Meld dig ind i dag og bliv godt kørende Lige nu får du 20% rabat første år (Normalpris 640 kr. om året)

Sommerdæktest 2015

Sommerdæktest 2015, foto: ADAC

FDMs store test af sommerdæk har i år fokus på forskellene mellem de traditionelle dæk og de nye og mere brændstofsøkonomiske "grønne" dæk. Resultatet er overraskende - de grønne dæk sendes til tælling.

Der er fuldt fokus på nye bilers brændstofforbrug – og ikke kun fra bilfabrikkernes side. De fleste store dækproducenter har derfor udviklet særlige „grønne” dæk med en rullemodstand, der er væsentlig lavere end på de traditionelle dæk. Dermed skal bilen bruge færre kræfter på at overvinde rullemodstanden, og det får den til at køre længere på literen. 

Med miljøbrillerne på er alle enige om, at de nye dæktyper kan være en god ide. Men dæk handler jo også om sikkerhed og økonomi, så det store spørgsmål er, om de „grønne” dæk nu også er lige så gode, når det handler om at stå fast på våd vej og om deres slidstyrke. 

Brændstofbesparelse vs. slidstyrke

Her viser vores test, at besparelsen i brændstof i værste fald kan blive spist op af en dårligere slidstyrke, og at de „grønne” dæk ikke altid står lige så godt fast på våd vej som de traditionelle dæk. Der var faktisk kun fem procent at spare på benzinregningen fra det mest „grønne” til det mest „sorte” dæk, mens de mest slidstærke dæk kunne holde dobbelt så længe som de mindst slidstærke. 

Behov for at læse dæktesten grundigt

Der er dog ikke altid en sammenhæng, og således var Michelins og Continentals „sorte” og „grønne” dæk lige gode med hensyn til slidstyrken. Du må derfor studere testen dæk for dæk for at få alle detaljerne med, så du kan finde frem til det dæk, der passer til netop dine behov.  Se resultaterne her:

Se resultaterne for sommerdæk 185/60 R14 H

Se resultaterne for sommerdæk 205/55 R 16 V

Stor forskel på sommerdækkene

FDM har i år set nærmere på de nyeste og bedste sommerdæk i de to størrelser, der bedst matcher den danske vognpark. Den ene gruppe består af 14-tommers dæk, der typisk er monteret på de små og populære mikro- og minibiler. Den anden gruppe omfatter dæk i den størrelse, der samlet set kører flest af herhjemme, nemlig 16-tommers dækkene, der typisk sidder på biler i Golf-klassen.

De fleste 14-tommers dæk består 

I gruppen af 14-tommers dæk klarer seks af de 16 testede dæk sig glimrende, og kun to er på et niveau, hvor de helt frarådes. Resten er på et middelmådigt niveau, hvor man almindeligvis kun har fordel af at købe et af dækmærkerne, hvis man enten sætter stor pris på visse egenskaber (f.eks. lav dækstøj) eller er ligeglad med f.eks. slidstyrken. Men generelt er de testede dæk i 14-tommersgruppen ret gode. 

16-tommers dæk ligger tæt

Blandt de 18 testede 16-tommers dæk er der også seks dæk med fine karakterer og kun et enkelt, der helt frarådes. Også her er de øvrige 11 dæk i den kategori, hvor man almindeligvis skal have en særlig interesse i dækkenes egenskaber, før man vil vælge et af dem frem for et af de dæk, der klarer sig bedst.

Grundigt testet 

Dækkene er på vanlig vis testet på både tør og våd vej, ligesom dækkenes slidstyrke, rullemodstand og dækstøj er opmålt. Det hele er foregået over en lang testperiode i efteråret 2014, og det er en arbejdsgruppe med repræsentanter fra flere europæiske bilklubber, der har gennemført testen. FDM har efterfølgende bearbejdet resultaterne, så de passer til vores karakterskala, hvor der uddeles mellem én og seks stjerner.

Hvis man har en bil, der anvender andre størrelser end dem, vi i år har testet, kan du læse de tidligere test af andre dækstørrelser: 

LÆS MERE: Se tidligere dæktest her

Gå ikke glip af bilviden og gode tilbud

Få bilnyheder, gode råd om vedligeholdelse af bilen samt aktuelle tilbud fra FDM.

9 kommentarer

  Opret ny kommentar
Rediger
 |  Skrevet af: Thomas Elmegård
Quoting: Michael Hvitfeldt
#9Kære Michael

Tak for dit input. Hvis du scroller lidt ned her på siden, kan du i kommentar nr. 3 se vores svar på, hvorfor vi desværre ikke har mulighed for at teste alle størrelser dæk hvert år.

