 300.000 kr., virker det for billigt.

Lak og læder

Kabinen har fået et nyt rat og anden beklædning. Desværre er skærmen ikke opdateret, og den fremstår mere grovkornet end klassens bedste.Der er også kommet flere eksteriørfarver til, samtidig med at der er kommet mere læder i topmodellerne. Blandt andet på instrumentbrættet og vigtigere på en knæpude ved midterkonsollen, så benet kan hvile på noget blødt.

Rattet er også opdateret med en flad bund for at gøre ind- og udstigning nemmere, samtidig er toppen af rattet redesignet, så der er bedre udsyn til instrumenterne.

LÆS OGSÅ: Motors gruppetest af crossovers - Honda HR-V, Mazda CX-3, Nissan Qashqai og Renault Kadjar 

Der er kommet mere effektiv beklædning i bagagerummet, og dermed er det vokset med 15 liter til hele 565 liter. Dermed er X-trail på niveau med en stationcar i mellemklassen.Varme i rattet er nyt i X-trail, og det får du sammen med varme i bagsæderne i Tekna-udstyrsvarianterne. Topmodellen har desuden fået lydanlæg fra Bose.

Modeller med nøglefri betjening har også automatisk åbning og lukning af bagklappen, blot du fingerer et spark under bilens bagende. Motor har prøvet det, og det virker let, når først man har lært sparketeknikken.

Fra godt 300.000 kr.

X-trail er noget større end den meget populære Qashqai, men den leveres også kun med de store motorvarianter. Derfor har den billigste variant til godt 300.000 kr. en 1.6 turbobenzinmotor med hele 163 hk. Det er rigeligt med kræfter.

Vi prøvede den store 2-liters dieselmotor med automatgear og firehjulstræk. Den trækker godt, men spørgsmålet er, om ikke man kan nøjes med den mindre dieselmotor med 130 hk. Den har nemlig et fint bundtræk og en noget bedre brændstoføkonomi.

LÆS OGSÅ: Motors test af Mazda CX-5

Automatgearet begrænser anhængervægten lidt, men med manuelt gear må X-trail trække to ton i alle dieselvarianter og 1.800 kg med benzinmotoren. Dermed er X-trail også oplagt for den aktive familie.

Den nye X-Trail kommer til Danmark til december.

 

Nissan X-trail DIG-T 163 Visia 2WD

Cylindre4
Motorvolumen, ccm1.618
Ventiler16
Hk v. omdr.163 – 5.600
Nm v. omdr.240 – 2.000
Længde-bredde-højde, cm464 – 182 – 170
Akselafstand, cm271
0-100 km/t, sek.9,7
Topfart, km/t200
Forbrug, km/l15,6 km/l. 145 g/km (CO2)
Pris, kr.Ca. 315.000

Nissan X-trail DCI 130 Visia 2WD

Cylindre4
Motorvolumen, ccm1.598
Ventiler16
Hk v. omdr.130 – 4.00
Nm v. omdr.320 – 1.750
Længde-bredde-højde, cm464 – 182 – 170
Akselafstand, cm271
0-100 km/t, sek.10,5
Topfart, km/t188
Forbrug, km/l20,4 km/l. 129 g/km (CO2)
Pris, kr.Ca. 350.000 kr.

Nissan X-trail DCI 177 Tekna 4WD

Cylindre4
Motorvolumen, ccm1.995
Ventiler16
Hk v. omdr.177 – 3.750
Nm v. omdr.380 – 2.000
Længde-bredde-højde, cm464 – 182 – 170
Akselafstand, cm271
0-100 km/t, sek.10,0
Topfart, km/t196
Forbrug, km/l16,4 km/l. 162 g/km (CO2)
Pris, kr.Ca. 545.000

Gå ikke glip af bilviden og gode tilbud

Få bilnyheder, gode råd om vedligeholdelse af bilen samt aktuelle tilbud fra FDM.

Indsend kommentar

  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.
  • Tilladte HTML tags: <a> <p> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd><span><div><br />
  • Internal paths in double quotes, written as "internal:node/99", for example, are replaced with the appropriate absolute URL or relative path.
  • Filter for image paths to CDN URLs

Yderligere information om inddataformater

FDM netbutik

Stort udvalg af udstyr til bilen

FDM netbutik

Stort udvalg af udstyr til bilen