Afbalancering af hjul

Afbalancering af hjul

Afbalancering af hjul skal som tommelfingerregel ske, når der monteres nye dæk og når et dæk er blevet lappet. Alternativt hvis rattet ryster.

Hjul, der er i ubalance, forårsager vibrationer i bilens rat og undervogn. Det giver på sigt et unødigt slid af dækkene og bilens øvrige undervognskomponenter. På længere strækninger kan føreren af bilen også blive generet af vibrationerne og blive mere træt under kørslen.

Nye dæk

Der bør altid afbalanceres hjul, når der er blevet monteret nye dæk og efter lapning af dæk. Afbalanceringen af hjul bør desuden kontrolleres ved de første tegn på vibrationer.

Skift af hjul mellem vinter- og sommer 

Afbalancering af hjul ved skift mellem sommer/vinter og vice versa er som udgangspunkt ikke nødvendig, hvis der ikke har været oplevet vibrationer inden afmontering. I løbet af et dæks levetid vil det dog være fornuftigt at få fortaget en kontrolafbalancering, hvilket jo passende kan ske når hjulene alligevel er afmonterede.

Sporing af hjul

Sporing af hjul blandes ofte sammen med vibrationer eller rystelser i rattet. Sporing har dog intet med vibrationer eller rystelser at gøre, men derimod unormalt dækslid. Sporing har alene betydning for hjulenes stilling i forhold til hinanden.

FDM anbefaler også på fdm.dk

 

Alt om dæk

EU-mærkning af dæk

Styr på dæktryk

3 kommentarer

Opret ny kommentar
Morten Jeppesen
#3Hej Jens - og andre, der er interesserede i dæk uden rystelser!

Jeg kører p.t. på Michelin Pilot Sport 3 235/40/18 (sommer) og Michelin Pilot Alpin 225/50-17 (vinter). Så på ingen måde et ringe dæk - snarere tværtimod.
Jeg har igennem tiden prøvet næsten alt; Michelin, Continental, Goodyear, Bridgestone, Pirelli, Dunlop og "billigdæk" (mest til vinterbrug) - og netop efter mere eller mindre udtalte rystelser - har jeg lovet mig selv, at det fremover altid skal være Michelin. Dé kan gøres rystefri - altid - hvis de afbalanceres varme. Derudover laver de fremragende dæk ud fra vejgreb på våd vej, bremseevne, rimelig slidstyrke, støj etc. Værst med hensyn til rystelser har været Pirelli, men selv et ellers godt dæk som Continental har jeg haft store problemer med.
Det vi taler om her er det som hedder "flat spots", som sker på alle dæk mere eller mindre når de står stille og køler af. STRO - The Scandinavian Tire & Rim organisation - den skandinaviske brancheorganisation for dækbranchen, har omtalt den på deres hjemmeside www.stro.dk - men jeg har kun kunnet finde det i et blog indlæg, som du kan læse her: http://www.ezz.dk/826304-tolerance-ved-dyre-og-billige - gå ned og læs indlæg nr. 12 - der er problemstillingen så glimrende refereret.
De "gode" dækcentre har et såkaldt "massageapparat", som de sætter hjulene, med dækkene monteret, ind i inden de afbalancerer dækkene. Det består af 4 valser, der presses ind 4 steder rundt om dækket på dækfladen mens det kører rundt inde i maskinen. Friktionen varmer dækket op og "flat spots" fjernes helt eller delvist. Men sådan en dyr fætter har kun de største dækcentre, og dem der ikke har kæmper med garanti (eller deres kunder kæmper uden centrets viden) med rystende dæk.
Set tilbage tror jeg at mange af de rystelser som jeg har haft - og dermed mine kollektive beskyldninger på alle mærker bortset fra Michelin - kunne skyldes manglende viden hos dem som afbalancerer eller manglende proffessionelt grej til at sikre varme, runde dæk uden flat spots inden afbalancering.
Det skal også nævnes, at det er min oplevelse at jo lavere profil du har - jo større er tendensen til flat spots. Og jeg har også erfaret, at man i et vist omfang kan kompensere for tiden der går med kolde dæk til de er varme og runde igen forkortes jo højere dæktryk du kører med. Men højt dæktryk kan ikke kurrere forkert afbalancerede dæk! I flere tilfælde har jeg kørt med det maksimale bilproducenten har anbefalet, hvad STRO artiklen rigtignok også omtaler.
God tur ud i sommerlandet - på runde dæk!
Jens Pilekær He...
#2Hvis dine dæk deformeres så meget af at stå stille, så bliver jeg nysgerrig efter fabrikatet. Jeg har kørt på de bedste serier fra Michelin og Continental og et enkelt sæt Bridgestone (vinterdæk) og har aldrig oplevet det du beskriver. Heller ikke efter ugelang stilstand i ferier.

På min ugegamle bil med spritnye Continental vinterdæk, der dog desværre ikke er fra den bedste serie, rystede bilen ved 130 på motorvej, kold som varm. Det lokale dækcenter kunne konstatere, at bagdækkene var lidt urunde. og løste det ved at tage trykket af, smøre fælg og dæk og pumpe dem hårdt op inden trykket blev sat ned til det normale og de igen blev afbalanceret. Det var under 10 g de var ude af balance.

Min umiddelbare konklusion er, at det er sidste gang jeg accepterer dæk fra næstbedste serie, ikke at dæk skal afbalanceres under helt specielle forhold, og at 90 g ubalance tyder på at dine dæk må være af ganske elendig kvalitet.
Morten Jeppesen
#1Husk ALTID at dækkene skal afbalanceres varme! Det glemmer - eller ved - alt for mange værksteder ikke. Senest oplevede jeg det da mit værksted midtvejs i dækkenes levetid skulle afbalancere dem. De havde kørt 5 km om morgenen. Stået et antal timer på værkstedet indtil der var tid, og fik alle dæk i 0 gram.
De første kørte kilometer gik fint uden rystelser, men straks de blev varme på motorvejen - rystede de igen.
Aftalte så med værkstedet at jeg kørte 30-40 km på motorvejen - direkte ind på værkstedet - og op med bilen på liften inden dækkene satte sig på sine "ståsteder".
Over i afbalanceringen - og de var tilsammen 90 gram i ubalance på alle 4 hjul! Selvom de var i 0 gram dagen før.
Ikke noget med at sætte mere bly på, men af med alle klodser og nye på - vel at mærke på de helt runde dæk, der ikke havde fået nogen belastning endnu.
Så var alle dæk i 0 gram, og blev sat på bilen igen.
Siden har bilen kørt helt uden rystelser når blot dækkene har kørt et stykke tid - og bliver ved med det time efter time - så selv en 2-krone kan stå lodret på instrumentbrættet!
De kan have nogle mindre rystelser når de er kolde og det er jo netop grundet de mærker som de får når de står stille - og som nogle "uvidende" værksteder prøver at afbalancere væk - og så sende kunderne ud på rystende køreoplevelser når dækkene igen bliver varme.
Så ALTID varme dæk når der skal afbalanceres! ALTID.

Indsend kommentar

  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.
  • Tilladte HTML tags: <a> <p> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd><span><div><br />
  • Internal paths in double quotes, written as "internal:node/99", for example, are replaced with the appropriate absolute URL or relative path.
  • Filter for image paths to CDN URLs

Yderligere information om inddataformater

FDM netbutik

Stort udvalg af bil- og campingudstyr