Vh.
Thomas Elmegård
Webredaktør, FDM
Rediger
 |  Skrevet af: Michael Hvitfeldt
#8Nu har jeg ventet på at se 17" den nye test i år, men til min store skuffelse kan jeg se der ikke er lavet test af den. Der er mange biler i dag der er født med 17" - 18"
Hvorfor kommer de ikke med i jeres test.
Rediger
 |  Skrevet af: Søren Wang Rasmussen
#7Svar vedr. Michelin Energy Saver.
Årsagen til at Michelin Energy Saver i år fik tre stjerner er, at dækket i denne testede udgave ikke kunne bremse godt nok på våd vej. Det gør ikke dækket til et farligt dæk, men det er bare ikke lige så godt som de andre bedste dæk i testfeltet.
MVH
Søren W. Rasmussen, Biltekniske redaktør, FDM-Motor
Rediger
 |  Skrevet af: Jens Mortensen
#6Der er noget, som jeg ikke forstår. For 2 år, i 2013, siden købte jeg Michelin Energy Saver + fordi dækket fik 5 stjerner i jeres sommerdæktest i 2013. Men i år får dækket kun 3 stjerner, hvilket er middelmådigt. Hvad er baggrunden for dette? Jeg tænker, at et dæk, der performer så skidt har jeg ikke lyst at køre med. Hvad skal jeg tro?
Med venlig hilsen
Jens Mortensen
Rediger
 |  Skrevet af: Ole Madsen
#5


Har kørt på Marshall 195/60x14 nu på 4 sommer sæson var meget skeptisk da jeg først valte dem, de kostede 370kr. stk. de opfører sig lige så godt som dem som får de bedste karakter, eneste problem er de holder for godt. 

Michelin Sport PS2 245/45ZR x 17 91Y er det bedste jeg kan anbefale til top sports biler. Det er referance dæk fra Porsche som kun kører på Michelin og Yokohama Advance mig bekendt.

Michelin har lavet et nyt Sports PS3 som skulle være dårligere end PS2 men igen  man kan jo betale sig til at få top placeringer i alt, så ærligt talt tror jeg ikke en dyt på det dæk test shov. 

Det som hjælper en bedst er kør efter forholdene så overlever du i trafikken.. 

Fulda bruges på trailer og forvogn, de er upåklagelige..

Et tips til  at vælge str.. Siger type godkendelsen ( og det er jo den som er  bestemmende  for dæk str.)  185/65/70 x 14 så   vælger jeg  195/60 x14  skal man så op i fælg str.  til eks. 15" så  skal man  vælge 195/50/55x 15 OSV. 

Det som er vigtig er at omkredsen passer ellers  tæller/viser  den forkert  på såvel hastigheden som  på km. tælleren  på instrument bordet.

Der er vist en lov som siger  at er der ABS på dytten   må du kun ændrer 3%  på omkredsen  ret mig vis  det er forkert..  De tabeller  som ligger  på nettet  om omkreds   er  ikke helt præcise  jeg  bruger et stål målbånd  for at få  det  korrekte mål, kretik   er velkommen.   

 GO sommer..     

 


Rediger
 |  Skrevet af: Vikie Strømann
#4Hej

Hvorfor er der ingen test af sommerdæk i str,
215-55-16H

Hvad skal vi vælge?
Rediger
 |  Skrevet af: FDM presse
#3Kære Torben Sørensen og Karsten Kærgaard Baastrup

Tak for jeres indlæg i forbindelse med den seneste sommerdæktest. Dæktesten, som FDM og de europæiske bilklubber laver i fællesskab, er ikke bare Europas mest omfattende men også ganske ressource- og tidskrævende. Hver dæktest, sommer og vinter, løber således op i over 100.000 euro.

Af samme årsag har man valgt at begrænse sig til to dækstørrelse. For at give så fuldstændigt et billede af markedet for de konkrete størrelser går de testede størrelser desuden igen i både sommer- og vinterdæktesten.
Vi bestræber os i testgruppen på at teste så forskellige dækstørrelser så muligt, desværre oplever vi hvert år, at en enkelte skuffes over, at deres dæk ikke er med i testen.

Selv om man ikke umiddelbart kan overføre resultaterne fra en dækstørrelse til en anden, kan man dog stadig bruge testen som vejledende. Ikke mindst hvis ens dækstørrelse ligger tæt op ad den testede størrelse, da de vil have lignende egenskaber.

Læs evt. mere om dæktesten her: http://www.fdm.dk/biler/biludstyr/daek/faa-mest-ud-af-daektesten

Mvh
Mads B-Pedersen, FDM presse
Rediger
 |  Skrevet af: Torben Sørensen
#2Det er noget overraskende at 17" ikke er testet her. Hvordan kan det være?
Rediger
 |  Skrevet af: Karsten Kærgaar...
#1Hej

Nu har jeg ventet på at se den nye test på sommerdæk i år, men til min store skuffelse kan jeg se der ikke er lavet test af 17" Der er mange biler i dag der er født med 17" Kan jeg bruge testen fra 16" ??

Indsend kommentar

  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.
  • Tilladte HTML tags: <a> <p> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd><span><div><br />
  • Internal paths in double quotes, written as "internal:node/99", for example, are replaced with the appropriate absolute URL or relative path.
  • Filter for image paths to CDN URLs

Yderligere information om inddataformater

FDM netbutik

Stort udvalg af bil- og campingudstyr

FDM netbutik

Stort udvalg af bil- og campingudstyr

VIND
MED FDM

TEST OG VIND

Er du en fremtidssikret bilist?

LÆS MERE
Gavekort 10.000 kr.

Tilmeld dig vores nyhedsbreve og vind et rejsegavekort til en værdi af 10.000 kr.