Meld dig ind i dag og bliv godt kørende Lige nu får du 20% rabat første år
(Normalpris 640 kr. om året)

Test af sommerdæk 2014

Test af sommerdæk 2014

Der er 33 sommerdæk på banen i årets test. 16 nye dæk til de populære mikrobiler som f.eks. VW Up og 17 nye sommerdæk til bilerne i den lille mellemklasse som f.eks. Kia Ceed. Der er stadig meget stor forskel på de bedste og de dårligste dæk

Før du udskifter vinterdækkene med sommerdæk, så læs denne grundige test af egenskaberne på 33 sommerdæk i to dækstørrelser. De små 14-tommersdæk passer på de fleste af de helt små og populære mikrobiler til ca. 100.000 kr., og 15-tommersdækkene er den størrelse, der sidder på en lang række biler i den lille mellemklasse som f.eks. Kia Ceed.

Testet på både tør og våd vej

Dækkene er på vanlig vis testet på både tør og våd vej, ligesom dækkenes slidstyrke, rullemodstand (der påvirker bilens brændstofforbrug) og dækstøj er opmålt. Det hele er foregået over en lang testperiode i efteråret, og det er en arbejdsgruppe med repræsentanter fra flere europæiske bilklubber, der har gennemført testen. 

FDM har efterfølgende bearbejdet resultaterne, så de passer ind i den generelle testkarakter, vi anvender, hvor der uddeles mellem én og seks stjerner. Dækkene er meget vigtige for bilens sikkerhed, og vi anbefaler derfor, at du fravælger dæk, der har fået mindre end tre stjerner. Den eventuelle besparelse er ikke det værd.

LÆS MERE: Se testresultaterne for sommerdæk 175/65 R14 T

LÆS MERE: Se testresultaterne for sommerdæk 195/65 R15 V

Lav rullemodstand er ikke problemfrit 

I de senere år har flere dækproducenter arbejdet målrettet på at reducere rullemodstanden i dækkene. Det har særligt bilproducenterne lagt stor vægt på, da et dæk med lav rullemodstand kan få en bil til at køre længere på literen, hvilket både er godt for salget og for bilmærkets samlede CO2-regnskab.

Men som denne test også viser, så er det ikke helt uproblematisk at forbedre et dæks brændstofforbrug. Ofte ændrer andre egenskaber ved dækket sig, når man ændrer en parameter, og groft sagt bliver det i sidste ende et spørgsmål om, hvorvidt man helst vil spare brændstof, vil kunne bremse sikkert på f.eks. våd vej eller vil have en god slidstyrke. 

LÆS MERE: Sådan tester vi dæk

Vælger du sikkerhed eller miljø?

Dette dilemma ses tydeligt ved de nye dæk fra Continental og Michelin. Hos Continental klarer det nye PremiumContact 5 sig fremragende på både tør og våd vej, men en noget ringe slidstyrke trækker ned i det samlede resultat, så dækket samlet set lander langt nede i feltet. Hos Michelin klarer det nye Energy Saver+ sig suverænt, når det handler om slidstyrke og lavt brændstofforbrug, men dækket er middelmådigt ved bremsning på våd vej, og det trækker så i dette tilfælde det ellers udmærkede dæk ned i feltet. 

LÆS MERE: Se tidligere test af sommerdæk i størrelserne R14, R15, R16 og R17

Det er med andre ord svært at være god til det hele, og du må derfor som forbruger overveje, hvad du opfatter som vigtigst: sikkerhed, slidstyrke eller brændstofforbrug. Både Goodyear og Continental har dog fundet frem til et godt kompromis i de to dæk, der vinder testen i de to dækstørrelser. Vælger du dem, får du heldigvis et dæk, der stort set kan det hele på en tilfredsstillende måde.

Af Søren W. Rasmussen

FDM anbefaler også om sommerdæk:
 

Lad FDM skifte dine hjul
Sommerdæk til bilen
Video: Sådan vælger du de bedste sommerdæk 
Alt om dæk på fdm.dk 

Gå ikke glip af bilviden og gode tilbud

Få bilnyheder, gode råd om vedligeholdelse af bilen samt aktuelle tilbud fra FDM.

19 kommentarer

  Opret ny kommentar
Rediger
 |  Skrevet af: Per Johannesson
#19FDM er nu blevet microbilernes repræsentant - det næste bliver vel, at FDM kun anmelder sommer og vinterdæk til børnecykler. Jeg er skuffet over ikke at finde test til "rigtige biler" hos FDM - Men jeg kan i fremtiden også undlade at være medlem og hente min information via google.
Kedelig udvikling og måske et FDM på vej mod lukning!
Per J.
Rediger
 |  Skrevet af: Paw Larsen
#18https://www.naf.no/forbrukertester/dekktester/sommerdekktest-2014/

NAF Norge, tester sammen med Svenskerne, Finnerne og Russerne. Dæk i STR 16
Rediger
 |  Skrevet af: Lars Jensen
#17Da jeg selv kører på 16" dæk, kan jeg desværre ikke bruge denne test, til noget som helst, prøv bare at se den forskel der er på 2 dæk af samme type, men i hver sin størrelse, hvordan skal jeg så kunne anvende en test der er 2 år gammel?
Spørgsmålet er om testen er korrekt citeret, det virker ikke logisk, at der er så stor forskel på dæk af samme type, når det kun er størrelsen der er forskellen, og er dækkene op rangeret efter testresultat, bliver stjerne tildelingen yderligere svær, at gennemskue.
Rediger
 |  Skrevet af: Ib Olesen
#16Når jeg kigger ned ad gaden på mine naboers biler - og min egen - så kører vi stort set alle på 18" og 19" hvor nogle få kører 17". Typisk kører vi 17" om vinteren.

