Sommerdæktest 2017

Sommerdækkene er testet på både tør og våd vej samt naturligvis udmåling af brændstofforbrug, dækstøj og levetid. Foto: ADAC

Årets test af sommerdæk omfatter dæk til biler i den lille mellemklasse og til de moderne crossovers og mindre firehjulstrækkere. Vi har testen 31 dæk fordelt på størrelserne 15 og 16 tommer.

FDM RABAT: Få 8 % medlemsrabat på sommerdæk

LÆS MERE: Se resultaterne af testen af 15-tommer dæk i størrelsen 195/65 R15 V
LÆS MERE: Se reultaterne af  testen af 16-tommer dæk i størrelsen 215/65 R16 H

Salget af de mindre SUV-biler og det, vi kalder crossovers, stiger støt år for år. Og ligesom biltyperne ser anderledes ud, kører de ofte på dæk, som er væsentligt forskellige fra dem, der sidder på almindelige biler. Det er derfor oplagt med en test af dæk til denne biltype. 

Der er dog ret stor forskel på, hvilke dækdimensioner de store biler anvender, men vi har testet den dækstørrelse, der anvendes som standarddæk af flest bilproducenter. Går man op i 17, 18 eller 19 tommer, så varierer både bredde og profilhøjde fra model til model, og så er det svært at lave en dæktest, der dækker mere end et par bilmodeller. 

Denne dæktest omfatter derfor dæk i den populære størrelse 215/65 R16, der henvender sig til en lang række ejere af både to- og firehjulstrukne SUV’er og crossovers som f.eks. Nissan Qashqai eller Volvo XC70.

Derudover omfatter testen størrelsen 195/65 R15. Denne størrelse dæk sidder oftest på biler i den mindre mellemklasse som eksempelvis Citroën C4, Ford Focus, Peugeot 308, Renault Mégane og VW Golf. Det var sidstnævnte bil, vi benyttede ved selve testen.

Test af 16-tommer SUV-dæk

Blandt de store SUV-dæk har vi fundet frem til 15 dæk, der er specielt udviklet til biler af denne biltype. Nogle har navne, der indikerer, at de også er egnet til offroadkørsel, men alle dæk er primært beregnet til kørsel på almindelige veje i sommerhalvåret, og de er altså ikke særlig grovmønstrede i deres design. 

Continental er ikke med i denne gruppe, da de har udfaset deres dedikerede SUV-dæk og i stedet blot henviser til deres normale personbildæk, ContiPremiumContact 5, der er med i årets test af almindelige 15-tommers sommerdæk. 

Det er Goodyear, der løber med testsejren med deres særlige EfficientGrip SUV, der klarer sig meget flot. Hele fire dæk er faktisk tæt på at være lige så flot placeret, og der er derfor gode valgmuligheder, når du skal købe dæk. 

Noget overraskende falder Michelin igennem med sit Latitude Tour HP, der klarer sig fremragende på nær på våd vej, hvilket trækker ned i det samlede resultat. Værst er dog Yokohama Geolandar SUV, der får en så dårlig karakter, at vi fraråder at købe det.

LÆS MERE: Se resultaterne af  testen af 16-tommer dæk i størrelsen 215/65 R16 H

15-tommer dæk til populære biler

I 15-tommersgruppen klarer fem af de 16 testede dæk sig ret godt. Vinderdækket er Pirelli Cinturato P1 Verde, der får fem stjerner, mens de fire øvrige dæk alle klarer sig godt på våd vej og opnår fine resultater i de øvrige discipliner. 

Herefter er der hele 10 dæk i middelgruppen, hvoraf det populære Michelin Energy Saver+ får topkarakter for sin slidstyrke og sin lave rullemodstand, men det klarer sig kun gennemsnitligt på våd vej. Et enkelt dæk opnår kun to stjerner samlet set på grund af svage præstationer på våd vej.

LÆS MERE: Se resultaterne af testen af 15-tommer dæk i størrelsen 195/65 R15 V

Sådan er sommerdækkene testet

Udvælgelseskriteriet for dæk til den store SUV-størrelse har været, at det skulle være et sommerdæk, der alene var konstrueret til at køre på asfalt, men beregnet til de høje biler. Af den grund fravalgte vi helårsdækkene, der som bekendt er tættere på vinterdæk i deres konstruktion. Det havde dog været interessant at have det nye helårsdæk Michelin CrossClimate+ med i denne test, men det fås endnu ikke i denne størrelse.

Dækkene er på vanlig vis testet på både tør og våd vej, ligesom dækkenes slidstyrke, rullemodstand og dækstøj er opmålt. Det hele er foregået over en lang testperiode i efteråret, og det er en arbejdsgruppe med repræsentanter fra FDM og flere europæiske søsterklubber, der har planlagt testen.

Vi har efterfølgende bearbejdet resultaterne, så de passer ind i den generelle testkarakter, vi anvender, hvor der uddeles mellem én og seks stjerner. Det kan enkelte steder medføre afrundinger, der betyder, at nogle dæk får en bedre placering, end stjernerne umiddelbart lægger op til. 

Video: Se FDMs dækekspert præsentere baggrunden for testen:

 

 

 

FDM RABAT: Få 8 % medlemsrabat på sommerdæk

Hvis din dækstørrelse ikke er med i testen

Kører din bil på andre dækstørrelser end dem, vi har testet i år, så kan du på FDMs hjemmeside finde tidligere test af dæk i andre størrelser. Vi kan i sagens natur ikke teste alle dækstørrelser og alle dækfabrikater hvert år, og det betyder, at du som dækkøber indimellem må lade dig rådføre af de dæktest, vi tidligere har udført.

