Medlemskab + vejhjælp og førstehjælpstaske

Få tryghed på vejen med FDM vejhjælp til en fordelagtig medlemspris

Fabelagtig Skoda Fabia

Skoda Fabia. Foto: Karsten Meyland Lemche, FDM

Den nye Skoda Fabia ændrer opfattelsen af, hvad man kan forvente sig i denne prisklasse. Det er intet mindre end imponerende!

Fronten på Skoda Fabia er strammet op og giver bilen et dynamisk udseende. Bemærk LED-kørelyset i forlygterne. Fotos: Karsten M. Lemche, FDMMotor mener: Den nye Skoda Fabia bliver uden tvivl en af årets varmeste nyheder. Med en helt ny platform, fine motorer og nyt sikkerhedsudstyr er den svær at komme uden om.

Som en del af VW-gruppen har Skoda ofte blot fulgt i sporet på de nye modeller fra Volkswagen. Men denne gang er rollerne byttet om, og Skoda har således taget teten med den nye Fabia.

Den er første model i denne klasse, der er baseret på den nye MQB-platform, som kendes fra både Skoda Octavia og VW Golf. Dermed er den nye Skoda Fabia rykket helt forbi VW Polo, og Fabia opleves da også som en markant bedre bil end f.eks. Polo.

LÆS OGSÅ: Motors stortest af VW Polo

I første omgang ser vi kun denne femdørs udgave, men i løbet af 2015 dukker en stationcar op.En af årsagerne er bredden på bilen, der er vokset ikke mindre end ni cm, og som giver bilen et fantastisk ’fodfæste’ på vejen.

Vægten er reduceret

Som følge af den nye platform er det lykkedes Skoda at sænke vægten med 45 kg, så letteste udgave nu vejer under 1.000 kg. Det er en lav vægt, bilens nye størrelse taget i betragtning.

Men nok endnu mere væsentligt betyder den nye konstruktion, at også tyngdepunktet er sænket betydeligt, og det har en meget kontant indflydelse på bilens køreegenskaber. Det lavere tyngdepunkt skyldes bl.a. introduktionen af helt nye aluminiums-motorer, der er skråtstillet mellem forhjulene.

Førerpladsen er strammet op og udført i materialer af høj kvalitet. Rattet er virkelig lækkert at holde om, og det er fuldstændig i ro, selv om man kører på virkelig dårlige veje.LÆS OGSÅ: Motors nyeste test og prøvekørsler

Det er både benzin- og dieselmotorerne, der er nye i Fabia-klassen, og de fleste er hentet direkte fra den større Octavia, men i grundudgaven ser vi senere den lille trecylindrede 1.0-liters motor, som også kendes fra Skoda Citigo.

Helt nyt mediesystem

Sammen med den nye Fabia lancerer Skoda også en helt ny generation af radioer – eller mere korrekt multimediesystemer. Topmodellen har en 6,5-tommers HD-farveskærm, der kan kobles til mobiltelefonen via det nye MirrorLink-system, så mobiltelefonens funktioner og apps styres direkte fra bilens skærm.

Sammenkoblingen foregår nu trådløst via en ny generation af Bluetooth, og Skoda tilbyder apps, så man på telefonen kan få oplysninger om seneste køretur. Det er ikke bare i form af forbrug, men også med tilhørende spareråd, så man kan forbedre sin kørestil.

Bagagerummet i Skoda Fabia sætter nærmest ny rekord i klassen med sine 330 liter. Ryglænet kan foldes forover på en ikke særlig avanceret facon, men det er nemt at have med at gøre.LÆS OGSÅ: Motors nyeste test og prøvekørsler

Mellemudgaven kan omtrent det samme, men her er der kun en 5-tommer skærm, og endelig er der en ret simpel udgave i de billigste versioner. I lighed med øvrige biler fra VW-gruppen taler Skoda Fabia stadig ikke dansk, og det er en alvorlig mangel i en ellers vellykket bil.

Nye sikkerhedssystemer

Skoda Fabia rummer de nyeste teknologier, og tilbydes blandt andet med en række sikkerhedsudstyr, man ellers skulle op i større biler for at få adgang til. Det er bl.a. Frontassist, der er et automatisk nødbremsesystem, hvor en radar hele tiden holder øje med trafikken foran bilen og om nødvendigt advarer føreren eller i sidste instans direkte nedbremser bilen.

Dette er topudgaven af multimedie anlægget i Fabia. Der er tale om en 6,5-tommer stor farveskærm, der let kan kobles til mobiltelefonen, så telefonens apps kan styres fra skærmen.Bilen har også en nødbremse, der bremser bilen i tilfælde af en kollision, så ulykken ikke udvikler sig yderligere. Derudover er der mulighed for at bestille bilen med træthedsovervågning og fartbegrænser, hvilket sikkerhedsmæssigt bringer Fabia op på niveau med Polo, der ellers sikkerhedsmæssigt har kørt i sin egen liga i denne klasse.

Kører formidabelt

Den nye Skoda Fabia byder på køreegenskaber af den rigtige fine slags. Styretøjet er nu udstyret med elektromekanisk servostyring, og det er ualmindeligt godt konstrueret. Uanset vejens beskaffenhed er der helt ro i rattet, og følingen med vejen er i høj grad til stede hele tiden.

Benzinudgaverne virker glimrende affjedret, mens man godt kan mærke, at dieseludgaven er lidt tungere ude foran. Den firecylindrede 1.2-liters benzinmotor er forsynet med turbolader og sekstrins gearkasse. Den kombination er forbilledlig.

