Bliv FDM medlem

- og få en masse fordele til dig og din bil

Kampagnetilbud: Spar 20% første år.

Bliv medlem

Dæktest sommerdæk 2012: 165/70 R14 T

Dæktest sommerdæk 2012

Her kan du se oversigten over testede dæk med dimensionerne 165/70 R14 T. Klik på det enkelte dæk for at se alle testdata om det.

Nedenunder kan du klikke på det sommerdæk, som du ønsker at læse mere om og se de fulde detaljer af anmeldelsen af sommerdækket

Dæk FDMs bedømmelse
Continental ContiEcoContact 5 (testvinder)
Michelin EnergySaver
Pirelli Cinturato P1
Apollo Amazer 3G Maxx
Barum Brillantis 2
Goodyear DuraGrip
Fulda EcoControl
Yokohama BluEarth
Dunlop SP Streetresponse
Hankook Kinergy Eco K425
Kumho Solus KH17
Firestone Multihawk
Semperit Comfort-Life 2
GT-Radial Champiro Eco
Infinity INF-030

Tilbage til oversigten med de tre dæktyper

Se FDMs side om dæk

Gå ikke glip af bilviden og gode tilbud

Få bilnyheder, gode råd om vedligeholdelse af bilen samt aktuelle tilbud fra FDM.

4 kommentarer

  Opret ny kommentar
Rediger
 |  Skrevet af: Jens Pilekær He...
Quoting: Brian Jensen
#4Det er fordi der ingen logik er udover at enhver idiot kan tælle stjerner og det åbenbart er den målgruppe der skrives til.

Det mest ærlige ville være at oplyse de målte længder, decibel osv. i stedet for de ubrugelige karakterer, hvor en karakter på 1,2 et år er lig x meters bremselængde og næste år y meter, fordi spændet og niveauet på dækkene er forskelligt.

Der er den samme sygeligt forsimplede formidling, der i årtier har medført helt misvisende rådgivning til befolkningen om alt fra elparepærer (uden indregning af varmebidraget i fyrinssæsonen, ÅOP (beregnes uden medtagning af skat), håndfri telefoni i bilen (hvis mentale processer er problemet for kørslen og det derfor ikke det samme som at spise en banan, men til gengæld gør det fuldstændig lige farligt, uanset om det er håndholdt eller headset) og til A-kraft, Tamiflu vacciner, og kostråd osv. Bare for at nævne et par eksempler.

Prøv at se definitionerne der bruges på stjernerne i FDM biltest: Det er en totalt ubrugelig og inkonsistent taksonomi, men Maren i Kæret kan se hvor lang rækken af stjerner er, og så er det mindre væsentligt om det giver mening.
Rediger
 |  Skrevet af: Brian Jensen
Quoting: Christian Nicolai Holm
#3Hej FDM,
Hvorfor må vi ikke se de deciderede måleresultater istedet for nogle tal og stjerne karaktere?

Jeg syntes det er meget misvisende med stjernerne, da et dæk som har fået 6 stjerner i bremsning på våd vej, sandsynligvis ikke bremser på den halve længde af et som kun har fået 3 stjerner?

På samme måde bliver der skrevet at forskellen mellem det bedste og dårligste 14" er 13 meter.
Når man på samme måde kigger på talkarakteret, og ser at det dårligste har fået 4,9(ikke engang 5,5 som er det dårligste) og samtidig har det bedste fået 2,0, hvad kan man så bruge det til? Er dækket som har fået 2,0 ca 60% bedre til at bremse ned fra 80 på våd vejbane i forhold til det dæk som har fået karakteren 4,9?

I følge min gamle køreskolelærdom måtte en personbil max bruge 6m ved en hastidhed på 30km/t, og forøgelsen stiger med kvadratet af hastighedsforøgelsen
Så det vil sige at ved 80km/t så må man max bruge 42,8m - dette tal er muligvis udregnet med en friktionsfaktor svarende til tør ru asfalt.
Men ærlig talt, hvor mange af dækkene brugte på våd vej mere end den 42,8m selv hvis man tæller "kina-dækkene" med.
Jeg er næsten sikker på at alle ligger inde for en margin af max 13m i bremselængde(sådan som jeg læser forhistorien til dæktesten, mit eget skud havde været 10-15m), og hvis man kun kigger på det store og anderkendte mærker, så ligger vi nok inden for max. 6 meter.
Selvfølgelig er det godt at slå på tromme for at være de dæk som står bedste muligt fast, men samtidig er det da værd at bemærke, hvis man ellers overholder fartgrænserne, og holder den korrekte afstand til forankørende, så kan man jo nærmest løbe faren af bilen selv med de dårligste dæk.
Hvis vi tager fat i tommelfingerreglen med ½ af egen hastighed, eller 2 sek reglen så vil man hhv lande på 40m og 44,4m i sikkerhedsafstand, og så har man stadig den forankørenes bremselængde at løbe på - og man ved jo ikke om han køre på "Kina-dæk" eller om han er en af dem som køre med gamle, og nedslidte dæk.
Der er jo lavet undersøgelser i tyskland der viser at dæk som er mere end 6-8 år gamle nem øger bremselængden med 10m.
FDM bragte en artikkel hvor Euromaster havde lavet en optællen der viste at 16% køre med dæk som har under 3mm dækmønster - stadig lovlige, men i forhold til sikkerheden har nået et kritisk punkt.
I artiklen skrives endvidere at knap 1/5 af disse dæk er decideret ulovlige.
Det vil sige at vi har en bilpark på 2.163.676 personbiler i DK, 346.188 af dem køre med dæk under 3mm, og 20% er direkte ulovlige altså 69.237.
I 2010 var tallet næsten 509.000 med dæk under 3mm.
Rediger
 |  Skrevet af: Christian Nicol...
#2Hej Michael.

Du kan klikke på dækkene i skemaet herover, så kan du finde de underliggende data for det pågældende dæk. Det er de data, der ligger til grund for stjernebedømmelsen.

I Motor nr. 4 kommer den trykte udgave af dæktesten, hvor du lige som i de tidligere års dæktest kan se dækkene i et samlet skema.
Rediger
 |  Skrevet af: Michael Peen
#1Hej FDM
Hvor kan jeg finde en sammenlignings tabel mellem de forskellige dæk fabrikater og de data der ligger til grund for nogle latterlige gule stjerner som er ok hvis mand er lige glad med hvad man har under sin familie under forskellige vejforhold da det jo ikke er de samme parameter vi alle vægter når der skal indkøbes nye sutter til familiens olie brænder.

Indsend kommentar

  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.
  • Tilladte HTML tags: <a> <p> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd><span><div><br />
  • Internal paths in double quotes, written as "internal:node/99", for example, are replaced with the appropriate absolute URL or relative path.
  • Filter for image paths to CDN URLs

Yderligere information om inddataformater

FDM netbutik

Stort udvalg af udstyr til bilen

FDM netbutik

Stort udvalg af udstyr til bilen