En blå VW ID.3 holder i sne med en skovsø i baggrunden
Biltest

VW ID.3 – Skarpere pris og skarpere konkurrence

Faceliftet gjorde i 2023 ID.3 mere lækker i kabinen. Nu har VW også sat prisen ned, og det gør ID.3 til en af de mest attraktive elbiler i mellemklassen.
En blå VW ID.3 set bagfra holder i sne med en skovsø i baggrunden

Motors vurdering

VW ID.3

El
309.995 kr.
  • Udsyn
  • Udstyr
  • Pladsforhold
  • Grynet bakkamera
  • Langsom opstart af mobilapps
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1 elmotor – baghjulstræk. Batteri (brutto/netto): 62/58 kWh
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    204 hk
  • Moment
    310 Nm
  • Topfart
    160 km/t.
  • Acc. (0-100)
    7,4 sek.
  • Køreklar vægt
    1.847 kg
  • Maks. påhængsvægt
    0 kg
  • Bagagerum
    385 liter
  • Akselafstand
    277 cm
  • Officiel rækkevidde
    431 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 3 / 12
    Batterigaranti 8 år / 160.000 km
  • Mål
    L:426 cm B:181 cm H:157 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 3,65 kr./km
  • Målt rækkevidde 310 km

Sikkerhed

2020
Luk

Sidste år fik ID.3 et facelift, der især løftede kvalitetsfornemmelsen i kabinen og bragte den på niveau med konkurrenterne – herunder også den næsten identiske Cupra Born. Prisen og udstyrsniveauet matchede dermed bedre.

Men ved årsskiftet satte VW priserne markant ned for at trække kunder i butikken. Det gjaldt både den større SUV ID.4 og mellemklasse-elbilen ID.3.

Fra-prisen er dermed lige under 300.000 kr., men for blot 10.000 kr. mere får du en variant med markant mere udstyr kaldet Style. Det er denne udgave, vi har testet her.

Video: Se VW ID.3 i duel mod Renault Megane E-Tech

Hvordan kører VW ID.3?

Baghjulstrækket giver ID.3 en overraskende lille venderadius, fordi forhjulene kan dreje skarpere end i en forhjulstrukken bil. Man skulle tro, at baghjulstrækket gav mere sportslige køreegenskaber, men i ID.3 er der fokus på komfort frem for sport, og køreoplevelsen træder i baggrunden, hvilket gør den afslappende at køre.

Køreassistenterne fungerer rigtig godt, især den automatiske justering af fartgrænsen med den adaptive fartpilot. Generelt er det lækkert med pulsmåler i rattet, så du slipper for de fejlmeddelelser, man får i andre biler, der ikke kan mærke, om man holder hænderne på rattet.

Et plus er også et godt udsyn hele vejen rundt, der ud over en lys kabine også giver bedre overblik i trafikken. 

Kabinen i en VW ID.3 elbil.
Med faceliftet er kabinen blevet mere lækker end tidligere, hvor den var meget skrabet og osede af billig plastik. 

Hvad er rækkevidden i VW ID.3?

ID.3 fås også med et 30 procent større batteri med markant længere rækkevidde. Merprisen er kun 20.000 kr., så det bør man overveje.

På grund af vejrforholdene kunne vi ikke til denne test foretage en rækkeviddemåling, der var sammenlignelig. Vores seneste måling af ID.3 viste 310 km ved 20 grader og 250 km ved 0 grader, men denne faceliftede model kan have en længere rækkevidde.

Lynladning er fornuftig, og her får du cirka 130 km (24 kWh) efter 15 minutter og 230 km (40 kWh) efter en halv times opladning. Batteriet er på 58 kWh netto, så en komplet opladning hjemme tager højst seks timer.

Stor skærm i kabinen i en VW ID.3
Umiddelbart ligner skærmen sig selv, men softwaren bliver løbende opdateret, og de nyeste modeller får den seneste software. Det har gjort skærmen mere responsiv, noget som de første modeller døjede med. 

Hvor stor er VW ID.3?

Kabinen er en af ID.3’s styrker. Du får en bil med god plads i kabinen, der samtidig er lys både på for- og bagsæderne.

Et minus for bagsædepassagererne er, at der ikke er friskluftdyser. Det burde der være i en bil i mellemklassen. Her skal du op i SUV’en ID.4 for optimal komfort på bagsædet.

Bagagerummet er med 385 liter ganske ordinært for bilklassen, men mindre end det du finder i Renault Megane E-Tech og mange af konkurrenterne.

På modellen med 58 kWh-batteri kan du tilkøbe en cykelholder til bilen, men ikke et decideret anhængertræk til en trailer.

Bagsædet i en VW ID.3
Der er lyst, og der er god plads på bagsædet af ID.3. Det eneste minus i forhold til de praktiske egenskaber er manglen på friskluftdyser til bagsædepassagererne. 

Hvilket udstyr får man i VW ID.3?

I ID.3 Style får du adaptive forlygter, adaptiv fartpilot, der selv kan sætte farten efter farttavler, og parkeringsassistent. Derudover har den navigation, trådløs Android Auto/Apple CarPlay, klimaanlæg, nøglefri betjening, varmepumpe og varme i rat og forsæder.

Kører du meget, eller har du en forkærlighed for meget udstyr, bør du overveje en udstyrspakke med blandt andet el-justerbare massagesæder og headup-display til 20.000 kr. Det opgraderer den i forvejen gode komfort i forsæderne.

Bagagerum med blå kuffert i en VW ID.3
Bagagerummet er marginalt større end i en VW Golf, det var vigtigt ved lanceringen. Der er også kommet en variabel bund i bagagerummet, så du enten har meget plads eller plan lasteflade, når bagsæderyglænene lægges ned. 

Skal man vælge VW ID.3 Style?

Med de nye priser er ID.3 blevet interessant for flere bilkøbere. Du får en rummelig bil med et flot udstyrsniveau og et godt udsyn. Det er for nogle et minus, at den ikke kan fås med et konventionelt anhængertræk, men blot en løsning til cykelholdere.

Vi har også peget på ID.3 som et bedre valg end Renault Megane i en dueltest i Motor 2/2024 samt på vores YouTube-kanal. Men siden da er der kommet endnu et attraktivt tilbud på banen.

For Cupra netop har sænket priserne på Born-modellen. Den er teknisk næsten den samme, har fem års garanti i stedet for to, og prisen er 30.000 kr. lavere. Der er lidt forskel på udstyr og især design, så prøv begge, før du beslutter dig.

I begge tilfælde skal du kraftigt overveje, om ikke du skal bruge 20.000 kr. mere på varianten med et større batteri.

 

Har du brug for hjælp med valg af elbil?

Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.

Kontakt rådgivningen