LÆS OGSÅ: Motors nyeste test og prøvekørsler

Bundtrækket er imponerende og ved motorvejshastigheder er omdrejningstallet reduceret til et niveau, man ellers kun ser på dieselbiler. Vælg derfor trygt benzinudgaven frem for den noget dyrere udgave med dieselmotor.

Den nye Fabia kan fås med et stort glastag, der dog ikke kan åbnes, nøglefri adgang og start af bilen, parkeringssensorer samt automatisk lyssensor, der sørger for at tænde lyset, når der er behov for lys foran og bag på bilen. Hvad der er standard og hvordan priserne ser ud, er endnu ikke offentliggjort.

Af Søren W. Rasmussen

 

Skoda Fabia 1.2 TSI

Cylindre4
Motorvolumen, ccm1.197
Ventiler16
Hk v. omdr.110 – 4.600
Nm v. omdr.175 – 1.400
Længde-bredde-højde, cm399 – 173 – 147
Akselafstand, cm247
0-100 km/t, sek.9,4
Topfart, km/t196
Forbrug, km/l20,8 km/l. 110 g/km (CO2)
Pris, kr.170.000 kr. (Motors gæt)

Skoda Fabia 1.4 TDI

Cylindre4
Motorvolumen, ccm1.422
Ventiler8
Hk v. omdr.90 – 4.000
Nm v. omdr.230 – 1.750
Længde-bredde-højde, cm399 – 173 – 147
Akselafstand, cm247
0-100 km/t, sek.11,1
Topfart, km/t182
Forbrug, km/l29,4 km/l. 88 g/km (CO2)
Pris, kr.190.000 kr. (Motors gæt)

Skoda Fabia 1.0 MPI

Cylindre3
Motorvolumen, ccm999
Ventiler12
Hk v. omdr.75 – 6.200
Nm v. omdr.95 – 3.000
Længde-bredde-højde, cm399 – 173 – 147
Akselafstand, cm247
0-100 km/t, sek.14,7
Topfart, km/t172
Forbrug, km/l20,8 km/l. 108 g/km (CO2)
Pris, kr.150.000 kr. (Motors gæt)

Gå ikke glip af bilviden og gode tilbud

Få bilnyheder, gode råd om vedligeholdelse af bilen samt aktuelle tilbud fra FDM.

6 kommentarer

  Opret ny kommentar
Rediger
 |  Skrevet af: Bjarne Pedersen
#6Super Skoda! De er efterhånden vant til at vinde priser med deres forskellige modeller og skal nok også gøre det med den her. Det lyder virkelig som en spændede bil, som til med og er rigitg pæn at kigge på.
Rediger
 |  Skrevet af: Bøje Jørgensen
#5Hmm De motordata der referres til på 1,4 tdi minder ikke så meget om dem man kan læse på skoda.de om samme motor. De sælger den da som 3 cylinderet ;-)
Rediger
 |  Skrevet af: Verner Trampedach
#4Hvorfor ikke bare glæde sig over at skoda har lykkedes at skabe en ny og mere spændende bil.
Verner Trampedach
Rediger
 |  Skrevet af: Marco Ejs
#3Jeg ved ikke hvad du mener når du sige at selv skoda har fundet ud af at det er for dyrt at opfinde den dybe tallerken. De er jo nærmest eksperter i ikke at opfinde den dybe tallerken, men derimod låne teknik fra vw. Og deres model Rapid er jo bare er opkog af stumper fra deres eget lager. Og nu skal de jo ikke opfinde den dybe tallerken ved at bruge MQB. Grundstenene er jo lagt eftersom flere biler i hele VW koncernen benytter denne platform. Og meningen med netop MQB, er jo at man ikke behøver at bygge en ny platform fra bunden til hver ny bil i hver sit segment og størrelse. Så pengene er allerede sparet. De valgte så bare at der skal spares lidt mere endnu, ved at genbruge gamle Fabia stumper. Eller os er forklaringen, at det først er den nye VW Polo de må få det nyeste nye.
Rediger
 |  Skrevet af: Ivan Svendsen
#2Hvis man kikker lidt på nettet vil man finde ud af at MQB faktisk ikke er en platform i sig selv, men en betegnelse for en modul opbygget platform - Modular Transverse Matrix. Derfor indeholder den nye Fabia modul-udsnit fra andre (ældre) konstruktioner. Selv Skoda har fundet ud af det er for dyrt at opfinde den dybe tallerken :-)
Rediger
 |  Skrevet af: Marco Ejs
#1Jeg syntes det er store ord når i skriver at den nye Fabia er baseret på den nye MQB platform. Flere engelske medier skriver direkte at den er baseret på samme platform, som den første Fabia stod på i 1999. Og en omfattende søgning på Google viser at sandheden nok ligger et sted midt i mellem. Altså at den står på en kombination af platformen fra første Fabia, den faceliftede Polo, og med dele fra den nye MQB. Men jeg mener bestemt ikke man kan kalde det for en decideret MQB-bil i stil med Octavia, Golf, Leon og A3.

I øvrigt kan man os læse sig frem til at den næste helt nye Polo bliver den første B-segmentbil på MQB platformen.

Indsend kommentar

  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.
  • Tilladte HTML tags: <a> <p> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd><span><div><br />
  • Internal paths in double quotes, written as "internal:node/99", for example, are replaced with the appropriate absolute URL or relative path.
  • Filter for image paths to CDN URLs

Yderligere information om inddataformater

FDM netbutik

Stort udvalg af bil- og campingudstyr

FDM netbutik

Stort udvalg af bil- og campingudstyr
VIND
MED FDM

TEST OG VIND

Er du en fremtidssikret bilist?

LÆS MERE
Gavekort 10.000 kr.

Tilmeld dig vores nyhedsbreve og vind et rejsegavekort til en værdi af 10.000 kr.