Mindstekrav for garanti på ny bil

bilreparation

Alle bilimportører skal overholde en række mindstekrav for sine nyvognsgarantier. Det betyder fx, at bilimportører ikke må kræve, at bilen serviceres på bilmærkets egne værksteder for at din garanti gælder. Kun ved garantireparationer skal bilmærke værkstedet bruges.

Alle danske biler, der er indregistreret senere end den 1. januar 2003 (for Nissan senere end 1. januar 2002) er omfattet af de såkaldte ”Mindstekrav ved nyvognsgaranti”.

Mindstekravene til garanti på en ny bil er et forlig, der blev indgået under en retssag mellem Forbrugerombudsmanden og den daværende Nissan-importør. Mindstekravene er derfor en aftale mellem Forbrugerombudsmanden og organisationen De Danske Bilimportører. Alle medlemmer af De Danske Bilimportører, og det er i praksis alle bilimportører i Danmark, har forpligtet sig til at overholde reglerne. Reglerne gælder som udgangspunkt kun i forbrugerforhold. 

LÆS OGSÅ: FDM dumper 13 ud af 22 gennemgåede garantier

Vedligeholdelse og reparationer

Bilimportøren må ikke kræve, at bilen serviceres af importørens egne mærkeværksteder for at opretholde garantien. Ved garantiarbejde eller anden form for arbejde uden yderligere omkostninger for dig, skal der dog anvendes autoværksteder af importørens eget mærke. Du skal sikre dig, at autoværkstedet stempler den serviceplan eller servicebog, der følger med ved købet af bilen. Har du glemt at få stempel, skal du få en anden form for dokumentation for, hvornår service er foretaget. Det er også vigtigt, at der står, hvad der er foretaget i forbindelse med service, fx i form af specificeret faktura.

Dokumentation for service

Hvis du har fået serviceret din bil på et frit værksted, gælder der særligt strenge beviskrav for dig. Ved reklamation kan bilimportøren, som står for garantien, nemlig kræve dokumentation for, at de anbefalede services er overholdt. Bilimportøren er ikke forpligtet til at dække en fejl under garantien, hvis han kan godtgøre, at fejlen er opstået eller forværret på grund af manglende vedligeholdelse i forhold til kravene i servicebogen. Det samme gælder, hvis kravene til service og reparation ikke er opfyldt eller arbejdet er dårligt udført af et andet værksted end bilimportøren.

LÆS MERE: Om garanti og service på fdm.dk

Trafikskader

Har din bil været ude for en trafikskade, skal du kunne oplyse om skadens omfang, datoen for reparation og navnet på det autoværksted, der har udført arbejdet. Du skal kunne vise en specificeret faktura, taksatorrapport eller lignende, der beskriver hvilket arbejde, der er udført på bilen, hvis garantigiver forlanger det.

Reservedele af tilsvarende kvalitet

Hvis garantien skal bevares, er det et krav at din bil serviceres og repareres med reservedele, der kvalitetsmæssigt svarer til de komponenter, der bruges eller blev brugt ved produktion af en ny bil af det pågældende bilmærke. Det er ikke et krav, at service og reparationer udføres med originale dele. Er der anvendt uoriginale dele, skal du kunne oplyse navnet på det autoværksted, der har udført servicen eller reparationen. Du skal også kunne fremvise en faktura, hvis bilimportøren forlanger det. Fakturaen skal også kunne identificere de reservedele, der er anvendt. Bilimportøren er ikke forpligtet til at dække en fejl under garantien, hvis han kan godtgøre, at den er opstået eller forværret på grund af brug af reservedele, der ikke kvalitetsmæssigt svarer til originale dele.

Gennemtæringsgaranti

Hvis garantigiver kræver, at kunden får foretaget jævnlige kontroleftersyn hos autoriseret reparatør i forbindelse med en gennemtæringsgaranti, skal eftersynet foretages uden beregning. Garantigiver kan kræve, at undervogn og karosseri er rengjort på de områder, hvor det af hensyn til kontroleftersynet er nødvendigt. Er det ikke tilfældet, kan rengøring foretages på kundens regning. Garantigiver kan desuden kræve, at kunden for egen regning udbedrer skader opdaget ved de anbefalede kontroleftersyn, i det omfang udbedringen hører til almindelig vedligeholdelse og ikke er omfattet af ordlyden af garantien. Garantien dækker ikke en gennemtæring, hvis kontroleftersynene ikke udføres i henhold til det anbefalede. Med mindre du kan godtgøre, at gennemtæringen ikke er opstået eller forværret på grund af manglende kontroleftersyn. Du kan ikke være sikker på, at alle bilimportører lader gennemtæringsgarantien dække, hvis der er udført dårligt arbejde hos et af deres egne autoværksteder. FDMs jurister og teknikere oplever desværre ofte henvendelser fra medlemmer, der bliver overrasket over at en bilimportør afvisninger en reparation inden for garantien. 

Hvis du er i tvivl om dine rettigheder i forbindelse med nyvognsgaranti eller oplever du, at kravene ikke bliver fulgt, kan du som medlem af FDM kontakte FDM Rådgivning.

KONTAKT: FDM Rådgivning

FDM anbefaler også om garanti:

Du kan læse den fulde tekst om "Mindstekrav til nyvognsgarantier" 

Læs om reklamation og garanti

Garantier på de danske bilmærker

Gå ikke glip af bilviden og gode tilbud

Få bilnyheder, gode råd om vedligeholdelse af bilen samt aktuelle tilbud fra FDM.

Indsend kommentar

  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.
  • Tilladte HTML tags: <a> <p> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd><span><div><br />
  • Internal paths in double quotes, written as "internal:node/99", for example, are replaced with the appropriate absolute URL or relative path.
  • Filter for image paths to CDN URLs

Yderligere information om inddataformater

FDM netbutik

Stort udvalg af bil- og campingudstyr

FDM netbutik

Stort udvalg af bil- og campingudstyr