Testen er vi helt sikkert mange der ikke kan bruge, og der er sikkert endnu flere der ville kunne bruge den, men de der kan bruge dæktesten er ganske givet ligeglade og lader dækmanden vejlede, hvilket overordnet jo er en meget dårlig ide at gøre, han jo bare ofte sælger det dæk han tjener mest på.

Akkurat som de gør i Elgiganten, når man spørger sælgeren:  "...hvilken fladskærm ville du vælge hvis det var dig selv?" :-)

Så FDM - der er lidt af en OM'er  ;-)
Rediger
 |  Skrevet af: Dan Ipsen
#15Der er rigtig rigtig mange biler i passat/octavia/avensis/a4 osv klassen som kører med 18" og 19" på som standard. Dem ser man aldrig test af i dk??

Udover jeg synes det er forkert størrelse i har testet, så plejer sommerdæk også tit at være lidt lavere profil end om vinteren.
Gerne 35-50 profil!

Det er jo blød hat på stålfælge hele året der kører med de profiler i tester her...
Rediger
 |  Skrevet af: Søren Wang Rasmussen
#14Svar på flere indlæg:
FDM og Motor delatger i den fælleseuropæiske test af bildæk, hvor testprogrammet skal fastklægges med hensyn til alle landes interesser. Vi vurderer, at vi igen i år rammer ned i en populær dækstørrelse, men vi ved, at mange naturligvis kører på andre dækstørrelser. Vi varierer størrelserne år for år, dog sådan, at vi tester sommer- og vinterdæk i samme størrelser hvert år. Vi har tidligere testet dæk i 13, 16 og 17-tommer, og nu altså i 14 og 15-tommer. Vi har endda også testet forskellige størrelser i hver fælgstørrelse, så vi får testet så mange forskellige dækstørrelser som muligt. I artiklen oven for er der lagt link ind til tidligere dæktest.
Man kan ikke nødvendigvis overføre et testresultat for en given dækmodel i en dækstørrelse til en anden dækstørrelse, som en læser foreslår. Det viser resulaterne hvert gang, man har mulighed for at sammenligne de samme dækmodeller i forskellige størrelser år for år.
Mvh
Søren W. Rasmussen, FDM-Motor
Rediger
 |  Skrevet af: Martin S. Thime...
#13Jeg synes lidt at testet blander æbler og pærer sammen. De fleste dækproducenter har dæk i "sports" "økonomi" og sikkert andre kategorier. Men for hver dækproducent er der kun udvalgt et og det ser ud til at være en blanding, så hvis man er ude efter et "sports" dæk kan man jo ikke bruge "økonomi" dækkene til noget.

P.S. Kører i øvrigt med 225/45 RZ17
Rediger
 |  Skrevet af: Jens-Frederik Krag
#12Helt ærligt! På dette punkt er FDM da faldet helt i søvn. FDM burd da have et fuldstændigt overblik over deres medlemmer og de biler medlemmerne kører i??
Hvis det virkelig er overvejende mini-biler, så har de jo ramt rigtigt, men alt andet lige er det mit indtryk, at jo større og tungere bilen er desto vigtigere er det,at den kan stå godt fast på vejen og ikke mindst bremse bedst muligt. Jeg tror også lidt på, at såfremt en firmabil ramler ind i en minibil, så er det nok stort set ligemeget hvilke dæk minibilen har på, for så er det mest sandsynligt den lille, der taber "slaget".

DET ER EN OMMER F D M !!

men ellers venter vi vist alle sammen bare på, at vi kan købe biler på svenske vilkår. Efterhånden er de eneste, der betaler skat i Danmark vel bilejerne.
Rediger
 |  Skrevet af: Flemming Qvist
Quoting: Carsten Colfach
#11Ved den årlige dæktest udvælges nogle bestemte størrelser. Til næste år nogle andre størrelser osv. Set over 3 - 4 år bliver et bredt udsnit af de forskellige dækdimensioner testet. I andre lande testes andre dimensioner, søg med Google og du skal finde.
Rediger
 |  Skrevet af: Carsten Colfach
#10Det er ganske givet at der kører tusindvis af microbiler rundt med 14" og 15" dæk, men der er også masser af FDM medlemmer med større biler og større dæk. Vi har altså intet at bruge disse dæktest med de små størrelser til. Hvad har I til os?

Indsend kommentar

  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.
  • Tilladte HTML tags: <a> <p> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd><span><div><br />
  • Internal paths in double quotes, written as "internal:node/99", for example, are replaced with the appropriate absolute URL or relative path.
  • Filter for image paths to CDN URLs

Yderligere information om inddataformater

FDM netbutik

Stort udvalg af bil- og campingudstyr

FDM netbutik

Stort udvalg af bil- og campingudstyr

VIND
MED FDM

TEST OG VIND

Er du en fremtidssikret bilist?

LÆS MERE
Køb bil med FDM

Få e-bog med gode råd om bilkøb fra FDMs eksperter.