Hvis dit dækmærke og din dækstørrelse ikke er testet, kan det blive svært at vurdere det forud for købet. Derfor har vi opstillet en guide for dig, der har brug for yderligere hjælp til valg af et godt sommerdæk. 

LÆS MERE: Guide: Sådan få du mest ud af dæktesten

LÆS MERE: Se tidligere dæktest her

Gå ikke glip af bilviden og gode tilbud

Få bilnyheder, gode råd om vedligeholdelse af bilen samt aktuelle tilbud fra FDM.

10 kommentarer

  Opret ny kommentar
Rediger
 |  Skrevet af: Thomas Elmegård
Quoting: Michael Nielsen
#10Kære Quoting: Michael Nielsen

Tak for dit spørgsmål. Jeg har modtaget nedenstående svar fra vores teknikere:

Kort forklaret, så betyder betegnelserne du beskriver, at det pågældende dæk er udviklet til at levere optimale præstationer på bilmodeller fra bilproducenten.

Der er ikke tale om, at dækket er bedre end standarddækket uden mærkningen, men at det har egenskaber, der er optimeret til den/de pågældende mærker/modeller. Og det rigtige dæk vil sikre, at bilens præstationer vil være optimale. Det kan både handle om køreegenskaber og generel oplevelse såsom ønsket om minimal vibration tilpasset bilproducentens ønske for den pågældende bilmodel.

Jeg håber, det var svar på dit spørgsmål.

Venlig hilsen
Thomas Elmegård
Webredaktør, FDM
Rediger
 |  Skrevet af: Michael Nielsen
#9Hej FDM Jeg skal i løbet af sommeren have nye sommerdæk til min Audi A4 avant. Når jeg kigger på Michelin, Continental m.fl ses markeringerne MO, AO .... for dæk der er tilpasset de enkelte bilmærker AO=Audi. Jeg kan fx. se at på CSC5 ryger økonomien fra C til E når man går fra standard til AO dækket. Der til kommer, at prisen også stiger lidt pr. dæk. Hvad går disse tilpasninger ud på? og hvilken værdi skal man tillægge denne markering? Hilsen Michael
Rediger
 |  Skrevet af: Morten Brandborg
#8Hej FDM og tak for endnu en dæk test.

Nu er vi efterhånden mange, der kører SUV og jeg kan slet ikke finde nogen test af eksempelvis 235/18?
Det ville være fint, hvis i blot en gang imellem også testede dæk til SUV.
Rediger
 |  Skrevet af: Christian Krogh
#7

 






Rediger
 |  Skrevet af: Thomas Elmegård
Quoting: Arne Nedergaard
#6Kære Arne

Tak for dit spørgsmål.
Testresultatet inkluderer dækstøj inde i bilen samt forbikørselsstøj. De test, du referer til, omfatter alene den udvendige støj.

Der er desuden forskel på måleresultatet fra de enkelte dækproducenter, da støjen måles på forskellige testanlæg. I vores test måles alle dæk på samme strækning. Derfor er der forskel på de forskellige test, som du refererer til.

Med venlig hilsen

Søren W. Rasmussen
Bilteknisk redaktør, Motor
FDM
Rediger
 |  Skrevet af: Mads Bregenov-P...
#5Hej Carsten Nielsen #4
Der er en forskel i brændstofforbruget på ca. 0,2 l pr. 100 km på den bedste og 'dårligste' dæk i årets test af 15-tommer dæk.

Mvh
Mads, FDM presse
Rediger
 |  Skrevet af: Carsten Nielsen
#4Hvor stor forskel er der egentlig på brændstofforbrug på et 'godt' og et 'dårligt' dæk?
Rediger
 |  Skrevet af: Arne Nedergaard
#3Jeg undrer mig over jeres vurdering af dækstøj, hvor ADAC's/FDM's målinger tilsyneladende adskiller sig væsentligt fra dem man kan se hos forhandlerne, Eksempelvis vurder I Goodyear efficient grip performance som det mest støjende dæk blandt 15 tommer dækkene, men hos forhandlerne (daekonline m.fl.) er det blandt de mindst støjende dæk (68 - 69 DB afhængig af størrelse). Hvorfor denne forskel ?
Rediger
 |  Skrevet af: Mads Bregenov-P...
#2Hej Jan Reimert #1
Tak for dit spørgsmål. Som det også fremgår af artiklen i Motor, har Continental udfaset deres dedikerede SUV-dæk (215/65 R16), som denne gang udgør 16-tommer-gruppen. Derfor er de ikke med. I stedet henviser Continental til deres almindelige personbildæk, ContiPremiumContact 5, der er blandt de testede i 15-tommer-gruppen.

Med venlig hilsen, Mads/ FDM presse
Rediger
 |  Skrevet af: Jan Reimert
#1Hvorfor er et af verdens mest solgte dæk Continental ikke med i testen af 16 tommer, men kun i 15 tommer.

Indsend kommentar

  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.
  • Tilladte HTML tags: <a> <p> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd><span><div><br />
  • Internal paths in double quotes, written as "internal:node/99", for example, are replaced with the appropriate absolute URL or relative path.
  • Filter for image paths to CDN URLs

Yderligere information om inddataformater

FDM netbutik

Stort udvalg af bil- og campingudstyr

FDM netbutik

Stort udvalg af bil- og campingudstyr