Forester er en mellemstor SUV med stor højde, fire sidedøre og en stor tophængslet bagklap.Motor mener: Der er kælet for finesserne mere end for designet, og det får Subaru Forester til at fremstår som en lidt nørdet brugsbil for entusiaster. Alligevel er det samlede indtryk ganske positivt.

Sidste år valgte kun 64 danskere at købe en ny Subaru. Nu er salgsmålet, at mærket om fem år sælger mindst 1.000. Midlet er bl.a. denne nye generation af Subaru Forester, der med en attraktiv startpris på lige under 400.000 kroner skal friste de kunder, der ellers køber Honda CR-V, Hyundai ix35, Toyota RAV4 eller andre mindre firehjulstrækkere fra de mere etablerede mærker.

Mens de andre lokker med lækkert design og smarte detaljer som indbygget navigation og internet i bilen, er det mindre iøjnefaldende detaljer, Subaru byder på. Det er f.eks. et af de mest avancerede firehjulstræk, markedets eneste boksermotor og klassens suverænt største frihøjde, der skal fange køberne.

Subaru Forester har i lighed med alle biler fra Subaru træk på alle fire hjul. Det gør bilen velegnet til terrænkørsel.Det er langt fra alle bilkøbere, der lægger stor vægt på disse egenskaber, men dem der gør, bliver ikke skuffet.

Tre boksermotorer til Subaru Forester

Denne fjerde generation af Subaru Forester er fornyet fra ende til anden. Den er blevet både længere, bredere og højere, ligesom akselafstanden er øget. Dermed opleves bilen en del større indvendigt ved både for- og bagsæderne end før.

Frihøjden er på hele 22 cm, og det er en af forklaringerne på de gode egenskaber i terrænet. Den maksimale påhængsvægt er hævet til 2,2 ton, og det gør også Subaru Forester velegnet som trækdyr for heste-, camping- og bådfolket.

Materialerne er af god kvalitet, og betjeningen af bilen er enkel og intuitiv. Alle menuer er på dansk, men instrumentbordet er stadig noget tungt at se på.Subaru er kendt for sine boksermotorer, og dem finder vi her i tre versioner. Dels en dieseldrevet, dels de to benzindrevne, en med og en uden turbo. Som alle andre Subaru-modeller trækker de på alle fire hjul hele tiden.

Der er lidt forskel på centerdifferentialet og kraftfordelingen, alt efter om bilerne har manuelt gear eller det trinløse automatgear. De manuelle udgaver har viskosekobling mellem for- og bagaksel, mens bilerne med automatgear har en mere avanceret anordning, der løbende fordeler kræfterne mellem alle fire hjul alt afhængig af vejgrebet.

X-drive i terrænet

Bagagerummet rummer 505 liter. I topudgaven er bagklappen elektrisk manøvreret, men den kan mærkeligt nok ikke åbne særlig højt.Automatgearsversionerne er desuden forsynet med en særlig X-drive funktion, hvor man ved tryk på en enkelt knap dels indkobler den automatiske nedkørselshjælp, der selv bremser bilen, hvis farten bliver for høj ned ad bakke, dels ændrer indstilling af differentiale, speeder og tractioncontrol, så det hele er tilpasset terrænkørsel.

Det prøvede vi i en snedækket finsk skov med stejle bakker og ujævne spor, og det var en særdeles overbevisende funktion. Her fornemmer man nærmest en særlig X-faktor i Forester, der på det område giver de fleste af konkurrenterne baghjul.

Desværre kommer dieseludgaven først med automatgear og den særlige X-knap i 2014, så vil man have det her og nu, må man vælge en af benzinudgaverne.

Det indre tæller i Subaru Forester

Alle tre motorversioner af Forester har en firecylindret boxermotor. En kører på diesel, og de to andre på benzin – topudgaven er forsynet med turbolader.Der bliver fra starten tre udstyrsversioner til Subaru Forester: X, XS og XT. X-udstyret er ret omfattende, og man kan derfor i mange tilfælde fint nøjes med grundversionen 2.0i X til små 400.000 kr. Skal det være mere sjovt, vil vi enten pege på 2.0i XS med automatgear til 485.000 kr., eller 2.0D XS til 530.000 kr.

Topmodellen med turbo og alt i udstyr i form af 2.0 DiT XT aut. til 600.000 kr. er naturligvis også rigtig interessant, og selv om det er mange penge, virker denne udgave faktisk som et godt køb sammenlignet med de fleste af konkurrenterne.

Mens teknikken altså er helt i hus for den nye Subaru Forester, kniber det efter vores opfattelse mere med bilens design. Den nye Forester er ganske vidst blevet markant mere ren i linjerne end forgængeren, men den kan stadig ikke vinde en skønhedskonkurrence. På det område klarer de fleste af konkurrenterne sig bedre.

Automatgear fås endnu kun til benzinudgaverne. Det er en trinløs CVT-type. Bemærk X-knappen foran gearstangen. Herfra kan man sætte bilen i offroad-mode.Det bliver derfor en kamp mellem det ydre eller det indre, når man skal vælge mellem de mere populære konkurrenter eller en Forester. Falder det valg ud til Subarus fordel, får man en teknisk avanceret og tro følgesvend – det japanske bilmærke ligger som regel helt i top, når vores nabolande gennemfører undersøgelser af bilejernes tilfredshed på samme måde som i FDMs AutoIndex.

Af Søren W.Rasmussen