Lige nu 699 kr.
Medlemskab
Vejhjælp +
Batteritjek

Meld dig ind i dag og bliv godt kørende

Skal bilens hjul efterspændes?

Skal hjulene på bilen efterspændes?

Mange af FDMs medlemmer er i tvivl, om det er nødvendigt at efterspænde hjulene efter hjulskifte. De fleste importører siger nej, mens en række dækcentre siger ja.

Når det bliver tid til at skifte hjul på bilen, får FDM ofte spørgsmål om, hvorvidt hjulene skal efterspændes efter et vist antal kilometer. Vi har derfor spurgt importører og en række dækcentre, hvad de anbefaler.

Som udgangspunkt melder importørerne tilbage, at hvis hjulene er med originale fælge og hjulnavet er rent, behøver de ikke at blive efterspændt. Nissan melder som eneste mærke, at de ved hjulskifte anbefaler efterspænding inden 1000 km. Renault, Dacia og Mitsubishi er ikke vendt tilbage med svar.

Modsat bilimportørerne så anbefaler en række dækcentre, at hjulene efterspændes efter omkring 100 km.

FDM anbefaler

Hvis hjulene tilspændes med rette moment og hjulnavet er rent og fri for rust, så bør hjulene ikke skulle efterspændes. Da efterspænding ofte er gratis for kunden, kan du betragte efterspænding som et tilbud snarere end et must.

Anbefalingerne fra bilimportører og dækcentre


Bilimportør Stålfælge Alu.fælge Bemærkninger
Alfa Romeo Nej Nej  
Audi Nej Nej Ikke originale fælge. Ved uorginale eller omlakerede fælge med lak i konus skal der efterspændes.
BMW Nej Nej  
Citroën Nej Nej Under 1. montering af en ny pladefælg eller alu. fælg, anvendes dobbelt tilspænding
Dacia ? ? Ikke vendt retur på henvendelser
Ford Nej Nej  
Fiat Nej Nej  
Honda Nej Nej   
Hyundai Nej Nej  
Kia  Nej Nej  
Mazda Nej Nej  
Mercedes Nej Nej  
Mitsubishi  ? Ikke vendt retur på henvendelser
Nissan  Ja  Ja  Efter max 1000 km
Opel Nej Nej  
Peugeot Nej Nej Under 1. montering af en ny pladefælg eller alu. fælg, anvendes dobbelt tilspænding
Renault  ? ? Ikke vendt retur på henvendelser
Seat Nej Nej   
Skoda Nej Nej Ved uorginale eller omlakerede fælge med lak i konus skal der efterspændes
Suzuki Nej Nej Rundskift af hjul bør foretages for hver 10.000 km. inkl. reservehjul
Tesla Nej Nej   
Toyota Nej Nej  
Volvo Nej  Nej  
VW Nej Nej Ved uorginale eller omlakerede fælge med lak i konus skal der efterspændes. Crafter skal efterspændes efter 50 km.
Dækcenter      
Euromaster  Ja  Ja   
Point-S  Ja  Ja  
Quickpot  Ja  Ja Især alu.fælge

*Bilimportører og dækcentres anbefalinger om efterspænding på originale fælge. Rundspørge i januar 2016.

Gå ikke glip af bilviden og gode tilbud

Få bilnyheder, gode råd om vedligeholdelse af bilen samt aktuelle tilbud fra FDM.

5 kommentarer

  Opret ny kommentar
Rediger
 |  Skrevet af: Benny Jensen
#5Har flere gange prøvet løse hjul, det er ikke sjovt.
1. gang var nogle uger efter service. Ikke efterspændt men monteret på værksted.
2. gang var efter 3.000 km gennem øst-Europa. Efterspændt selv.
3. gang mistede jeg hjulet på Campingvogn, uf nogle kørte ind i hjulet. Dyrt.
kørt ca. 200 km og ikke nået at efterspænde.
4. gang efter ca. 2.000 km gennem Sverige, var efterspændt efter ca. 500 km.
Rediger
 |  Skrevet af: Michael Helstrup
#4Jeg har oplevet to gange på 8 år, at et hjul løsner sig. Første gang var for 8 år siden, min Primera stationcar sagde en underlig lyd da jeg drejede ind i min garage. Hevet op på en donkraft viste det sig, at højre forhjul havde løsnet sig, alle bolte kunne drejes med fingrene. Men jeg kan simpelthen ikke huske, om det var kort efter et service. Anden gang var i foråret 2014. Jeg havde lige fået skiftet til sommerhjul på alu-fælge på min Lancer stationcar. Jeg kørte på arbejde som vanligt (det er en tur på 91 km) og hjem. Ingen problemer. Næste dag begyndte bilen at opføre sig underligt og sige lyde foran cirka 10 km før jeg var fremme på job. Da jeg nåede frem og parkerede, konstaterede jeg til min store rædsel, at venstre forhjul sad løst med helt løse bolte. Jeg tilkaldte Dansk Autohjælp som hjalp mig med at checke alle hjul og de sagde, at jeg havde været mere end ualmindelig heldig - da den sidste del af turen foregik på en 3-sporet motorvej med tæt trafik. Og jeg havde ingen grund til at tro, det var noget meget akut der var i vejen med bilen, og derfor kørte de sidste km uden uro (andet end at kigge på det, når jeg nåede frem). Dette var altså sket ved at køre mindre end 300 km efter et hjulskift. Jeg er selvsagt altid MEGET opmærksom nu på mine hjul - uanset hvad andre synes om det. Annette Helstrup
Rediger
 |  Skrevet af: Gert Flensborg
#3Har for 14 dage siden fået fire nye originale alufælge monteret på min Hyundai I30 (garantisag) og der sad et fint skilt i om at hjulene skal efterspændes. Det var hos en stor og velanskrevet forhandler. Importørerne siger en ting, men dem med den praktiske erfaring fra virkelighedens verden ved nok bedst.
Rediger
 |  Skrevet af: Torben Nielsen
#2Lige som Carl har jeg også prøvet at et hjul arbejdede sig løs, så jeg efterspænder også altid.
Rediger
 |  Skrevet af: Carl Mikkelsen
#1Under en campingtur for et par år siden, kom der mærkelige lyde fra venstre forhjul. Det var en Peugeot 508.
Jeg kørte ind til siden og konstaterede, at hjulet var ved at falde af. Alle bolte var løse, men ingen manglede.
Jeg havde lige fået skiftet til sommerhjul inden turen.
Jeg havde vel kun kørt omkring 500 km, da problemet opstod.
Alle hjul var omhyggeligt efterspændt med det korrekte moment, og alle flader var renset før monteringen.
Så nu efterspænder jeg alle hjul før jeg kører ud med campingvognen.

Indsend kommentar

  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.
  • Tilladte HTML tags: <a> <p> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd><span><div><br />
  • Internal paths in double quotes, written as "internal:node/99", for example, are replaced with the appropriate absolute URL or relative path.
  • Filter for image paths to CDN URLs

Yderligere information om inddataformater

FDM netbutik

Stort udvalg af bil- og campingudstyr

FDM netbutik

Stort udvalg af bil- og campingudstyr